Topmodel Fox

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 5 jun 2021.

  1. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Mooi dat het uiteindelijk opgelost is.
    En toch nog een nette reactie terug van Gaspar ook netjes.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren de Fox mee gehad naar de meeting in Odoorn. De motor start nu perfect en snel en dat is heerlijk. Starten van een wat zwaarder veld zonder wind ging ook prima al duurt het even tot hij op snelheid is. Het is nog even wennen wat leuk is qua figuren maar hij heeft weinig problemen met loopings. Volgas kan je hem aardig verticaal trekken en daarna schuin wegklimmen, dat geeft ook een leuk effect. Landen voor de voeten ging ook goed met de remkleppen welke super werken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Er moet nog wel een pilootje in om hem af te maken.....

    Foto's met dank aan J.Bakker
     
    Jonkje, Vale Ouwe, Thedo en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Heerenveen
    Echt een hele gave combinatie, vliegt schitterend. Heb er van genoten
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Handig dat die facebook foto links verlopen en je de bestaande berichten niet kan aanpassen... Zucht...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Jonkje en raymon vinden dit leuk.
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Heerenveen
    Odoorn foto's zijn gewoon zichtbaar hoor
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ja nu wel weer.....
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik had nog altijd ruzie met het hoofdwiel maar heb een goede vervanger gevonden. Van een oude jet had ik een stevig wiel met precies dezelfde maten over. Deze is massief met een alu velg en zal dus niet vervormen maar weegt wel wat mee. Past ook direct op de as dus was een snelle fix.

    Het andere punt wat nog steeds niet goed was was de piloot, of beter gezegd het gebrek eraan. Op prowing helaas geen enkele full body piloot gezien terwijl deze er normaal wel te vinden waren. Nu was ik ook opzoek naar een vleugel voor mijn paramotor en bij cefix zag ik wat leuks. Ze hadden losse overals in verschillende maten, ook in 1:3.5. Deze waren slechts 45 euro dus dat was een mooie deal. Verder heb je minimaal een hoofd nodig en deze hadden ze ook, maar ook deze was 45 euro. Toch is 90 euro voor een piloot een erg goede deal. Ik heb een simpele body gemaakt van een blok schuim met isolatie buis voor de armen en benen. Het hoofd zit op een gebogen alu buis voor de stevigheid (hoofd is zwaar) en staat erg goed. Voeten heb ik geen ruimte voor maar handen moeten er nog een keer op al kan het zo ook prima. Valt mooi klem in de romp en zit met de gorden om de stoel vast.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Weer eens bezig geweest met wat verbeteringen. De motor stand was nog altijd niet optimaal en ik wou de motor schuiner zetten voor minder down effect bij volgas. Het probleem was het achterste deel van de cockpit welke niet meer open wou als de motor schuiner stond. Ik bedacht opeens een makkelijke aanpassing door de scharnieren te vervangen door magneten. Hierdoor kan je de cockpit er eenvoudig afhalen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor zit nu weer iets schuiner en het down effect is iets minder merkbaar, al scheelt het niet super veel. Vliegt wel lekker nu behalve bij verticaal met volgas dan heeft hoogte toch niet veel effect meer. Tijdens normaal rondvliegen voelt het prima. De magneten houden ook prima en na 3 vluchten vertrouw ik dat wel. Ik merkte alleen een nieuw probleem. We hadden net het gras gemaaid en de wind stond naar de pits toe dus ik moest het toestel naar de andere kant van het veld slepen. Halverwege liep het hoofdwiel al vast. en dus moest het gras verwijderd worden voordat ik kon vliegen. Bij 1 start merke ik dat hij even op de neus ging door weerstand van gras in het wiel. Is wel duidelijk waarom.....

    [​IMG]

    Dit is de ruimte boven het wiel waar een kap overheen zit. Dit zit erg snel vol gras en het wiel blokkeert dan. De achterkant heeft een te grote opening maar aan de voorkant is er weinig ruime waardoor het gras wat aan het wiel plakt er aan de binnenkant afschuift en ophoopt. Ik heb het gat aan de achterkant nu heel klein gemaakt en hopelijk schuift deze het gras er nu vanaf. De volgende keer na het maaien eens kijken of dit effect heeft.

    [​IMG]
     
    coen_l, gpman, Bertus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. botter

    botter

    Lid geworden:
    5 okt 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    brummen
    hallo Herman Kruisman, mijn ervaring met een zwever en turbine heb ik zo,n 6a 7 jaren gehad met een Zwift 5m spanw.ik ben er nooit achter gekomen om die knik beweging tijdens het gas geven ,op te lossen,daarom ben ik er mee opgehouden.Misschien ga ik er wel weer mee opnieuw beginnen ,en dan met een giro op hoog/laag,om die vervelende knik beweging weg te krijgen .Wat denkt U over en enkele giro op h/laag te zetten,en bij de landing uit te schakelen?Hartelijke groeten frans botter.Ik krijg in ieder geval weer de kriebels.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Frans,

    Ik zal even kijken hoe ik de mixers heb nu. Dit weekend heb ik er een paar keer mee gevlogen met veel suc6. Ik heb geen effect met gasgeven nu zolang er snelheid in het model zit. Bij een looping moet je bovenin naar 1/2 gas zodat hij mooi doorgaat.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Nog even gekeken maar ik heb geen mixers verder. Alleen iets up trim met de spoilers omhoog maar dat is normaal. De motor merk ik in deze positie (en zwaartepunt edg) niet veel van.
     
  12. botter

    botter

    Lid geworden:
    5 okt 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    brummen
    dag Herman,ik heb zojuist mijn turbine binnen gekregen ,en ik gaa ook een zak (tanken) gebruiken .Kun je mij vertelen hoe het werkt.Zwift 3.25.Waar moet je op letten enz.Alvast bedankt voor je medewerking,gr.frans.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Frans,

    Belangrijk met een zak is een tankstation welke daar goed mee overweg kan. Dus stoppen voordat deze teveel druk op bouwt en kapot gaat. Een tankstation met druksensor is dan een goede optie. Ik weet zo niet welke dat precies hebben, dit is even uitzoeken. Niet die van smoke-el, die heeft dat niet en is niet geschikt.
     
  14. botter

    botter

    Lid geworden:
    5 okt 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    brummen
    hi,moet nog even wat vragen Herman,die festo verbinding is lekvrij ?,en de ontluchting gaat op de kop niet lekken?,want er zit bij mij in de tank(zak )geen weerstand in de uitgang.die naar buiten door de romp moet.of hou je de overloop in de romp?En de techniek is doortanken tot de zak bijna de overloop ventiel naderd?Ik laat volgend jaar weten hoe het mij is vergaan met mijn turbine zwever. Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.frans.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Bij een zak heb je geen uitgang naar de romp, dat is een gesloten systeem. Je hebt geen hopper tank en geen ontluchting. Je hebt 2 aansluitingen: 1 naar de pomp (vaak via een filt clunk) en 1 tank aansluiting welke je afsluit na het tanken. Je moet ook zorgen dat er geen lucht in de zak zit. Ik tank de zak eerst iets leeg zodat de slang voor de tank aansluiting vol brandstof zit en dan tank ik de zak vol. Als er iets lucht in blijft dan weer dat eruit pompen.
     
    Hans Rijkuiter en Rhelie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina