Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 19 feb 2023.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    De originele plaats van de tank:
    [​IMG]

    En de tank op het CG, mocht het nodig zijn dan kan ik met de tank nog wat schuiven om het CG echt goed te krijgen:
    [​IMG]

    Beide pompen en mini trap zitten zo goed als:
    [​IMG]

    Dagje naar Volkel met m`n maat Ray geeft altijd weer leuke gesprekken en ideeën.
    De kogel is nog niet door de kerk maar mogelijkheden zijn er genoeg voor een eventuele V2.

    Bijvoorbeeld een vleugel compleet nieuw opgebouwd en dan op de traditionele manier met ribben en beplanking. Daar is mogelijk al heel wat gewicht mee te winnen.

    Stabilo idem, huidige stabilo weegt zonder servo`s en aansturing 500gram en is gebouwd in de mal.
    Stel dat ik die ga opbouwen uit ribben en beplanking en dan glassen.
    Al kom ik maar 100 gram lichter uit, dat scheelt in de neus al 200 gram, totaal dus al weer 300 gram.

    Ben dan nu ook al zaken aan het wegen en noteren zodat ik later weet hoeveel ik hier en daar zou kunnen besparen.

    Maar eerst gaan we deze weer vliegend maken en dan zien we wel.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Slangen etc. zitten allemaal:
    [​IMG]

    Bekabeling beetje opgebonden:
    [​IMG]

    Als de tank weer zit dan schiet het aardig op met de vleugel.
     
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    835
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Die Meteor is een F8.
    En als Leon (Henky) zijn 262 een keer af heeft kunnen ze samen vliegen :)
     
    henky, serge pot, Johannes59 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, beide uitlaten zitten en zijn uitgelijnd:
    [​IMG]

    Beide turbines hangen er nu ook weer even voor maar die moet ik uitlijnen op de uitlaten.
    Binnenkort eens even op de weegschaal zetten, ben wel benieuwd.
     
    Johannes59, Johan C., HansH en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Doel bereikt :goal

    De kist is nog niet geheel vliegklaar maar hij moest toch even op de weegschaal, was even benieuwd hoe het nu uit zou komen met het gewicht.

    Het model zonder brandstof is 1950 gram lichter geworden, tel daar ook nog bij op dat er 1ltr peut minder mee gaat + minder peut in de UAT`s dan komt aardig overeen met wat ik berekend had vliegklaar.
    Namelijk 2770 gram minder vliegklaar afgetankt.

    En dat houdt dus in dat de kist vliegklaar tegen de 24kg weegt, en leeg net geen 21kg is :thumbsup:

    Heel blij mee.

    Nu de kist vliegklaar maken, heb nog wat kleine dingetjes te doen en dan eens kijken hoe de take off prestatie is met het mindere gewicht en minder vermogen.

    [​IMG]

    Plan is om nu met 4ltr peut take off te gaan, als nu blijkt dat ik dat amper verbruik dan zou ik daar nog 1 ltr minder van mee kunnen nemen.
    Maar dat zien we wel bij de eerste testvluchten.



    Ik weet nog wel wat gewichtsbesparende mogelijkheden maar dat zal waarschijnlijk niet op deze versie uitgevoerd worden.
    Maar een leeg gewicht van onder de 20kg moet mogelijk zijn.

    Maar dat is weer een ander hoofdstuk.
     
    ramses, strutter, Johan C. en 9 anderen vinden dit leuk.
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Zat net even verder te kijken.

    Als ik Electron Retacts ER 50`s zou inbouwen dan win ik al snel weer zo`n 750 gram.
    Pas ik dan het stabilo aan, waardoor deze lichter wordt en er dus weer iets lood uit de neus kan ben ik zo al weer 1 kilo aan gewicht kwijt.......

    Dan zou zelfs een leeg gewicht van 19kg en een vliegklaar gewicht van 22kg in zicht zijn bij een hele nieuwe versie :koud:
     
  8. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Nu wordt ie echt super
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Weer wat geknutseld vandaag:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ramses, jan brilman, henky en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    835
    Goed bezig Berto ga zo door! Vissen mag ook niet meer met lood :rofl::weetnie::worship::yes:
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zo de randen even wat geplamuurd en geschuurd, mag de vleugel mee naar het werk om dit even te spuiten en dan kunnen daarna de turbines er definitief in.??

    Straks de romp weer eens op de bouwtafel leggen.
     
    ramses, Danny-P47, Johannes59 en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    953
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Goed bezig op deze natte zondag.
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    En de kleine schades aan de romp ook een beetje weggewerkt, later nog de panellines en klinknagels weer terug zetten:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ramses, PH-MEL, HansH en 9 anderen vinden dit leuk.
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ziet er weer strak uit!
     
    Berto vindt dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb ondertussen weer heel wat werk verzet.

    Berg lood + neuspoot weer geplaatst:
    [​IMG]

    Uitlaatpijpen en turbines uitgericht:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kist weer eens helemaal opgebouwd:
    [​IMG]

    En op de weegschaal gezet:
    [​IMG]

    En nog een keer met een berg peut erin:
    [​IMG]

    En GPS even testen:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar om even op het gewicht terug te komen.

    Er moet nu nog 250gram in de neus erbij, dan zit ik qua zwp weer waar ik op zat tijdens de laatste vlucht.
    En met zo`n 3 tot 4 ltr peut erin verplaatst het zwp zich maar 1 mm, dus die ligt op de gok precies goed op het cg.

    Verder eindelijk ook de turbines kunnen inleren, dat het nog wat voeten in de aarde.
    Blijkbaar had ik eerst 2 stekkers omgewisseld maar toen dat opgelost was werkte de GSU`s nog steeds niet.

    Veel gezocht en gedaan maar kreeg maar geen beeld.
    Blijkt dat de Kingtech GSU`s echt meer als 5V moeten hebben om te werken en mijn ontvanger wordt door de Emcotec maar gevoed door 5V, 4,95V volgens m`n telemetrie.

    En dat gaat niet werken nie.

    Dus een hulplijn (buum) ingeschakeld om eens even m`n ongenoegen te spuien en na wat brainstormen bedacht dat turbine signaal gewoon maar van de ontvanger moet komen en de spanning ergens anders vandaan.
    En die komt nu dus uit de Emcotec powerbox.

    Problem solved.

    Nu nog even netjes bedrading hiervoor maken, maar de turbines zijn dus ingeregeld.

    Vandaag of morgen 250gram lood in de neus douwen.
    Kingtech telemetrie module bestellen en inbouwen.

    En dan snel de motoren eens opstarten en kijken wat dat doet.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Kwam dit toevallig tegen.

    Als je met de tank gaat schuiven zodat die niet meer op het CoG ligt, dan verander je het CoG tijdens het vliegen.

    Is geen bezwaar?


    jan.
     
  17. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    953
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    He maatje, had ik je zo kunnen zeggen van die GSU. Probleem ook gehad bij een klant. Nu voed ik de GSU met 8Volt.
    Wordt tijd dat we weer eens gaan vliegen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    @jan brilman

    Dat is heel vaak het geval, kijk maar naar de methanol/benzine kisten, daar ligt de tank vrijwel nooit op het cg.
    Dus ja, dan verschuift je cg tijdens de vlucht.

    En dat is veelal niet erg, deze verschuiving is binnen de limiet.

    Maar 4ltr is best veel dat heb je liever zoveel mogelijk op je cg.
    Of ik nu dus een volle of lege tank heb maakt voor mijn cg dus niet meer uit, die verschuift niet meer.

    Straks als ie weer vliegt gaan we weer vliegend testen of het cg goed ligt en zo niet dan passen we het weer aan.


    @ maatje :)

    Tsja, zelf nooit last van gehad, maja, al m`n andere set-ups kregen gewoon 6V en dan is het geen probleem.
    Moest het even opzoeken en toen ik dat eenmaal wist even een workaround maken.

    Maar hij is er weer bijna klaar voor dus snel weer eens vliegen.

    En ja, sowieso snel weer eens vliegen, ben al wel 2x weggeweest dit jaar :hammer:
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond even de tijd gehad om de turbines te starten.
    En dat zag er goed uit.

    De linker turbine (mijn 'oude') stopte er de eerste start wel mee maar dat zal een luchtbel zijn geweest, daarna draaide die goed.
    Afgezet en toen de rechter eens los opgestart en die pikte meteen goed op.

    Die ook weer uitgezet en toen beide eens opgestart.
    Eerst de linker en toen de rechter er weer bij, dat draaide feilloos, paar keer volgas en dat ziet er zover goed uit.
    Voeding vanuit 1 mini trap lijkt dus geen restricties te geven.

    Paar rondjes gemaakt over het platform en toen de turbines weer 1 voor 1 uit.

    Happy ermee.
    [​IMG]

    Kist naar binnen en de motorkappen erop en dan weer eens wegen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Leeg (met een beetje restbrandstof die ik er niet uit krijg) weegt ie nu 21122 gram.
    [​IMG]

    Met 4 liter brandstof is het gewicht nu 24287 gram.
    [​IMG]

    En zou ik echt met 5 liter willen starten dan zit het gewicht op 25127 gram.
    [​IMG]

    Maar bedoeling is om met maximaal 4 liter rond te gaan vliegen (al is de verwachting dat 3 liter ook al voldoende gaat zijn).

    Maar met 4 liter brandstof ben ik bijna 2500 gram lichter dan met de P80`s en 5 liter.
    Met verwachte vergelijkbare prestaties, denk zelfs beter daar deze turbines lekker snel oppikken.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.936
    Locatie:
    Zeewolde
    Afgelopen weekend nog wat dingetjes gedaan aan de Meteor.
    Ik heb de tank iets gekanteld zodat echt alles eruit gehaald kan worden (hij hing een fractie voorover).
    Van 1 van m`n Kingtech pompklepjes waren de draadjes beschadigd dus klepje vervangen.
    En Kingtech telemetrie geïnstalleerd.

    Daarna, alles nog eens een keer gevuld en gewogen.

    En gisteravond een tripje gemaakt naar Meeden, alles van de PHantasy In Blue Gloster Meteor F Mk 4 is nu in mijn bezit.
    Pluggen, mallen, tekeningen, etc.
    [​IMG]
     
    mac, M.l.v.Doesburg, Kjel Postema en 10 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina