Wedell Williams Model 44 - schaal 1/5.5=> No. 92 Miss Louisiana

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 8 mrt 2022.

Tags:
  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Nieuw kort tussendoor projectje, en gelijk iets nieuws voor mij persoonlijk; "ARF Bashing"!
    Ik heb sinds een week deze tweedehands Black Horse .46 Gilmore ARF, oftewel een Wedell Williams model 44.

    Specificaties
    Spanwijdte: 1470 mm
    Lengte : 1180 mm
    Gewicht : 2700 g
    Motor : 7,5cc tweetakt / 8,5cc viertakt
    Radio : vier kanalen, vijf servo`s

    Foto`s van het model door de vorige eigenaar:

    [​IMG]

    Het model is voorzien van een OS Max .46 AX tweetakmotor en alle servo`s.
    Als eerste heb ik de .46 AX er afgeschroefd en er een OS Max FS 70 Surpass viertakt opgezet:

    [​IMG]

    De grotere prop (14x6) komt ook iets verder buiten de (enorme) motorkap:

    [​IMG]

    De kist had een flinke deuk/kraak midden bovenop de neus welke gerepareerd dient te worden.
    Tijdens de installatie van de Surpass kwam ik e.e.a. tegen wat ook wat aanpassingen vereist:

    [​IMG]

    Ik was sowieso van plan de bekleding eraf te halen, want ik wil een ander kleurenschema dan de Red Lion (Gilmore).
    De bekleding kwam er heel erg eenvoudig vanaf in grote stukken, binnen no time was ze 'naakt'.
    De deuk/kraak bovenop de neus gerepareerd en gelijk wat andere plekjes bijgewerkt met light-weight filler:

    [​IMG]

    De vleugel bestaat uit twee delen verbonden door een losse aluminium vleugelbuis.
    Deze ga ik aan elkaar vastlijmen met epoxy, het is maar een bescheiden kleine vleugel:

    [​IMG]

    Zoals ik hierboven aangaf wilde ik sowieso een ander kleurenschema dan de Red Lion (Gilmore).
    Het wordt de Wedell Williams model 44 met racenummer 92, Miss Louisiana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jimmy_Wedell, Jimmy Doolittle en Harry Palmerston bij de Miss Louisiana 92:

    [​IMG]

    De drie Wedell Williams model 44`s met racenummers 121, 92 en 44 bij elkaar:

    [​IMG]

    Wat houd deze ARF bashing in?
    • zoveel als mogelijk is nakijken en versterken/aanpassen waar nodig
    • maken van de wielspads en de buik onder de vleugel (die ontbreken nu)
    • enigzins meer schaal maken d.m.v. afwerking en wat eenvoudige details
    • nieuwe huid in het kleurenschema van Miss Louisiana
    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2022
    Hans Rijkuiter, juwi, Bart83 en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Hoi Ramses,

    Leuke kist. Ik heb hem ook. Hij vliegt erg goed, maar niet op een 7,5cc tweetakt. Die had ik er bij de eerste vlucht op zitten, maar snel na een rondje vol gas weer aan de grond gezet. Veel te weinig vermogen. Daarna een 10,5 cc met 14x6 prop erop gehad en dat vloog goed. Inmiddels is ie elektrisch. Het enige zwakke punt dat ik tegengekomen ben is het landingsgestel. Het oorspronkelijke landingsgestel van de kit is prut. Die stond na de eerste landing (met de 7,5 cc erop) gelijk naar achteren verbogen. Ik zag dat je nog de eerste versie van de Black Horse Wedell Williams hebt. Deze heeft minimale versterkingen in de vleugel voor het landingsgestel. Ik zou daar nog even naar kijken. Ik heb het probleem met het landingsgestel opgelost door middel van een oleo poot waarbij de wielkappen aan de oleo bevestigd zijn en dus met het wiel mee op en neer kunnen veren. Als je het op prijs stelt zou ik wel wat foto's van mijn oplossing in dit draadje kunnen plaatsen. Tevens heb ik van de oorspronkelijke abs wielkappen mallen gemaakt om glasvezel exemplaren te maken. Die heb ik er bij de mijne onder kunnen zitten. Als je er belangstelling voor hebt zou ik een setje wielkappen voor je kunnen maken?

    groeten kjel
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Hoi Kjel,

    Bedankt!! :thumbsup:
    Dat is waardevolle informatie waar ik zeker iets mee ga doen!!
    De bevestiging van het landingsgestel was inderdaad een punt van aandacht, ga ik mee aan de slag.
    In de wielkappen ben ik heel erg geïnteresseerd, dat zou top zijn zeg.

    Heel graag zelfs!

    Denk je dat de 11cc OS .70 Surpass viertakt i.c.m. een 14x6 prop wel voldoende zal zijn voor deze kist?
    Ik had bij voorbaat al wat meer gepakt, volgens fabrieksopgaaf is een 8,5cc viertakt voldoende, maar dat leek me al wat aan de krappe kant.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter en Bart83 vinden dit leuk.
  5. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Ik zal vanavond wat foto's maken en plaatsen. Ik moet even de mallen opzoeken en dan zal ik een setje soppen. Ik ben nu toch bezig met glasvezel en epoxy voor de Gee Bee.

    Durf ik niet te zeggen. Ik heb geen ervaring met viertakten. Ik had er een O.S. 65 AX op zitten met een 14x6 APC prop. Deze draaide volgas ongeveer 8800 a 8900 toeren. Nadat de coating van de cilinderbus los begon te laten heb ik er nog een tijdje mee doorgevlogen, maar dan een paar tandjes vetter. Toen draaide hij volgas nog ongeveer 8500 toeren. Nog steeds ruim genoeg om lekker mee te vliegen. Als die .70 Surpass daar kwa toeren in de buurt kan komen zou het goed moeten zijn. Maar geen idee wat zo'n Surpass kan.
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  6. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    En die opgegeven 2700 gram is iets wat optimistisch. Zelfs mijn eerste versie die ik volledig "stock" uit de doos gebouwd had met 7,5 cc woog met lege tank al iets van 3400 gram. Mijn elektro versie weegt nu vliegklaar met accu ongeveer 3500 gram.
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Geweldig bedankt alvast, echt top!! :thumbsup:

    Ik denk dat dat zeker geen probleem gaat zijn!

    Oke, ben benieuwd, ik heb de kist nog niet gewogen, ga ik vanavond doen.
    Dank voor de info weer, heb ik een streefgewicht!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Bij deze mijn oplossing voor het landingsgestel. Ik heb gebruik gemaakt van een 130mm lange oleo van HobbyKing, waar ik van onderaf m4 schroefdraad heb getapt om zo een glasvezel vork te kunnen plaatsen. De oleo heb ik met een 5 mm verenstalen t-vork aan de vleugel bevestigd (de foto's maken het zo wel duidelijk). Ik heb een t-vork gemaakt om zo beter de laterale krachten op het landingsgestel te kunnen opvangen. Nadat een van de poten bij een slechte landing een keer uit de vleugel brak heb ik de vleugel eens opengemaakt en daar bleek bij de eerste versie van Black Horse (deze versie heb jij nu Ramses) amper verstevigingen in de vleugel te zitten. Ik heb toen tussen de ribben een blok hout gelijmd voor de gaten waar de 5mm vork in gaat en dat was nadien stevig genoeg. Bij de tweede versie van Black Horse was de vleugel afdoende verstevigt ter plaatsen van het landingsgestel voor mijn bevestigingsmethode. En dat zit nu al weer een jaar of drie zonder problemen. Ik heb ook een steun naar achter gemaakt. Bij de eerste versie zit die anders dan bij de tweede versie, daar verdwijnt hij de vleugel in. Ik had hem op die plek vastgelijmd denk ik, maar zeker weten doe ik het niet meer. De steun is door middel van een messing stripje aan de oleo bevestigd. Het stripje heb ik met een m3 "scrub screw" aan de oleo geborgd, daar het stripje anders steeds om hoog wilde kruipen. De wielkap zit met behulp van de as aan de oleo vast en veert dus met het wiel mee op en neer. Ook heb ik grotere, 75mm, wielen gemonteerd. En dan nu de foto's




















    Verder is het echt een lekker vliegende kist met een mooi vliegbeeld.

    groeten kjel
     
    Hans Rijkuiter, juwi, Bart83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Geweldig Kjel. zowel de oplossing voor het landingsgestel als de mooie en duidelijke foto`s ervan :thumbsup:
    Het is me helemaal duidelijk en ik ga ermee aan de slag straks.

    Doet me goed dat te horen :thumbsup:
    Zag wat filmpjes op youtube van deze kist met een ASP .61 (10cc) viertakt, oogt meer dan voldoende.
    Dan zou de OS .70 (11,5cc) viertakt zeker genoeg moeten zijn :)
    Niet voor extreem racen, maar wel voor lekker schaalvliegen.

    Groeten, Ramses
    .
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Wat een leuk tussendoor project :) een echte Golden Age Racer. Met jou skills gaat het vast weer een juweeltje worden.
    Het valt op dat jou verslagen altijd een erg prettige layout hebben, de foto's zijn van precies het juiste formaat, TOP !

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  11. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    juwi en ramses vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Hey Bart, bedankt!
    Ik verklein de foto`s voor m`n verslagen altijd naar 900 px breed (hoogte varieert) bij 96pdi.

    Wauw :thumbsup: Geweldig!!

    .
    Gisterenavond amper tijd voor de hobby maar wel de twee vleugelhelften verlijmd met 30 minuten epoxy:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi en Bart83 vinden dit leuk.
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Voor wie het net als ikzelf leuk vind, een stukje Wedell Williams geschiedenis:



    Groeten, Ramses
    .
     
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    ramses vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Er zaten alleen capstrips op de binnenste ribben, de rest van de ribben hebben geen capstrips.
    Maar de vleugel ga ik nog onder handen nemen, nu eerst de romp.

    Die romp is, met ik gok 1,5mm balsa, bekleedt en daarna nog eens heel grondig geschuurd...
    Oftewel een zeer dunne rombekleding, die enorm kwetsbaar is!
    Ik snap nu ook heel goed de deuk/kraak bovenop de romp...
    Ik heb de romp bij het controleren zelf ook op twee plakken ingedeukt/geknepen...
    Ik ben toch echt niet lomp o.i.d., maar als je er naar kijkt kraakt het al...

    Dat is geen basis voor een kist die je langer wilt vliegen, dus dat ga ik aanpakken.
    Leuke bijkomstigheid is dat het gelijk wat meer schaal gaat worden.
    En wees niet bang,... ik weet dat juist een kist als deze licht moet zijn.
    Ik ga dus bij het aanpassen goed op het gewicht letten, maar e.e.e.a wel flink sterker maken!

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    De originele romp bestaat uit een neus van aluminium plaatwerk en de rest van de romp uit een "stringer frame" bekleedt met doek.
    Eerst maar eens de scheiding tussen plaatwerk en stringers afgetekend op de romp:

    [​IMG]

    Het neus gedeelte van de romp die origineel uit aluminium plaatwerk bestaat ga ik bekleden met 1mm balsa i.c.m. constructielijm (bruislijm).
    Het voegt qua gewicht heel erg weinig toe, maar de sterktewinst is enorm!!
    Hier het eerste paneel rond de cockpit:

    [​IMG]

    Bovenzijde neusbeplating:

    [​IMG]

    ... en als laatste de zijwangen, de beplatingspanelen zijn nu klaar:

    [​IMG]

    Ik heb een 4 zijdenaanzicht van Miss Miss Louisiana op dezelfde schaal geplot als mijn model.
    Dat is handig ter referentie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de stringers...

    Groeten, Ramses
    .
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nederland
    Wat een goed idee! De originele beplanking kan blijven zitten, hij wordt sterker/steviger, en nog meer schaal ook, super!
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
    Hans Rijkuiter en ramses vinden dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Aan de hand van het 4 zijdenaanzicht en verschillende foto`s begonnen met de stringers, eerst het turtledeck:

    [​IMG]

    ... daarna de buik:

    [​IMG]

    ... en als laatste de rompzijkanten.
    De staartvlakken zijn afgeronde planken, daar mag wat meer vorm in...
    Met een schaafje wat meer profiel in de staartvlakken geschaafd:

    [​IMG]

    Daarna op de staartvlakken "valse" ribben gemaakt.
    De verschillende gaten in de motorkap dichtgemaakt d.m.v. glasweefsel en epoxy en een zwarte verklikkerlaag erop gesmeerd:

    [​IMG]

    Dat begint er al meer op te lijken en ik durf de kist weer vast te pakken, zonder dat het kraakt! :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Dank je Rob :)
    Ben blij dat ik het zo heb aangepakt, de sterkte is enorm toegenomen!
    Gewichtstoename is nu 55 gram.... op een kist van ruim 3kg.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nederland
    Fantastisch! En wat ziet ie er goed uit nu met die stringers! Wederom onder de indruk van je creativiteit en oplossingen
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina