Ik heb een hoop gelezen over injectoren en denk dat ik weet hoe ze moeten werken. Ik heb de mijne ook uit elkaar gehaald en alles is open en schoon (bal klep gaat ook heel makkelijk, kleeft niet oid). Toch krijg ik hem niet goed aan de gang. Wat ik doe: - Water toevoer open, overflow druppelt een beetje (tank zit iets hoger maar loopt niet direct hard uit de overflow? Komt door de bocht in de leiding denk ik, die loopt omhoog) - Stoom toevoer zachtjes open, stoom komt uit de overflow - Na enkele seconden wordt er water aangezogen en dat stroomt snel uit de overflow - Na een paar seconden draai ik de stoom toevoer verder open - Je hoort dan opeens een geruis en de leiding naar de ketel wordt direct heet, de injector werkt dus Het probleem is dat de water stroom uit de overflow niet echt minder wordt als de injector werkt. De voorraad tank is dus snel leeg. Draai ik de water kraan steeds verder dicht veranderd er niets totdat deze eigenlijk dicht gaat en dan komt er stoom uit de overflow en stopt de injector. Ik heb een paar testen geleden 1 keer gehad dat er een paar seconde geen water uit kwam. Het injector geluid was toen ook heel duidelijk. Daarna is dat nooit meer gelukt. Nu zitten er aan beide kanten van de injector losse nozzles. Zouden deze verwisseld kunnen zijn? Zou dat dit effect kunnen geven? Ook zit er aan de bovenkant van de injector een zeskant dop. Zou deze los moeten kunnen? Kan hier nog rommel in zitten?
Je kunt de stoom conus en de delivery konus inderdaad omdraaien, dan werkt de hele injecteur niet meer volgens mij. Bij een goed werkende injecteur zou er een zuigend, tsjilpend geluid te horen moeten zijn uit de overflow, als daar continue water uit komt dan zit er iets niet goed. Stijgt het waterpeil in de ketel wel als je de injectuer bij zet, ondanks de stroom water uit de overflow ? Zo te zien ben je in het bezit van een stoomtrekker, 1:??? 6 ?
Zodra ik de stoom klep opendraai voor de injector zie ik het waterpeil niet meer correct omdat deze klep vlak bij de aansluiting van het peil glas zit. Het is dus lastig te zien. Hij lijkt wel iets te werken maar het water is te snel op om echt een goed verschil te zien. Beste teken is het heet worden van de leiding naar de ketel. Het lijkt erop dat de bal klep bovenop niet dicht gaat. Deze zou de waterstroom naar de overflow moeten stoppen bij druk aan de uitgaande kant. Deze heb ik gisteren open gemaakt maar lijkt schoon en in orde. Wellicht nog te weinig druk aan de uitgaande kant? Het is een 2inch 1/6 Allchin tractor. Zaterdag ga ik opnieuw stomen en als het weer niet goed werkt maak ik foto's van de injector en alle onderdelen onder een microscoop. De in en uitgaande conus kan je niet verwisselen, die diameters zijn net niet gelijk. Helaas kan je ook niet testen met lucht druk anders was het een stuk eenvoudiger testen.... nu moet ik 20 minuten lang de boel opstoken en weer laten afkoelen.
Ik neem aan dat deze machine ook is voorzien van een mechanische pomp, aangedreven door de krukas ? Normaal gesproken zou deze pomp de ketel goed moeten bijhouden, ik ken eigenlijk niemand die in deze schaal een injectuer gebruikt. Vaak zit deze er dummy op, zelf vind ik bij mijn clayton Wagon de injecteur eigenlijk te hard invoeden, en dan heb ik de kleinste die leverbaar is. De druk zakt in omdat er zoveel water ineens binnenkomt. Je kunt om te testen zaterdag misschien een los reservoir met een slang aan de waterinlaat van de injecteur maken. Zodat je zeker weet dat er voldoende water flow naar de injecteur is. Want deze kleine injecteuren zijn NIET zelfaanzuigend !!! Er MOET altijd water uit de morspijp druppelen., als je er stoom op zet moet het harder gaan stromen, geen stoom uit komen ! Daarna zou je de leiding die vanaf de injecteur komt naar de terugslagklep op de ketel bij de terugslagklep een beetje los zetten. Als daar het water uit spuit als de injecteur werkt dan lijkt de injecteur te werken. Maar met zo`n kleine injecteur hoor je deze eigenlijk niet werken qua geruis in de leiding. Als ik mijn water open zet en een beetje stoom geef dan hoor je ook een geruis, maar als de injecteur echt werkt dan hoor je een zuigend, tjirpend geluid uit de injecteur komen in deze video zie je en hoor je het vanaf 9min 17 sec De kogelklep in de injecteur dicht niet de morspijp af, die klep zit er om bij lucht de injecteur makkelijk te laten herstarten geloof ik. Succes !
De mechanische pomp werkt prima maar als de machine stil staat wil ik ook water kunnen toevoegen zonder dat deze draait. Deze injectoren zouden goed moeten werken normaal en zijn effizienter dan de pomp. Mijn brander is zwak en ik verlies snel druk met de pomp welke koud water in de ketel pompt. Water toevoer is dik in orde. Hij druppelt mooi als ik de water toevoer open zet en met wat stoom erbij krijg je een flinke straal warm water. Tank is dan vrij rap leeg. Injector werkt ook wel want de leiding naar de ketel wordt echt direct heet als je stoom erop zet, dus dat deel doet het. Het probleem is dat de overflow klep niet dicht gaat. Deze heb ik opengemaakt en het lijkt alleemaal schoon en correct. Kogeltje is schoon en zit los. Ik zal alles nog eens spoelen en zaterdag verder testen. De kogel klep sluit alleen de water toevoer naar de injector af uiteraard maar deze moet niet te ver open staan.
Als het een 11oz injecteur is dan (vaak als no2 aangeduid) dan pompt deze de ketel binnen no time vol en is je druk weg. Ik heb een kolenvuur en mijn injecteur sleurt er zoveel water in dat ik binnen 20 seconden van 6 naar 4 bar weg zak. Met de aspomp is het veel beter te regelen bij mij, met de bypass klep kan ik regelen hoeveel water de ketel in gaat, daarmee blijft de druk beter beheersbaar. Maar nogmaals, maak de aansluitwartel bij de terugslagklep op de ketel eens een beetje los. Daar moet heet water uit sputteren, niet alleen stoom. Op welke druk werk je met de injecteur? De meeste werken pas bij hogere druk, tussen 4 en 6 bar. Bij een te lage druk zal er alleen maar heet water uit de morspijp komen, de injecteur probeert wel tegen de keteldruk in te komen maar het lukt gewoon niet.
Kijkend naar het grootbedrijf, daar wordt bij stilstand de aandrijving in de neutrale stand gezet en laten ze de machine rustig draaien, dan loopt er altijd een pomp mee, Zo zie ik het op evenementen ook, bij model stoomtrekkers en grootbedrijf. En als de machine rustig draait pompt de pomp ook niet zoveel koud water naar binnen toe. Ik zou persoonlijk zelf niet zo hard op die injecteur leunen. En ombouw naar kolenstook ? is dat mogelijk ipv gas ?
Het is een kolen machine maar deze heeft nu een gas brander voor het gemak. Zou jammer zijn als hij op kolen zou moeten lopen.... Dat geeft wel veel meer energie, daar ben ik me van bewust. 4 bar red hij makkelijk en ook 6 bar lukt maar dat houd hij niet vol tijdens het draaien.
Dat zou je probleem kunnen zijn, te lage druk om de injecteur goed aan te laten slaan. 4 bar is vaak echt de onder grens, meestal ligt het werkbereik ergens tussen de 4 en 6 bar. Met een krappe brander zakt misschien je druk zo snel bij het aanzetten van de injecteur dat er alleen maar heet water uit de morspijp komt. Je kunt ook op houtskool stoken, dat is wat makkelijker verkrijgbaar, maar dat gaat er wel hard doorheen. Zorg dan wel dat je snel genoeg het rooster kunt laten vallen. Voor mij niets mooier dan een kolen/antraciet gestookte machine die zichtzelf goed aan de gang kan houden.
Belangrijk is, dat de injector zelf niet warm wordt. Althans eerst afgekoeld wordt door koude ( dus geen lauwe of warm voedingswater !!). Dus altijd eerst ( ter afkoeling) even voedingswater open zetten...dit water loopt uit dat "morspijpje". Dan pas de stoom toevoer rustig ( met gevoel) open draaien. Elke injector is anders...en reageert daar anders op. Dit ook vanwege de op dat moment aanwezige keteldruk. De ene injector slaat aan bij amper 3 bar keteldruk, en slaat af bij 4 bar. Een andere kan pas aanslaan bij 5 bar. De bouwer van de injector stelt dit af. (geheim van de smid). De ( goede) injector zal op een gegeven moment aanslaan. ( kijken bij welke druk). Het kan voorkomen, dat bij te hoge stroomtoevoer, ( je draait het kraantje verder open), de injector dus weer afslaat. Belangrijk, is dat de kogelklep op de ketel, ook goed afsluit. Dus geen ketelwater naar de injector laat lopen, indien stoom toevoer dicht. Maar ook moet die klep voldoende doorlaat geven bij openen van de klep...dus zo weinig mogelijk weerstand. Vandaar ook, dat de leiding, tussen de injector en ketel zo min mogelijk bochten en voldoende grote diameter moet bezitten. Heeft de injector voorheen wel goed gefunctioneerd? Die injectortjes kunnen feilloos werken, maar even de eigenschappen van dat specifieke injectortje in de vingers krijgen. Zomaar aan de kraantjes draaien, werkt niet. Juiste volgorde en gevoel. Net als bij starten van je verbrandingsmotortje. Net voldoende gas stand..brandstof..lucht , koude of warme motor etc. Het leuke van dergelijke stoommodellen is, dat je echt moet leren machinisten...de vele eigenschappen van een dergelijk model moet je aanvoelen en beheersen. Elk stoom model is anders...de 1 een wat makkelijker ..met kuren..dan een ander. Zijn net vrouwen...kuch.
De injector heb ik 1 keer enkele seconden goed zien werken. De volgende keer zal ik met de uitgaande leiding los testen om te zien wat hij dan doet. De klep naar de ketel werkt prima en gaat makkelijk open.
Geen vuil aangezogen ? Daar lijkt het wel op. Injectortje moet echt gefilterd water ontvangen. Zeker de kleinere zijn zeer gevoelig voor een vuiltje in het voedingswater, welke een klep zittinkje of conus, anders laat werken.
Hij is al een paar keer open gemaakt en doorgespoeld / geblazen. Water leiding en klep ook. Water druppelt ook netjes constant uit de morspijp en stroomt constant hard als je iets stoom toevoegt. Water toevoer lijkt in orde.
Kijk ook even naar de kogeltjes of ze goed schoon zijn..geen opgekoekt kalkrestje. Er blijft altijd vocht in dat mechanieken achter, welke bij niet gebruik, opdroogt en kalk afzetting vormt. Mogelijk het hele injectortje in de citroenzuur ( geen azijn) een uurtje laten weken. Spul wat je gebruikt om je espresso koffiezetter te ontkalken.
er zijn al veel goede suggesties gegeven, zoals hierboven vermeld. Een kleine toevoeging van mij; de leidingdiameters van de uitgaande en ingaande leiding zijn niet gelijk. E.e.a. wordt bepaald door de soldeerconus. Gebruik dunwandig koper buis met ruime bochten en niet de bochten te dicht op de injecteur. Verder ook ruime bochten naar de klepkast. gr René