Ben begonnen met de bouw van een Catamaran speedboot de "Mystic C5000" Heb oude tekeningen geheel opnieuw in AutoCAD naar bruikbare tekeningen omgezet. Tevens de tekeningen aangepast naar de maat waarin ik de boot wil gaan bouwen. De boot word ruim 1500mm lang. Alles zo aangepast dat ik alle onderdelen op mijn CO2 laser kan maken. Dikte van het plaatmateriaal is 4,2 mm Hieronder alvast wat foto's van de onderdelen. Door de Langspanten op verschillende plaatsen door te snijden is dit na het verlijmen weer een sterk geheel.
Tevens ben ik met andere tekeningen bezig van de "Mystic" welke meer lijkt op de "Geico" Grote verschil tussen de beide is dat de romp van de "Mystic" ronder is en die van de "Geico" vlak Dit word ook een romp van ongeveer 1500mm.(een lengte die ik persoonlijk mooi vind, dit had ook elke andere lengte kunnen zijn). De tekeningen pas ik waar nodig aan(ben CAD tekenaar)
Gaaf project, leuk dat je er een bouwverslag van maakt. Daar zijn er momenteel helaas weinig van, dus dat is erg welkom. Heb je zelf een CO2 laser? Ik kijk wel.eens met een schuin oog naar diode lasers, die steeds betaalbaarder en beter worden. Wat voor aandrijving wil je erin plaatsen?
Ja ik heb zelf een CO2 laser staan. Die gebruik ik voor dit soort projecten en ook voor projecten van anderen. De aandrijving word een Zenoah 2 takt motor. Ik rij al ruim 23 jaar met een 2 takt aangedreven 1/5 auto dus heb veel kennis van dit soort motoren en voor mij dus makkelijk te onderhouden.
So many interesting projects in the forum lately, but scratch buildings are my favorites. This big cat with a zenoah engine is an awesome project!
Even weer een update. Afgelopen weekend de tekeningen bewerkt en bruikbaar heb gemaakt zodat ik ze makkelijk aan kan passen en omgezet te hebben in bruikbare bestanden voor mijn lasersnijmachine. Afgelopen maandag alle onderdelen uitgesneden zodat ik een bruikbaar geraamte kan bouwen voor de romp van de boot. Gisteren de hele dag bezig geweest met lijmen/klemmen en her en der schuren van het geraamte. Nu begonnen met het verlijmen van de laatste latjes. Verder begonnen de eerste platen op maat te zagen voor de beplating.
Hier ben ik net mee begonnen. Dit doe ik zoveel mogelijk met 3mm triplex en daar waar nodig met balsa(2x 1,5mm)
Begonnen met bekleden van het geraamte. Hiervoor probeer ik zoveel mogelijk 3mm triplex voor te gebruiken. Dit puur om de prijs laag te houden. Maar waar de bekleding gebogen moet worden gebruik ik 2 lagen balsa van 1,5mm. Wat is balsa duur geworden. De laatste keer dat ik naar de prijs van balsa heb gekeken is toen ik zelf nog een modelbouwwinkel had en de prijs nog 1,35 was. Nu kost hetzelfde plankje 4,00 euro. Maar gelukkig heb ik niet zoveel balsa nodig. Hieronder nog even 2 foto's van de vorderingen.
Ik vind het zelf traag gaan. Het wachten tot de lijm droog genoeg is om verder te gaan beperkt de snelheid van het bouwen behoorlijk. Daarom werk ik aan 2 boten tegelijk. Ben ook met een billingboats Fairmount Alpine bezig
I just checked the Fairmount Alpine and it is very nice project as well. Have you also got a construction report for this one.
Gewoon Pattex waterproof van de Action. Lekker goedkoop en prima lijm. Bison "topspeed" is niet waterbestendig en zo snel is het ook weer niet(heb het ook erbij staan maar gebruik het als een contactlijm tussen 2 lagen balsa). Koop gewoon de Pattex van de Action. Kun je liters lijm knoeien voor weinig.
Hier even weer een paar foto's van wat ik gisteren heb gedaan. Op de laatste foto zie je naast de romp ook nog de Fairmount Alpine.
Het ligt helaas een weekje stil. Corona heeft toegeslagen en ben in mijn hele leven nog nooit zo ziek geweest van een griepachtige virus.