Pas een Ion Neo over genomen. In deze topic zal ik jullie mijn ervaringen delen. Ik vlieg al sinds 2011 met allerlei toestellen (motor, zwever, paramotor, heli,....) Dit is mijn eerste hotliner. Het weinige wat ik er van vond online was dat dit een goede instapper zou zijn. Alle tips en ervaringen met dit toestel en beginnen met hotliners zijn meer dan welkom!
Is er iemand die me aan de (digitale) handleiding kan helpen? Vind deze niet online en wil wat dingen nakijken. Alvast bedankt!
Makkelijkst is om Freunthaler modellbau een mailtje te sturen, die zetten het model in de markt en kunnen je vast wel een handleiding sturen. Maar de bouw is vrij simpel, servos in de vleugel lijmen en in de staart. GJ
Bedankt, zal ik doen! Heb de Neo van iemand overgenomen, gebouwd. Had vooral graag wat info over het CG en roeruitslagen voor de eerste vlucht. Verder is de stalen vleugelpen lichtjes gebogen. Volgens de verkoper was dit zo en nodig om wat V-stelling aan de vleugel te geven. Geloof ik echter niks van. Vleugelpen hoort recht te zijn. Nog niet anders gezien. Heb ondertussen al 1m rond verenstaal diam. 7mm besteld. Kan ik de nodige 140mm lange stalen pen zelf maken.
Hoeft niet hoor. Geknikte pen heeft wel altijd de neiging iets te verdraaien bij zelfs de zachtste landing. Rechte pen is ontwerptechnisch iets lastiger (geen punt meer bij computerontwerp) maar gebruiksvriendelijker.
De pen hoort recht te zijn. Het model heeft vrijwel geen V-stelling, wil je ook niet. Om gewicht te besparen zou je carbon staf kunnen nemen maar dit soort modellen vliegen lekkerder als ze wat zwaarder zijn. Zijn alle aansturingen spelingvrij, dat is wel heel belangrijk. Verder vliegt hij als op rails, niet heel erg snel maar wel strak. GJ
Carbon was al in mijn gedachten gekomen, al vraag ik me dan meteen af of de stalen pen misschien met reden verbuigt. De krachten moeten ergens naar toe. Of er breekt iets, of er buigt wat. Dan liever de stalen pen die buigt. Met carbon is de boel misschien sterker. Alleen: wat gaat er dan gebeuren? Breekt plots de carbon? Ik weet niet uit welk type staal de originele pen is gemaakt, met verenstaal hoop ik de beste oplossing toe te passen. Hou jullie wel op de hoogte van de ervaringen. Op RC-network.de ( https://www.rc-network.de/threads/ion-neo-von-freudenthaler.450616/page-2 ) lees ik dat nog andere piloten problemen hebben met de originele stalen 7mm pen. Sommigen maken de 2 vleugeldelen permanent vast aan elkaar met verstevigingen. Ga ik niet doen, huidige manier is handiger in transport. Spelingvrije aansturingen heeft hij. Zit echt niks op, dat is goed gebouwd. Suuuuper snel hoeft hij niet te zijn. Het is mijn eerste hotliner. Moet vooral een leuk toestel zijn. Als ik lees "vliegt als op rails" dan denk ik dat mijn aankoop wel goed zal zijn. Nadien zien we wel of ik nog iets sneller wil. Want jij zegt "niet erg snel", misschien is dat voor mij wel érg snel. Alles is perceptie. Heb bij de vorige eigenaar nog wat info opgevraagd. Zit nu een RFM 16 x 17 klapprop op. ( https://www.voltmaster.de/RFM-16-x-17-folding-prop-small ) Bijgeleverde lipo's zijn 5S 2200mAh. Zou héél snel klimmen (twijfel ik niet aan). Heb nu oa. info over de geïnstalleerde motor opgevraagd, zodat ik wat zaken kan controleren / berekenen voor ik er de lucht mee in ga.
Ja, carbon breekt meteen, kan ook geen puntbelastingen aan. Staal is dan betrouwbaarder. Wat voor motor zit erin want dat is bepalend voor de stijgsnelheid. Met een Hawk F5B en een 3 Kilowatt motor met vertraging ging het leuk omhoog, je kan de Hawk een beetje met de Ion vergelijken. Ik heb die Ion van Wil gebouwd, daar stond ongeveer 1500 Watt in en volgens mij ook de 16x16 prop, dat vond ik zwaar tegenvallen. Maar tja, ik was dan ook echte F5B kisten gewend die met zo'n 200 km/u recht omhoog gaan, 1600 gram, 6000 Watt en een 18" prop. Topsnelheid van mijn model in demo stand was 375 km/u, gemeten, met de motor uit, dus zwevend in horizontale vlucht. De ION pro is een leuke hotliner waarmee je ook nog aan de helling kan vliegen. Het is geen wedstrijdmodel en je kan hem ook niet zoals de volcarbon modellen, haaks de bocht om trekken. Alles met beleid. Maar wel een ding om leuk mee te knallen. Bij jou in de buurt vlogen Luc en Willy met F5B modellen, in Heist op den Berg. Je kan daar een keer langs gaan. GJ
Hier nog een ervaringsdraad op RC-Network... tref je ook een bijgesteld CG. Wat een ideaal vlieggewicht kan zijn... etc 16 pagina's. https://www.rc-network.de/threads/ion-neo-von-freudenthaler.450616/page-4
Bedankt voor de tip GJVO, modelvliegclub MASH is niet ver van waar ik woon. Trouwens, ze hebben dit weekend hun jaarlijkse Fly-In, steeds een spektakel! @MicropropSport: bedankt voor de link, heb ik gisteren ook gevonden. Zeker interessant.
Zeker doen! Zondag lijkt voorlopig voor de weersvoorspellingen de beste dag te zijn. Extra tip, moest je interesse hebben in 1:1 historische vliegtuigen, als je in Beringen bent is Zwartberg vlakbij: https://www.ebzw.be/fly-in