Het is een groot genoegen om te zien dat Vrije Vlucht zaalmodellen weer flink in de belangstelling staan. De IIFI in Nijmegen, en de trainingsdagen die door de Nijmeegse club in Velp worden georganiseerd, spelen daar ongetwijfeld een rol in. Een goede manier om te beginnen met een VV zaalschaal model, is met een bouwdoosje. Nu zijn die bouwdoosjes meestal geen nieuwe ontwerpen, maar stammen ze uit de jaren '50 tot '70 van de vorige eeuw. En dat betekent dat ze meestal waren ontworpen voor beginners. Schooljongens van een jaar of 13, dus. Deze ontwerpen resulteren ongetwijfeld, als ze netjes worden gebouwd, in een vliegtuigmodel wat enigszins kan vliegen. Maar, voor de moderne, iets gevorderde modelbouwer die met een dergelijk toestel mee wil doen aan Kit Scale of zelfs F4B Open, is de constructie gewoon te zwaar. En dan zijn er lichtere constructies nodig, met VEEL minder hout. Ik wil de Comet Curtiss Robin, die ik met een Telco CO2 motor vlieg, als voorbeeld nemen. De Comet Robin is oorspronkelijk ook tamelijk zwaar. Je ziet dat vooral in de vleugel. Om een rechte vleugel te garanderen, is de voorlijst maar liefst 5x6 mm, de achterlijst 3x12 en de ribben van 1,5 mm vol balsa. En ze zijn ook nog eens gelijmd naast een 1,5x 1,5 balsa latje. De ligger was 1,5x 6,5 mm. Ik heb de ribben opgedeeld in een onder- en bovenkant, het triplex malletje voor de bovenkanten ligt op de tekening. De onderkant van de ribben heb ik van 1,5x1,5 gemaakt, de ligger heb ik op 1,5x6,5 gehouden, en de bovenkanten van de ribben langs het malletje uit zacht 1mm balsa gesneden, 1,5 mm hoog. Deze bovenkanten zijn in tweeën gesneden, een deel voor tegen de ligger aan, een deel achteraan. De voorlijst heb ik gereduceerd tot 3x3 balsa, de achterlijst tot 3x6 en de tippen gelamineerd uit 1x1,5 balsa, drie laagjes. Het stabilo zou 2,5 mm dik moeten zijn, ik heb het opgebouwd uit 1,5x1,5 latjes, en de achterlijst gereduceerd tot 6 mm. Het massieve middendeel heb ik vervangen door 2 latjes 1,5x1,5. Bij het kielvlak heb ik de zelfde manier gebruikt, de dikte van 2,5 naar 1,5 mm, de achterlijst gereduceerd tot 5 mm en de tip smaller gemaakt. Aan de romp heb ik niets gewijzigd, alleen de neus geschikt gemaakt voor CO2. Vliegklaar gewicht 41 gram. Als ik de Robin nog eens zou bouwen -en wie weet, ik vind het een erg leuk vliegtuig en dit is al m'n derde- zou ik met m'n kennis van nu de ligger kleiner maken, de staartvlakken geheel lamineren rondom een mal, en de romplatjes verkleinen van 2,5x2,5 tot 1,5x1,5. Dan zou ik waarschijnlijk nog 5 gram besparen. En ik zou de hardhouten wielen uit de bouwdoos vervangen door eigen gemaakte balsa exemplaren. Hé, dat kan ik alsnog doen!
Wel een kleine kanttekening als we de reglementen er even bij pakken, welke ambities je hebt en wat je uiteindelijk wil bereiken. Is het je eerste model. Heel goed, gebruik t hout in de kit, bouw alles volgens tekening en je hebt heel wat geleerd. Wil je een model dat goed vliegt dan zul je lichter hout moeten zoeken. Wil je een model die mee kan doen in een "wedstrijd" klasse op bijvoorbeeld een IIFI dan heb je wel rekening te houden met wat zaken. Doe je mee in de open klassen F4D of F4E dan heb je alle vrijheid qua aanpassingen in dimensies die je maar wil. Wil je echter het model inzetten in de kit schaal klasse houd er rekening mee dat je min punten ontvangt voor het afwijken van de tekening. En daar een balans in vinden is lastig.
. Als je zo weinig mogelijk wilt afwijken van de kit bouwwijze (i.v.m. jouw punt Bernard), zijn er kits welke beter geschikt zijn dan de andere? Ikzelf hecht uit nostalgische waarde aan Veron en Keil Kraft kits... Heb wel eens veel later Guilows geprobeerd maar die vond ik persoonlijk een stuk minder. Henk heeft een Comet vloot, dat zijn mooie kits en vliegen ook goed. Dumas lees ik veel over, heb ik recent de Sopwith Triplane van gekocht. Richard Crossley brengt modellen uit... lijkt me de top. Mike Stuart is op zijn informatieve website best lovend over Veron. Ze hebben in de UK zelfs een aparte Veron klasse gehad. Waar het best uit te kiezen? Comet, Veron, Keil Kraft, West Wings, Dumas, Peck-Polymers, etc, etc? Waarbij het mij in deze vraag gaat om een goed vliegend model, schaal accuraatheid is minder van belang. Groeten, Ramses .
Wederom dank voor de tips, jouw kisten vlogen erg mooi in Nijmegen en een indrukwekkende score! Ik heb volgens mij zojuist een zeer geschikt bouwdoosje gevonden voor de kit schaal klasse!! 24.5" spanwijdte (62.2cm), hoogdekker, lichte constructie, tissue bekleed,... en mooi schaal qua outlines en constructie. Ik zag het bouwdoosje op Ebay en heb het gelijk besteld, ik heb net het bouwverslag opgestart. Ik wil hiermee in de kit klasse in Nijmegen meedoen dus hou het rulebook erbij tijdens de bouw. Ik zal jullie zeker nog met vragen lastigvallen en alle tips / opmerkingen blijven welkom! Groeten, Ramses .
Kits van de modernere nieuwe lichting ontwerpers en verkopers hebben veel meer de echte vlieger in t oog gehad. Dus kits bij Hummingbird uit Canada van Bernard Guest of Volare kits van George Bredehoft zijn goeie modellen. De Bowers Fly Baby is gebouwd door Gerard Brinks en won vorig jaar meteen de kit scale klasse in UK. Easy build in USA zijn ook goeie kits. Alfery kits zijn ook erg grappig en daar wordt tegenwoordig in voorzien in de regels wat betreft de schuim onderdelen. Richard Crossley en bouwdozen? Sinds wanneer? Dit zijn wat modernere ontwerpen die t goed doen. De van oudsher kit makers hadden niet direct het goed vliegen voor ogen.
. Dank je Bernard! Ik heb het voor de toekomst opgeslagen. Blue Bottle Squadron brengt bouwdozen uit o.a. van/door Richard Crossley. Die zijn ook te koop bij The Vintage Model Company. Groeten, Ramses .