Hallo allemaal, Ik blijf slechte ervaringen houden met Vallejo airbrush paint. Een groot drama! Krijg gewoon geen goede resultaten met deze verf en verpest op deze manier mijn modellen. De verf blijft plakkerig. Onverdund, verdund (met verschillende verhoudingen), gebruik van airbrush improver enz. Ik gebruik de thinner van Vallejo en ook de improver van Vallejo. Groot voordeel van Vallejo zijn de dropper flesjes. Ook verstopt mijn airbrush heel snel met de kant en klare airbrush verf van Vallejo. Een ramp om dan de airbrush weer schoon te krijgen. Soms moet ik de gehele airbrush uit elkaar halen om die weer schoon te krijgen. Waarom blijft deze verf plakkerig? Doe ik dan toch iets verkeerd?
Internet staat er vol mee. Hier staan wel goede tips in: http://www.arcforums.com/forums/air...vallejo-paint-is-lousy-in-more-ways-than-one/
Dank voor je antwoord. Waarschijnlijk spuit ik teveel verf in een keer. Goede tips gekregen van Airbrush Service Almere!
vreemd, ik vind het fantastisch spul en verkies de Vallejo Premium ver boven Createx, verstoppen van je airbrush of klonten krijg je voornamelijk als je verkeerde verdunning gebruikt of te hoge/lage druk spuit... hoewel ik zelf goede materialen gebruik lukt het zelfs om met een chinese airbrush uit de 5 euro bak goede resultaten te halen dus ergens doe je iets fout.... misschien oude verf die niet is opgemixt of vocht in je lucht ? heel klein beetje flow improver of retarder kan helpen om tipdry te voorkomen, en idd niet te dik spuiten.... enige wat je wilt is een dunne dekkende kleurlaag.. met bv geel of rood doe je dat in een paar laagjes, rest dekt vrij goed in 1a2 lagen
Beetje late reactie, maar ik deel jou enthousiasme niet met Vallejo verf. Ik vind het echt geen fijn spul. Heb er hele slechte ervaringen mee. Spuit het model eerst met de zwarte primer van Vallejo, maar deze primer is heel kwetsbaar. Op het flesje staat dan nog: "very resitant". Nou, nee! Spuit heel dun en dan meerdere lagen, maar je hoef er maar aan te komen en de primer gaat er al af. Heb spijt dat ik geinvesteerd heb in Vallejo. Krijg er geen goede resultaten mee. De primer is nog nieuw, dus daar kan het niet aan liggen. Gebruik ook de verdunner van Vallejo zelf. Hoe krijg jij nou zulke goede resultaten met Vallejo??
Hoe doe je de voorbewerking, leg eens stap voor stap uit wat je doet Hoeft niet helemaal uitgespecificeert maar de belangrijke dingen Ontvetten met ? Schuren met ? Dan weer ontvetten? Hoeveel verdunning in de primer en schud/mix je de primer eerst ? Welke luchtdruk Hoelang laat je tussen de lagen en dunne lagen of gelijk een gladde volle laag ?
Hoi, Ontvetten doe ik met Isopropylalcohol Het model schuur ik heel licht op met van die schuurpads (3200) Ik spuit de primer met een Iwata NEO TRN2 met een 0,5mm. Kan het haast onverdund spuiten, maar als ik het verdun, dan in de verhouding 1:1 (verdunner van Vallejo) Luchtdruk op 1,5 Spuit dunne lagen en wacht zeker 12 uur of meer. De primer is erg kwetsbaar en als ik bv een wattenstaafje gebruik met wat water, dan veeg ik het er zo af. Had wat plastic putty van Vallejo gebruikt en het overtollige weggehaald met een wattenstaafje en wat water. De primer ging er al heel snel vanaf. Ik weet niet meer hoe ik nog een beter resultaat kan krijgen?? Sta natuurlijk open voor tips! Alvast bedankt!
De vallejo surface primer klontert alleen als je er alcohol in mixt… verdunnen met 50/50 flow improver en verdunning werkt bij mij perfect… ik spuit met een 0,35 en luchtdruk 1 bar tot 1,3 bar
Hoe verdun je de primer dan precies? Ik begrijp je niet helemaal. 50/50 flow improver en Vallejo thinner? In welke verhoudingen dan precies de flow improver en Vallejo thinner?
50 cc flow improver en 50 cc verdunning giet je samen in een 100cc flesje en dat gebruik je als verdunning Begin dan eens de vallejo surface primer met 10% verdunning toe te voegen en stel je airbrush zo af dat het geen hogedrukreiniger is maar een mooie fijne nevel geeft Luchtdruk rond de 1 bar of ietsje hoger, nozzle/naald van 0,35 of 0,4 vind ik fijn, maar met 0,5 kan het ook In mijn h&s evolution met 0,4 naald maar ook met de sata minijet (spot repair bovenbeker spuit) met een 1mm nozzle gaat dat bij mij perfect Jouw iwata neo trn2 is super, met een 0,5 nozzle zou ik de naald iets indraaien om de opening wat te beperken, dan gooit ie er minder primer uit en krijg je een fijnere nevel,
yep, de naaldbegrenzer als er best veel uitkomt kan je de naaldbegrenzer indraaien, dan begrens je de maximale opening, let dan wel op dat je geen tipdry aan de naald krijgt, bij een juiste nozzle / naaldset trek je de naaldpunt helemaal in de nozzle, bij een te grote maat die je begrenst blijft de verf langs de naald stromen en kan tipdry geven... dan vormt er zich een randje opgedroogde verf en dat geeft spetters airbrushen is eigenlijk best kritisch op de juiste verdunning en luchtdruk afstelling, dit vergt vooral in het begin wat frustratie... ik was van beroep vroeger spuiter en spoot auto's, motorfietsen, vliegtuigen, heli's en mijn eerste airbrush had ik weggemikt omdat ik het niks vond.... na wat oefenen kon ik er prima mee overweg.... blijf oefenen en ga het nodige lezen en kijken op youtube, schroom ook niet om eens een airbrush winkel te bellen, sommigen geven ook cursussen.... echt handig en leerzaam de blanke lak kan idd lastig zijn om netjes te spuiten... je ziet immers niet wat je aanbrengt omdat het doorzichtig is zorg dat je in de spiegeling van het licht kijkt dan kan je zien of je een gladde laag spuit of dat het droog en grof is..... veel dunne lagen is bij blanke lak niet handig, 1 dunne als hechtlaagje en vlak voordat het aandroogd een volle gladde laag, ook hier even spelen met de verdunning te veel en het zeikt eraf, te weinig en het blijft droog en ruw/ mat hieronder mijn eigen crosshelm, kleuren zijn van Createx, aangebracht met een H&S evolution en aflak is 2K blanke lak die ik met de sata minijet heb gespoten