Ik amuseer me nog kostelijk met éénkanaals vliegen (mogelijk gemaakt door moderne techniek): Even trimmen... There she goes (vliegt op schaalsnelheid):
De De bocht was iets te krap voor een mooie flow, een pas stuk zonder pakking bracht uitkomst. Voor het eerst op de pootjes voor het op lengte maken van de neuswiel. Met een 11 -12 inch propeller nog voldoende grondspeling. Het inbouwen en uitlijnen van de motor en de resonantiepijp is wel even meer werk dan een elektro motor inbouwen. Voldoende ruimte om de Hydemount te laten swingen is noodzakelijk. Ik heb het wel eens gehad dat er een punt onvoldoende ruimte was, de uitlaat tegen de romp aankwam en er heel vreemde knak storingen in de verbinding tussen de zender en de ontvanger ontstonden.
Weet niet of die al genoemd is: RC-1 Modelle | RC-Network.de Ja dus. Sorry! Eerst checken, dan posten . . . jan.
Vandaag zijn de profielen (snijmallen) van de Mystic gereed.. De Mystic 30 heeft een vlak stabilo. Voor het stabilo van de Mystic 60 een NACA 0009 gekozen. Het stabilo wordt in 2 delen gemaakt met een instelhoek verstelling mogelijkheid, doordat het ook een afneembaar stabilo wordt en elk roer een eigen servo heeft is het verwijderen en verstellen snel en eenvoudig.
Na een middagje puzzelen de vorm van de vleugel van de Mystic 60 gesneden. Best wel een forse vleugel voor een 60 size model
De schaalverdeling op de mallen getekend. Het NACA 0009 profiel voor het stabilo is in een freesbestand gezet en er is alvast een proefspant van Depron gemaakt. Tot nu toe geen afwijkingen gevonden. Voordat de zijkant dikte van de romp wordt bepaald moet ik eerst een motorkeuze maken, bij een E uitvoering kan de romp van 3 mm Balsa worden opgebouwd bij een brandstofuitvoering is dit 4 mm Balsa. Ook de landingsgestel hoogte is afhankelijk van de motorkeuze. Ik heb nog een Kontronik Pyro in voorraad, deze motor heb ik op een dubbeldekker gevlogen , het is een 4 KW uitvoering met een KV getal van 410. Met een 16X12 propeller en een 6 S pakket genereerd deze motor 1700 Watt met 6700 RPM en een statische trekkracht van 8,8 kg ,uitgaande van het modelgewicht van 3800 gram is dit 2.31 maal het gewicht van de motor. Evenveel als een modern F3A model. Bij retro modellen is het maximaal toegestane pakket 6 S. Een brandstof motor komt in de verste verte niet in de buurt van deze waarden.
Ondertussen gaat de bouw van de Minare gestaag door. Het model hoeft niet af zodat ik aandacht kan besteden aan de details. De Hatori resonantie uitlaat moet aan het uiteinde afneembaar worden vastgemaakt aan de vleugel. Hiervoor is niet het bijgeleverde metalen plaatje gebruikt, wij hebben een koolstof plaatje gemaakt van 1.6 mm dik wat op een aluminium busje rust. De vleugel wordt met nylon M6 inbusbouten gemonteerd ook de resonantiepijp wordt met dezelfde maat bouten vastgezet. 15 jaar geleden heb ik een doos met 200 nylon inbusbouten bouten gekocht. Nu nergens meer te koop , zuinig zijn dus ,tot mijn schrik komt de bodem in het zicht. De vleugelbouten passen mooi in de balsa afdekplaat. Om de randen tijdens de montage op het veld te beschermen worden er multiplex rondjes ingelijmd.
Als de haartjes van het schuim er zo uitzien is de temperatuur van de draad goed. Er moet nog 10 mm van het schuim afgesneden worden voor de achter lijst. Het vlakke stukje is op de foto goed te zien. 2 Mystic vleugelkernen gereed voor verder bewerking.
Het landingsgestel is ruim 30 jaar oud en heeft dienst gedaan in meerdere modellen. Geheel nagezien en van nieuwe bouten voorzien. De stalen poten gemaakt van 4,5 mm dik verenstaal, nu nog op zoek naar wielassen. Ik ben door mijn voorraad heen en nieuwe vinden valt nog niet mee. Ook de gear boxen getekend, de Mystic is een taildragger.
Misschien heb je hier iets aan : https://sussex-model-centre.co.uk/collections/accessories-aircraft-accessories-undercarriage-axles Grt, Arnoud.
De gewicht reductie en de inbouw elementen gaten zijn gefreesd. 30 gram aan schuim is weg, 30 % van het totaal schuimgewicht. Er wordt ook zo een 25 - 30 gram aan epoxy bespaard de totale gewicht reductie is 120 gram voor de gehele vleugel.
De kernen en de inbouwelementen van de Mystic zijn gereed. Nu op zoek naar verdere informatie zoals V stelling en de speed brakes. Van wat ik tot nu toe heb gevonden is de positie van de speedbrakes, helemaal buiten de foil en kunnen ze tot 90 graden draaien.