Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    En stel dat hij niet goed afsluit. Wat kan ik hieraan doen om dit te verhelpen? Rekening houden dat de motor nog nagelnieuw is en ik eigenlijk nog garantie heb.
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Dan bel je de winkelier waar. Je de motor gekocht hebt en vertel je dat je motor benzine lekt, en dat de carb niet goed is
    Dan heb je gewoon recht op reparatie
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Na enkele dagen komt er ook een grote luchtbel in de leiding bij de carburator.
    DSCN3551.JPG
    Alle leidingen zitten goed dus mogelijks ook ergens een lek in de carburator.
    Kan dit symptoom ook met dit carburator probleem te maken hebben?

    Ik kan nu kiezen tussen 2 opties.
    Enkele de carburator opsturen naar toni clark en willen ze deze inspecteren op defecten.

    Of de volledige motor terug van het vliegtuig halen en compleet verzenden.
    Dan garanderen ze 100% dat het in orde is. Dus ja mogelijks wel de de beste keuze.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2024
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    open en eerlijk..
    ik zou zeggen, hele ding opsturen.

    kunnen ze controleren wat ze willen.
    is het ook gewoon duidelijk dat dat het hele ding is, hoeven ze niet te gokken wat er potentieel in de motor aan de hand is.
    kunnen ze de boel op elkaar zetten, kijken of het probleem weg is.
    ik gok dat ze daar geen 100 testmotoren hebben liggen..

    des te meer je weg laat, des te minder ze kunnen.
    en des te eerder een bedrijf denkt dat ze genaaid worden, dus de mindere route bewandeld :D
    zit je straks na een paar maanden weer met iets wat niet werkt, maar wat toevallig net om het hoekje zat

    zet voor de grap eens een klein schapje ergens op de carb
    kun je zien of ze er een verse carb op hebben gezet, of een rebuild hebben gedaan.
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik heb de volledige motor vandaag verzonden richting Toni Clark. Dus hopelijk kan ik binnenkort de RV8 invliegen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Die "luchtbel" kan ook een benzine damp bel zijn .
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen bericht gehad van Toni Clark. Ze hebben de motor volledig gechecked en enkele test runs gedaan. Ze hebben me zelfs een video van de testrun ervan doorgestuurd.
    Best wel mooie service.
    Volgens hun was alles in de carburator in orde. Ze spreken over de mogelijkheid van een droog diaphragm. Enkele drupjes na het lopen zou volgens hun normaal zijn daar de carburator onderaan hangt. Verder lijkt de motor nu ok volgens Toni Clark. Hopelijk is het bij het choken nu toch beter dan wanneer ik de motor de eerste keren liet draaien. Ik kijk er naar uit om hem terug te monteren.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2024
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is het mooie als je open en eerlijk de hele boel doorstuurt: een correct bedrijf doet dan ook zijn best :D
    wel netjes dat ze ook filmpjes sturen van hoe hij het bij hun op de bok deed
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vandaag de motor er terug op gezet. Helaas zie ik weinig verschil hoor. Dat dit bij Toni Clark niet zo was lijkt mij raar.
    Wat kan ik verkeerd doen? Alles is nieuw en netjes aangesloten.
    De motor loopt eigenlijk perfect maar lekt nog steeds brandstof tijdens het choken en na het openen van de choke zeker direct een druppel of 4 brandstof die er uit druppelt.
    Mijn start procedure:
    Choke dicht, throttle 1/4 open, ontsteking op en 3 a 4 keer aan de prop slingeren voor de motor netjes wil aanslaan.
    Dit lijkt allemaal ok uitgezonderd dat er best wat druppels brandstof op de grond druppen tijdens en na het choken.
    Zie deze natte plek van 1x starten.
    IMG_20240406_143554.jpg

    Verder loopt de motor fantastisch hoor.
    Nadat de motor heeft gelopen depte ik nog even onderaan de carburator met een keukenpapiertje.
    Zie hoeveel brandstof er hier aan hangt.
    IMG_20240406_143546.jpg
    Mogelijks is dit allemaal normaal bij een boxer waar de carb onderaan hangt.
    Dus binnenkort de eerste vlucht.

    Vraag me af of ik beetje gelijkaardig probleem heb zoals hier te lezen:
    https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=69064
    Mogelijks zou ik dit pinnetje ook kunnen verwijderen als dit er ook is.
    Zie hier voor en na: https://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1600393&postcount=34
    Bij mijn dle motoren heb ik dit extra pinnetje althans nog nooit gezien aan het diaphragm.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2024
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.988
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Drie a vier druppels na het choken is normaal...

    Bij de motoren zonder choke klep draaide je (met afstaande ontsteking) de prop net zolang rond met een vinger op de inlaat totdat je nattigheid voelde.
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    D
    Dat zou je kunnen testen door wat druk op de brandstofleiding te zetten,
    blaas eens in de vulslang of hou het toestel voorover en dan zou er brandstof moeten lekken

    eerlijk gezegd lijkt me dit sterk voor een DA motor…… ga nou gewoon die motor laten draaien en de kist invliegen
    Als de motor verder goed loopt dan er lekker vanaf blijven, een 1 cilinder heeft de carb normaal gesproken recht naar achter wijzend (horizontaal) en bij een boxer hangt ie naar beneden, en ja…. De zwaartekracht zorgt er dan voor dat brandstof naar beneden drupt
    wil je geen drupjes brandstof dan kan je beter electro vliegen
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Heb je een inlaatkelk ?
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nee maar had ook al zoiets in gedachten. Dan zou ik dit kelkje juist aan de opening van de motorkap kunnen laten uitkomen.
    We zien wel. Belangrijkste is nu voor mij een goed lopende en betrouwbare motor.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.846
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    En daar weer een goed filter op in de romp.
    Je motor loopt dan ietsje zuiniger, alles blijft schoner en hij is stiller
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien dat ik er niet zo op let (of het niet interessant genoeg vind)
    een paar drupjes bij het choken zou ik niet als problematisch beschouwen

    bij mijn motor zit de kap nog tussen carb en grond, dus wat er bij mij uit valt, valt in de kap
    en om eerlijk te zijn, ik ga niet tijdens het starten dat ding checken
    dus kan makkelijk dat de mijne het ook doet, heb het alleen nooit gezien
    heb de kap er best wel wat af gehad, ik zie ook niet echt bewijs van een dergelijke uitdaging.

    nu is de mijne goed ingelopen ondertussen, daar kan ook nog wel eens een dingetje in zitten
    en het feit dat ze er bij toni ook niet op aansloegen (terwijl het DE klacht was) wil ook zeggen dat het niet buiten de normale dingen zit
    als ze zoveel doen om je wat te laten zien, zouden ze daar ook wel wat aan doen.. als het kan

    eerst s goed in laten lopen, vliegen..
    zien wat ie doet als hij los komt
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ingeving..
    hoe hoog ligt jouw benzinetank tov de carb?
    misschien dat er enige hevel actie gaande is

    tegelijk, je motor moet nog inlopen, kan zijn dat ie nog baggervet staat (en zodoende wat meer peut in het inlaat traject laat hangen)
    hoeveel toeren draai je op het moment?
    mijne zit rond de 7500 met een 24x8, 1:33 mengsmering (kwam beter uit op 5 liter mengen :D)
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hoe hoog? Ik denk iets van een 5 cm onderkant brandstoftank tot brandstofaansluiting aan de carb.
    Max toerental heb ik nog maar even kunnen meten (zo weinig heb ik de motor al laten lopen). Denk toen iets van een 6500toeren heel kort.
    Zelf heeft de motor mogelijks nog geen 2 tankjes brandstof gezien. Dus ja ik ga er best eerst eens goed mee vliegen voor ik verder conclusies trek.
    Prop is wel een falcon 25x8w. Dus het aantal toeren zoal u zal ik niet halen.
    Mijn mengsmering is 1:40. Later ga ik over op 1:50. Wel met Bellray H1r.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij is dat bij mij meer dan 5 cm..
    dat zal het dan niet mogen zijn

    als hij inderdaad nog maar zo weinig benzine heeft gezien, zou ik er eerst eens 5 liter er doorheen jagen..
    ff doekje eronder voor die druppels. doek wel achter de prop..
    bij deze motor zou dat in 1 a 2 vliegdagen moeten lukken..
    beetje doorvliegen :D
    mijne stookt iets van 400 a 500 ml op een vlucht
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Precies dat dus

    jaag er eerst maar eens een aantal liters doorheen
     
    Bertus en Wes56 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina