Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 19 feb 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Eind november nam Frank (Hartog) contact met mij op of ik interesse had in het beheer van de PHantasy in Blue Gloster Meteor F Mk 4.

    Na wat over en weer gesprekken en wat informatie inwinnen ook even met de vrouw overlegd.
    Tuurlijk het is mijn hobby maar met dit model komen wat 'verplichtingen' en de vrouw heeft ook nog wel eens wat te vertellen (alles eigenlijk....).

    Echter dit is zo`n geweldig project dat ik het met beide handen heb aangepakt.
    Houdt ook wel in dat er wat gepuzzeld moest worden met de modellen en vooral het vervoer zou een dingetje worden.

    Hij kan in de auto maar dan kan er verder ook bijna niks meer mee, dat is niet mijn ding dus heb ik vlak nadat ik ja heb gezegd een aanhanger aangeschaft en deze in de tussentijd verlengt, opgeknapt en geschilderd.

    De aanhanger staat er nu zo bij:
    [​IMG]

    Ivm ziekte de nieuwjaarsmeeting van PHiB moeten missen dus de overdracht had ook wat vertraging, maar vandaag was het dus zo ver.

    Op naar Arnhem.

    Daar na wat ge-OH en uitleg alles ingeladen, de extra romp en vleugel inde aanhanger en het vliegende model in de auto.
    En zo ziet dat er uit:
    [​IMG]

    Thuis even uitladen:
    [​IMG]

    En natuurlijk even op de bouwtafel opbouwen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor het model en de bouw ervan gaat alle eer naar Frank, hij heeft hiervan ook een draadje bijgehouden ( Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB) ) echter door een forum update zijn alle foto`s verloren gegaan.

    Ik zal in dit nieuwe draadje de voortgang gaan bijhouden.
     
  2. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Erg gaaf Project, erg indrukwekkend model. Ben erg benieuwd wat je allemaal van plan bent......

    Geoff
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja, ben er ook zeer wijs me.

    Wat ik er mee van plan ben? Vliegen natuurlijk ;)

    Maar de kist is in principe vliegklaar alles zit er in en werkt, de Gloster heeft een 15 vluchten gemaakt na de bouw maar staat nu al weer een jaar of 4 a 5 stil.

    De werkzaamheden die ik ga doen zijn onder andere:
    - ombouwen naar Jeti Rex 12 met een extra satelliet en expander voor telemetrie van beide motoren en een GPS die ik nog heb rondslingeren,
    - voor de JetCat telemetrie moeten beide ECU`s geupdatet worden, die moeten dus naar JetCat,
    - bekabeling van de ECU aansluiting is niet geheel naar mijn zin, lastig de stekkers aan te sluiten,
    - verder model helemaal nalopen en de systemen 'eigen' maken,
    - voor in de kar een bok maken voor de vleugel en romp zodat die veilig vervoerd kan worden,
    - en dan testen etc. en maiden gereed maken.

    Mijn planning is om dit jaar de kist door en door te leren kennen qua vliegeigenschappen zodat ik veilig op meetings en dergelijk ermee kan vliegen.
     
    ramses, serge pot en gpman vinden dit leuk.
  4. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ga je de turbines nog laten aanpassen naar fuel start of hou je ze als gas start ?

    Geoff
     
    Berto vindt dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Gas start is sneller :yes:
    Ik hou het daar ook gewoon bij, werkt ook feilloos dus zie niet direct het nut voor ombouw.

    Daarnaast 150 euro voor 1 setje en heb er 2 nodig vindt ik ook zonde van het geld, kan ik heel wat brandstof voor kopen :D
     
    skycat en gpman vinden dit leuk.
  6. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Hier
    Mooi, kist is in de goede handen terecht gekomen, mooie prettige en hele fijne vluchten toegewenst.
    En hopelijk zie ik hem ergens opduiken, babbelen wel bij dan.
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanks.

    Dan krijg je dus een vliegklaar model en dan gaan we hem uit elkaar halen :eek:

    Ik heb als eerste de ECU`s verwijderd, deze zijn onderweg naar JetCat voor een update zodat ik de turbines aan kan sluiten op telemetrie met Jeti.

    De ECU's stonden hier bovenop:
    [​IMG]

    Ook de plaat verwijderd waar de ECU`s op stonden, wat een wirwar van bedrading, wil kijken of ik dat wat kan organiseren:
    [​IMG]

    En ook de tank en UAT`s verwijderd, kan er nu wat beter bij:
    [​IMG]

    En de UAT`s met pompen, alle brandstofleidingen ga ik vervangen:
    [​IMG]


    Hier zal ik eerst mee aan de gang gaan.

    Gister heb ik de servobedrading gemerkt uit de ontvanger met wat wat is, dat gaan we straks allemaal aansluiten op de REX 12 in combinatie met de Emcotec DPSI 2001 welke in het model zit als powerbox voor oa de rolroeren, flaps en hoogteroeren.

    Naast dit zal natuurlijk ook het hele model nagelopen worden zodat deze voor de komende jaren probleemloos kan vliegen.

    Van het weekend wil ik bokken gaan maken zodat het model veilig vervoerd kan worden in de aanhanger, eens kijken hoe wat dat gaan aanpakken.
     
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    781
    Goed bezig Berto ,erg gaaf !
     
    Santman en Berto vinden dit leuk.
  9. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    942
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Direct weer slopen. Goed bezig maat.
     
    Berto en gpman vinden dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja erg he :eek:

    Krijg je een vliegklaar model en dan gewoon weer stug uit elkaar halen.

    Maja, daar zit een gedachte achter, het model heeft een goede 4 jaar niet gevlogen.
    Daarnaast wil ik zo het model 'eigen' maken, met andere woorden, het model leren kennen hoe het in elkaar zit en hoe het allemaal werkt zodat als er zich iets voordoet ik al weet hoe 1 en ander zit.

    De brandstofslangen zijn verkleurd, nog wel zacht maar ik wil er straks niet meer naar om hoeven kijken, dus direct alles maar vervangen qua brandstofleidingen.
    Direct ook even de exacte hoeveelheid van de tank meten, dan kan ik dat straks precies invoeren voor de telemetrie.

    Tevens zal er een grondige inspectie uitgevoerd worden, alle servo bevestigingen, aansturingen, scharnieren etc. zullen grondig nagelopen worden.

    Als de Meteor er dan eenmaal weer klaar voor staat moet het zo zijn dat ik er de eerste periode niet meer naar om te kijken hoef omdat ik weet dat het goed zit.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.666
    Locatie:
    Ede
    Exact . De juiste instelling .
     
    Berto vindt dit leuk.
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb ook even een logboek in elkaar gezet, heb zowiezo een map waar alle handleidingen van oa JetCat en Emcotec in zit:
    [​IMG]

    En alvast een overzicht gemaakt van de ontvanger en powerbox indeling:
    [​IMG]

    Een Jeti Rex 12 ontvanger met extra Rsat 2 zal het model gaan besturen + een Expander voor de telemetrie:
    [​IMG]

    En zo was het onder de ECU`s:
    [​IMG]

    Het is heel wat bedrading maar denk dat ik zo wel aardig tevreden ben:
    [​IMG]

    [​IMG]

    UAT`s kan ik er nu zo onder schuiven zonder dat er bedrading in de weg zit.
     
    Kjel Postema, gpman en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Berto,

    Ik heb mijn aanhanger zo ingericht, Misschien heb je er wat aan.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Mvg,

    Pascal.
     
    Helikapoter, HansH en Berto vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Nice, mijn aanhanger indeling is al klaar.
    Onderop de Gloster Meteor, bovenop de andere modellen.

    Van het weekend ben ik dus van plan om steunen te maken voor de vleugel en romp, zal dan wel wat plaatjes schieten ook.
     
  15. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Dirksland
    Of iemand anders die er wat mee kan
    Netjes gedaan
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Mijnes tijdens de bouw:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de Meteor romp past er ook nog:
    [​IMG]
     
    pascall vindt dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Zoek de verschillen, rolroer aansturing voor:
    [​IMG]

    En na:
    [​IMG]

    Beide rolroer servo`s er uit gehad bekeken en weer gemonteerd met inbus schroefjes.

    Van het rechter rolroer had het binnenste scharnierpunt in het rolroer veel speling, het pijpje wat daarin zat was niet 100% meer.
    [​IMG]

    Dus rolroer losgehaald, busje eruit geboord, en een geel aansturingsbuisje erin gelijmd, scharnier is nu weer spelingsvrij:
    [​IMG]

    Toen door naar de flaps, mhhh, da`s niet goed bji de linker flap servo:


    Ondertussen beide servo`s er even uit gehad, linker servo bevestiging goed verlijmd en servo`s weer gemonteerd.
    Ik ga nog wel de plastic servo armen vervangen voor aluminium versies maar die moet ik even aanpassen, de plastic versies flexen iets te veel naar mijn zin en (ook van de linker flap servo) zit er wat speling in het gat waar de inbus in zit.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Dit weekend 2 dagen bezig geweest om iets te maken zodat de Meteor veilig ind e kar vervoerd kan worden.

    De bok voor vervoer wordt ook meteen gebruikt om de kist op te bouwen.

    Het moet allemaal precies passen:
    [​IMG]

    Bok versie 1:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat lijkt te lukken, bij de romp heb ik ruim voldoende lengte, bij de vleugel aan de voor en achterzijde 1 cm speling, goed gebouwd dus:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier staat de kist op versie 3, na versie 1 aangepast te hebben hier en daar versie 2 gemaakt, ook die hier en daar weer aangepast tot deze versie 3 daar moet die het maar mee doen.
    [​IMG]

    Had misschien voor het gear een 1cm extra kunnen hebben maar denk dat ik met de huidige 1,5cm ook m=wel mee weg kom in het gras:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De bok wordt in de kar op z`n plek gehouden door wat hoeklijntjes met daar een boutje doorheen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    De vleugel wordt op de bok aan de voorzijde vast gehouden door de lip die in de romp schuift, de voorste plaat is alleen voor vervoer en wordt verwijderd als ik de romp erop zet:
    [​IMG]

    Bij de achterzijde gebruik ik lange M6 draadeinden die gebruik maken van de gaten van de originele vleugelbevestiging.
    Zal deze aandraaien met vleugelmoeren en dan ligt de vleugel vrijwel rotsvast op de bok:
    [​IMG]

    Speling aan de voorzijde bij het frame:
    [​IMG]

    Ook een begin gemaakt met de steunen voor de romp:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    jmk1, ramses, Hans Rijkuiter en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    De slangen van de UAT`s:
    [​IMG]

    De slangen uit de tank:
    [​IMG]

    Alle slangen vervangen, morgenavond alles borgen met borgdraad en weer in elkaar zetten:
    [​IMG]

    En de tankinhoud gemeten, ruim 5ltr gaat erin, genoeg voor 2 JetCat P80`s:
    [​IMG]
     
    jmk1, serge pot, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Hans Hochgemuth

    Hans Hochgemuth

    Lid geworden:
    16 dec 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Almere
    lekker bezig:thumbsup:
     
    Berto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina