GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    MESHACK 1967, slot.

    Een mix..geel is Ikarex, rood is servetten tissue en het zwart is traditioneel tissue...

    20221120_163955.jpg


    Het DT servo mooi verdekt opgesteld en via de handle wordt de DT en zo nodig ( indien de timer dat nog niet gedaan heeft) de VIT vrijgegeven...1 van die met het rode hulsje gaat dus via een oogje aan de VIT kabel weer naar voren naar de timer...

    De lijn met het witte hoesje splitst verderop in AR en VIT...

    20221207_150721.jpg




    Torsie veertje in het richtingroer ( dus enkel pull lijn)...

    20221207_153321.jpg





    Eenvoudige scharnierpennen in de stabilo tip roertjes..

    20221207_153525.jpg



    20221207_153631.jpg




    Het stabilo in de VIT stand...

    20221209_093940.jpg





    En hier in de zweefstand...

    20221209_093955.jpg





    Het AR in de motorstand...

    20221209_094047.jpg





    En hier in de zweefstand...

    20221209_094101.jpg





    Met dank aan Max voor de mooie plakkers!!..

    20221209_094221.jpg


    Vliegen:

    Het afstellen van de motor vergt geduld..na het starten met de E-starter ben je geneigd de naald wat zuiniger te zetten..maar zodra de pijp inkomt springt het toerental merkbaar omhoog en staat eea te zuinig en begint dan te pulseren..dus iets rijker en 10-15 seconden wachten totdat de pijp op temp komt en de zaak aan de haal gaat.

    Tja..ben altijd alleen op dat grote OHA dus geen beelden....de kist stijgt en vliegt fantastisch....denk dat ik er eerdaags via de Tardis mee naar het WK van 1967 ga..
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Back to Basic

    De fifties modellen lenen zich zeer goed om daar een zeer eenvoudige RC ondersteunde zuigerkist van te maken.

    Kenmerken:
    - geen Auto Rudder
    - geen VIT
    - geen timer
    - motor zijdelings gemonteerd
    - doorzichtige externe tank
    - slechts 1 servo voor Richting en DT sturing.

    Als voorbeeld nemen we bv de Swiss Miss (en dat soort modellen met een relatief hoge pylon) en wat foto's van diverse van mijn modellen waar deze set up goed te zien is.

    Dit soort kisten zijn bij uitstek geschikt om in te stappen in het zuigervliegen..en met een RC ondersteuning zodat je ze ook op je lokale veld kunt vliegen..

    IMG_4140.JPG

    IMG_4141.JPG





    Het servo laat je deels uit de rompzijkant steken en het ene deel van de servo handle is voor de DT functie en het andere voor de richting besturing. Welke boven of onder komt maakt niet uit. Bij normale uitslag ( zo rond de 75%) blijft de DT handle ruimschoots onder de servo handle...en het streven is naar een roeruitslag naar rechts van ongeveer 30 graden.

    IMG_20210407_081549.jpg




    En bij maximale servoweg (meestal is 120 tot 140% haalbaar) komt de DT handle vrij...

    IMG_20210407_081607.jpg



    Het roer wordt via een enkel pull aangestuurd dmv een 0,5 mm staal snoer (https://www.gerdaskralenhoek.nl/a-7...-45-mm-zilverkleur-100-m-per-rol/#description).

    De trekkracht op het roer maak je eenvoudig met een 0,5 mm staaldraad veertje..7 windingen om een 2 mm pen...waarbij het roer dan rond de 90 graden uit moet slaan...

    3.jpg



    Natuurlijk geen moderne kwiklink aan het roer maar een zigzag staaldraadje die je inhaakt in de handle ( eea is dan afneembaar indien het roer op het stabilo zit)..

    IMG_20210616_140854.jpg



    Afstelling

    Richting/DT servo:
    - trim op neutraal
    - bij het aansluiten het roer ongeveer 2 mm rechts op de achterlijst
    - bij 75 % servoweg ongeveer 30 graden rechts uitslag
    - servoweg naar links zal groter moeten zijn (omdat het roer wat naar rechts staat).
    - nu de servoweg naar rechts vergroten naar maximaal (120-140 %) en de beugel van de DT op lengte maken..die moet nu vrij komen.
    - deze max rechts servoweg gebruik je nu voor het activeren van de fale safe.
    - daarna de servoweg weer naar die 75 % terug zetten.


    Vleugel verdraaiingen:
    - 3 mm washin bij het rechter middenpaneel
    - 3 mm washout op beide tip uiteinden.

    Tank:
    - injectie spuit van 5 cc inkorten tot 3 cc, dit is toereikend voor het proefvliegen op een wat rijkere naaldinstelling.
    - na de testfase volstaat 2 cc


    20230919_143946.1.jpg




    Zijtrek:
    - dmv een setje sluitringen tussen de motordrager en de motorflenzen bij de achterste bouten begin je met een beetje LINKS zijtrek.
    - nadat de zweefbocht is afgesteld zal dat mogelijk gewijzigd moeten worden, komen we later op terug.


    Proefvliegen

    Zweefbocht:
    - begin met een beetje rijke instelling en stuur zo nodig het model in een rechter bocht naar boven
    - merk je dat de de brandstof bijna op is stuur dan wat extra rechts zodat het model platter gaat liggen (dit om bij motorstop een overtrek te voorkomen)
    - er moet nu een wijde rechter zweefbocht komen..is de afwijking gering corrigeer eea met de zender trim.
    - is de afwijking groter land dan eerst en pas de zig zag aansluiting bij het roer aan en trim zo nodig het laatste beetje bij een volgende vlucht.
    - heb je nu de gewenste ruime bocht bereikt dan niet meer aan de richting trim komen

    Motorbocht
    - voer bij elke vlucht het toerental op (zuiniger) en stuur zo nodig een rechterspiraal bocht van 2 tot 3 slagen.
    - te weinig slagen is zijtrek verminderen
    - te veel slagen is zijtrek vergroten.

    Spiraal patroon
    - de zijtrek en het links rolmoment van de prop reactie zijn effectiever bij lagere snelheid
    - het rechts roer is effectiever bij hogere snelheid
    - het links rolmoment van de washin van het rechter middendeel is effectiever bij hogere snelheid.

    Deze factoren zorgen er voor dat naarmate de stijgvlucht vordert en de snelheid toeneemt..de rechter spiraal klim kleiner wordt. Er zijn 2 bewegingen..het rechts gieren (roer) en het links rollen (wat de rechtervleugel optilt).

    Tegen het einde van de klim is de bocht duidelijk kleiner maar er is nog steeds een positieve standhoek van de romp..iets van 20 tot 30 graden. Echter..zodra de motor stopt valt de rol reactie weg..de snelheid is er nog wel heel even en de kist zal plotsklaps naar rechts draaien en de standhoek vlakt af...en de kist gaat mooi over in de zweef vlucht.

    Na een vluchtje of 5 tot 10 heb je eea zover in trim dat de zender terzijde gehouden kan worden en je de kist vliegt alsof het een VV model is. Sturen doe je dan pas wanneer je terug wilt vliegen naar de startplek.

    Spiralen
    Het is wenselijk dat er bij maximale roeruitslag en dat vasthouden een gematigde spiraalduik ontstaat..kom je te hoog door thermiek dan kun je op die manier hoogte afbouwen.


    DT
    - oefen dit door de zender uit te zetten met het model op iets van 30 tot 50 meter hoogte
    - na een paar keer ben je in staat het model bijna voor je voeten te laten landen
    - die DT functie ben je in geval van nood nodig..bv motor slaat kort na de start af en de kist zal vervolgens overtrekken en duiken...of je komt in een sterke bel en dan heb je deze noodrem achter de hand.




    Het vliegen hebben ze al aardig onder de knie..het filmen behoeft nog wat oefening...

     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Een zuigerkist met een E-motor...is dat vloeken in...

    Natuurlijk is dat vloeken in de kerk maar...wanneer je dat binnensmonds doet merkt niemand er wat van..oftewel..er kunnen omstandigheden zijn dat je er niet aan ontkomt bv op jouw veld zijn geen verbranders toegestaan...of je wil daar waar je "wild vliegt" de zondagsrust niet verstoren.

    In de post hier boven zagen we hoe je een basic model inricht...met die zijdelings gemonteerde motor en wat links zijtrek. Dat is lastig afstellen bij een E motor dus bouwen we er de uitvinding van de begin sixties in...een Auto Rudder.

    Een AR is een roer wat min of meer gelijk met het stoppen van de motor van de motorstand naar de zweefstand gaat..

    Set up:
    - motor enkele graden domping
    - geen zijtrek
    - een servo voor het richting roer en de DT functie
    - een servo parallel aangesloten aan de ESC voor het bedienen van het AR.

    Of je de motor start en stop manueel doet via de zender (gasstick of schakelaar) of via een timer is aan jouw. Echter wil je VV achtig kunnen vliegen..dus hands free van de zender..dan dien je er een timer in te hebben. Dat kan een E-36 timer zijn of een timer gebaseerd op een Ardino..heb ik geen kaas van gegeten maar velen bij ons wel..dus jongens spring er ff in hoe je zo'n timer maakt of waar die verkrijgbaar is..

    Ik ga uit van een Hands Free opzet.

    Bij een RC ondersteund zuigerkist heb je dus een deel van het kielvlak ingericht als richtingroer en nu is het zaak ook een AR aan te leggen. Heeft het model van origine een underfin..dan komt het AR daar in (iets van 12 tot 15 cm2). Heeft het ontwerp dat niet dan stomweg een underfin toevoegen.

    De uiterste standen van het AR begrens je met aanslagen en stelboutjes zoals je dat vroeger ook op je VV kist had..en van het servo gaat er een ~0,3 mm nylon lijn naar de linker kant van het AR. Zet je de motor aan dan zal het servo naar zijn uiterste stand links gaan en zal het AR naar links getrokken te worden. Enkele mm's links uitslag is zo ongeveer de basis instelling.

    Stopt de motor dan gaat het AR servo naar vol rechts en komt de lijn slap te staan..een torsieveertje ( zie post hier boven) duwt het roer naar de rechter aanslag..iets van 10 mm uitslag.

    Je RC richtingroer staat neutraal en het bochten patroon tijdens de motorloop en tijdens de zweeffase regel je helemaal met de stelschroefjes van het AR..

    We gaan eea eens bekijken adhv de E Dream Weaver.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Met de ervaringen opgedaan bij de 1e Dream Weaver ( met een 2,5 cc Oliver Tiger) heb ik het profiel aangepast. De kist heeft origineel een hol profiel en met zijn geringe gewicht van rond de 550 gram vliegt het traag.

    Dat lage gewicht maakt hem wel weer zeer geschikt voor elektro maar een paar meter vliegsnelheid er bij zou niet gek zijn bij het terugvliegen tegen de wind in dus het profiel is nu vlak aan onderzijde...

    20230327_123433.jpg



    Ook de halve ribben vanuit de kruising naar de achterlijst zijn extra...

    20230327_222445.jpg




    Indekking er op en eea is zeer torsiestijf...

    20230328_125916.jpg




    Het holle kielvlak en richtingroer in aanbouw...

    20230406_131025.jpg



    Ook de vleugel heeft nu een vlak profiel gekregen...

    20230718_192238.jpg



    20230718_192248.jpg




    De liggerslotjes zitten alleen in de rechte ribben..en na verlijmimg van de diagonale ribben komen dan daar de slotjes in...

    20230813_132500.jpg




    De achterlijst heeft een extra deklijst gekregen voor een betere verbinding met de ribben...

    20230813_193129.jpg
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    De extra deklijst...

    20230813_193144.jpg



    Bijna gereed...

    20230817_172645.jpg



    De beide rompen...en mede vanwege de holle pylon plenty ruimte voor de ingewanden...

    20231004_134049.jpg





    Spanvlies en servetten tissue..

    20231101_174253.jpg




    Mag een paar cent kosten...

    20240320_163126.jpg




    De underfin en het Auto Rudder..aanslagen naar beide kanten en M2 stelboutjes...

    20240320_163206.jpg




    Het eindresultaat...

    20240320_163658.jpg




    20240320_163711.jpg


    De fifties kisten zijn prima te vliegen met bv een D-Power 28-09:
    https://www.derkum-modellbau.com/motoren/e-motoren-fuer-flugmodelle/d-power-al-28-09-brushless-motor

    Of een tikkie sterker 2835-10:
    https://www.derkum-modellbau.com/mo...flugmodelle/d-power-al-2835-9-brushless-motor
    :
    en een 8x4 prop op 4S 500 mAh.

    Met een mooie spinner voor de 28-09:
    https://www.derkum-modellbau.com/fl...ssic-line/aluspinner-classic---30-x-8-x-30-mm

    of voor de 2835-10:
    https://www.derkum-modellbau.com/fl...ssic-line/aluspinner-classic---30-x-8-x-40-mm
     
    SvdBrug, HansH en Peter Den vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Zijtrek

    Tjonge..het was toch mooi vliegweeetje vandaag..rond 11 h op OHA en rond 13 h was Henk dJ er ook met 2 stuks Dixielanders.

    1 van de klussen voor vandaag was de Dream Weaver met 2,5 cc Oliver Tiger nog beter af te stellen.

    Ik had gemerkt dat de dikte van een sluitring meer of minder voor de zijtrek instelling al te veel kan zijn.

    Dus..ik heb onder de motorflens ook M3 moeren gezet zodat het mogelijk is traploos de linkstrek er in te brengen.

    Nadat de zweefbocht met de zender trim was afgesteld aan het sleutelen met die zijtrek. Bovenste bout achteraan ff lossen en dan de moer achteraan onder de motorflenzen wat verstellen..1/6 slag per keer.
    Na een vluchtje of 5 had ik het patroon er in..zo ruim mogelijke bocht zonder dat er bij motorstop een stall ontstaat.

    IMG-20240811-WA0002.jpeg






    Henk dJ met zijn nieuwe 2,5 cc Dixie...gaat nog wat te recht dus pomp na de motorstop..moet dus wat minder links zijtrek hebben..cq wat meer rechts roer..maar het waren korte vluchtjes ( is helemaal VV) dus zweven was hij nog niet aan toe.. 5 seconden motorloop en 3 seconden na de motorstop komt de DT in..

    Overigens..hoe langer de motorloop hoe hoger de snelheid van de kist wordt..en dan "wint" het rechts roer het van de links zijtrek en dus gaat de kist wat platter en naar rechts..en door dat platter gaat het weer sneller en zo ontstaat de automatische kleiner wordende spiraal klim..met aan het einde de mooie overgang naar zweef..

     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Met een bruggetje van hier boven naar dit....

    Dixielander

    Ach..was ik maar een vioolspeler op het dak...een wat?

    Vertaal het maar in het Engels en dan kom je uit bij "If I ware a rich man..."

    Tja..dan hoefde ik niet weet ik veel hoeveel werk te verzetten om een leuke Dixielander te bouwen.


    Maar..Yes..ik ben een rijk man..want..ik bezit een originele kit van de Yeoman Dixielander.

    Pracht van een tekening..die ik heel ga houden...

    20240812_114900.jpg




    Bossen latjes..lijsten en planken..

    20240812_114907.jpg



    Alle ribben gestanst..

    20240812_114911.jpg



    Em natuurlijk de originele doos van 1956....

    20240812_114913.jpg




    Dus hoor je me dit zingen...dan ben ik druk doende de Dixielander uit deze kit te bouwen....en zodra het vliegt hopen we op wat mooie filmpjes.

     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.082
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Verander dan ook de naam van het toestel in Anatevka.
    Hoogstens zegt iemand, die lijkt wel erg veel op een Dixielander.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.501
    Locatie:
    Dordrecht
    Deze topic hoort eigenlijk in bouwverslagen te staan.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Nee..het is op verkenning naar de historie van F1C in binnen en buitenland..vakbladen..reportages..vliegimpressies..techniek...en met slechts een vleugje hedendaagse aktiviteiten..complete bouwverslagen van lopende projecten zul je hier niet gaan vinden.
     
    Ton van Munsteren en janhein vinden dit leuk.
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Rottevalle
    veel plezier met bouwen ,

    en bij het vliegen hou hem heel ;-).
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.501
    Locatie:
    Dordrecht
    Was grapje want het is erg leuk om te volgen en vind het stuk voor stuk juweeltjes van modellen. :wave:wave
    Ben wel benieuwd naar je volgers of die meekijken uit interesse, of enkel omdat ze een melding krijgen.
     
  13. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Uden
    Nee …. zuiver uit interesse!!:thumbsup::thumbsup:
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Aan alles komt een einde.


    Oh ja?? Is dat zo??

    Ik heb me laten wijs maken dat het heelal oneindig is...na het verst van ons afgelegen sterrenstelsel komt er niets meer en aan dat "niets" komt geen einde. Pfff vindt het wel een beetje lastig om dat te bevatten. Wat ik wel begrijp maar toch ook weer wat beangstigend vind is dat van al die sterrenstelsels die zich van ons af bewegen..en hoe verder weg hoe sneller ze van ons af gaan....er 1 is die dwars ligt..en dat is uitgerekend onze buurman..het Andromeda sterrenstelsel..die gaat eerdaags onze Milkyway doorkruisen en geen paniek...er zitten wat meters tussen die individuele sterren dus grote kans dat we er met een sisser af komen..

    Andromeda_Galaxy_(with_h-alpha).jpg




    Ik pleeg nog wel eens s'nachts op de dijk te zitten met mijn sterrenkijker en ik heb nog niet gemerkt dat die echt dichterbij komt...maar wat ik wel kan zien zijn bv de ringen van Saturnus...maar dat is ook bijna voorbij..althans op de kosmische tijdschaal..want die wordt net als onze planeet opgevreten door de uitdijende zon...hoogst vervelend want dan gaat onze mooie vliegveld OHA er ook aan..


    Deze Saturnus is wat gemakkelijker te zien..gewoon op Outerzone..en er zitten 2 voorzieningen op waarmee het eea aan zijn eind komt..juist ja..timers.

    [​IMG]



    De VV mensen onder jullie weten het..zolang je kist nog niet helemaal goed is afgesteld dan gebeurt er nix..hij ligt zo weer aan de grond..maar..zodra je de instelhoeken goed hebt staan...en het aantal korreltjes lood in de neus klop ook..dan is het gelijk mis...je brengt de kist weer naar boven en potdorie..hij zakt niet meer zoals de vorige vluchten..maar hij stijgt en stijgt..

    En dan kom je thuis zonder kist en zegt pa.."Ik had het je nog zo gezegd..altijd het lontje aansteken!!!"

    Tja..het lontje....

    Tot in de fifties was het gebruik van een lontje heel normaal om een DT te realiseren..en niet alleen op het stabilo wat dan opklapt..ook op de vleugel werkt het..zeker bij een licht model...


    [​IMG]



    Uh..iemand die niet weet wat het model dan doet wanneer de DT in komt?


    Dit dus...onze Joshua laat het mooi zien ( met een 1/2 A zuigerkist):




    Maar goed we hadden het over het lontje..wat een gedoe. Op een wedstrijd op het Baloerer veld bij Assen was de helper nog zenuwachtiger dan de vlieger en..stak bij een poging om het lontje aan te steken het stabilo in de fik..echt waar!!!

    Dus men begon naar andere manieren te zoeken om het stabilo op te laten klappen en al ras kwam de camera timer in beeld..bv de beroemde Autoknips...






    Zo tegen het einde van de fifties kwam het verlossende kleinood op de markt..de Graupner DT timer..kon maar liefst tot 6 minuten ..


    [​IMG]



    Naast een DT timer was er na enkele jaren na het ontstaan van de F1C klasse ook een motorstop timer nodig..de 20 seconden motorloop was ingekort naar 15 seconden en een beetje op de gok met de hoeveelheid brandstof was er niet meer bij..

    Die voorste timer heeft dus zo rond de 20 seconden als maximum tijd..paste helemaal binnen de eisen van die tijd.

    20240311_120043.jpg





    Maar...de motoren werden sneller..de kisten gingen hoger en de Max vliegtijd halen van 180 seconden werd gemakkelijker..dus..de motorloop ging naar 10 seconden...en die brandstof afslag timer van hier boven kon echt niet meer. De Duitse Zuigervlieger Hans Seelig kwam met een geniale timer...een scroll voor de DT handle en elke omwenteling is 1 minuut..en een 2e beweging werd met een snel draaiende schijvenset gedaan..

    Links de motor handle...rechts boven de DT en er onder 2 stuks voor het AR en de VIT ( wat AR en VIT zijn moet je nu met gemak weten..toch??)

    [​IMG]




    Maar ja..het bleef niet bij 10 seconden motorloop...het ging naar 7 en die mechanische timer werd steeds minder accuraat..nee hij deed het wel maar 1 seconde verliezen als veilige instelling kon dus ook niet meer.

    In 1971 kwam de elektronische timer ten tonele..nee niet fabrieksmatig..een Deen..Thomas Koster..had hem als 1e uitgevonden..zeer betrouwbaar qua tijd maar niet wat betreft levensduur in zo'n trillende F1C kist..elke ronde stopte hij een nieuwe timer in zijn model.

    Welk model??

    De Andromeda..

    Op de maatschets staan nog dat er een Seelig timer in zit maar in het grootste (openbare) geheim dus een E- timer

    Naast de motor/AR/VIT en DT ook een vleugel profiel verstelling..een zgn Flapper...


    [​IMG]



    In 1975 had hij zijn timer al wat beter onder controle...nou ja beter..Op het WK van 1975 begaf de timer het bij de 2e vlucht en na 25 seconden lag de kist aan dek..met als gevolg opgave en laatste..Tja..jij en ik waren mogelijk een een hoekje gaan zitten janken en hadden de kist weer van een Seelig timer voorzien..maar Thomas niet..


    [​IMG]








    In 1977 keerden de kansen en met onderstaande kist en nog steeds als 1e met een E timer werd hij wereld kampioen...maar dat is weer een heel ander verhaal..die wereld kampioenen..


    [​IMG]


    [​IMG]



    Nu zul je misschien denken zo'n wereldkampioen loopt meters naast zijn schoenen en is niet aai- of benaderbaar..Nee..echt nie...ik heb op de internationale wedstrijden en meerdere WK's tot aan 2010 regelmatig de scooter van Thomas mogen lenen om achter de modellen van de andere klassen aan te gaan ( als je zelf vliegt hoef je niet te halen..je blijft bij de startlijn om je ploeggenoten te helpen).

    Thomas was een hele geschikte peer..en had vele jaren F1B gevlogen ''de wakefields"..de klasse die ik deed..denk dat ik maar eens ga rondvragen of hij nog onder ons is of al naar een ander sterrenstelsel is vertrokken..bv de Andromeda nevel..nou ja..die komt steeds dichter bij dus ik reken er op dat we "one way or another" elkaar wel weer zullen zien..


    Model_Builder_1977_11_page-0001.jpg
     
    E.hof en janhein vinden dit leuk.
  15. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    45
    Mooi stukje historie, heerlijk om te lezen! En knap hoe de modelvliegpioniers van weleer die timers bouwden.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    Wat een prachtig nummer.


    Er zijn van die kisten waarvan je bij het horen van de naam gelijk weet waar we het over hebben..bv bij de naam Super Connie hoef ik niet uit te leggen hoeveel roeren er op het stabilo zitten.. Maar is dat ook zo bij nummers? Tja..Het kleurenschema van de PT-17 en de PT-19 kunnen we allemaal dromen dus een kist met een nummer slaan we blijkbaar ook op in het geheugen.

    Maar hoe zit dan dan bij vintage modelvliegtuigen? Ken jij een kist met een nummer die je zo voor je ziet??


    We maken even een uitstapje.. Rond 2005 waren we allemaal weer eens neergestreken op dat gammele vliegveld bij Tabor in Tsjechië voor een World Cup wedstrijd en op de F1B dag waren daar 5 Tsjechen die hun eigen wedstrijdje vlogen....met wakefields..oh...ik kende ze van de plaatjes ..de in mijn optiek mooiste wakefield ooit ontworpen..de XL-56b van Radoslav Cizek..man man man...ik was er niet bij weg te slaan..

    Zullen we een plaatje doen???..moet kunnen..

    [​IMG][​IMG]


    Maar zijn er nu ook van die beroemde zuigerkisten waarbij je bij het horen van het nummer gelijk weet waar we het over hebben...

    Nee..ze zijn er wel ( met nummers) maar dat het beroemdheden zijn dat kan ik niet zeggen. Na enig zoeken kom ik toch weer in Tsjechië terecht ..de JX- 0656...hé 56 dat cijfer hadden we hier boven ook gezien..blijkbaar was 1956 een productief jaar daar in Tsjechië..

    Leuke kist en dit keer eens geen planken...maar een latjes romp...je zou hem zo gaan bouwen...


    JX-0656_oz11742_page-0001 (1).jpg


    En zien we dat nu goed...Casovac (foto)..jawel een fototoestel timer tbv de motorloop duur...


