HOW TO: verhuizen van je model(len)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Bouke van der Voet, 31 jul 2022.

  1. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Eind Augustus ga ik verhuizen van Kenya naar Nederland, en dat betekend dat de 7P in zijn huidige staat mee terug moet, en de Rob't E Lee ook een transportje moet krijgen.

    Nu heb ik wel wat manieren in mijn hoofd zitten hoe ik dat zou kunnen verhuizen, met niet al te veel schade, maar helemaal ben ik er nog niet uit.
    Het meest voor de hand liggend voor mij is ze goed in te pakken en dan in de container mee te verhuizen.
    Als er wat met de container gebeurd .... tja, helaas. Maar het lijkt me wel de meest gecontroleerde manier van transporteren.

    Heeft er iemand (@Heinrich ?) ervaring met (inter)nationaal verhuizen, inpakken, transport van onze scheepjes? tips & Trucs ?

    Gelukkig heb ik de masten nog niet afgemaakt :)

    Alle hulp is welkom :)
    Grtz Bouke

    IMG_5583[1].JPG

    IMG_5584.JPG

    IMG_5582[1].JPG
     
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.175
    Locatie:
    Roosendaal
    Zou voor een degelijke kist gaan waar de romp goed in kan worden vastgesjord. Verder rondom in folie inpakken (met bubbels indien voorradig), anders zoveel mogelijk kranten.
    Alles wat nog los zit apart verpakken.

    En dan fingers crossed.
    Vooral met voor en na transport op de weg meeste kans op schade.
     
    Bouke van der Voet vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.247
    Locatie:
    Ittervoort
    Stro werd vroeger gebruikt en inderdaad de romp vast binden aan de onderplaat en die aan de kist vastzetten. Oh ja, heel veel weesgegroetjes en Mariagebedjes.
     
    Bouke van der Voet vindt dit leuk.
  4. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Ja, die had ik ook al bedacht
    Ik moet mijn Katholieke Kerk Subscription wellicht maar weer eens vernieuwen
    Kan vast via de Apple store en Apple pay, right?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    ik zat in de richting van piepschuim te denken, en dat op maat van de romp, kanonnen en de masten/tuigage uitsnijden . En dan het hele blok in een doos (beetje als het verpakken van een TV …

    Wellicht ga ik een mini biecht bankje maken voor aan boord …
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.247
    Locatie:
    Ittervoort
    Purschuim in een grote plastic zak, dat vormt zich naar de romp. Na uitharden zit het schip vast.
     
    Bouke van der Voet vindt dit leuk.
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.413
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Onderschat daarbij de kracht van purschuim niet. Als je er te veel in doet kan je het proces niet meer stoppen en duwt het schuim met veel kracht naar alle kanten.
    Verder wel een goed idee.
    Groeten Roelof
     
    Bouke van der Voet vindt dit leuk.
  8. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Thuis
    Het belangrijkste is al gezegd. Je zal een groot krat per schip moeten maken. Kwestie van een frame opbouwen van houten balkjes die wordt afgetimmerd met (multiplex) platen. Zorg ervoor dat aan de buitenkant duidelijk TOP en BOTTOM met pijlen zijn aangegeven.
    Zorg ervoor dat het schip (de romp) op een goede cradle wordt vastgeschroefd en deze weer vastzit aan een frame dat volledig om je schip gebouwd wordt zodat je er een krat van maakt.
    De zaken ertussen opvullen met zachte materialen is een goed idee zolang dit alleen langs de romp loopt, dus niet tussen de masten en tuigage. Voor je masten zou ik in de lengterichting en breedte op verschillende hoogtes aan het frame van de krat diversen touwen strak spannen (horizontaal) om de masten tussen te klemmen zodat deze geen kant op kunnen. Gebruik geen materialen die uitzetten of gaan schuiven tijdens transport.
     
    JanZMC, TIMBERWOLF en Bouke van der Voet vinden dit leuk.
  9. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    so, the plan has been made :)

    * Triplex krat/kist,
    * boten met cling-film (vershoudfolie) inpakken, en dan in een vuilnis-zak (dus 2 lagen plastic)
    * vastzetten van de romp aan de bodemplaat
    * dan in lagen Pur schuim (romp, links en rechts van de mast) waarbij de lagen pur van elkaar gescheiden zijn met plastic.

    * dichtschroeven en klaar, het is zooooooo makkelijk o_O
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Eerst maar beginnen met de Rob't E Lee (om te oefenen voor ik aan de 7P begin ;-))

    De huidige staat heeft veel te veel iele mastjes, vlaggenstokken en losse items die gegarandeerd gaan breken
    Die ga ik vooraf slopen (met beleid) zodat ik ze in NL weer (redelijk) onbeschadigd terug kan zetten.
    Enige schade zal niet te vermijden zijn, maar dan doe ik het liever met een pincet dan het geweld van een bewegende container...

    IMG_6033.JPG

    IMG_6035.JPG

    De reddingssloep op de achtersteven was al gesneuveld, dus ook die gaat eraf (en het roer ook)

    IMG_6036.JPG

    De takels, loopplanken en vlaggenmast op de plecht:

    IMG_6037.JPG

    IMG_6039.JPG

    En de vlaggenmasten (met de lichte schade waar ze zaten. dat is vooral UHU Hart lijm en witte verf, dus dat is te repareren)
    Die UHU Hart lijm is op zich nu wel fijn, hij lat met ietwat beweging best makkelijk los ;-)

    IMG_6040.JPG

    IMG_6041.JPG

    IMG_6042.JPG

    En dan wat blijft zitten met schilderstape vastzetten. Dat zal in de komende 2 maanden (in de container) wel wat plak-residu achterlaten, maar dat is vrij makkelijk te verwijderen met wasbenzine.
    schoonmaken moet toch nog gebeuren als ik terug in Almelooooo ben.

    IMG_6043.JPG

    De schoorstenen laten zich niet slopen zonder heel veel werk en schade, dus die ga ik maar versterken/beschermen met wat uitstekend hout
    en dan zal de Pur de demper zijn bij beweging van de krat (hoop ik ;-))

    IMG_6044.JPG
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    71
    Ik heb bij de verhuis van m'n fragiele (vliegtuig)modellen losse polystyreenkorrels gebruikt. Een bodem korrels in een stevige doos, daarop de modellen en dan de doos verder vullen met korrels tot de modellen helemaal 'onder' staan. Eventuele trillingen tijdens het transport maken het zaakje nog compacter, zonder de enorme druk van PUR schuim. Als je de doos zo vol mogelijk doet, mag ze zelfs ondersteboven.
    Losse polystyreenkorrels kan je kopen in bulk (100 liter en meer) als vulling van zitzakken (beanbags). Zoek maar eens op EPS parels of polystyreenkorrels.
    Bij de opkuis achteraf komt een stofzuiger wel van pas, maar het is niet zo erg als wanneer je piepschuim hebt gesneden met een mes.

    Have fun & bon voyage
    @Altitude100
     
  12. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    whaaaaaaat, hier heb ik het dus nooit afgemaakt ! Sorry mensen, het was toen zo ontzettend druk om zo snel te verhuizen.
    Gelukkig heb ik alle foto's gemaakt (en bewaard :))

    Ik ga hier eens rustig voor zitten om er een goed verslag van te maken.
    alles staat nu nog wel in de opslag in Nairobi, dus ik ben wel benieuwd hoe dat er over een paar maanden uit gaat komen.

    Met alle verpakkingstechniek zou het (iig qua breuk) wel moeten gaan.
    of dat met vocht en warmte ook gebeurd is, de tijd zal het leren ....
     

Deel Deze Pagina