In dit topic ga ik verslag doen van de bouw van een 17e-eeuwse pinas, waarbij ik zoveel mogelijk een authentieke bouwwijze in miniatuurformaat naboots, met als eindresultaat zowel een model als een modelbouwkit.
Achtergrond
Als 12-jarige raakte ik gefascineerd door de Batavia, toen nog volop in aanbouw, en door alles wat met 17e-eeuwse schepen en scheepsbouw te maken had. Toen al had ik het plan om dit schip zelf in het klein na te bouwen, vanaf de kiel, met alles erop en eraan. Dat bleek niet echt realistisch... Maar ik heb in die tijd wel veel kennis opgedaan van het onderwerp, en ook veel geoefend met tekenen:
Maar de fascinatie bleef, en laaide weer op toen ik 2 jaar geleden weer eens op de Bataviawerf was en de modelbouwkit van Kolderstok zag liggen. Het besluit om me op scheepsmodelbouw te storten was snel gemaakt. Sindsdien begon ook het idee langzaam vorm te krijgen om het oude plan nu maar eens ten uitvoer te brengen. Alleen zou ik niet de Batavia gaan bouwen (een retourschip) maar een schip zonder naam, van het type "pinas".
Bronnen
Dit schip wordt beschreven door Nicolaes Witsen in zijn boek "Aaloude en hedendaagsche scheeps-bouw en bestier".
De pinas geldt als voorbeeld om de bouwmethode stap voor stap uit de doeken te doen. Ab Hoving heeft in het boek "Nicolaes Witsens Scheeps-bouw-konst open gestelt" een groot deel van Witsens tamelijk warrige beschrijving uitgelegd, gecorrigeerd, toegelicht, etc. Een fantastisch boek:
Daarnaast vergelijkt Hoving de beschrijving van Witsen met die van Van Yk, die in het boek "De Nederlandsche Scheeps-bouw-konst open gestelt" een veel samenhangender bouwverslag geeft dan dat van Witsen.
Dit boek is als facsimile goed verkrijgbaar, en is een aanrader voor de geïnteresseerde. Na een kleine periode van gewenning leest het 17e-eeuws Nederlands best "makkelijk" weg, en het staat bovendien vol met leuke anekdotes van de scheepswerf. Via Google Books (ook als app te installeren) kan het boek integraal, gratis worden gedownload. Je hebt dan ook een zoekfunctie en je kan aantekeningen bijhouden.
Een andere waardevolle bron is Batavia Cahier 1, waarin de hedendaagse scheepsbouwmeester Willem Vos uitlegt hoe hij op basis van Witsen en Van Yk heeft bepaald hoe de Batavia er uit zou gaan zien.
Een uitstekende aanvulling is zijn andere boek "De bouw van een Oost-Indiëvaarder", dat wijsheden uit de praktijk rondom de bouw van de Batavia toevoegt aan de kennis uit de 17e-eeuwse literatuur:
Het idee is om hier van het bouwproces verslag te doen, maar tegelijkertijd ook van het ontwerpproces van de kit, waarbij ik ook onderwerpen als brononderzoek, CAD, laser-snijden, etc. behandel. Als software-ontwikkelaar en auteur van boeken over dit onderwerp heb ik altijd de behoefte gehad om kennis en ervaringen te delen, zodat anderen niet alles opnieuw hoeven te maken of uit te zoeken. Zo wil ook dit bouw- en ontwerpproces zoveel mogelijk in het publieke domein doen.
Jullie lezers wil ik uitnodigen om je op alle mogelijke manieren met dit proces te bemoeien
Het gaat een flink leerproces worden, en ik kan alle hulp gebruiken!
Achtergrond
Als 12-jarige raakte ik gefascineerd door de Batavia, toen nog volop in aanbouw, en door alles wat met 17e-eeuwse schepen en scheepsbouw te maken had. Toen al had ik het plan om dit schip zelf in het klein na te bouwen, vanaf de kiel, met alles erop en eraan. Dat bleek niet echt realistisch... Maar ik heb in die tijd wel veel kennis opgedaan van het onderwerp, en ook veel geoefend met tekenen:
Maar de fascinatie bleef, en laaide weer op toen ik 2 jaar geleden weer eens op de Bataviawerf was en de modelbouwkit van Kolderstok zag liggen. Het besluit om me op scheepsmodelbouw te storten was snel gemaakt. Sindsdien begon ook het idee langzaam vorm te krijgen om het oude plan nu maar eens ten uitvoer te brengen. Alleen zou ik niet de Batavia gaan bouwen (een retourschip) maar een schip zonder naam, van het type "pinas".
Bronnen
Dit schip wordt beschreven door Nicolaes Witsen in zijn boek "Aaloude en hedendaagsche scheeps-bouw en bestier".
De pinas geldt als voorbeeld om de bouwmethode stap voor stap uit de doeken te doen. Ab Hoving heeft in het boek "Nicolaes Witsens Scheeps-bouw-konst open gestelt" een groot deel van Witsens tamelijk warrige beschrijving uitgelegd, gecorrigeerd, toegelicht, etc. Een fantastisch boek:
Daarnaast vergelijkt Hoving de beschrijving van Witsen met die van Van Yk, die in het boek "De Nederlandsche Scheeps-bouw-konst open gestelt" een veel samenhangender bouwverslag geeft dan dat van Witsen.
Dit boek is als facsimile goed verkrijgbaar, en is een aanrader voor de geïnteresseerde. Na een kleine periode van gewenning leest het 17e-eeuws Nederlands best "makkelijk" weg, en het staat bovendien vol met leuke anekdotes van de scheepswerf. Via Google Books (ook als app te installeren) kan het boek integraal, gratis worden gedownload. Je hebt dan ook een zoekfunctie en je kan aantekeningen bijhouden.
Een andere waardevolle bron is Batavia Cahier 1, waarin de hedendaagse scheepsbouwmeester Willem Vos uitlegt hoe hij op basis van Witsen en Van Yk heeft bepaald hoe de Batavia er uit zou gaan zien.
Een uitstekende aanvulling is zijn andere boek "De bouw van een Oost-Indiëvaarder", dat wijsheden uit de praktijk rondom de bouw van de Batavia toevoegt aan de kennis uit de 17e-eeuwse literatuur:
Het idee is om hier van het bouwproces verslag te doen, maar tegelijkertijd ook van het ontwerpproces van de kit, waarbij ik ook onderwerpen als brononderzoek, CAD, laser-snijden, etc. behandel. Als software-ontwikkelaar en auteur van boeken over dit onderwerp heb ik altijd de behoefte gehad om kennis en ervaringen te delen, zodat anderen niet alles opnieuw hoeven te maken of uit te zoeken. Zo wil ook dit bouw- en ontwerpproces zoveel mogelijk in het publieke domein doen.
Jullie lezers wil ik uitnodigen om je op alle mogelijke manieren met dit proces te bemoeien
