McRES Elevon

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 10 mei 2023.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Een doorontwikkeling van de McRES. De oorspronkelijke variant https://www.modelbouwforum.nl/threads/mcres-v.275793/ stuurde met de downlets. Gewoon om eens te kijken of dat kon. Inmiddels weet ik dat het werkt, maar om nou te zeggen perfect..... Doellanden ging maar zeer matig en dat is jammer, want thermieken deed ze dan weer wel perfect. Beter dan veel conventionele RES kisten met een staart (aldus de ontwerper en bouwer ;-)
    Het ging met name mis als je wat down moest geven om snelheid te maken. Dan kan ze plotsklaps 180 graden draaien en de andere kant op vliegen. Ergens overtrekt er dan wat bij de downlets, heb er niet precies de vinger op kunnen leggen.
    Daarom over een andere boeg: Elevons. Een combinatie van elevator en aileron (hoogte en rol). Standaard bij vliegende vleugels. Wat blijft zijn de downlets (naar beneden wijzende winglets). Die blijken ook in praktijk effectief het 'haakeffect' te voorkomen.
    Nu de downlets geen roer meer hebben, kunnen ze naar achter geschoven worden, een bekend en probaat middel tegen tip overtrek bij pijlvleugels. Ook is veel minder V-stelling nodig. De McRES origineel stuurde als een 2-asser (eerst gieren, dan rollen) en dat gaat alleen met voldoende V-stelling. McRES Elevon rolt direct.
    Zo ziet het er dan uit in 3D. upload_2023-5-10_23-14-0.png

    En in 2D zo Onderdelen.jpg

    Laaste nieuws: er komt ook een electro F5L romp, maar eerst de zwever.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2023
    eric_laermans, ramses, arjan191 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik bouw mijn vleugels altijd op een aluminium koker: vlak en zonder torsie. De bouwstrips worden met spuitlijm op de koker gelijmd, de voeten van de ribben daar weer met secondelijm aan vast. Zo komt die pijnlijk nauwkeurig berekende verdraaiing ook min of meer in de vleugel (en in beide helften dezelfde;-)
    Bijkomend voordeel is dat je de hele bouwplank ook rechtop in een hoek kan zetten als er wat anders op tafel moet.
    V1-1.jpg

    V1-3.jpg

    En natuurlijk de neuslijst volgens het nieuwe principe. De ribben laseren inclusief het neusprofiel, met een uitsparing voor de 0,4 mm triplex indekking. Tussen de ribben worden balsa balkjes gelijmd, die daarna, met de ribben als mal, in de exacte profielvorm worden geschuurd.
    V21-2.jpg V21-1.jpg
    Daarna kan de indekking erop. Blijkt in praktijk zowaar ook nog goed te gaan. Ziet er prachtig uit.

    Dit is nu de stand.
    IMG_20230521_094044.jpg
    IMG_20230521_094013.jpg

    De indekking aan de onderzijde ontbreekt nog.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 mei 2023
    eric_laermans, ramses, Peter À en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Ook een rompje gemaakt. (Of staat die R in RES niet voor Romp ? Hoe dan ook heb hem toch nodig voor de starthaak en veel stelt het niet voor.)
    upload_2023-5-23_15-21-40.png
    Met secondelijm 4 stukjes balsa op de rompzijkant plakken

    upload_2023-5-23_15-22-49.png
    De tweede romp zijkant daar tegenaan plakken.

    upload_2023-5-23_15-25-12.png
    Insmeren met houtlijm en boven en onder een 10x3 mm vuren lat erop. Rustig tussen lijmklemmen laten drogen en klaar.

    upload_2023-5-23_15-20-46.png
    De pootloodlijn is het profiel in het midden van de vleugel. Voor en onder valt de romp daar precies tussen.
     
    eric_laermans, ramses en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    R staat voor Rudder :D Maar die heb je niet, dus ben je af:rofl:
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar met twee stuurflapjes wel gedoogd toch? Of mag een RESdart ook niet?

    (Niet dat ik ambities heb hoor;))
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het ging om de R in R.E.S (Romp
    Of Rudder)
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Over die flapjes gesproken. Die zijn ook in de maak. Daar zit (natuurlijk) ook verdraaiing in. Zowel van de vleugel, als een S-slag naar de tip. Had daarom bedacht ze volledig in te dekken met 0,4 mm triplex. Balsa binnenwerk en dan de delen met voldoende klemmen op een taps toelopende lat laten drogen.
    upload_2023-5-23_22-41-34.png

    upload_2023-5-23_22-44-14.png

    upload_2023-5-23_22-52-5.png

    upload_2023-5-23_22-51-19.png

    Resultaat een stijf roer met de juiste verdraaiing.
    Alleen... het gewicht. 20 gram het stuk. En ze zitten helemaal achterop de vleugel.
    Zit te denken aan een alternatieve geodetische ribben constructie bekleed met orallight. Maar hoe krijg (en hou) ik daar de juiste verdraaiing in zonder met een mal of contraribben te gaan werken?
    Of heeft iemand een beter idee?
     
    ramses, HansH en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Indekking veranderen? Misschien een helft 0,4mm triplex en andere balsa? Ipv houtlijm ca gebruiken of Super Phatic?
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi ontwerp weer!
    Gaten in de triplex indekking?
    Torsie zal er niet veel groter door worden.
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Prachtig experimenteel project! :thumbsup:
    Succes, ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    De Vaderdag vrijstelling goed kunnen gebruiken en dan is ie ineens af. Wat nu?
    Een foto.
    upload_2023-6-19_17-18-48.png
    In schutkleuren met oracover bekleed zodat ze 'm niet zien komen bij de wedstrijd :rolleyes:

    De met triplex ingedekte roeren heb ik ter zijde moeten leggen, te zwaar.
    Een paar nieuwe gemaakt, met geodetisch geplaatste ribben om toch enige torsie stijfheid te krijgen. 8 gram per stuk. En niet onbelangrijk, het is hartstikke leuk om een vleugel met geodetische ribben in elkaar te steken, wist ik niet.
    upload_2023-6-19_17-22-57.png

    Desondanks moest er nog 50 gram lood in de neus bij. Ja, dat deed zeer. Zal de downlets ook moeten aanpakken, die wegen nu nog 15 gram het stuk. In de triplex ingedekte tip is ook nog wat gewichtswinst te halen.
    Spannend is nog of de V-stelling voldoende is voor rechtuit vliegen. Zo niet dan moet er een gebogen vleugelpen in. Maakt het vliegtuig minder sterk bij harde landingen en de pen kan dan niet meer van koolstof zijn, maar van staal.
     
    eric_laermans en ramses vinden dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi!!! Maar je houdt ons nu wel in spanning, wat is het totaal gewicht geworden?
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Krijgen die downlets het niet erg zwaar te verduren bij de landing?
    Het schijnt mee te vallen, want dit is al versie 2. Ik vind 't prachtig.
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Het totaal gewicht, ahum, 550 gram
    Maar ze vloog er niet minder om, dat wil zeggen na een aantal starts. Want de eerste vlucht was een rodeo rit. In stille hoop dat het niet nodig zou zijn, te weinig lood op de neus gedaan en te veel up geprogrammeerd. Resulteerde in een landing achterop de downlets en nee daar kunnen ze niet goed tegen, maar met wat secondelijm en plakband weer in model kunnen krijgen. Met wat extra lood voorop en flink down getrimd ging vlucht nummer 2 al een stuk beter. Uit eindelijk 18 gram lood toegevoegd. Het zwaartepunt kwam daarmee op 300 mm, berekend was 307 mm.
    Nog niet de daalsnelheid van de eerde versies (3 minuten vliegtijd na een matige hoogstart, daar moet ik ook de fijnafstelling en haakpositie nog vinden), maar het sturen, man wat een verbetering. Ik ruik de punten van de doellanding al. V-stelling lijkt ook voldoende te zijn, in de rustige avondlucht vloog ze mooi stabiel. P1100360.JPG P1100423.JPG
     
    eric_laermans, jve, Arnold 85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Gaaf! Gefeliciteerd :thumbsup:
    Heel apart vliegbeeld.
    Happy landings!

    Groeten, Rames
    .
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Proficiat Maarten, de volgende RES wedstrijd zien we 'm graag die mooie landingen maken :thumbsup:.
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  17. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Amersfoort
    Een motorrompje gemaakt. Wordt net als de hoogstart-haak-romp op de vleugelpen geschoven en tussen de vleugels in geklemd. In het rompje (25 mm breed, max 25 hoog) zit een 2cell 450 mAh lipo en een regelaar, de motor zit achterop. Enige wat er qua bekabeling veranderd, is dat de voeding voor de servo's in de vleugels nu vanuit het rompje komt.
    IMG_20230922_121602.jpg
    De onderkant is glad met de vleugel.
    Het geheel trekt ca 10 ampere in de lucht. Voldoende voor 3 mooie rustige stijgvluchten.

    upload_2023-10-9_10-9-28.png
    Leuk detail, voor transport kan de propeller er af getrokken worden.
    Motor en propeller had ik nog liggen. Zit wel verlekkerd te kijken naar een iets kleiner motortje en zo'n mooie lichte Vladimir's Models VM25/3 Spinner en propeller. Je betaald wat, maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.017
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit vraagt natuurlijk om een vliegvideo!

    Vraag: de winglets steken naar beneden. Is dat niet kwetsbaar tijdens landingen?
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.453
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zit het draadje net nog eens door te kijken. Heb jij het formaat van de downlets gebaseerd op de een of andere formule? Want als ze kleiner zouden kunnen zijn bespaar je stevig op gewicht (in de neus), wordt-ie minder kwetsbaar, en het zou er ook nóg gaver uit kunnen zien (zeker als ze een beetje mooie vorm kregen).
    Verder nog nieuws sinds 9 oktober?
     
  20. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    387
    Locatie:
    amersfoort
    Voor wie dit een mooi/leuk project vind, Maarten heeft van de vorige versie voor mij ook een model gebouwd (ruwbouw), echter door het werk en het feit dat er bij mij grotere (en minder) modellen gaan komen mag deze voor een leuke prijs van eigenaar wisselen. Zonde als hij hier maar blijft verstoffen, ik zal toch geen RES wedstrijden oid gaan vliegen de komende jaren. PB maar voor meer info. Het is de versie met gewikkelde vleugelbuizen/liggers, roeren op de winglets. en is op een beetje schuurwerk na gereed voor inbouw electronica en bespanning.
     

Deel Deze Pagina