14 jaar geleden kwam ons eerste kleinkind, het was een kleinzoon. Enkele jaren later was hij bezeten van Thomas de Trein en ben ik met hem naar Rotterdam Miniworld geweest. En toe begon het weer, het modelbouwvirus. Jaren daarvoor wilde ik nog weleens een bootje bouwen, zou kwam de stoomsleper Minerva van de bouwplank (helaas geen foto's meer van) en daarna paar jaar aan het bouwen geweest aan de Smit Enterprise (zie mijn avatar). Tijdens de eerste Dordt In Stoom (D.I.S.)samen met de leden van MBV Nautilus deel genomen aan de modebouwtentoonstelling D.I.S. Iemand had interesse naar mijn Smit en vroeg of deze te koop was. Alles wat van mij is en was kan verkocht worden, de prijs fl. 15.000,- Maar dat was te veel, het was voor het sleepvaartmuseum Maassluis en die hadden maar een budget tot fl.1.500,- Ok vond ik ook goed en daar staat de Smit inmiddels al zeker een jaar of 35. Dan staat dat model in het museum en begin je maar weer wat te bouwen. Ik dacht dat daarna in de Modelbouwer een verhaal kwam van Dhr Ledoux (of zo iets) over de Amsterdamse sleper Wouter Goedkoop. De romp kon je bestellen was van ABS en zeker niet verkeerd. Model ook afgebouwd en heel veel mee gevaren. Maar het varen lag een beetje stil, de MBV Nautilus was zeker niet erg actief meer en inmiddels was onze kleinzoon toe aan een modeltreinbaantje. Dus Opa rails, locomotieven, wagons, huisjes en van alles en nog wat gekocht en aan de slag. Baantje van 244x145cm in 3 lagen h0 (Wesselstein) vernoemde naar kleinzoon. En uiteindelijk bijna verkocht maar ging de trap niet af dus de zaag er in. Volgende treinbaan stond op de planning maar daar over later meer. Wordt vervolgd.
Volgende baan werd geen succes, ruimte waar het moest gebeuren was niet voldoende. Dan maar naar smalspoor. Baantje simpel maken en opklapbaar zodat ik er makkelijk bij kan aan de onderkant. Ja, kan nu overal veel makkelijker bij. Met een haventje en idee van een stukje van de Ahr (WD) Baantje uiteindelijk verkocht was toch wel erg klein dat h0 smalspoor. Deze ging wel de trap af Nieuwe plannen, kleinzoon wilde ook wel een bootje. Iets wat snel en simpel was te bouwen, de Springer Tug en ook nog lekker stevig. Kleinzoon was wel tevreden maar vond het te roestig, dus dan nog maar 1 bouwen speciaal naar zijn wens en idee. Krachtpatser die zijn eigen dek kon schoonspoelen. En zonder moeite bak met zand kon duwen. Wordt vervolgd.
Na al die bootjes toch ook weer terug naar de tekentafel voor een klein modeltreinbaantje. Uitgangspunt was nu eens geen 3 rail zoals Märklin maar DC 2 rail. Mooiere rails en ziet er allemaal wat realistisch uit. Het baanplan was snel bedacht, aan de ene kant een leuke Locloods met bewegende deuren, in de linker hoek een kolenschacht met mijnbouw. In het midden goederenloods met klein overslag voor fabrieken en dan rechts de haven waar de kolen worden geladen in een binnenvaartschip. En nee ik ga geen rondje meer rijden, gewoon lekker heen en weer en veel rangeren en ........................ alles vol automatisch aangestuurd door iTrain en Arduino. Ambitie genoeg en leuk om het allemaal te bedenken en digitaal aan te sturen. Eerst maar een plan tekenen en kijken of het een beetje gaat passen. Uitgangspunt was een haven en die had ik hier nog niet bij ingepland. Kwam er later achter dat het wel zou lukken. Dan maar aan de slag en bakken maken zodat ik zeker in het begin de bakken op de kant kon zetten om er van alles onder te prutsen en aan te sluiten. Het geheel kwam op metalen delen van magazijnstellingen te staan. Het opklappen en er onder werken gaat nu veel makkelijker dan er onder te liggen wat met deze stellingen zeker niet zou lekken. De haven moest wel wat worden, met een draaiend kraantje om de kolenwagons te laden of te lossen. De havenkraan wordt met Arduino aangestuurd en in iTrain krijgt de arduino de opdracht via een Actie. Het was allemaal nog niet helemaal af en deels nog in ontwikkeling. Het hijsen en vieren moest in Arduino nog worden aangepast en als de kraan in beweging is moet de binnenverlichting natuurlijk wel uit. Had er een video van gemaakt en als ik het weer terug zie schieten de emoties weer door me heen Je kan de video bekijken door hier op te klikken. Havenkraan 2 0 (youtube.com) Wordt vervolgd
Leuk om al wat volgers te hebben. Om de boel in te plannen met rangeren waar dan later weer geluiden aan toegevoegd gaan worden heb ik eerst het hele rangeerplan uitgevoerd. Video van ruim een half uur. Hoop gepuzzel en instellen van Treinroutes en Acties. Locs en treinen goed afstellen zodat ze op de juiste plaats stoppen. weiisseck 03 07 2022 movie (youtube.com) De locjes moeten natuurlijk wel een beetje verzorgd worden. Daarvoor gaan ze naar de locloods en kunnen daar ook gelijk diesel tanken. Ook weer een uitdaging om de deurtjes te openen en te sluiten en wat ik nog leuker vond was het geluid van de oude piepende en krakende deurtjes. Bij het tanken is de pomp nog heel even hoorbaar. De geluiden worden ook weer aangestuurd door Arduino (DCC-Next en een Actie in iTrain. Piepende en krakende deuren - YouTube Ook bij het rangeren hoor je het aan en afkoppelen. Rangeren met geluid - YouTube Vergeet niet het geluid aan te zetten. Wordt vervolgd.
Piepende en krakende deuren. Magnifiek, en kostelijk om te zien. Vooral op het einde nog even wat laswerk en gehamer.
Ja, ik kreeg veel reacties op de piepende en krakende deuren, zelfs een serieus advies om de scharniertjes met teflon in te spuiten zodat ze niet meer zouden piepen en kraken. D.m.v. een MP3 player van Tante Ali en met de DCC-Next en iTrain werden de geluiden aangestuurd. Speakertjes onder de baan en klaar. Lijkt ingewikkeld maar als ik het kan dan kan iedereen het.
Ik begon dit topic te vertellen dat ik o.a. de Minerva had gebouwd maar daar had ik geen foto meer van. Vanmiddag zat ik een beetje door het forum te zoeken en kwam ik het topic over bouwtekeningen tegen. Dat maakte me nieuwsgierig want daar heb ik ook ooit een tekening voor gemaakt en aangeleverd, de bakkerskar Korenschoof uit Papendrecht. Dan ook nog eens bij de boten kijken en daar kwam ik de tekening van de Minerva tegen en wat zag ik daar, foto's van de door mij gebouwde Minerva. Tja, hoe weet je dat nu zeker, ten eerste staat op 1 foto de fiets van de sleepbootkapitein aan boord en ten tweede, de fout die ik heb gemaakt in de bouw. Welke fout, wel als je de tekening niet goed zou lezen (wat mij dus overkwam) zie je de bovenkant van de ronde schoorsteen als een ovaal. Ja logisch want de schoorsteen staat een beetje schuin. Ik heb dus een Minerva gebouwd met een ovale schoorsteen i.p.v. een ronde. Blijft het toch een uniek model en had ik er meer voor moeten vragen tijdens de verkoop. Nee hoor, de man die alles van me heeft overgenomen deed een goed bod en ik heb er ook nog geen spijt van. De Minerva met ovale schoorsteen en fiets van de kapitein
Verder heb ik een paar keer mee gedaan aan de wedstrijd een diorama op een A4tje. Leuk om te doen en om te puzzelen er iets van te maken. Het is altijd weer lastig om iets te bedenken wat leuk is en herkenbaar. Zo had ik een diorama gemaakt van een stukje aan de Vlist, 1 van de mooiste riviertjes in Nederland. En buiten mijn verwachting nog 3e er mee geworden en stond er iets in de Railhobby over geschreven met foto's. Paar jaar later weer een keer mee gedaan tijdens Eurospoor. Niks gewonnen. Nou ja ook niet helemaal waar. Het was een diorama van het drenkelingenhuisje wat op Vlieland staat. ik was daar zelf nog nooit geweest dus moest ik zoveel mogelijk van foto's na meten. Maar ik kreeg ook contact met een bedrijf op Vlieland wat een rondrit maakt over het strand. Na de wedstrijd heeft een kennis van me het diorama mee naar Vlieland genomen en daar staat het nu bij het berdrijf op kantoor netjes in een vitrine. Die mensen vonden het zo leuk en hebben ons toen uitgenodigd om naar Vlieland te komen en een rit mee te maken. Dus toch nog prijs maar waar mijn vrouw ook van kon meegenieten. Het drenkelingenhuisje staat op het originele zand van Vlieland wat ik kreeg opgestuurd via het contact wat ik met die mensen had.