Wedell Williams Model 44 - schaal 1/5.5=> No. 92 Miss Louisiana

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 8 mrt 2022.

Tags:
  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    Dat was precies mijn plan :yes:

    .
    De prachtige wielkappen door Kjel gemaakt:

    [​IMG]

    ...met zelfs de balsa passtukken in de fairings, helemaal compleet en van zeer mooie kwaliteit! :worship: :worship: :worship:

    [​IMG]

    Hierbij de drie foto`s van de marktplaats advertentie icm foto`s van de huidige staat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met het maken van het landingsgestel en de ailerons.
    Hier het verschil in vorm en oppervlakte van de oude en nieuwe ailerons:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Nieuwe pagina in het verslag, enkele foto`s van de huidige staat van de Wedell Williams.
    Alweer bijna klaar voor de strijkfolie en verdere afwerking :yes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu eerst verder met de ailerons.
    Ik hoop dat de poten voor het landingsgestel volgende week geleverd worden.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter, juwi, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Heel mooi Ramses! De bredere vleugelkoorde staat hem goed, klopt ook beter kwa verhouding. Maar als ik nu de vleugeltip bekijk en vergelijk met je driezijden aanzicht en foto’s van het origineel, dan zie ik dat Black Horse de vorm van de vleugeltip eigenlijk fout had. Black Horse heeft de vleugeltip van de Wedell Williams meer een druppelvormige vorm gegeven terwijl het eigenlijk een meer symmetrische halve cirkelvorm had moeten zijn. Ook zou de koorde van die halve cirkel iets langer moeten zijn. Nu wil ik je natuurlijk niet nog meer werk aanpraten :rolleyes::D, maar je bent nu toch zo lekker bezig en het zou het aangezicht van de vleugel helemaal perfect maken :cool:. Het is maar een kleine aanpassing;).
     
    Hans Rijkuiter en ramses vinden dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank je Kjel :)

    Je hebt helemaal gelijk :thumbsup:

    Moet daar wel bij aantekenen dat de vier Wedell Willams model 44`s onderling toch enigzins verschillende modellen waren.
    Ze werden continu doorontwikkeld en alleen van de Wedell Williams Model 44 Miss Louisiana raceno. 92 zijn al verschillen te vinden op vroege en latere foto`s.
    O.a. een verschil in de motorbeplating en de beschildering van de neus vallen direct op.

    Op onderstaande plaatjes zijn de verschillen tussen de drie meest bekende Wedell Williams Model 44 goed zichtbaar.
    Het zijn de raceno. 44 Miss Patterson, raceno. 92 Miss Louisiana en raceno. 121 Red Lion / Gilmore.
    De ARF van Black Horse is afgewerkt als de no. 121 Red Lion / Gilmore.

    In het vooraanzicht valt de stand van de landingsgestel poten op.
    De Red Lion / Gilmore en Miss Patterson hebben de poten dicht bij de romp en 'scheef' staan.
    Mijn Miss Louisiana heeft de poten verder in de vleugel en recht daaronder staan:

    [​IMG]

    Wat dat betreft heeft Black Horse de verkeerde versie gekozen voor de ARF Red Lion / Gilmore...
    En dat komt mij juist prima uit want het zijn wel de poten van Miss Louisiana :D

    De vleugeltips en dan met name de vorm van de ailerons zijn ook niet gelijk bij de Wedells:

    [​IMG]

    De ailerons van de Red Lion / Gilmore en Miss Patterson hebben een recht doorlopende achterlijst.
    De ailerons van Miss Louisiana heeft een knik en is daardoor en stuk groter qua oppervlakte.

    En dan de opmerking van Kjel over de vorm van de tip.
    Dat is precies zoals je zegt en ga ik zeker aanpassen.

    op onderstaande plaatje is nog te zien dat de stand van de poten van het landingsgestel ook hier anders is.
    Bij de Red Lion / Gilmore en Miss Patterson staan ze vrij recht en bij Miss Louisiana schuin naar voren.
    Ook hier heeft Black Horse de verkeerde versie gekozen voor de ARF Red Lion / Gilmore...
    En dat komt mij alweer prima uit want het zijn weer de poten van Miss Louisiana :D

    [​IMG]

    Verder is ook goed te zien dat de verspanning bij Miss Louisiana ook anders is dan bij de Red Lion / Gilmore en Miss Patterson

    Dank voor de opmerking/tip Kjel :yes: Ik ga er mee aan de slag.
    Verwacht dat de poten voor het landingsgestel trouwens volgende week al bezorgd worden.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Hans Rijkuiter en juwi vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Het scheelt significant!

    [​IMG]

    Niet veel werk, wel veel meer schaal correct :yes:
    Ik heb de Wedell eens totaal gewogen, zoals de kist op bevenstaande foto`s staat.
    Dat is met viertakt motor, prop, alle servo`s, maar zonder tankje, accu, ontvanger, het definitieve landingsgestel en de afwerking.
    Het gewicht is nu 2650 gram.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2022
    Hans Rijkuiter en juwi vinden dit leuk.
  6. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Het klopt inderdaad de de drie versies van de “model 44” onderling van elkaar verschilden. Het blijkt ook zo te zijn de nr.44 Miss Patterson een iets kleinere spanwijdte dan de andere twee had, maar daarentegen een bredere vleugel koorde had.

    Ik denk dat Black Horse voor de landingsgestel configuratie van de Miss Louisiana gekozen heeft omdat deze waarschijnlijk makkelijker te produceren en in het model te verwerken was. Maar wel voor Gilmore Red Lion schema gegaan is omdat het een mooi en opvallend kleurenschema is.
    Ook werd werd Gilmore Red Lion gevlogen door Rosco Turner, een zeer flamboyant persoon indertijd. Hij vloog samen met zijn huisdier, een leeuwen pup genaamd Gilmore, rond.
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Net gewicht tot nu toe. En de aangepaste vleugeltip in je tekening/foto ziet er wel veel beter uit.
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank je Kjel!

    .
    Pauze filmpje, bewegende beelden van 90 jaar geleden(!) van de originele No. 92 Miss Louisiana:
    (korte clips van alleen deze Wedell Williams No. 92 uit diverse racefilmpjes geknipt en in één filmpje gezet)

    Het filmpje begint met beelden van Jim Haizlip bij/in de Wedell Williams No. 92 (0:00 - 1:35 min.)
    Verder enkele clips van de Wedell Williams No. 92 tijdens de races (1:35 - 3:07 min.)
    Het filmpje eindigt met beelden van Mary Haizlip in/bij de Wedell Williams No. 92 (3:07 - 3:50 min.)



    Jim Haizlip, een held uit de Eerste Wereldoorlog, was een van de meer succesvolle racepiloten van Wedell-Williams. Geboren in Little Rock, Arkansas, woonde hij het grootste deel van zijn leven in Ferguson, Missouri, waar hij werkte als assistent-manager van de luchtvaartafdeling van Shell Petroleum Company. Jimmy was nog geen anderhalve meter lang en was verreweg de kleinste racepiloot van zijn tijd.

    Nadat hij tijdens de oorlog als vlieginstructeur in Frankrijk had gediend, keerde hij terug naar Norman, Oklahoma, waar hij zijn eigen vliegschool opende en zijn toekomstige vrouw, Mary Haizlip, ontmoette. In 1929 werd hij piloot bij Safeway Airlines en het jaar daarop voegde hij zich bij vriend en collega-racer Jimmy Doolittle bij Shell Oil.

    [​IMG]

    Na een bescheiden zelfstandig race-succes, werd Jim Haizlip voor het eerst gecontracteerd om in 1932 met de Wedell Williams No. 92 te vliegen. Een deel van de overeenkomst tussen Jim Haizlip en Harry Williams was dat als Jim de Bendix zou winnen, zijn vrouw, ook een ervaren racer, gebruik zou mogen maken van de nr. 92 in de vrouwen evenementen.

    Hoewel Williams niet gek was op vrouwen die in vliegtuigen vlogen -vooral niet van hem- werd hij Mary Haizlip's grootste fan toen ze het nieuwe snelheidsrecord voor vrouwen vestigde op 255 mijl per uur, een toename van 45 mijl per uur, een record dat zeven jaar standhield. Bovendien gebruikte Mary voor deze vlucht brandstof van 100 octaan, de eerste keer dat iemand deze brandstof gebruikte. Hoewel dit volgens de huidige normen tam klinkt, dachten veel waarnemers dat dit een dwaze zet was en verwachtten dat het vliegtuig tijdens de vlucht zou exploderen.

    Opmerkelijk was dat Mary vóór de race slechts één kennismakingsvlucht van een kwartier(!) had gemaakt in de nr. 92, een vliegtuig dat bekend staat om zijn instabiliteit. Tijdens acht races in 1931, allemaal in de nr. 92, eindigde Mary één keer als eerste en zeven keer als tweede!


    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
    Hans Rijkuiter, juwi, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi om deze beelden te zien Ramses, wat een andere tijd :)

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Ik ben opzoek naar specifiek deze piloten buste, maar is helaas overal "out of stock"'.
    Wellicht heeft iemand er eentje liggen die ik over kan nemen?

    [​IMG]

    Pilot Size: 1/6 Scale, Size: L66*W36*H75mm, Weight: 25.8g (3"x2.5"x1 3/4")

    Als ik deze kan vinden zou dat een mooie Mary Haizlip voor m`n Wedell Williams zijn!
    Mary heeft duidelijk enigzins oculair hypertelorisme, en dat heeft deze buste ook, zou perfect zijn!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
    Hans Rijkuiter, Bart83 en femmo vinden dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Je moet van zoveel dingen verstand hebben als schaalmodelbouwer! :confused:

    Ik meen deze buste wel eens gezien te hebben. Heb je ook bij Hobby-In en Quartel gevraagd?
     
    bipeflyer en ramses vinden dit leuk.
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    :D

    Had ik inderdaad gevonden, maar die versturen niet naar Nederland helaas:
    [​IMG]

    .
    Maar ik heb er eentje gevonden die nog op voorraad was en wel naar Nederland verstuurd, deze gelijk besteld:

    [​IMG]

    Ik ben dus voorzien!
    Mary Haizlip is onderweg :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    femmo vindt dit leuk.
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Mary Haizlip.....

    klinkt meer als cheiloschisis dan oculair hypertelorisme
     
    bipeflyer en ramses vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
  16. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Zal zeker een andere blik krijgen als ze in de kist van Ramses mag zitten.

    Ton
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Naar aanleiding van de post van Kjel over de vorm en oppervlakte van de vleugeltips deze aangepast.
    Snoopey, m`n bouwmeester(es) kwam weer even keuren en het is goed bevonden :D:

    [​IMG]

    Tevens het staartwieltje vervangen door een staartskid zoals het origineel ook heeft.
    Van aluminiumplaat beslag gemaakt voor de verspanning en deze in de vleugel, romp en staartvlakken door-en-door vastgelijmd.
    Ook de stuurhevels weer terug vastgezet en alles nog een keertje licht geschuurd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een plaatje van het instrumentenpaneel gevonden op internet en deze geprint in diverse afmetingen.
    Ik heb het printbestand op m`n werk gemaakt en wist niet exact hoe groot het paneel moest worden, zo zit er altijd een geschikte tussen...
    Het frame van de canopy van een eerste laagje zwart voorzien:

    [​IMG]

    De oude en de nieuwe ailerons:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Scharnieren en hevel erin gemaakt en begonnen met het folien van de kist:

    [​IMG]

    .... en toen dacht ik, eerst even de aileronservo`s testen voordat de vleugel met de folie dicht gaat...
    Ze deden het, dus eigenlijk overbodig,... ben blij dat ik het toch gedaan heb.
    Op de een of andere manier heb ik de kabel op een plek geraakt met schuren o.i.d., de servo`s deden niets!
    Kabel losgeknipt, nieuwe kabel gepakt en e.e.a. opnieuw aangelegd en gesoldeerd.
    Opnieuw getest, de hevels allebei iets naar voren gezet voor aileron differentiatie en klaar voor de folie:

    [​IMG]

    Het is niet mijn favoriete klus het folien, maar eenmaal bezig geeft het wel voldoening.
    Begonnen met de witte delen:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, fransspitfire, Bart83 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Die vleugel is mooi geworden en het folie werk ziet er strak uit. Dit gaat weer een juweeltje worden!
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig Ramses! Mooi verslagje ook weer en die stringers onder de bespanning... wow!
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk Ramses, foliën is gewoon een kwestie van veel doen! De voorbereiding is in ieder geval perfect in orde :)

    Mvg,

    Bart
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina