Goeden avond Foto van de oceanic en vroeg me af waarvoor dit gedeelte van de mast is ,kan niet goed zien op de fotos wat het is
Rien, Het lijkt me een mast(je) met zijtakken waaraan een aantal lampen. Waar die exact toe dienen geen idee. Waarschijnlijk heb je ook de foto uit deze link gebruikt, maar kan daarop net niet de kleuren onderscheiden. In de tweede link ook nog wat plaatjes o.a. van de voormast. Daarop zie je dat aan elke ra van dat kleine mastje 4 lampen hangen. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas. https://www.modelbouwforum.nl/threads/oceanic-van-bugsier-1-50.86162/page-12 http://www.seatowage.de/oceanic/mast_vorne.jpg http://www.seatowage.de/oceanic/ https://www.shipspotting.com/photos...e=begins&page=7&viewType=normal&sortBy=newest
Rien, Denk om bepaalde seinen te geven zoals rood wit rood onder elkaar voor een moeilijk manoeuvreerbaar schip. Of andere combinaties. Het is al een dikke 40 jaar geleden dat ik dat moest leren voor mijn certificaat voor kustnavigatie. Hieronder wat voorbeelden. Gr. Klaas. Media Informatie Album: Modelvloot Geüpload Door: k-k Datum: 18 nov 2019 Bekeken: 985 Reacties: 0 IMG_20191112_0002 door k-k geplaatst op 18 nov 2019 om 13:37 Media Informatie Album: Modelvloot Geüpload Door: k-k Datum: 18 nov 2019 Bekeken: 856 Reacties: 0 IMG_20191112_0001 door k-k geplaatst op 18 nov 2019 om 13:37
Alle drie linken niet Rien? Het zou kunnen dat je computer die van seatowage weigert. Die site is niet beveiligd. Bij mij opent alles normaal. Gr. Klaas.
Geen enkele link werkt Maar heb inmiddels wel op Facebook veel opmerkingen gekregen met iets betere foto's https://m.facebook.com/groups/Rc.modelbouw.schepen/permalink/5978774428813560/
Gelukkig dat je daar wat info krijgt. Erg concreet is het niet. En mijn kennis schiet tekort om het duidelijker te omschrijven. Het lijkt me dat het kleine mastje met ra's rondom niet overal zichtbaar is. Het rood wit rood dat ik aangaf als voorbeeld zit boven in de mast. Hopelijk is er nog iemand die het weet te omschrijven. Succes verder! Gr. Klaas.
Mast van de oceanic geheel nieuw gemaakt Alles werk ook radars draaien Nu nog het voorste deel met extra lampen maken
Ja alles werkt al ga weer met shift Register en arduino werken zodat ik ook weer alles via telefoon kan bedienen
Nog bezig met lampen in voormast lampen in onderste ra gaan niet echt werken dus gewoon voor de sier Maar intussen in de achter mast bekabeling aangelegd en van koppelingen blusmonitoren gemaakt met buizen komt later een pomp in de machinekamer te staan Nu nog 3 werklampen 1 grote schijnwerper en heklicht maken
Blus monitoren gemaakt van koppeling L https://a.aliexpress.com/_EGsyJ5n En van https://www.kvmodelbouw.nl/compass-1/ Als spuitstuk erop gesoldeerd
Ik zag dat de achter mast er op een oude foto er uitziet (zoals op foto 1) en dus ook zoals alle modellen zijn nagebouwd Alle andere fotos van de oceanic heeft hij een heel andere mast (foto 2/3) Wat zou de reden hiervan geweest zijn of is het niet dezelfde oceanic ? Alle modellen hebben ook twee laadbomen voor de stuurhut en achterop staan heb deze nog niet op fotos vinden achterop staat wel gewone kraan Zie foto 4 Wat klopt er nu wel en wat niet ????
Misschien iets in die kasten gebouwd om rookgassen na te behandelen of extra dempers. Als ik het goed heb is ze al vrij snel voorzien van nieuwe motoren. Aanvankelijk lag ze in Kaapstad op station. Op het laatst werd ze ook op de Noordzee, bij de Duitse Waddeneilanden, ingezet. Op de Noordzee had je strengere eisen v.w.b. uitstoot van zwavel. Maar heb nergens iets over het aanpassen van de rookkanalen kunnen vinden. Wel las ik bij de gegevens over haar opvolger Nordic dat die koeling op de rookgassen had. Dat om het ontsteken van gassen te voorkomen. Gr. Klaas. https://www.yumpu.com/de/document/read/52239285/nordic-schiff
Heb de vraag ook op Facebook gesteld kreeg dit antwoord wilde het toch even delen Toen deze boten gebouwd waren waren ze al op sommige punten achterhaald de laad bomen waren al in een vroeg stadium verdwenen en werd er met een hydraulische kraan gewerkt ,die later ook weer vervangen is voor een sterkere,ook na het in de vaart komen van de smit rotterdam en londen in half 70 ,zijn de hoofd motoren nog wat sterker gemaakt bij een groot survey,de olie industrie was zeer lucratief op dat moment en er moest ook aan veiligheid gedacht worden ,die dingen boven op de schoorsteen,achtermast zijn vonken vangers,het gaf ook wat stabiliteit verandering en er zouden wat drinkwatertanks op geofferd zijn voor waterballast,ik heb dit van een stuurman die er lang op gevaren heeft,en mij dit vertelde jaren geleden toen ik er na vroeg, ik vond het machtige boten dus hadden ze mijn belangstelling zij liepen als een duivel met de losse bootalsof iedereen stillag als die voorbij kwam,in stormweer moesten ze drastisch minderen om de boel heel te houden
Hallo Rien. Leuk dat het toch nog boven water komt. En mooi dat er met de huidige middelen zoals internet wereldwijd kan worden gecommuniceerd. Succes verder met de restauratie/afbouw en bedankt voor het delen van deze kennis. Gr. Klaas.
Net kraan voor achterdek gemaakt draaien met stappenmotor op en neer met Servo en dc motor voor draadlier