Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.773
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Ik ken Jan, Jan kent mij, ik heb Jan zien vliegen en Jan heeft mij zien vliegen.

    Ik kan niet heel goed vliegen, maar crash wel bijzonder weinig. Jan crasht de laatste tijd minder dan eerst. Dus we gaan vooruit!
     
    ramses, serge pot, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    824
    Locatie:
    Drechterland
    De Muli is wel "plug & Play" en werkt gelijk op de Jeti zender , geeft voltage per cel en totaal capaciteit in procenten weer in een duidelijk venster
    En wordt gelogd in de zender , geen xtra sd kaartje nodig .
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.557
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En... SM laat zich ook uitlezen op... in ieder geval de Mini-Box...
    Jast keurig door de menu's...sowieso geen issue...
    Laatst op de SM site gekeken.. was het aanbod wat schraal geworden...

    Jeti is erg prijzig met z'n zooi geworden... Van underdog naar überdog :stout:
    Voor velen geen issue... voor anderen weer wel...
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    Of mbv arduino op rc thoughts .
     
    blaauwen en Helikapoter vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Dat wekt de indruk alsof ik 'm tot voor kort plm. een keer per twee weken de grond in boorde; dat is niet zo.

    Maar, gebied de eerlijkheid te zeggen: er is wel eens iets fout gegaan, ja.

    (Wanneer is iets een 'crash'?)


    jan.
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    Als je meer dan 1 keer moet bukken om je toestel op te rapen :)
     
    Ron, Thedo, Helikapoter en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wanneer crash je veel?
    Ik ben al 6 jaar niet gecrasht.
    Maar vlieg ook al 6 jaar niet.;)

    Maar even voor de goede orde.
    Als je je eigen kisten niet zelf in durft te vliegen vind ik dat je ook niet zelfstandig mag vliegen.
    Even zwart wit gesteld, uitzonderingen bevestigen altijd de regel.
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik vind dit laatste nogal een uitspraak. Ik ben het daar niet mee eens. Nu vlieg ik altijd mijn eigen kisten in, maar vraag toch wel even iemand die heel goed kan vliegen om mee te kijken. We lopen dan de uitslagen door en kijken we of alles goed werkt. Vaak had het alleen ook wel gelukt maar dit is een van de voordelen van lid zijn van een club.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als instructeur werd mij vaak gevraagd modellen in te vliegen, dat deed ik dan ook.
    Mijn eigen kisten vloog ik bijna altijd zelf in, behalve als ik niet helemaal zeker van de zaak was, dan stond Gerben ernaast of hij deed de eerste vlucht.
    Omgekeerd, als hij iets invloog stond ik ernaast om dingen af te stellen of te trimmen.
    Niks mis mee.
    Hoe vaak is vaak crashen?
    Ligt aan je budget.
    Ik ben zeker de laatste 10 jaar dat ik fanatiek vloog nooit meer gecrasht.
    Ik heb ook geen angst om te crashen, dat maakt je wat zekerder.
    Als je extra voorzichtig doet vanwege bijvoorbeeld beperkt budget, dan ga je meer crashen omdat je al met angst aan de vlucht begint.

    GJ
     
    MicropropSport, Antonio69 en blaauwen vinden dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Iemand mee laten kijken is wat anders dan uit angst je kist door een ander laten invliegen.
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Wat is er mis mee als je een kist laat invliegen door iemand met veel meer ervaring? Crashen geeft altijd een knauw aan het zelfvertrouwen. We weten allemaal dat de maiden altijd een beetje eng is, je komt met iets waarin veel werk zit, de nodige knaken heeft gekost dus als je het dan laat invliegen door iemand met meer ervaring is dan zo gek nog niet. En de uitspraak "Als je je eigen kisten niet zelf in durft te vliegen vind ik dat je ook niet zelfstandig mag vliegen." vind ik gewoon veel te baud en niet op zijn plaats.
     
    sensor97, Mugen MRX-3 en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan hebben we een verschil van mening en dat mag.
    Ik heb nooit kisten gebouwd die boven mijn macht lagen.
    Als je angst heb om een kist in te vliegen gaat er iets fundamenteels mis.

    Als zulke mensen vliegen heb ik als omstander juist angst.
    Zelf ging ik dan altijd achter de hekken staan.
    Ik heb 1 keer in mijn familie een heftig ongeval mee gemaakt met een model en wilde dat geen tweede keer ervaren.
    Als ik maar half het idee had dat iemand de boel niet goed beheerste zocht ik dekking.
    Daarom hamer ik er altijd op dat je je model laat vliegen hoe en waar jij wil.
    Ja er kan dan nog altijd iets mis gaan maar de kans is aanmerkelijk kleiner.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dan is dat zo, kan ik mee leven, no hard feelings. :) En inderdaad het is gevaarlijk om boven je stand te vliegen, wat uitdaging is leuk maar je moet weten wat je aan kan. Daarom vlieg ik nog steeds met goedmoedige sport modellen. Ik heb daar veel lol mee en daar gaat het om. Ik zou heel zenuwachtig worden als ik met een jet zou gaan vliegen. Dus ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.557
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niets mis mee, gebeurt op onze club ook. En soms is een kist daarmee gered.
    Onlangs een chique foamie zwever.
    Hoop gehannes. Eerste vlucht moest er wat geschoven worden. Invlieger zet hem aan de grond, de eigenaren gaan hem bijstellen. Nerveus als ze zijn.
    Tweede vlucht… bleek zonder aangesloten hoogteroer. De ervaring van de invlieger, na het alert uit handen ritsen van de zender, weet de kist met tegenwind en motorloop aan de grond te zetten. Leep genoeg, koel genoeg, laconiek genoeg.

    Ik vond dat schitterend om te zien.
    Het leek als een extreem staartlastige kist.

    Het laten invliegen geeft afstand van je model. Na alle uren van bouwen. Je prikt wat op de trims van de OH Multiplex, en dan neem je hem over.
    Maar afhankelijk van mijn staat, maiden ik ook zelf… ik maak me er nimmer druk om. Het maar een moment opname…
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
    En je oneerbiedig gezegd je helemaal happy voelt met een schuimpie is daar niets mis mee.
    Als je graag schaal modellen bouwt en daar andere mee laat vliegen is ook niets mis.
    Maar in mijn beleving, als je kisten boven je macht wil vliegen dan zou ik graag mensen op de club hebben die ingrijpen.
    Even voor de duidelijkheid.
    Als ik iemand zie die altijd wel 3 of 4 keer aan moeten komen vliegen om te landen vind ik dat zo iemand niet alleen mag vliegen.
    Dat vind ik levensgevaarlijk.
    Ik heb ongelukken en bijna ongelukken gezien.
     
    MicropropSport en blaauwen vinden dit leuk.
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Tsja, wat is er mis met een veel ervarener piloot een model te maidenen? (Al is dat eigenlijk weer een andere discussie).
    Heb zoveel modellen gemaidend waarvan de bouwer/piloot zelf voldoende ervaring zou hebben om het zelf te doen.

    Maar hun hebben er een beter gevoel bij als iemand anders de eerste vlucht doet, die persoon is dan net even ervarener, relaxter en heeft 'geen binding' met het model en kan mogelijk beter de kist aanvoelen mocht er iets niet helemaal goed gaan.

    Kijk bij ons, als er een vliegtuig volledig gestript is geweest dan laten we ook niet zomaar een piloot de eerste vlucht doen ook al zou die dat wel mogen als gebrevetteerde.
    Dan sturen we ook een ervarener piloot er mee de lucht in de eerste keer.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    Iemand die zijn eigen landingsaanvlucht niet goed vind en doorstart is juist in mijn ogen goed bezig .
     
    Jackson en Berto vinden dit leuk.
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als dat is een keer gebeurd geeft dat ook niet.
    Ik heb het over altijd.
     
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    En het is dan vaak duidelijk te zien en is dan een brevet van onvermogen. Bij mij gaat de landing zelden over, alleen dan als ik het aanvliegen aan het oefenen ben. Voor mij bestaat een goede vlucht uit netjes opstijgen, veilig vliegen en dan gevolgd door een nette landing. Gaat een van deze onderdelen niet netjes dan is mijn vlucht niet geslaagd.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.384
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Helemaal mee eens.
    Wil overigens niet zeggen dat het bij mij altijd goed ging.
    Maar ik had altijd wel zoveel over, dat ik, mocht het fout gaan ik altijd een eventueel gevaar af kon wenden.
    Sommigen raken helemaal verstijfd, en doen helemaal niets meer en laten het gebeuren.
     

Deel Deze Pagina