Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Laatste aanwinst, Valenta Cappuccino. :)

    2.65m en 2,25kg

    HD-45 vleugelprofiel

    Goed om thermiek te volgen als er wat wind staat :)

    Ingevlogen en nadien een bakkie gedronken ;)


    IMG-20230811-WA0002.jpeg
     
    ISOLA2, Berrie, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Afgelopen maandag weer veel thermisch geweld boven ons veld. M'n hoogtemeter bleef maar piepen. Wat n dag!!![​IMG]
     
    Amigo II, flymax, Jonkje en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Was hier gisteren in Roden idem dito.

    Het verschijnsel wat ik 'Onze lieve Heer heeft de afzuigkap aanstaan (op standje 3)!' noem.

    Ik vloog met de Airfish, en die wordt dan heel snel heel klein.

    En terwijl je probeert uit het stijgen weg te komen, wordt 'ie nog kleiner . . . :eek:

    Is goed afgelopen.


    jan.
     
    Amigo II, flymax en Hein.z vinden dit leuk.
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    IJsselstein
    ISOLA2, Nogravity, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Het was vandaag weer kastelenweer in Roden en helaas . . . :(

    De Introduction F5j is er in zeer sterke thermiek vandoor gegaan: hij verdween domweg, loste op in het blauw, niet meer te zien.

    Ik wist niet meer wat ik moest doen om ‘m, zonder groot risico dat het hele airframe zou desintegreren, naar beneden te krijgen.

    Butterfly met down bijgetrimd: weinig effect.

    Steile bochten: idem dito.

    Dit is niet de eerste keer, dat ik de bibbers kreeg.

    Hopelijk leer ik hier eindelijk van. :hammer:

    Was een fijne kist!

    Nu dan maar snel de Slope Infusion vliegklaar maken: die is in dit soort noodgevallen wat handelbaarder (denk ik).


    jan.
     
    Terence vindt dit leuk.
  6. HDteNEE

    HDteNEE PH-SAM

    Lid geworden:
    20 jul 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Neede
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    As we speak word ik gebeld: hij is gevonden, in Lieveren, een paar km. van ons veldje vandaan. :banana:

    Weliswaar licht beschadigd, maar toch: wat een geluk! :)


    jan.
     
    Arnold 85, serge pot, Aeroplaniga en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Top dat hij terug is .
    Wat ik doe met toestellen die geen hulpmiddelen hebben om het dragend vermogen van de vleugels te verstoren . Is een vrille.
    Deze zet je in door rustig aan steeds meer hoogte te trekken . Op het moment dat het toestel valt trek hoogte en rudder in de hoek en zo ontstaat een vrille . Deze maneuver levert geen stress op je toestel. Een spiraal vlucht doet dat dan juist weer wel.
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Ja, goed idee.

    Geen seconde aan gedacht . . . :hammer:


    jan.
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.206
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik heb een Libelle A380 die qua constructie veel weg heeft van de Introduction. Die leg ik met een halve looping op zijn rug. dan komt hij rustig rondjes draaiend mooi naar beneden.
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Dat is de suggestie die de vorige eigenaar ook had.

    Maar, ik moet wel zeggen: op het moment dat 'ie nog maar een paar pixels groot is, is dit kijk- en vliegtechnisch wel een uitdaging . . .

    Dan denk ik dat de vrille-suggestie iets eenvoudiger is.


    jan.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daarnaast zijn de hoellein-zwevers (i.i.g. de Climaxx, Inside, introduction en ook de slopeinfusion) zo bedacht dat je ze met getrokken flaps recht naar beneden kan sturen zonder dat hij in stukken flappert.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.206
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja maar die heeft de Libelle A380 niet. En het is voor mij ook een gimmick want door het stabiele gedrag op zijn rug zien mensen vaak pas op het laatste moment dat hij “verkeerd om” vliegt.
     
    Justus, serge pot en Huibert vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Ik zeg altijd je moet omlaag voor hij te klein wordt ;)
     
    jve vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    De Climaxx deed het ondersteboven ook goed, die kon je dan ook nog wel in een bel op hoogte houden, maar die had 'gewoon' flaps en rolroeren dus die kwam altijd wel netjes beneden als het moest.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Dit is wel een goede les om al mijn kisten eens na te kijken en niet alleen het registratienummer maar ook een briefje met telefoonnummer er in te doen.

    Blij dat ie gevonden is, Jan!
     
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Voor zover ik dat al niet wist, is me dat gisteren weer met harde hand bijgebracht.

    Door schade en schande . . .

    Overigens is dit ongeveer hoe het zit, lijkt het.

    upload_2023-8-21_12-45-19.png

    Op de horizontale as de hoogte, op de verticale as de sterkte van de thermiek in m/s . . .


    jan.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zonder schaalverdeling zegt dat niet veel he;);):hammer:
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Zeker wel (het zijn geen van beide logaritmische schalen).

    Hoe hoger, hoe sterker, maar niet recht evenredig!


    jan.
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.358
    Locatie:
    Utrecht
    De truuk om zoiets naar beneden te krijgen is: vol up geven en vol richting, als je hebt dan ook remkleppen vol uit.
    Op deze manier wordt hij langzaam en heeft hij een verschrikkelijke hoeveelheid weerstand. Dat blijft niet lang boven.
    Bovendien gaat hij door die vol up en vol richting kleine rondjes draaien (vrij snel, al gauw 1x per 2-4 sec) waardoor je hem steeds uit een andere hoek ziet, en met een klein beetje mazzel zie je hem opeens ergens 'flitsen'.
    Gelukkig heb je hem weer, niet te veel beschadigd. :beer:
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina