Adrian Page Gee Bee R2 schaal 1/5

De volgende stap is het beplanken van de romp van spant 2 tot spant 6. Dit wordt gedaan met 2,5 mm balsa. Als eerste het onderste stukje tussen spant 2 en 4 gedaan. Hier moet ter hoogte van de gordingen een klein stukje uit de beplanking gehaald worden. De gordingen worden ingelaten in de beplanken en liggen dus net zo hoog als de beplanking. Daarna de gordingen ingelijmd en op maat afgezaagd.

full


Toen kon verder gegaan worden met de rest van de beplanking. Eerst vanuit het midden een stukje aan de bovenkant, daarna het tussenstuk beetje bij beetje pas gemaakt en ingelijmd.

full


Alles een nachtje laten drogen en toen de beplanking getrimd en geschuurd.

full


full


Inmiddels ook de romp van de bouwplank verwijderd. Dit ging nog best lastig, want er was toch wat secondelijm op plekken gekomen waar het niet had gemoeten met het gevolg dat de romp op een paar plekken toch een beetje aan de bouwplank vastgelijmd zat. Maar alles is gelukkig zonder schade losgekomen. Het gewicht van de romp in de huidige staat is afgerond 334 gram. Ik moet zeggen dat me dat erg meevalt.

De volgende stap is het beplanken van het stuk tussen spant 1 en 2. Page doet dit met 0,25" balsa. Omgerekend zou dat 6,35 mm balsa zijn. Ik gebruik daarvoor 6 mm balsa. Voordat je kunt beginnen met het beplanken moet het balsa van deze dikte voorgevormd worden. Page schrijft daarvoor iets ronds van 4", dus ongeveer 10 cm dikte voor. Gelukkig had ik nog een stukje balk van de schommelpalen staan en deze had ook nog een diameter van ongeveer 10 cm. Toen moesten de twee 6 mm balsa planken nat gemaakt worden en aangezien ik geen bad heb was dat nog best een geklooi onder de douch, maar het is gelukt om ze nat genoeg te krijgen om ze met tape rond de schommelpaal te kunnen krijgen.

full


Een plankje was wat stugger dan de andere en aan een kant misschien niet nat genoeg. Daar is het plankje tijdens het intapen over ongeveer 15 cm aan een uiteinde gescheurd, maar ik denk dat ik wel genoeg heb voor het beplanken. Het geheel twee dagen laten drogen en toen de tape verwijderd met dit als resultaat.

full


Twee mooi voorgevormde plankjes 6 mm balsa.

groeten kjel
 
Een stuk afvoerbuis nemen, en één zijde afdoppen om plankjes in te doorweken.

Dat is een goeie, die ga ik onthouden. Ik had wel overwogen om een stuk afvoerbuis te halen, als ik thuis niet iets van de juiste diameter had liggen, om daar de plankjes omheen te buigen, maar niet om ze daar in te doorweken.
 
Voor heb beplanken van het stuk tussen spant 1 en 2 heb ik de handleiding van Page gevolgd. Eerst met de schuurlat schuine kantjes aan spant 1 en 2 geschuurd. Vervolgens het eerste voorgevormde 6 mm plankje in stukjes gezaagd. Deze stukjes moeten volgens de bouwbeschrijving taps lopen, maar hoe taps wordt niet beschreven. Ik heb daartoe maar de verhouding tussen de diameter van spant 1 en 2 uitgerekend en vervolgens de onderzijde van zo'n stukje met dezelfde verhouding korter gemaakt dan de bovenzijden. Dan zou het theoretisch goed moeten komen.

full


Ik ben begonnen met het eerste stukje precies in het midden aan de bovenzijde van de romp te lijmen en dan links en rechts naar beneden werken. En als alle stukjes er dan opgeplakt zitten ziet het er zo uit. Voordat ik de foto maakte had ik de voorkant gelijk met spant 1 getrimd.

full


Dan is het een kwestie van schaven en schuren, met dit als eindresultaat.

full


full


Daar ben ik wel tevreden mee. Hier en daar moeten nog wat kiertjes geplamuurd worden. De romp weegt nu 358 gram. Nu kan de aandacht naar de achterkant van de romp verplaatst worden.

groeten kjel
 
Dank je Ramses. De bouw van de romp valt me nog niet helemaal mee. In principe is de opbouw niet heel moeilijk, maar hier daar moet er wat “getweaked” worden zodat het allemaal goed past. Komt waarschijnlijk ook doordat de basis een hand getekende tekening is waar de maatvoering niet overal helemaal 100 procent zuiver is. Maar verder is het wel leuk bouwen, het is een enorm dikke romp!
 
Toen was het tijd om de scharnierpunten van het richtingsroer te verlijmen. Deze moesten eerst wel uitgericht worden. Dat heb ik op dezelfde manier gedaan zoals Page het in de bouwbeschrijving heeft beschreven. Het kielvlak staat er nog los op. Na de juiste positie gevonden te hebben de boel verlijmd. Achteraf was ik toch nog niet helemaal tevreden en heb het onderste scharnier punt weer losgesneden en opnieuw verlijmd. Het scharnier voor het richtingsroer bestaat uit een 2,5 mm koolstof buisje en een stuk 1,5 mm verenstaal. In de scharnierpunten zit een stukje buis ingelijmd. Om te zorgen dat ze goed in elkaars verlengde zitten hebben heb ik een lang stuk buis door het bovenste punt heen naar het onderste geschoven. Toen de buis verlijmd en daarna het stuk tussen de twee scharnierpunten weggezaagd. Bij het richtingsroer heb ik ook eerst een lang stuk buis op het richtingsroer geplakt en daarna de twee stukjes ter hoogte van de scharnierpunten weggezaagd. Zo zitten ook deze drie stukjes mooi in elkaars verlengde en kan het richtingsroer mooi soepeltjes bewegen.

full


full


full


Vanaf spant 6 naar achteren wordt de romp met 1,5 mm balsa beplankt. Om het balsa aan de voorkant van de cockpit ergens tegenaan te kunnen lijmen heb ik daar een extra stukje bals tegen spant 6 gelijmd. Ook moest ik de gordingen iets ophogen om te compenseren voor de overgang van 2,5 mm naar 1,5 mm balsa. Die ophogen verloopt van ongeveer 1 mm bij spant 6 naar 0 mm bij spant 7.

full


Ik heb de achterkant in drie stukken kunnen beplanken. Eerst het onderste stuk tot de rand van de cockpit.

full


Toen het overgangs gedeelte van de cockpit naar richtingsroer. Hiervoor heb ik een mooi stukje zacht balsa uitgezocht.

full


En als laatste het bovenste stuk van het kielvlak. Ik zag er tegenop om het achterstuk van de romp te bekleden, maar het is me goed meegevallen.

full


Vervolgens de achterkant op de juiste afstand getrimd.

full


En alles netjes geschuurd.

full


Als laatste voor vanavond alle naatjes en overgangen netjes geplamuurd. En natuurlijk moest ik ook even het richtingsroer monteren. Het begint nu echt onmiskenbaar een Gee Bee te worden :D.

full


Voordat ik met de onderkant van de romp verder ga, ga ik eerst het acculuik verder afmaken. Zonder onderkant staat de romp nog gemakkelijk en stevig op de bouwplank.

groeten kjel
 
De eerste stap bij het maken van het acculuik is de binnenkant van de opening bekleden met 0,4mm triplex. Dit om een strakke, scherpe en stevige overgang tussen romp en luik te creëren.

full


En na schuren ziet het er zo uit.

full


De opening volledig bekleed en geschuurd.

full


Eerste de twee buitenste spanten van het luik bekleed met triplex om vervolgens in situ het frame van het luik op te bouwen.

full


En het frame klaar om te beplanken. Ik heb nog wat extra verstevigingen en twee uitsparingen aangebracht. Die uitsparingen zijn nodig voor de bevestigingspunten van de spandraden. De constructie voor de spandraadbevestigingspunten begint al wat vorm te krijgen in mijn hoofd, maar deze worden verder uitgedacht wanneer ze echt aan de beurt zijn.

full


En het luik beplankt. Hier nog ongeschuurd en alles is nog wat overmaats, maar dat is ook de bedoeling. Dan kan het mooi passend geschuurd worden.

full


En dan is het een kwestie van schuren, schuren en nog eens schuren. En dan wil het ook natuurlijk wel eens een beetje tegen zitten. Iets te veel geschuurd.

full


Is gelukkig geen grote ramp. Plaatje balsa en een extra stukje versteviging langs de rand en de boel is weer stevig. Even na schuren en plamuren en dan zien we er niets meer van, hoop ik. Twee avondjes werk en we hebben een mooi strak passend luik. Het heeft wel een nadeel. De passing is zo nauw en het luik sluit nagenoeg perfect aan op de romp dat ik een speld nodig heb om het luik te openen. En ik had eigenlijk aan de binnenkant een plekje bedacht voor mijn exploitantennummer. Maar ja, die moet op een plek zitten die zonder gereedschap te openen is. Een speld zullen ze vast ook wel als gereedschap beschouwen.

full


Voordat ik met de onderkant van de romp begin ga ik eerst nog kijken naar de route van de stuurstangen van het hoogte- en richtingsroer. Daar kan ik nu nog enigszins fatsoenlijk bij.

groeten kjel
 
De Gee Bee vordert gestaag. Inmiddels is de aandacht verplaatst naar de onderkant. Als eerste is het motorschot aan de buurt. Door middel van twee winkelhaken en een paar klemmen wordt ervoor gezorgd dat de boel haaks verlijmd wordt.

full


In dit spant zitten ook de twee onderste bevestigingspunten voor de motorkap. In de freesbestanden had ik gelijk een paar bevestigingsstukjes voor de inslagmoeren laten mee frezen. De inslagmoeren erop bevestigd en op hun plek gelijmd.

full


full


En het volgende spant op zijn plek. Tegen dit spant komt het vleugelzadel te zitten. De vleugelpennen van de vleugel steken door dit spant heen. Aan de achterkant van dit spant wordt nog een verstevigingsplaatje triplex gelijmd en nog een plaatje triplex die de twee spanten met elkaar verbindt, maar daar ben ik vergeten een foto van te nemen.

full


Het vleugelzadel heb ik eerst tot spant 4 verlijmd met houtlijm. Dit is nog het rechte gedeelte, vanaf spant 4 buigt het subframe naar binnen toe. Toen dit droog was heb ik het vleugelzadel naar binnen toe op de juiste positie gebogen en verlijmd met dunne CA.

full


Toen was het tijd om de vleugel uit te richten op de romp en de positie voor de blokken van de vleugel bouten te bepalen. Alles gemarkeerd en toen de vleugel weer even verwijdert om de blokken voor de vleugelbouten te verlijmen.

full


Daarna de vleugel weer geplaatst om de gaten voor de vleugel bouten te boren. Aangezien ik schroefdraad in de blokken wil tappen moest ik een manier bedenken om met een 5mm boor mooi gecentreerd in een 6 mm gat in de vleugel te boren. Met behulp van een stuk 6mm messing pijp als geleiding ging dit perfect.

full


Daarna M6 schroefdraad getapt voor de bouten en de vleugel kan aan de romp bevestigd worden. Toch eigenlijk wel mooi zo'n houten romp constructie. Best zonde dat we dat altijd weer onzichtbaar wegwerken bij het afwerken van het model.

full


full


En de onderkant verder afgewerkt met de voorgebogen 6mm plankjes balsa.

full


Nico, nog bedankt voor de tip van de magneten voor het openen van het acculuik. Ik heb even mijn voorraad magneten weer op peil gebracht plus een wat lange magneet voor het openen van het luik. Werkt perfect!!

full


groeten kjel
 
Prachtig mooi houtwerk weer :) En de oplossing met metalen plaatje en magneet voor het luikje is erg handig, wellicht kopieer ik voor de Buffalo (als ik daar weer mee verder ga)
Wat komt er voor motor op de GeeBee?

Mvg,

Bart
 
Dank je Bart. Aan de binnen kant van het luik heb ik geen metalen plaatje, maar ook een magneet gelijmd. Als motor komt er een Turnigy SK3 4250-500 op. Op 5S met een 14x10 APC-E prop. Zou volgens ecalc voldoende vermogen moeten hebben.
 
De volgende stap was de onderste spant helften van de achterkant van de romp. Spant 5 was wat lastiger. Dit spant loopt een klein stukje verticaal om vervolgens een hoek naar achteren te maken. Dit zodat de vleugel te plaatsen en te verwijderen is. Met behulp van de tekening heb ik twee malletjes gemaakt zodat spant 5 de juiste hoek zou moeten hebben.

full


Nadat alle spanten verlijmd waren was het tijd voor alle gordingen. De romp heeft nu zijn volledige vorm gekregen.

full


Aan de achterkant van de romp moet er nog een strookje triplex komen op het stukje gording dat vanaf het laatste spant uitsteekt. Eerst met papier een sjabloontje gemaakt.

full


Daarna het sjabloontje overgezet op het triplex en de twee strookjes triplex verlijmd met houtlijm en met de foliebout vast gestreken.

full


Gelukkig had ik houtlijm gebruikt, want toen ik het richtingsroer monteerde om te kijken hoe de passing was, was dat aan de onderkant zeer slecht. Voor een goede passing zou ik aan de rechterkant iets van het richtingsroer af moeten halen zodat deze binnen het triplex viel. Het voordeel van houtlijm komt hier van pas. Je kunt het vast strijken maar dus ook weer los strijken. Dus het onderste deel van de rechter triplex strook weer los gestreken en de gording ter plaatse met strookjes 1,5 mm balsa opgehoogd en naar voren toe geschuurd zodat ze vloeiend overgaan in de rest van de gordingen. Daarna de triplex strook weer vast gestreken. Daarna met gemonteerd richtingsroer het triplex nog wat preciezer in model gestreken. De passing is nog niet helemaal 100 %, maar ik ben te vrede. Ik was alleen vergeten van dit alles foto's te maken.

Verder met het richtingsroer. Aan de voorkant van het richtingsroer moet nog een randje balsa komen zodat er geen speet zichtbaar is bij een uitgeslagen roer. Dit randje moet wat rond geschuurd worden.

full


full


En geschuurd.

full


full


En gemonteerd ziet het er dan zo uit.

Roer in neutrale stand.

full


En bij volledige uitslag naar links.

full


groeten kjel
 
.
Prachtig! :thumbsup:
Mooi ook dat de aansturing geheel intern is, geen roerhoorntje buiten het richtingsroer.

Groeten, Ramses
.
 
Ja, dat is dan weer het voordeel van zo’n dikke romp. Ruimte genoeg! De aansturing van hoogteroer wordt ook intern. En door de aansturing van de rolroeren door middel van torque tubes zijn er in het geheel geen roerhoorntjes zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
Voordat ik vergeet en met de romp-vleugelovergang (hebben we daar een mooi Nederlands woord voor?) ga beginnen moeten er nog wat verstevigingen op de scharnierpunten van het richtingsroer gelijmd worden. Het inwendige hier bij het richtingsroer verdient geen schoonheidsprijs, maar als het richtingsroer er op zit kun je er niets meer van zien.

full


Verstevigingen voor de richtingsroerscharnierpunten zijn verlijmd dus tijd voor de romp-vleugelovergangen. Eerst de basis stukken uit 0,4 mm triplex geknipt en aan het vleugelzadel gelijmd.

full


Vervolgens de vleugel voorzien van beschermingsfolie en op de romp geschroefd. Het geheel weer rechtop gezet en de vormingsripjes voor de romp-vleugelovergang verlijmd.

full


Een klein stukje balsa aan een gording gelijmd om het stukje romp-vleugelovergang van de achterlijst naar de romp tegenaan te kunnen lijmen. Het stukje is overmaats zodat er ook nog een randje overblijft om straks de Oratex tegenaan te kunnen strijken. Tevens aan de bovenkant van de vleugel een strookje 0,4 mm triplex ingelaten en verlijmd met hetzelfde doel.

full


full


Volgens de bouwbeschrijving uit het RCM artikel gebruikt Adrian Page voor het indekken van de romp-vleugelovergang geloof ik 1,5 mm balsa. Ik heb hier van afgeweken en heb 0,4 mm triplex gebruikt. Ik vind dit mooi spul om mee te werken. Ik kan zo een mooie scherpe en sterke overgang naar de vleugel mee creëren en je hebt gelijk een mooi afgewerkt oppervlak. Dan is het een kwestie van een stukje triplex herhaaldelijk passen, meten en aanpassen tot het mooi past. Is de passing goed pas ik het stukje gelijk aan de andere kant. Gelukkig past het daar ook voor 95 procent, zodat ik het stukje, een ietsie pietsie overmaats, kan overnemen op een nieuw stukje triplex voor de andere kant. Dan hoef ik aan de andere kant niet weer helemaal van nul af aan te beginnen met het passen. Dan is het een kwestie van per segment de boel dicht lijmen.

full


full


En dan is het "makkelijke deel" van de romp-vleugelovergang bekleed. Hier nog in ruwe vorm.

full


Na het verwijderen van de vleugel heb ik het overtollige triplex weggezaagd en alles mooi geschuurd.

full


full


full


Maar ja, dan moet de voorkant van de romp-vleugelovergang nog. Adrian Pages leverde bij zijn kits daar een mooi vacuüm getrokken stukje voor. Hier moet ik nog even over nadenken hoe ik dit ga aanpakken.

groeten kjel
 
dan moet de voorkant van de romp-vleugelovergang nog. Adrian Pages leverde bij zijn kits daar een mooi vacuüm getrokken stukje voor. Hier moet ik nog even over nadenken hoe ik dit ga aanpakken.

Je kan eventueel twee (l & r) massief balsa vormblokjes (pluggen) maken en die in een PET-fles stoppen, zoals de PET-cockpitkap methode.
Lekker licht, vergelijkbaar met een vacuüm getrokken stukje.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top