twee ontvanger accu's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 3 sep 2024.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.571
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben heel erg van KISS. Wat er niet in zit kan ook niet kapot ;) Uiteraard moet wat erin zit wel goed zijn.

    Veer schakelaar? Bedoel je die oude mechanische schakelaartjes (die bij iedereen wel eens een crash heeft veroorzaakt)? Die moeten verboden worden. Bij electro heb je die niet nodig (kleine toestellen hebben een bec, grotere een beter systeem) en bij brandstof trillen die dingen te snel stuk. Daarvoor zijn al jaren goedkope kleine veeeeel betere oplossingen beschikbaar. Kwestie van de mensen informeren....
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt, die oude versies..
    ben wel benieuwd met wat jij bedoeld met de nieuwe versies..

    KISS ben ik ook voorstander van..
    Maar tegelijk ben ik ook altijd degene waarbij dat ene ding er mee stopt
    gebeurt bij niemand... maar bij mij wel :D
    Ik hou er een beetje evenwicht tussen..
    Is de kans dat het kapot gaat nihil, ga ik er ook geen probleem mee maken

    Gelukkig gaan dingen niet vlot achter elkaar bijzonder kapot, en meestal heb ik het op de grond al gespot..

    Ik ga voor KISS en wat extra's :D
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.571
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Deze gebruik ik en adviseer ik. Zijn van SkyRC en op verschillende plekken te koop en ook onder verschillende namen.
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Eens!!!

    Ik heb al een DLG bijna zichzelf zien vernietigen door een accustekker die uit de ontvanger schoot.
    Mijn eigen DLG onlangs gelukkig gespot voor de start, gaf rare bind-problemen bij de ontvanger. Bleek ook
    een gare stekker aan de ontvanger te zijn (zelf servo-stekker gekrompen, maar dat helpt niet als het draadje doorbreekt).
    Schaalzwever die er (bijna) mee ophoudt omdat de voedingstekker op de ontvanger (zo'n rode 2-polige) niet goed klemt.

    Al met al genoeg reden om je stekkers heel erg goed na te kijken en ook af en toe opnieuw te controleren.

    Ik probeer om die reden alleen XT60, multiplex of soortgelijke degelijke stekkers te gebruiken voor waar de accu
    regelmatig aan het vliegtuig wordt aangesloten en ook weer los moet. Servo stekkers vertrouw ik niet zo meer.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mag ik bovenstaand gelezen te hebben een vraag bijvoegen? ( als het niet mag verwijder ik het weer)
    Nu de stekkers aan bod komen, (waar denk ik met de snoertjes waar ze de stekker in gaan) hoe hou je die fris?
    Ik gebruikte wel eens smelt lijm voor de snoertjes waar ze de stekker in gaan maar dan verleg je het probleem.
    Daar deed ik dan weer, maar wel weer verder krimpkous om.
    Maar de stekker verbinding zelf maken jullie periodiek schoon en zo ja hoe?
    Nogmaals als deze aanvulling niet gewenst is verwijder ik hem weer.
    Maar kapotte servo's en accu's heb ik eigenlijk nooit gehad, van de snoeren, stekkers en schakelaars had ik het meeste vrees.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    Het vastlijmen van de individuele krimpstekkers in een servo (of ditto power) stekker is geen goede zaak. Die moeten wat speling hebben in het plastic huisje, daar zijn ze op gemaakt.
    Zelf gebruik ik in alle zwevers (tot 3 m, meer heb ik niet) een enkele accu met XT30 stekkers naar een magneetschakelaar en vandaar met twee snoertjes met de gouden servoconnectoren naar de ontvanger.
    In een aantal modellen heb ik zelfs de magneetschakelaar op de ontvanger gemonteerd en vast verbonden met de ontvanger op de print. Bij de MPX Slim ontvangers is dit heel gemakkelijk te doen. Scheelt weer connectoren.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.571
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt verschil in kwaliteit van de stekkers. Ik gebruik die van Powerbox want die hebben zich hier al dik bewezen.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben niet duidelijk genoeg geweest.
    Het ging mij toen ik het over de smeltlijm en krimpkous had vooral over de stekker verbinding in de vleugels.
    Ik soldeerde ze destijds op groene ik dacht multiplex stekkers.
    Daar deed ik dan wat smeltlijm op de soldeerverbinding.
    Over het geheel kwam dan een wat langere krimpkous die wat ruim zat.
    Dus op de stekker krap maar aan het einde te groot wat diameter betreft.
    Mijn idee was dan dat er geen knik punt was.

    De andere stekkers bijvoorbeeld die in de ontvanger gaan hoe gaan jullie daar mee om?
    Ik had het dus wat duidelijker moeten omschrijven.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.571
    Locatie:
    Groningen
    Vlak bij de ontvanger goed vastzetten is voldoende.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    tot nu toe, wat voor mij werkt..
    Op de lange termijn.
    nieuw werkt alles wel...

    - ervoor zorgen dat de stekkers in de ontvanger niet los hoeven.
    verslijt je ook de pinnen niet.
    Ze zitten in de ontvanger bij mij dus ook niet perse geborgt.

    - servo stekkers die vaak in en uit elkaar gaan (vleugels oid), clip erover.
    blijven ze niet lekker meer zitten, stekker eraf knippen, nieuwe erop.
    krimpkous na solderen nog een cm links rechts door laten lopen, anders breekt de boel weer op de soldering.
    eigenlijk liever nog een verse kabel (in de regel is de boel dan al wel een hoop jaar oud.. mag dan wel een keer..)

    - geen spanning op de kabelboom, daar schuurt het van door, en zorgt voor kabelbreuken.
    en trekt stekkers uit elkaar.

    - waar het schuurt, vastleggen.
    Dus schuurt de boel in de romp langs een tussenschot, zet hem er aan vast.

    - geen tiewraps ijskoud rechtstreeks op de draad. zowieso die dingen niet hard aantrekken
    vanuit werkplekken kabelmanagement, strakke tiewraps vreten door de kabel heen, zorgt voor draadbreuk
    te los, en je maakt een nieuwe schuurplek.
    ik stop er graag wat tussen, om de druk wat te verdelen.

    - bij grote/prijzige kisten pas ik een sleeve toe.
    wordt de boel een stuk slijtvaster van..
    en netter.


    Ik heb wel kapotte servo's gehad..
    bij mij gelukkig nog niet bekrachtigd in een hoek stil gaan staan :D
    Ik heb het tot nu toe aan een paar dingen gemerkt:
    - meestal is het potmeter. Dat merk je aan overshoot.
    potmeter is een slijtcontact, 1 punt wordt veel omheen gestuurd, dus daar krijg je een vuile plek op de printbaan.
    daar gaat het contact verloren, servo weet niet waar hij staat, stuurt verder.
    te ver. dus weer terug.
    contact weg. weer erover.
    tot je zelf even naar een andere plek stuurt, daar blijft ie wel staan.
    Dit is een opbouwend iets, als je een beetje scherp op je kist let tijdens aansluiten, even een goede pre start test doet, zie je dat vaak wel..

    Bij heli heb ik het gemerkt aan het stil staan, achterlopen van 1 kanaal.
    heli wilde niet lekker reageren op elevator commando. viel me al even op, dat het af en toe voorkwam.
    werd gekker en gekker, maar op de grond was er niets aan de hand.
    tot het nog gekker werd, toen wel..
    vliegtuig heb ik het wel eens gemerkt aan het gewoon niet centreren, en ook gewoon de hevel een heel stuk over het punt zien schieten.

    - uitgefakkelt..
    op vliegtuig nog niet gehad, wel op heli.
    naderhand bleken de servo's al een tijd niet hun normale kracht te hebben.
    de BEC was vrij overbemeten, dus ontvanger etc bleef het doen. Dus overmatig stroomverbruik niet perse gemerkt.
    op een punt maak ik een looping, wil opvangen, tik ik met de pitch stick de bovenkant van de zender aan.
    naderhand, het reukorgaan ertegenaan, was de magische baklucht wel te ruiken.
    alle drie tegelijk.. waarschijnlijk 1 begonnen, rest meegegaan.


    Ondergeschoven dingetje, zeker met het electrisch en arf geweld tegenwoordig, veel belangrijker dan servo's etc..
    speling, torsie.
    Op het veld best veel toestellen gezien, met raar vlieggedrag bij spontaan en enthousiast optrekken ( ruk aan de elevator)
    soms ook uitkomend van een looping.
    een stabilo - elevator roervlak wat goed belast wordt.
    de kant waar de hevel zit, die luistert meestal wel.
    de andere kant, vaak is die verbinding wat zwak, of "net aan", gaat onder belasting zijn eigen ding doen...
    dus een belaste elevator zorgt ervoor dat de kist spontaan links/rechts afslaat.
    bij een beginnend vlieger die net voor het eerst een looping doet, niet fijn.
    als gevorderd ook niet, maar dan kun je het beter opvangen

    ook op aileron gezien.. de roervlakken zo slap, meestal bij een 1 servo opstelling op de hele vleugel..
    iedere windvlaag zorgt voor belasting op die ailerons, kist zie je links rechts waggelen
    en ook best groot
    en lang doorgaan. gewoon dat veer effect van die slappe aileron..
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Servostekkertjes en telemetrie stekkertjes in de ontvanger fixeer ik met een rupsje hotmeld, dat houd alle stekkertjes als 1 geheel zodat er niet eentje uit trilt of loskomt en het rupsje peuter je er indien nodig zo weer af.
    Voeding van de ontvanger altijd met een degelijke mpx connector of bij kleine modellen met een aangekrompen Powerbox of Muldental servo connector…. In ieder geval geen hobbyking / aliexpress meuk

    voor de zwaardere servo’s zoals in de Carf gebruik ik de MR30 stekkers met kleurcodering per kant voor vleugel servos
    Misschien wat overkill maar na 40-50 keer in en uit elkaar is de verbinding nog strak en goed.
    En tja…… dan nog kan je er wel eens een aileron stekker vergeten aan te sluiten…… gebeurt je niet met een calmatootje maar juist net met de Carf :mad: …. Spannend maar t ging goed :D
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Precies daarvoor maak ik van mn aileron servo's de stekkers los, en soldeer heel de boel op 1 mpx stekker
    1 stekker erin, alles doet het.
    de simpele kisten zitten wel op 1 servo stekker per kant

    ik ken mezelf..
    mn pre flight checklist ben ik gelukkig wel redelijk strak in..
    maar ik heb nog wel s mn vleugel los moeten halen omdat ik wat vergeten was..
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    dat gaat niet bij een deelbare vleugel !! dan moet je wel een stekker op elke vleugelhelft hebben ;)

    en ja.... precies wat je zegt, mijn pre-flight check deed ik te gehaast, ff alle roeren wapperen, warmdraaien en gaan
    bij het loskomen ging ie gelijk rollen... wtf :eek: met counter input op rol een lowpass en ik zag mn aileron laag hangen .... FUCK !! :mad: gelukkig blijf ik in dit soort situaties aardig rustig en kon ik hem aardig netjes neerzetten maar was wel ff spannend en voelde me best dom achteraf :D
    vanaf nu echt goed opletten dat ook echt alle roeren werken en niet een snelle blik op rudder, hoogte, en 1 rolroer...
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2024
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    deelbaar gaat idd niet :D
    ik heb er ook een paar..
    die roeren zijn wel dermate groot, dat het ook echt wel opvalt als ze niet bewegen :D

    Wel een spannende situatie..
    altijd een speciaal trainingsmoment als een toestel zulke fratsen uithaalt..
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.818
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Duidelijk geen pre-flight check gedaan dan........
    ook zie je nog al eens dat men wel kijkt of de roeren bewegen, maar niet of ze de goede richting op bewegen, heb ik ook wel fout zien gaan.

    p.s; te snel gereageerd, zonder eerst de rest te lezen, was al aangegeven.
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis

Deel Deze Pagina