    1.jpg
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.501
    Locatie:
    Dordrecht
    Grappig gisteren nog me printje zitten te bekijken van de XL-56 en moet bekennen is een leuk model om een keer te bouwen.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Uden
    Is zeker een hele mooie!
    Bij mij favoriet om tzt RC electro te maken :rolleyes:
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    DIXIELANDER, deel 2

    Laten we deze aflevering maar eens beginnen met The Man himselve..George Fuller., de ontwerper van de Dixielander.. Hij ontwierp de kist in 1956 en hier zien we hem op een wat recentere foto met zijn kist van toen...


    3603.jpg




    Mijn Dixielander begint ook wat te vorderen en het stabilo en de vleugel zijn gereed... Omdat er het eea aan ingewanden in gaat komen...en om de vleugelbelasting gelijk het origineel te houden heb ik de span een tikkie vergroot...en omdat het zo leuk is er wat diagonaaltjes in gezet...

    20240902_171659.jpg




    Tja..wat moet nu waar komen...

    20240902_171818.jpg



    Altijd een hele puzzel om al die ingewanden op zijn plaats te krijgen. Het servo wordt ingebouwd in de DT timer en zorgt voor de roer aansturing en bij extreem uitslag komt dan via de originele timer handle de DT in...

    20240902_171721.jpg




    Maar daarmee zijn we er nog niet want we zien hier een brandstof afsluiter die door een timer wordt bedient...dus dat wordt wat buisje samenstellen met een 1/4 slag verdraaibare plunjer er in...

    20240902_171731.jpg





    Nu hadden we het in een post hier boven over diverse soorten timers en dat men voordat de industriële modelvliegtuig timers op de markt kwamen er andere timers gebruikt werden..zoals bv de AUTOKNIPS camera timer...En laat die nu in de Dixielander horen!!!..

    20240902_171739.jpg




    Vandaag kwam de post met een groot pakket met daarin een heel klein doosje...ach..het zal toch niet waar zijn dat.....

    20240902_171836.jpg






    Jawel hoor.....de enige echte vintage AUTOKNIPS die de 2,5 cc diesel op de Dixie na 15 seconden gaat stoppen...wat kan vintage kisten maken toch leuk zijn.....

    20240902_171933.jpg
     
    janhein vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.709
    Locatie:
    Zwolle
    De DJANGO


    Een jaartje of wat geleden ging de deurbel...de pakjesman...maar..uh..ik heb niets besteld!!

    Tja..je naam staat er duidelijk op zei hij dus..

    Man man..in het pakje zat een geheel gerestaureerde en opgepoetste Super Tigre G 20 diesel...juweel van een motor..en op het begeleidende briefje stond : Henk...bouw er maar een mooie kist omheen..Groet Onno.

    Potdikke..die Onno toch..had ik je al bedankt..ach..kan geen kwaad dat nog eens te doen..Onno..waar heb ik dit aan verdient....veel dank!!


    IMG_20220308_104619.jpg



    Bij de speurtocht naar een sixties kist kwam ik al snel uit bij de Django de Nordic Power Champ van 1960. De maatschets in de Aeromodeller liet niets te wensen over en de bouw kon beginnen...

    Django 1962-30.jpg




    Motor en beuken motordrager unit...ziet er toch solide uit nie waar??

    IMG_20220317_133417.jpg




    Meestal pak ik als eerste het stabilo aan en met de balsa neus indekking is het mooi torsie stijf..

    IMG_20220309_193832.jpg




    Altijd mooi wanneer stabilo en vleugel een zelfde stijl van opbouw hebben.. en die kleine diagonaaltjes geven nu net dat extra schwung er aan...

    IMG_20220317_133344.jpg



    Ff een laatste blik er op voordat er bekleed kan gaan worden...

    IMG_20220403_082104.jpg









    Piefjes en palletjes en dun triplex...

    IMG_20220403_082122.jpg



    Een passend tankje..ach...is zo in elkaar gesoldeerd...


    IMG_20220409_075237.jpg




    DT servo met alu schijf er op..

    IMG_20220520_201731.jpg



    De peut toevoer stopper...je kunt nooit genoeg van dit soort timers in huis hebben..de extra beugel bedient het AR..

    IMG_20220601_094643.jpg
     
    janhein vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina