JPS-3 racer , E2K pylon ARF bouwverslag

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door tjarko, 20 apr 2024.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vandaag was de eerste E2K wedstrijd van dit jaar. En de levering van de ARF E2K kits uit Engeland. Ik zal er een bouw en vlieg verslagje van maken.
    20240420_195100.jpg

    20240420_195134.jpg
     
    Adop, ramses, M.l.v.Doesburg en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Uitpakken.
    Best een mooi ARFje, goed verpakt, zeer compleet.
    Kistje is helemaal van hout. Licht triplex voor de romp en balsa voor de vleugel en staartvlakjes.
    De folie zit er erg netjes op.
    beschrijving beslaat 8 pagina's, met veel kleurenfoto's.
    20240420_195308.jpg
    20240420_195435.jpg
    20240420_195443.jpg
    20240420_195457.jpg
    20240420_195510.jpg
    20240420_195520.jpg
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Even opmeten hoe dicht hij op de wedstrijd maten zit.
    Motor spant moet minstens 57.15 x 57.15mm zijn. 20240420_200344.jpg

    20240420_200354.jpg
    En de romp hoogte bij de vleugel 82.55 mm.
    20240420_200344.jpg
    Breedte 1mm overmaat.
    Bekijk bijlage 580601 op de hoekjes is het wat krap, zijn wat afgerond, dat mag. De afronding spec van 6.35mm is niet goed benut, aërodynamische gezien zou ik het wat ronder willen.
    Bekijk bijlage 580602
    Hoogte is ruim.
    20240420_200550.jpg
    Ook bij de vleugel ruim hoog genoeg.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vleugel afmetingen.
    Spanwijdte op de doos 1016mm. Dat is het Engelse 40 inch reglement. In NL mag het 1000mm zijn. Daar gaat de kist wat overheen met helften van 50.5cm en 50.7cm. Reglementair moet er voor Nederland 12 mm af. 20240420_200120.jpg

    20240420_200145.jpg

    Vleugel koorde is maar 18.8cm.
    Daarmee haalt hij niet de oppervlakte spec, zowel in NL als UK !
    Dat is wel erg jammer...
    UK spec is minimum area 300 sq inches, 19.36dm2.
    NL spec is 19.3548dm^2 voor het rechthoekige deel, zonder afgeronde tippen. Spanwijdte rechte deel is 97 cm. 18.23dm^2.
    20240420_200657.jpg

    20240420_200650.jpg
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vandaag begonnen met bouwen.
    Onderdelen verzamelen. Ik had alles nog liggen incl HT 85 servo,s. Die zouden moeten passen. En een multiplex nano, ongeveerdezelfde maat. Die bleek later nog beter te passen.
    De NTM motor met montage plaat past exact op de inslagmoeren van de kist, motorspant.
    20240421_163832.jpg
    De instructie begint met de roervlakken. Scharniertjes met stukjes scharnierband. Rondjes ipv vierkant in de beschrijving, maar prima spul. Mijn CA lijm is niet zo heel dun, ik smeer de scharniertjes in en druk ze dan in de stuurvlakjes. Alle inkepingen zitten er al in, soms moet je de folie nog even insnijden.
    20240421_165430.jpg
    Op dezelfde manier in de vleugel, 3 tegelijk. Ik plak even 2 laagjes crêpe tape op de uiteinden, dan loopt het straks zeker vrij.
    Goed letten op het kleurenschema.
    20240421_165805.jpg
    De roervlakken worden helemaal aangedrukt, dan scharniert het nog steeds voldoende en is de stijfheid optimaal.
    20240421_165659.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
    coen_l en ramses vinden dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Daarna gaat de beschrijving verder met de vleugelverbinder. De twee helften worden met 2 triplex strippen verbonden, met een klein beetje V-stelling. Ze zitten best strak in de vleugel kernen. De kleine achter strip schuur ik een beetje bij om een bult in de vleugel te voorkomen.
    20240421_171013.jpg
    Ik monteer eerst de aileron servo,s. Vleugels verlijmen kan straks in een keer.
    20240421_171315.jpg
    Er komen 2 kleine uitsparingen om de servo kabeltjes naar de vleugelbovenzijde te voeren.
    20240421_172720.jpg
    De servo,s worden met kleine blokjes op de servodeksels gemonteerd, redelijk standaard methode.
    20240421_173509.jpg deze onderdeeltjes zitten in de kit. De kabeluitsparing moet iets dieper worden gezaagd.
    20240421_173514.jpg
    En zo is het klaar. De mpx nano past beter dan HT-85. Vanwege de kabel positie en dikte.
    20240421_175624.jpg
    De servo kabeltjes trek ik met een stuk 1mm staaldraad met haakje door de styropor kern.
    20240421_175643.jpg
    Klaar.
    20240421_175841.jpg
    Er moet een half milimeterje van het triplex spantje af, zie zwarte streepjes, dan past het klem vrij. 20240421_175849.jpg De servo hevel moet flink lang zijn om voldoende uit de cover te steken.
    Het werkt allemaal erg fijn en mooi.
    Alles gelijmd met CA, en versneller.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    De aileron roerhevels zijn mooi en zo gemonteerd. Met minieme m2 moertjes, niet laten vallen.
    De stang lukt niet zo goed, een strakke Z bocht in 2mm draad is lastig. Ik gebruik een andere methode met 90 graden bochtje. Uiteinde geborgd met kleine zaagsnede tot halve draad diepte, en wat naaigaren en CA lijm.
    20240421_190312.jpg
    Alle materialen.
    20240421_190315.jpg
    Prima spul.
    20240421_190901.jpg
    Z bocht vind ik niet goed genoeg, plan B.
    20240421_191326.jpg
    90 graden bochtje en zaagsnede in uiteinde.
    20240421_191630.jpg
    Borging met garen en CA.
    20240421_192035.jpg
    Onderzijde van het heveltje monteren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Verlijmen van de vleugelhelften doe ik met 5min epoxy.
    Net op tijd zie ik dat de folie op de vleugel bovenzijde helemaal om het balsa is gestreken tot op het styropor. Dan kun je de balsa huid niet verlijmen! Dus eerst hier het folie er af. Dit staat niet in de beschrijving!!
    20240421_194127.jpg
    De servo kabels even fixeren net tape.
    20240421_190300.jpg
    Ik heb geen foto,s van het verlijmen, handschoenen aan..
    Eerst de 2 triplex liggers in een helft gelijmd met 2 gram epoxy. Daarna met 3 gram epoxy de tweede helft er op en de huiden verlijmd.
    De lijmnaad valt helemaal binnen in de romp, beetje geknoeide lijm geeft niet. Ik heb het met een doekje mooi glad geveegd.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Verlijmen stabilo en kielvlak.
    Eerst moet de folie van het stabilo.
    Met pen een streep op het midden zetten en uitlijnen op de romp, hij gaat er mooi klem in.
    Folie insnijden langs de rompzijden en verwijderen.
    20240421_200252.jpg
    Streepje.
    20240421_200312.jpg
    Mooi uitgelijnd.
    Daarna lijmen.
    Voor het kielvlak de zelfde methode. Ik haal ook hier de folie van de romp, 3mm breed, om het kielvlak goed met 5min epoxy te verlijmen.
     
    coen_l vindt dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hoogteroer aansturing.
    Er zit een mooie koolstof stang bij de kit, die erg ver moet worden ingekort. Hier worden staaldraaden aangezet met een 90 graden bochtje. Volgens beschrijving verlijmen met epoxy en dan lange krimpkous er over. Ik doe een korter stukje krimpkous en fixeer uiteinde met garen en CA. Ook op het 2mm gat flink wat CA en versneller. Het is mooier om het carbon langer te laten en stalen stukken wat korter.
    20240421_205719.jpg
    Uiteinde klaar.
    20240421_204656.jpg staal, erg zachte kwaliteit, op lengte volgens beschrijving.
    20240421_202931.jpg servo houder, zelfde principe als ailerons. Moet een grotere uitsparing in voor de kabel.
    Ik zet er nog een extra laagje triplex tegen.
    20240421_211548.jpg
    Als alles op z,n plek zit en servo neutraal, de servoplank vastlijmen in de romp.
    20240421_211554.jpg heveltje op de staart moet 1 gaatje worden ingekort om in de romp te passen.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2024
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Even de vleugel op de romp passen. Dit was het voor vandaag.
    Het bouwt lekker vlot.
    20240421_211741.jpg

    20240421_211728.jpg
     
    coen_l en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.107
    je hebt het over kleine maatverschillen tussen de engelse en nederlandse regelementen, komt dat door de omrekening van inches naar centimeters of is daar een andere reden voor?
    Ik vind het vreemd dat dit verschil er is..........
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    De reglement verschillen komen voort uit regelmatige verbeteringen. Aan de Nederlandse kant nemen we de Engelse dingen over, en andersom soms ook maar niet altijd.. Net als alles zou ook dit beter kunnen..
    Ik kreeg gisteren een pdf van de Engelse rules 2024.. daar staat de EK spanwijdte niet meer in..
     
    speedyraptor vindt dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Verder met bouwen, motor mag op de romp. Maar het luikje zit nog dicht.
    Zo mooi pas, hij is helemaal af, met magneetjes.
    Komt een vinnetje op als gripje.
    20240422_181204.jpg uitsparing in de folie gesneden.
    20240422_181216.jpg
    Magneetjes en lip aan de voorzijde.
    20240422_181232.jpg
    Met flink CA verlijmen.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2024
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    En dan de motor er op. En keuze of draden boven of onder de romp in gaan. Volgens de beschrijving zit de esc naast de accu. Even passen....
    20240422_181928.jpg een mini 1800mAh accu 4s gaat mooi.
    20240422_181945.jpg
    Maar mijn E2K accus zijn veel groter en al een beetje bol.
    20240422_182019.jpg
    Dit gaat nooit passen met ESC ernaast.
    20240422_184830.jpg
    Samen 55 mm dik, romp is 59mm, met triplex en balsa zijden...
    De ESC moet onder de accu, met een bescherm plankje.
    En de motor kabels dus onderlangs.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 apr 2024
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Motor montage, dat gaat snel, even folie wegsnijden, schroefjes er in.
    20240422_184329.jpg
    En van binnen.
    20240422_184341.jpg
    ESC op de bodem, tussen 2 steuntjes van 14 mm hoog
    20240422_190707.jpg
    20240422_191021.jpg
    Strakke passing, 3 motor kabels past net.
    20240422_204741.jpg bescherm plankje er los op.
    De accu moet ver naar achteren voor zwaartepunt ligging. Vleugel indekking moet er een stuk af. Lekker dremelen, helemaal tot de triplex hoofdligger !!!
    En een lange kabel aan de ESC, lus tot achteraan. Voor aansluiten ging niet, luikje is best klein.
    Het rompspant is vrijwel helemaal weggehaald met de dremel om de accu en kabels er in te krijgen.. 20240422_204827.jpg
    Hier ligt de accu goed voor CG, klem tegen de vleugel ligger.
    Aan de voorzijde opgesloten met 40mm dikke schuim blokken.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2024
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Laatste stapje, vleugel verlijmen met de Pan, bodem deksel. Met 5 min epoxy.
    Goed uitmeten dat de vleugel in het midden zit en haaks op de romp.
    De 4mm nylon bout heb ik flink ingekort, maar is lastig plaatsen door de holte van de pan. Je ziet ook nog een zwart stipje op de vleugel. Dat is de kop van een speld die op CG positie zit, 43mm van de voorlijst. Aan de andere kant zit er ook een. Kun je makkelijk voelen of CG goed ligt.
    20240422_210029.jpg
    En nog een plaatje van luik vinnetje.
    20240422_204837.jpg
    De kist is nu vrijwel af. Ontvanger er in en nog 2 ontbrekende motor schroefjes.
    Hij is in 1 dag te bouwen, zelfs met de lastige accu en ESC inbouw.
    Gewicht lijkt precies 1022 gram, met een hele dikke accu en zware servo,s.
     
    M.l.v.Doesburg en coen_l vinden dit leuk.
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Invliegen gisterenavond.
    Geen bijzonderheden, vliegt zoals een E2K moet doen.
    Race stand ca 5mm rolroer en 7 mm up uitslag, 4mm down is genoeg.
    20240423_200356.jpg
     
    ramses, coen_l, Thedo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    E2K is toch begrenst door regelaar, motor en prop?
    180 km max?
    Een dikke Calmato zou dan mee kunnen komen.
    Even gewoon uit interesse.. wat is dan de uitdaging als je ook F5D gevlogen hebt dat bijna 2x zo hard gaat?
    Ik heb zelf f5b gevlogen op redelijk niveau en daarnaast f5f, om de tijd te doden tijdens de f5b wedstrijden.
    Maar F5F zag ik puur om de tijd te doden en niet als uitdaging.
    Beide halen ze 250+ maar F5F was heel ontspannend.

    GJ
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Tja ik zit heel anders inelkaar wellicht. E2K vind ik ook heel leuk en uitdagend, misschien wel leuker dan F3E. Het is een stuk meer relaxed met betaalbaar spul close racen. Heb je dan een midair is het niet zo erg.
    Qua vliegen is het net zo uitdagend. Je moet nog steeds heel strak om de palen, en dat is met 180 km/u ook zeer uitdagend. De hele F3E ploeg en ex F3D wereldkampioen werden niet eerste!
    Met de harde wind kun je gebruik maken van het grondeffect, laag vliegen tegen de eind, en wat hoger terug. Dat is me maar 1 vlucht goed gelukt, met en 70.2 sec als resultaat. Kijk dat is nu genieten.
    Verder is het gewoon heel gezellig. En ik vind het leuk om de pylon gemeenschap vooruit te helpen, met deelnemen, tijdwaarnemen, pylon jureren, kistjes testen etc.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2024
    Thedo, coen_l, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina