Om flutter te vermijden is torsiestijfheid 1000x belangrijker dan buigstijfheid. Een ligger verstevigen bied geen voordeel. Torsiestijfheid en lichte spelingsvrije roeren is het devies.
"Bij het vol trekken van de flaps (bijna 90 gr) gaan de tippen fors naar beneden" , dat zie je wel vaker bij z.g. light modellen. Maar dan is er altijd een ligger en vleugelpenn met minder sterkte. Op zich kan dat prima als je er maar rekening mee houd. Flutter is inderdaad een oorzaak van te weinig torsie stijfheid.
Als je nou de torsiestijfheid wilt verhogen, denk dan aan diagonalen. Bij een schuim composiet vleugel doe je dat met weefsel onder 45 graden. Dat gaat hier niet, maar je kunt bijvoorbeeld wel diagonale ribben toevoegen om en om beide kanten op. Bij een normale houtbouw vleugel moet de torsiestijfheid echter uit de gesloten d-box komen, heeft jouw vliegtuig die, of is de onderkant open? En heb je langs de hele ligger verticale plaatjes (webbing) tussen boven en onder ligger? Mocht 1 van die ingrediënten ontbreken, probeer dat dan eerst toe te voegen. Verder is 3.8 m 1,4 kg gewoon erg groot en licht (mijn supra heeft 3,4 m 1.8 kg). Alle beetjes die kunt verstijven / verstevigen zullen dus al snel helpen. En niet te hard vliegen!
Ik lees net nog even terug, en de belangrijkste ingrediënten heb je gewoon goed. Ik vrees dat je last hebt van een overmaatse vleugel met een erg dun profiel en daarmee weinig marge op je constructie. Enige wat mij nog opvalt is dat je ribben behoorlijk uitgehold zijn zeker in het middenpaneel (als ik goed gekeken heb). Check goed in welk paneel de torsiestijfheid het slechtst is en probeer dat aan te pakken. Torsie in het middenpaneel weegt mogelik zwaarder omdat de hele vleugel inclusief tip meetordeert. Wat je zou kunnen proberen is - diagonale ribben toevoegen, iig in het middenpaneel of binnenste deel tip paneel - dun glaslaagje over je d-box lamineren Succes met zoeken!
Bedankt voor je reactie. Ik denk nog aan het inkorten van de ailerons en mogelijk bekleden met een stijvere folie of papier. Ik denk dat het ook gaat helpen om meer V stelling te creeren. Dat is nu echt te weinig. We geven het nog niet op in ieder geval
De ribben in het middendeel zijn van triplex. Over de sterkte heb ik geen zorgen. Sowieso voelt het middendeel goed aan. Begint ook met AG34, vrij dik en eindigt met AG35.
Ik had met mijn houten zelfbouw elektro-duur (in 2000 de voorloper van F5J) model ook flink flutter. Ik heb dat toen opgelost door alleen van het middendeel (was een 3 delige vleugel) de capstrips te vervangen door volledige indekking. Probleem was toen opgelost.
Leuk wat van je te lezen! Mooie kist Ik focus nu eerst op de tippen. De ailerons heb ik aan de tip nu vastgezet met tape. Tevens is de folie verder opgespannen om meer (torsie) stijfheid te krijgen. Had dit al willen testen maar een hele slechte reikwijdte test liet het helaas niet toe. Lijkt nu opgelost met wisselen ontvanger. Heb mini camera besteld om vleugel te kunnen filmen. Is onderweg uit 中国
Is het een optie om de balsa D-Box met 50 grams glas onder 45 graden in te dekken? Het vliegtuig zal 50 gram zwaarder worden, maar het geeft wel veel torsie stijfheid. Eventueel kun je de tippen niet doen en wat gewicht besparen.
Wat een prachtig project!! Ik zie het nu pas… Is het de hele vleugeltip die fluttert of alleen het aileron? Het is een enorm lang aileron, dun en in houtbouw. Wellicht hoef je alleen het aileron te verstevigen met glas (of carbon). Bij mijn 4.20 versie van de supra was het ook de vraag of dat zonder flutter zou gaan zonder 2 servo’s per aileron. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan en geen last van flutter, maar dat is carbon. En ik durf er niet vol mee te duiken
Zichtbaar bij de ailerons mar vermoedelijk ook de vleugel. Vleugeltippen zijn te slap op torsie en in de lengte. Ga tip versterken met glasmat op de d box en ailerons. Ook ga ik de tippen vast verbinden met het middenstuk. Op plaats vleugelverbinders teveel flex. Nog een weg te gaan.
Had je nog nagedacht over de optie om je servo's meer naar het midden van je flap/aileron te verplaatsen?
Jazeker, Mijn plan nu is om dit pas te doen als de eerder genoemde acties niet werken. Ik denk dat met 45 gr glas de flaps stijver worden en ik wil ook de achterzijde vd vleugeltip versterken met koolstof streng. Er zit daar m.i. te weinig materiaal. Vleugel is nu een 'test vleugel' geworden. Wat we hiervan leren kunnen we toepassen in een nieuw ontwerp (als ik daar nog puf voor heb)
Roeren torsie stijver maken is gunstig, zwaarder maken weer niet. Extra 45° glas op de D-box is altijd goed. Ook de gaten in de ribben vullen met 1.5 mm balsa zal helpen. Als het je niet te veel werk is kan je de rolroer servo ook enkele vakken naar buiten brengen.
Helder, Ik gebruik 25 g glas en zal de epoxy zo dun als mogelijk aanbrengen en ook verwarmen. Gaten ribben worden opgevuld. Fijn, al die adviezen
Alle adviezen nu in de praktijk brengen. Even moed verzamelen om de folie van de tippen te verwijderen en dan weer aan de slag. De servo's worden verder naar buiten verplaatst. Is wel een redelijke operatie maar gaat lukken. Glasdoek is inmiddels binnen evenals de epoxy. Omdat de V-stelling te weinig was (DevWing rekent een beetje vreemd) heb ik ook nieuwe verbinders gemaakt door 2 buisjes carbon (10/8) in een hoek te verlijmen en op te vullen met strengen epoxy. Waarschijnlijk ga ik de tippen vast verbinden met het middenstuk voor meer langs stijfheid. Wordt dan een 2 delige vleugel. Hopelijk past dat in mijn autootje. Ben erg benieuwd of deze acties wat gaan brengen. Uiteraard probeer ik de toename in gewicht zoveel als mogelijk te beperken.
Het plan was om verder te bouwen aan de Nogravity. Servo's zijn verplaatst en aansturing via LDS gereed gemaakt. Het duurt mij allemaal te lang, maar het is ook veel werk. De tippen zijn nu klaar om opnieuw te folien echter gezien het feit dat ik dit jaar erg weinig heb gevlogen en het weer prachtig was ben ik gaan vliegen met de Kuntur Max. Daar heb ik geen spijt van gehad, wat een prachtige dag! Eerste vlucht gelijk in een sterke thermiek bel. Daar ik van Karel heb geleerd dat je dan jezelf moet uitdagen heb ik getracht lager te starten, wat nog niet meevalt. De vleugels worden aardig belast als ik met motor aan (ook op halve kracht) naar beneden moet sturen, maar goed, alles is heel gebleven. Regelmatig goede thermiek kunnen vinden, met - en zonder buizerds, maar door de wind dan wel erg ver weg geblazen, in een wedstrijd was ik wel doorgegaan, maar nu geen overbodige risico's nemen. Bij een vlucht moest ik vanuit de bel terug en vond op de terugweg weer aansluiting. Buizerd kwam naar mij toe in plaats van andersom. Ha! Maar meestal verlies je het toch van die thermiek vliegers. Ook regelmatig de aansluiting moeilijk kunnen vinden vanuit een lagere hoogte en dan is het na 5 minuten wel gedaan, soms met hulp van de emergency motor on. Maar dat hoort er ook bij. In ieder geval een top dag!
Eindelijk kon ik weer gaan vliegen. Tippen versterkt met diagonaal glas 25 gr/m2 en servo's verplaatst om meer grip op de ailerons te krijgen. De tippen zijn bekleed met Japan papier en spanlak. 5 lagen 50/50 verdund met thinner, alleen aangebracht op het open gedeelte. Heerlijke geur in huis.... Het vliegklaar gewicht is hierdoor verhoogd van 1450 gram naar 1530 gram. Valt mij alleszins mee. Vanmiddag gaf Maarten de kist een goede zet en...geen flutter tijdens de start, hoera!! Wel zijn de vleugelverbindingen van de tippen en het middenstuk nog te flexibel waardoor bij hoge snelheid er toch flutter ontstaat. Wij vermoeden dat de hele vleugel gaat flutteren en dat het geen aileron probleem is. Er is nog wel werk aan de winkel maar zolang ik de snelheid binnen grenzen houd is het goed vliegbaar. Kleine disclaimer; er stond geen wind. Vanmiddag dan ook heerlijk gevlogen en zelfs een tijd in een nulletje kunnen cirkelen. Het vlieggedrag is zoals gehoopt. Bochtenwerk prima en goedmoedig gedrag bij overtrekken. Ik ben hier erg blij mee en kan veel gerichter nu werken aan een nieuwe vleugel. Mij lijkt het ontwerp aerodynamisch in orde. Bouwtechnisch nog te verbeteren. Alle forum adviseurs hartelijk dank en ook speciale dank aan Maarten, Sebastiaan, Theo, Rick en leden van MVC Otto Lilienthal. Bekijk bijlage 596804