Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Wel Duits maar werkt perfect,

    upload_2024-3-11_20-44-19.jpeg
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.639
    Locatie:
    Betuwe
    Wat ik bij deze schakeling mis, zijn de dioden over de eindschakelaars. Want die hebt je wel nodig, anders draait het zaakje (zeker bij het takelen) in de soep.
    Wat ik destijds (ergens begin jaren '80) gedaan heb (en dat was conform de handleiding):

    Een microswitch in de vaste giek van de kraan.
    Als die switch door de bewegende giek werd ingedrukt, werd de motor kortgesloten over de hijsende kant.
    Vieren kon hij nog wel; dan draaide je de stroom om en kon de giek gewoon, via de diode, vieren.
    Oké, het eerste stukje wat langzamer omdat de diode natuurlijk ook wat weerstand heeft, maar als hij de switch eenmaal verlaten had, ging het prima.

    Idem met het hijsen:
    Bovenin de giek een eindschakelaar met weer een diode over de polen.
    Als de hijskabel bijna bovenaan was, drukt een loden balletje op de hijskabel een microswitch in (switch was ietwat 'gerenoveerd' met een lip waar de hijskabel in liep) en stopte de hijsbeweging.
    Simpel en toch eenvoudig.
    Vieren ging weer prima: eerste paar millimeter iets langzamer, daarna 'gewoon'.

    In elke stroomkring voor de functies een wisselschakelaar, door een servo bediend (zou nu een elektronisch ding kunnen zijn of desnoods een klein regelaartje) en verder één microswitch als eindschakelaar met een diode er overheen.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In de schakeling van Graupner worden alle drie de contacten gebruikt, de schakelunit verzorgt het stoppen en terugdraaien.
    Vrij dure oplossing.
    Gebruik je een omschakelbare voeding, omschakelrelais of een kleine goedkope vaarregelaar, dan gebruik je van de microschakelaar alleen de COM en de NC.
    In deze schakeling heb je de diodes nodig voor het terugdraaien.

    Omkeer  schakeling met diodes verkleind.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2024
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.639
    Locatie:
    Betuwe
    Dat bedoel ik dus. Merci voor de aanvulling, Stoompomp.
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank allen voor de variaties in oplossingen.
    Ik heb het oorspronkelijk schema nog met een collega besproken (E&A man) en die kwam nog met de oplossing, maar is wel gebaseerd op een aanname dat beide uitgangen van de UM gebruikt worden.
    Wat bedoel ik daarmee: Om de beurt is de een '+' en de ander '-', afhankelijk van de draairichting. Alleen dan kan het werken. Misschien dat iemand die dit Umpool Moduul gebruikt dit kan bevestigen?
    Mijn aanname was in eerste instantie dat er om de beurt alleen een '+' uitgestuurd zou worden, afhankelijk van de draairichting.
    Dat ga ik nog wel testen al ga ik niet voor deze oplossing.

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Even een kraangiek bouwen, dus niet even.

    Om de giek mooi recht te krijgen heb ik diverse keren onderdelen los moeten maken en aanpassen maar het resultaat is er wel.
    Uiteindelijk is de giek niet helemaal vierkant in doorsnede maar het verschil is een tiende mm, als je het niet weet zie je het niet. En zo zitten er nog wel een paar dingetjes in als je heel goed kijkt, maar voor de functie moet het geen probleem zijn.
    Het is niet dat ik er vele kilo's mee ga tillen dag in dag uit.

    20240315_215038.jpg


    20240317_212322.jpg
    Uitrichten van de giek delen in een mal.

    20240318_161802.jpg
    Kraanvoet en de giek geplaatst voor het uitzicht.

    Het is wel weer een ervaring om te zien hoe je van allerlei losse stukjes relatief flexibel materiaal iets stevigs als deze kraan giek kan maken.
    Eerst de hele constructie van de giek afmaken en dan van kleur voorzien voordat ik de beweegbare delen ga monteren, Helaas zal het niet in 1 keer te spuiten zijn, de giekdelen moeten om en om rood en wit gaan worden. Het afplakken is geen doen dus alles met de kwast. Primer wordt wel gespoten.

    Ik ben nog steeds aan het twijfelen over het werkdek. Daar zijn stickers voor meegeleverd om planken na te bootsen maar dan moet dus eerst alles groen gemaakt worden.
    Misschien dat ik toch maar een echt plankendek ga aanbrengen, dat is wel een monnikenwerk maar kan je als tussendoortje of stopwerk doen. Op mijn ZZ IV heb ik het ook moeten doen al was het oppervlak daar een stuk kleiner.
    Het voordeel is wel dat je de luiken in het dek mooi kan camoufleren.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jan Walpot, Jaap Smith, Peter58 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Jan Walpot, wimo100 en Herby63 vinden dit leuk.
  8. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Die koffiestokjes zijn zeker een idee en kosten inderdaad geen drol.
    Ik zal de breedte eens opmeten of het een beetje overeenkomt.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  9. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.446
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Het enige nadeel van die stokjes is dat ze zo kort zijn.
    Houten dekken hebben soms latten ter lengte van de boom waar ze uit gekomen zijn, zo dat op het dek past.
    Roerstokjes hebben lengte X en langer zijn ze niet.
    Hierdoor krijg je al gauw het 'gemetseld muurtje ' effect.

    (Fysieke) modelbouwshops hebben mahonie- en teakhouten, maar ook gewoon vuren- en berken, latjes in vele diktes en breedtes waarmee een houten dek zeer natuurgetrouw is na te bootsen.

    Kost wel wat meer.
    Da's waar.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2024
  10. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Ter info.

    Roer stokjes hebben een werkendelengte van 100/a105mm, dus ruim 7.5-meter werkende lengte. [Welke lengte ze in de huidige scheepvaart gebruiken voor het dek, zul jij wel weten Mathieu].
    Breed 4.7/a5mm. werkende breedte van ruim 35/cm.
    Dikte, 1/mm.

    PS; er zijn zelfs langere roerstokjes, zie ik wel eens in de eet gelegenheden. [Maar niet naar gezocht!
    Ik heb ze allemaal even door de proxxon gehaald v/d dezelfde breedte.

    Zag dat de nieuwbouw of vervangende dek planken, nu ook door "gerecycled plastic" worden gedaan.
    Maar dat was in de tijd van de, "Seabex One nog niet.

    Succes met de keuze.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.639
    Locatie:
    Betuwe
    Da's simpel op te lossen door een aantal latjes wat af te korten, zodat het plankenpatroon wat onregelmatiger wordt.
    Bovendien heb je te maken met de 'moonpool' en de brug waar je blusmonitoren op staan. Zorgt ook voor afwisseling.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Het 'planken' dek is in basis al in vakken verdeeld.
    Dit is gedaan om het werken van de planken te beperken over die grote lengtes (in de 1:1 uitvoering)
    Alle werkdekken worden zo uitgevoerd.

    De breedte van de lossen 'balken' op mijn modeldek zal 3mm moeten worden, de houten roerstaafjes die wij op de zaak hebben zijn ca. 6mm breed.
    Dat wordt een hoop werk om ze te bewerken tot de juiste maat, lekker gedachtenloos werk op de natte lente avond.

    Ondertussen lekker door knutselen aan de kraan.

    20240325_082234.jpg
    Samengestelde giek.
    De bedoeling is om er nog wat verlichting aan te hangen. Is wel passen en meten met de bedrading, voor de eindschakelaar (haak-hoog beveiliging) zit er een buisje aan de linker kant maar het is prutsen om daar al 2 draadjes door te krijgen. Had ik eerst moeten proberen voordat ik dat buisje in de giek ging lijmen, misschien probeer ik die nog te vervangen maar je komt er niet zo lekker meer bij. Het makkelijkst zal zijn er een iets dikker buisje bij te leggen voor de bedrading van de verlichting.
    Voordat ik verder ga met het toevoegen van de bewegende delen, ga ik de giek in de eindkleuren zetten. Dan loop ik geen risico dat alles vastplakt na het schilderen.
    Zo'n vakwerkkraan is wel mooi maar hij krijgt om en om rood-witte segmenten. Het kwastje overal tussen krijgen zonder alles onder te smeren wat niet rood of wit moet worden zal nog een uitdaging worden. Ik heb spuiten overwogen maar het afplakken is hier al helemaal geen doen.

    20240325_082133.jpg
    Het begin van het binnenwerk van het kraanhuis. De buis en as zitten er in om de delen uit te kunnen lijnen zodat alles netjes recht komt te zitten.
    Aan het deel wat nu boven ligt komen de eindschakelaars te zitten voor de giek hoog en laag eindstanden. Op de giek zelf komt een stelschroefje voor de fijn afstelling.
    Samen met de eindschakelaars onderdeks voor het draaien kan je straks veilig de kraan op afstand weer in de giekhouder krijgen.

    Lekker langzaam verder knutselen.

    Groet,
    Mathieu
     
    Jan Walpot, wimo100, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik was van plan een kleine upgrade aan de achter schottels door te voeren, de Graupner no.1761 zou de 1-op-1 vervanger zijn van de 1775.
    Dus vol goede moed er 2 besteld, 1 hier in NL en de 2de moet nog uit Canada komen.

    De ene heb ik binnen.
    Schottels.jpg
    De oude en nieuwe naast elkaar.

    De nieuwe zit beter in elkaar maar....de totale inbouwlengte (gezien over de aandrijfas) is en stukje langer. Dat betekend dat ik met de koppeling naar de e-motor niet meer uit kom maar ook dat, aan de achterzijde het een en ander aangepast moet .worden. Het stuk waar de stuurhendel aan zit moet er af, nu was ik toch al van plan om het sturen anders te doen dus dat ik niet zo'n probleem.
    De koppeling tussen aandrijfas en e-motor is wel een serieus probleem, scheelt iets van een centimeter. Wordt dus passen en aanpassen van de motorsteun aan de voorzijde, kortere koppelingen dan ik nu heb zijn er niet.
    De constructie is overigens wel een stuk verbeterd, het onderste deel steekt nu in zijn geheel door naar boven en wordt op zijn plek gehouden door de borging van het bovenste kroonwiel. Hij zal er nu dus niet zomaar meer van af vallen.

    Weer een puzzel erbij dus.

    Groet,
    Mathieu
     
    Frank 4708, Roel van Essen, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina