Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.415
    Wat een goed initiatief. Wat voor events heb je gepland?
     
  2. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Dat hangt momenteel nog een beetje af wanneer alle demo spullen gaan binnen komen. we hadden in maart al een tryout willen houden, maar vanwege corona en vertraging van levering/productie spullen wordt dit opgeschoven.
    We willen de tryout nu mede op onze open dag gaan houden op 12 juni a.s.
    Daarna is het mogelijk dat we op elk evenement aanwezig kunnen zijn met materiaal.
    Dus ook sleepmeetings :)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  3. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Hoi Gert Jan,

    Ik heb de achterkant inderdaad open gehad en daarbij was de 900 mhz antenne lost gekomen. Deze heb ik weer vastgezet, de andere antennes zaten nog goed. Ik kwam er met het dichtmaken wel achter dat een van de draadjes van de zender accu een beetje beschadigd is tijdens het schroeven, beetje onhandig. Heb hier isolatietape omheen gedraaid dus zou geen problemen moeten geven.

    Voor wat betreft het updaten van de firmware, ik heb de zender en ontvanger geupdate naar de toen meest recente versie toen ik het spul ontving, dus ongeveer een maand geleden.
     
  4. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Klopt, dat kwam doordat mijn bec op 5v stond. Ik heb die op 6v gezet en toen bleef de meter strak groen, ook onder belasting van de servo’s.
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar dan nog... als een BEC inzakt bij zo'n kleine belasting is er iets niet OK.
    Zelfs al zou ie op 5V staan dan zal ie bij aanraken of bewegen van de roeren hooguit een tiende Volt zakken.
    Dan mag de spanningindicator amper iets doen.
    Dus accu vervangen, en alle connectors nalopen.
    Je moet de roeren echt tegen kunnen houden zonder dat er iets gebeurd.

    GJ
     
  6. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Wat ik eerder zei, dat hij nu strakgroen blijft klopt niet. Er zit namelijk een schuifje op de sensor waarmee je tussen 4.8 en 6v wisselt. Dat had ik nog niet verstelt nadat ik de bec spanning had aangepast. Tijdens de beweging van de servo’s schiet deze altijd even richting rood, tot de servo’s weer stil staan. Met de hand de servo hevel manipuleren heeft maar een klein beetje effect. Hij doet dit altijd, ongeacht welke accu je aansluit. Ik heb ook nog getest om de bec uit het circuit te halen en een NiMH pakje direct op de ontvanger te zetten. Dan gebeurt hetzelfde. Ik weet niet wat de onderwaarde van de deze sensor is. Anyway, ik denk niet dat het met het bereik probleem te maken heeft.

    Het is deze sensor:
    https://hobbyking.com/nl_nl/led-rec...ID=5974&indexName=hbk_live_products_analytics
     
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het wel met dit te maken heeft.
    Denk ook dat dat het probleem was met je Spektrum.
    Heb je een multimeter?
    Zet die eens op de accu en kijk of ie terugvalt in spanning.
    Mooier is een stroomsensor, of de multimeter ertussen en dan de stroom meten.
    Als ie op 4,8 Volt staat dan is ie zogenaamd een NiMh pakje.
    De accu spanningmeters die ik ken (en ik heb net nog even getest, blijven groen tot ongeveer 4,5 Volt.
    Daarna gaat ie naar oranje en pas bij 4 Volt duikt ie in het rood.
    En je ontvanger raakt in de stress bij 3,7 Volt.
    Je krijgt dan brown outs, verlies in ontvangst de ontvanger gaat dan kortstondig on hold.
    En bij een brandstofkist staat alles te trillen, dus de servo's staan steeds te corrigeren.
    Ik vermoed ergens een aansluiting die niet helemaal tof is, of een enorm veel stroom trekkende servo.
    Ik wil best even kijken maar ik kan alleen maandagmiddag of dinsdag en dan moet jij werken hoorde ik al.

    GJ
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    Kan ook zijn dat de accu wel goed blijft, maar dat er onderweg een slechte verbinding, schakelaar of dun draadje zit waardoor de spanning wegvalt bij belasting.

    Groeten,

    Arie
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je moet echt alles even loshalen en controleren.
    Schakelaar, connectors.
    Helemaal bij brandstof, die vette zooi gaat echt overal zitten.
    Dus alles uit de ontvanger en dan stuk voor stuk alles weer aansluiten en dan kijken waar het fout gaat.
    Liefst dan met de zender in Rangecheck en dan het model op een flinke afstand.
    Als je met 2 man bent is dat makkelijker.


    GJ
     
  10. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Ik hoop vandaag tijd te hebben jullie adviezen na te lopen. Ben inderdaad benieuwd of de multimeter de spannings drops bevestigt.
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou alles loshalen en dan stuk voor stuk alles testen.
    Dat is de enige methode om fouten te zoeken.
    Dus eerst de accu alleen op de ontvanger en daar dan 1 servo op.
    Dan een rangecheck.
    Daarna de 2e servo erbij, etc etc.

    Big Lift heeft maar 4 of 5 servo's en dat kunnen gewoon 3 kilo servootjes zijn dus heel veel stroom zou het niet mogen trekken.
    Als je met de knuppels roert op de grond mag de spanning absoluut niet inkakken.
    Kan ook nog zijn dat er een roer zwaar loopt, maar daar kom je dan ook op bovenstaande manier achter.

    GJ
     
  12. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Met pielen is een van de antennes losgekomen van de ontvanger dus terugsturen kan ik nu ook wel vergeten.

    Ik heb de ontvanger eruit gehaald en op de werkbank getest hoeveel de spanning inzakt onder belasting. Dus accu > y kabel sensor en ontvanger en één servo aangesloten. Met een 4,8v NiMH pakje is de onbelaste spanning 5,19 en zakt naar 4,5. De sensor gaat wel in het rood hierbij.

    Ook getest met een 2s lipo: onbelast 7,96 en belast 7,6v.


    De RSSI is overigens niet veranderd, nog steeds rond de 65.
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de ontvanger wel te repareren is.
    Misschien naar Jan @Corrien sturen?

    Ik vind dat de spanning behoorlijk inzakt.
    Of de servo verbruikt enorm, of er zit ergens een overgangsweerstand, of beide accu's zijn niet goed.

    Ik heb even getest met een model met 4 servo's.
    Zie filmpje.
    Het zakt amper in, dit is normaal, 0,5 Volt zakken bij een NiMh en 0,36 bij een lipo is veel te veel.
    En mijn RSSI is op 2 meter afstand 100 dB, als ik mijn handen om de ontvangerantenne hou dan zakt ie naar 97-98, ook dat is normaal.

    Probleem zit ergens in je voeding en dat RSSI verhaal zou wel eens de ontvanger kunnen zijn, een antenne valt er niet zomaar vanaf.

    Ik heb eventueel wel een ontvanger te leen voor je, een Archer R6.
    Ik heb er een partij ingekocht dus als je wil testen kan ik die wel bij Wil afgooien.

    Filmpje!!!




    GJ
     
  14. lexvant

    lexvant

    Lid geworden:
    6 apr 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Vught
    Wellicht dat het met de kou te maken heeft? Za de accu’s eens binnen leggen zodat ze op kamertemperatuur komen.
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij deze belastingen mag dat niks uitmaken.
    Pas vanaf 10C zal je merken dat ie een lagere spanning levert.
    En NiMh is minder gevoelig voor kou.
    Misschien even een apart topic maken bij vliegtuigen want dit is niet Frsky of Tandem specifiek.

    GJ
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Klinkt als een slechte accu of iets wat onbedoeld veel stroom verbruikt.
    Of mogelijk een slecht contact met een spanningsval als gevolg.
    Kun je de stroom meten?

    Ik zou even één voor één componenten gaan omwisselen, te beginnen met die accu, en kijken wanneer
    het probleem verdwijnt.
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Check dan gelijk de contacten in de romp waar je de flap en ailerons servo’s in steekt, en ik zou zowieso je bekabeling eens nalopen en een beetje fatsoeneren want het was best wel een warboel in je romp :rolleyes:
    Maar ik herinner me dat je vertelde (ja is was degene die even langs kwam :D) dat je de vluchten ervoor geen problemen ondervonden had, dus lijkt een probleem in de bekabeling niet voor de hand liggend ….
    Achteraf heb je die eerste vlucht echt mazzel gehad :) …… en ik ook bedenk ik me nu, er had zomaar een biglift door mn dak kunnen torpederen……. Damn :D
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Effe apart draadje hiervoor openen.
    Dit is geen Ethos of Tandem probleem.
    Ik zal een moderator vragen dit even op te schonen.

    GJ
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
  20. ruudlucke6010

    ruudlucke6010

    Lid geworden:
    16 sep 2015
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Heerde
    Kun je het SD op de PC zien als deze is aangesloten via een USB kabel of is de kaart alleen te lezen als je deze in de PC stopt?
     

Deel Deze Pagina