lipo veilig

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door smeets, 24 dec 2023.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb een keer bewust met de hamer op een lipo geslagen.
    Sinds dien heb ik best respect voor lipo's gekregen.
    Maar wel normaal mee om blijven gaan, net als de accu van je mobile telefoon, of de fiets accu.
    Koppie er bij houden met opladen en niet meer van de de accu vergen dan hij aan kan.
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn accu's en ook van enkele personen die hun accu's extreem belasten, liggen gewoon thuis, boven in een kast, zonder lipobags of munitiekoffers.
    Sommige accu's van mij liggen er al 2 a 3 jaar ongebruikt.
    Ze liggen allemaal op storagespanning, 3,8 Volt per cel (geen percentage want dat zegt niks).
    Ik controleer af en toe en er is er nog geen 1 bol gaan staan.
    Ik heb ook nog nooit een lipo zien ontbranden, spontaan.
    Wel 1x door een fout van een gebruiker, we zagen rook in zijn auto en toen we de deur openden stond er van alles te branden.
    Alles eruit getrokken en een hoop kunnen redden.
    Bleek dat ie zonder balancer een 3S accu op 4S aan het laden was.
    De filmpjes op Youtube zijn voor 99% in scene gezet.
    Een NiMh is veel gevaarlijker, als die ontploft komen er metaaldelen door de lucht vliegen.
    Dus niet te veel zorgen maken, gewoon nadenken en alles volgens de regels behandelen.

    GJ
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Dat is zeker een manier om een LiPo te beschadigen. :hammer::yes: :D
    Dan zie je hoeveel energie er feitelijk in zo'n accu is opgeslagen. Zelfs als een accu "leeg" is zal dat nog meer zijn dan je verwacht.

    Klopt helemaal GJ. Zolang je geen idiote dingen doet is de kans op brand zeer klein, helaas nooit nul. En een 3S accu laden als een 4S is vragen om problemen. Zeker als je de balancer niet gebruikt, dan kan de lader niet controleren wat voor accu geladen wordt.
    Dat is waarschijnlijk een geval van "even snel laden en dan kan ik nog een vlucht maken" geweest? :(
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geen idee wat deze toch wel zeer ervaren man deed (Kustenflieger op RCnetwork).
    Gerben en ik waren op een Speedjunkie treffen en liepen langs een auto waar rook in stond.
    Gerben trok de deur open en het begon te branden.
    2 loodaccu's en een Schulze lader met lipo eruit getrokken.
    Wel schade aan zijn auto en modellen maar het had erger kunnen zijn.
    's Avonds hebben ze allerlei oudere lipos op een hoop gegooid en zijn er met een wals overheen gaan rijden.
    Niks aan de hand.
    Pas toen ze er een spijker door gingen slaan begonnen ze te branden.
    Hebben wij samen met de Belgen ook wel eens voor de grap gedaan.
    Oude lipo genomen, spijker er doorheen en voor de tent van het Duitse Team gegooid.
    Vonden ze niet leuk want dat rookt best wel.


    GJ
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan nu juist de oorzaak zijn. :mad:
    Voorbeeld: een piloot vertrouwd op zijn kennis en ervaring en gebruikt de checklist niet tijdens het opstarten van het vliegtuig. Komt op de startbaan om op te stijgen en geeft vol gas. Motor komt op toeren en het vliegtuig begint te rijden. Ruim voordat de snelheid hoog genoeg is om op te stijgen stopt de motor abrupt. Hij weet het vliegtuig van de startbaan af te rijden en komt tot stilstand. Een technieker komt naar het vliegtuig en vraagt de piloot wat er aan de hand is. De piloot snapt er niets van en zegt dat ook tegen de technieker. Die kijkt even rond en begint te lachen. "Volgens mij doet hij het beter als de brandstof toevoer open staat". De piloot kijkt naar de "kraan" op de vloer. Die heeft 4 standen. Naar links is de linker tank, naar rechts de rechter. Naar achteren is dicht en naar voeren is beide tanks. De knop wees naar achteren. :rolleyes:
    Vervang "piloot" door "ik" en je weet wie dat was.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar schuilt inderdaad het gevaar.
    Zelf probeerde ik als ik thuis ging laden, altijd hardop mijn handelingen op te zeggen.
    Dan was je bewuster bezig vond ik.
    Het is zover ik me nu kan herinneren nooit verkeerd gegaan.
    Maar ja met je telefoon, je tandenborstel, je fiets, laptop, oortelefoon,stofzuiger, schroeftol, tablet, step en ga zo maar even door blijf je ook niet bij zitten.
    Als je dat wilt kan je wel iemand in dienst nemen.;)
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Als je het juist doet gebruik je de laders die daarvoor gemaakt / bedoeld zijn. De kans dat er dan iets fout gaat is zeer klein. Ga je zo'n accu laden met een lader die daar eigenlijk niet voor bedoeld is dan moet je wel heel goed weten wat je doet en ook zorgen dat je niets vergeet. Daarnaast zou ik er altijd bij in de buurt blijven om een oogje in het zeil te houden.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Woningbrand door oververhitte fietsaccu, zes gewonden - https://nos.nl/l/2521291
    Om jullie weer een beetje bang te maken.;)
     
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de NS werd erop gehamerd vooral niet op routine te werken.
    Dan komen er fouten.
    Zelf zorgde ik ervoor dat voordat ik ging vliegen ik thuis alles gecontroleerd was en kwam dan zonder problemen op het veld.
    Ik zie nu heel vaak dat mensen met een model op het veld komen dat niet 100% is en daar gaan sleutelen.
    Dat is zo vreselijk fout!
    En voordat ik ging vliegen, zorgen dat er niemand voor het model stond als ik het opbouwde en aansloot.
    Dan voordat je de accu aansluit even dubbel checken of de stekkers wel OK zijn.
    Ik had alle accu's en regelaars met dezelfde aansluitmethode, red-hot-woman.
    Daar kon niks fout gaan.
    Maar ik heb 1 keer gehad dat ik het model aan het opbouwen was en ik door wat mensen aangesproken werd.
    Dan wordt je afgeleid.
    Eigenlijk moet je dan stoppen maar dat deed ik niet.
    Ik gebruikte 2 lipo pakketten om op 9S te vliegen, 1x4S en 1x5S en die zaten met stekkerverbindingen aan elkaar.
    Je voelt hem al..
    Ik let niet goed op, ik sluit de stekkers op elkaar aan.
    Ik zie een enorme flits, voel verbrand koper om mijn vingers landen.
    Tja... ik had de pakketten al aan elkaar aangesloten alleen omdat ik afgeleid werd sloot ik hem kort.
    Is me 1 keer gebeurd, daarna nooit meer.
    Leergeld.
    Een collega van me heeft dat gehad tijdens werk.
    Daar stonden 32 loodaccu's in serie, 100Ah per stuk.
    Hij was er even niet bij en sluit 2 draden op elkaar aan.
    Dat was ruim 39 kilowatt energie wat kortgesloten werd.
    Het koper en tin zat echt overal, rechtszaak van BP omdat de hele plant platging.
    Ik zag het op een afstand gebeuren, echt doodeng.
    Dus ja.. ook loodaccu's zijn gevaarlijk.
    Ontploffen ook wel eens.

    GJ
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    zolang je weet wat de risico's zijn...
    je deze absoluut niet onderschat (of door de tijd heen naar beneden bijstelt)
    Je wel weet wat je moet doen (of zorgt dat iemand je op de hoogte brengt)

    is er weinig aan de hand.
    routine of niet.. Ik merk het in werk en prive wel eens..
    dat ik teveel op automaat bezig ben.
    dat ik bij de opbouw van mijn model echt even een letterlijke stap achteruit doe, en het lijstje doorloop wat ik HAD moeten doen
    en de check of het ook gebeurt is
    Heeft me al wel eens iets opgeleverd

    HET moment, aansluiten, starten, maakt niet uit, dan moet je ff het idee krijgen om de boel een check te geven.
    sommigen zweren bij routine. ergens ook gezond, je doet altijd hetzelfde.
    dus goed.
    alleen moet je wel continu hetzelfde blijven doen, geen stappen over gaan slaan.
    en om je heen blijven kijken.
    vooral dat om me heen kijken en vragen stellen bij bv een afhangend roer heeft al veel schade bespaard


    Ik heb nu op ons veld te maken met een hardnekkige mening dat een timer op de zender niet nodig is.
    er zit een pieper op de accu. als die gaat, landen we.
    Ik vind een pieper een veiligheid. timer moet eerst gaan.
    ik krijg ze wel mee.. langzaamaan..
    zeker als er weer 1 op de pieper te maken krijgt met een niet meer draaiende motor..
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2024
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ongelukken zijn meestal het gevolg van een reeks fouten, hoe minder controles/veiligheden, des te sneller kieper je over het randje, dus idd, als je alleen op je pieper vertrouwd, dan kan je makkelijk over die grens gaan, en gaat het dus mis.
     
    brutus vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt af van hoe goed je routine is, en op wat voor manier die aangeleerd is.
    Het gevaar van "een aap die kunstjes geleerd heeft" is dan levensgroot aanwezig.

    Want weten waar je mee bezig bent en vooral OOK de checks in je routine opnemen, daar is niks mis mee. Altijd werken met de gedachte "als ik DIT doe, dan moet ik daarna DAT zien gebeuren" is nl ook een vorm van routine.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op het werk, bij begeleiden van leerlingen en beginnende machinisten, maar OOK als vlieginstructeur, probeer ik er altijd in te rammen dat je NOOIT moet vertrouwen op veiligheden, omdat veiligheden het laatste redmiddel zijn, en ook slechts "techniek" die net zo makkelijk kan falen als het te beveiligen apparaat.
    Als een beveiliging aanspreekt, betekent dat meestal dat degene die het apparaat bedient niet goed heeft staan opletten.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.874
    Locatie:
    Salland
    Veiligheden en routine... Tja.
    Ene meneer James Reason heeft daar ooit een mooie theorie over ontwikkeld: de 'Swiss cheese-theory'.
    Specifiek gericht op de luchtvaart, maar bij andere disciplines te gebruiken.

    Komt erop neer dat er barrières (de plakken kaas) zijn om ongevallen te voorkomen.
    Stuk voor stuk zitten er lacunes in die barrières (de gaten) want anders werkt het geheel niet.
    De grap is om deze barrières op elkaar te leggen en ervoor te zorgen dat het totaalpakket geen gaten meer bevat.
    De lacunes van de ene barrière worden 'geneutraliseerd' door een van de andere barrières.
    Zonder meer toe te passen op veiligheid in de modelbouw:

    Plak 1: eigen kennis en vaardigheden (ben je bijv in staat om op een verantwoorde manier een stekkerverbinding aan te leggen aan je Lipo's en in je vliegtuig/boot/auto of werk je met kroonsteentjes en ductape? Ik heb in mijn beginnersjaren best wel leergeld betaald als ik een (loeidure!!) regelaar opblies omdat ik de + en de - had verwisseld... Reden? Bijvoorbeeld geen consequent kleurgebruik van de draden, 'omdat ik even geen rode draad had' en ik tóch wilde varen...

    Plak 2: eigen conditie en attitude tijdens het modelbouwen: ben je moe of sta je onder spanning tijdens een klusje?
    Voorbeeld: Je bent nét lekker bezig en je vrouw roept: 'Het eten is klaar!' of 'We zouden samen boodschappen doen!' en je roept terug: 'Ik kom zó... Nog even dit afmaken!' en je raffelt het klusje af. Gevolg: prutswerk.
    Ander voorbeeld: Soms begin ik te bouwen en na tien minuten merk ik: 'Het gaat vandaag niet.' Waarom niet? Geen idee, maar alles wat ik oppak mislukt of is niet zoals ik het zou willen hebben.
    Bekend verschijnsel onder modelbouwers. Stop voor dat moment. Zonde van de energie en je verprutst meer dan je bouwt. Pak een goed boek. Morgen verder, wie weet lukt het dan wél.

    Plak 3: voorbereidingen voor vertrek: neem er de tijd voor. Bij complexe modellen: werk een goeie checklijst af. Heb je alles bij je en is alles opgeladen? Of moet je op het veld/aan de waterkant/op het circuit nog 'noodreparaties' uitvoeren omdat je iets vergeten bent? Bij mijn stoomsloep 'Hanja' heb ik een checklijst.
    Onderverdeeld in:
    a) onderhoud en controles voor vertrek
    b) controles vóór het opstoken
    c) controles vóórdat het model te water gaat
    d) controles na het varen
    e) onderhoud en controles na terugkomst
    De reden? Ondanks dat het maar een 'simpel' stoomsloepje is met nog geen 3 Bar op de ketel, blijft het een bloedheet drukvat waar ik geen risico's mee wil lopen. Los van het feit dat het een model is waar ik stiekem best wel trots op ben...

    Plak 4: de attitude bij de club: zijn er regels waar je je aan te houden hebt? Wordt er enige mate van (vriendelijk) toezicht gehouden? Wordt je er op aangesproken als je 'stomme dingen doet'?


    safety-concepts_1.jpg
     
    k-k en Stoompomp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina