Om de wielkappen om het landingsgestel te krijgen moeten deze, net zoals bij het origineel, gedeeld worden. Ook moet er iets gemaakt worden zodat de wielkappen weer aan elkaar geschroefd kunnen worden. Hiertoe heb ik in de mal van de wielkappen twee lagen glasband gelamineerd. Dit moet een lip vormen. Deze lip word in het achterste deel van de wielkap gelijmd en het voorste deel schuift hier overheen. Aan de binnenkant van de lip heb ik blokjes van 3mm triplex gelijmd zodat de schroeven wat vlees hebben om in te schroeven.
View media item 259681
View media item 259682
View media item 259683
Dan is het moment aangebroken om de wielkappen in tweeën te zagen. Toch wel spannend om te doen, als ik het verpruts kan ik weer nieuwe kappen maken. De deellijn had ik in de kappen mee gelamineerd. De plek van de deellijn voorzien van wat tape en de deellijn geaccentueerd met potlood. En dan kan ik het moment toch niet langer meer uitstellen en moet de zaag erin. Voor het zagen heb ik een klein, dun en fijn vertand kapzaagje gekocht.
View media item 259684
View media item 259685
Dat kapzaagje werkte zeer goed en ik kon mooie rechte zaagsnedes maken.
View media item 259686
Vervolgens heb ik de lippen uit de mal gehaald en bijgetrimd. Het lijmvlak opgeschuurd en de lippen met secondelijm in het achterste deel van wielkap gelijmd. Voor de schroeven gebruik ik dezelfde schroefjes die ik ook gebruikt heb om de scharnieren van de Fokker F.VIIb vast te schroeven. Mooie kleine schroefjes van 1,4mm dik en 4mm lang.
View media item 259687
View media item 259688
En dan ziet de wielkap er zo uit. Gedeeld.
View media item 259689
En aan elkaar geschroefd.
View media item 259690
En na alle voorgaande stappen herhaald te hebben, heb ik nu twee deelbare wielkappen. Ik ben blij met het resultaat.
View media item 259691
Voor zover de wielkappen. Ze moeten nog wat bij bijgeplamuurd en geschuurd worden, maar dat komt later wel. Ook moeten de sleuven voor de spandraden er nog in gemaakt worden en een bevestiging van de wielkap aan het landingsgestel, maar dat kan pas als het landingsgestel met bekleding aan de vleugel zit zodat ik de juiste positie kan bepalen.
Nu verder met de motorkap. Dat wordt ook nog wel een uitdaging. De Gee Bee heeft een flinke motorkap. De doorsnede is 29,5cm. Ik zit er aan te denken om maar een mal van de helft van de motorkap te maken. Dat maakt de mal iets handelbaarder. Dan wordt de uiteindelijke motorkap in twee helften, die symmetrisch aan elkaar zijn, gemaakt en later aan elkaar bevestigd. De motorkap van het origineel bestaat ook uit een linker en rechter helft die aan elkaar geschroefd worden, dus dit is nog schaal ook. Alleen zal ik de helften niet aan elkaar schroeven maar, voor de stevigheid, net zoals bij de wielkappen met glasband aan elkaar lamineren. Als iemand nog ander suggesties heeft voor het maken van de motorkap, dan hoor ik het graag.
groeten kjel