Scania S770 6x4/2

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door P_vdH, 13 jan 2024.

  1. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank voor je reactie. Het idee met alles in/op de kraan was mijn allereerste gedachte. Maar toen ik een beetje ging kijken of het paste kwam ik er al snel achter dat daar simpelweg te weinig ruimte voor is. Als alles op/achter de kraan zit, krijg je een soort hele grote rugzak, das eigenlijk ook niks:)

    De kraan wil ik rijdend gaan maken door 2 n20 motoren, elk op een zelf geprinte velg en een Lego-bandje.
     
    douPel vindt dit leuk.
  2. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk

    Oei, das wel een heel mooi alternatief! Die had ik zelf nog niet gevonden. Basis voor de kraan zal geen probleem zijn. Ik ga denk eerst bij magom een lengte slang bestellen, om te kijken of dat überhaupt iets is qua de bocht om enzo. Als dat niks gaat worden, Gaag het verhaal hydrauliek de koelkast is, en wordt het denk deze print versie. Dank voor je suggestie Fred!
     
  3. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Den Haag
    Ik dacht dat hij bijna 800 gr kon tillen op maximale uitgeschoven stand. Als de pallets met stenen namaakt en niet massief maar hol zou je de pallets moeten kunnen lossen.
    Laat maar weten als je interesse hebt, breng ik je in contact met de ontwerper.
     
  4. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Goede middag,

    Na een tijd hier weer een update. Inmiddels ben ik wat verder gevorderd met de trailer. Alles is bijna geprint, op een paar kleine onderdelen na.

    Maar eerst een uitleg over het stuursysteem wat ik heb toegepast. Als referentie gebruik ik de Pacton stenentrailer. Na wat zoekwerk heb ik kunnen vinden dat hun gebruik maken van het Tridec-stuursysteem. Hieronder te zien.

    Screenshot_20240909-142136-560.png

    TR.png

    Hoe dat precies werkt is als volgt:

    Als de trailer 90° (haaks) onder de trekker staat, stuurt de achterste as max 45°. De voorste as is star. Dit betekent dus, dat de 2de as max 22,5° graden stuurt. Om deze beweging vanaf de schotel door te geven aan de achterste as, zoals het in het Tridec-stuursysteem is geregeld, loopt er vanaf de schotel een stang naar een tussenwig. Deze zorgt ervoor dat de beweging omgekeerd wordt. Anders sturen de assen dezelfde kant op als de vooras van de trekker.

    Omdat het aantal graden van de stuuras t.o.v de schotel gehalveerd is, betekend dat de afstand van het midden van de as tot de stuurkogel op de stuurwig op de achterste as het dubbele moet zijn dan die van de kingpin. Of met een verhouding van 1/2. Omdat dat best lastig was om de tussenwig na te bouwen, heb ik 2 tandwielen gebruikt. Dit heeft als voordeel dan het eenvoudiger is om in de bouwen, en de stuurbeweging wordt gelijk omgedraaid. De verhouding van 1/2 klopt niet helemaal, nu heb ik bij een uitslag van 90° voorop, 40° achterop. Daar kan ik mee leven.

    Hieronder zijn de stuurtandwielen te zien, deze zitten mooi in een bak die tussen de chassisbalken zit. IMG_20240826_174402262_HDR.jpg IMG_20240826_174610908_HDR.jpg

    Ook heb ik voor de trekker nog een slangenrek gemaakt, met aansluiting voor hydrauliek. Deze zijn niet functioneel, maar voor de sier.

    IMG_20240803_010257299_HDR.jpg

    De molen stellen zijn ook al klaar, maar daar zijn nog geen goede foto's van. Die volgen in de volgende update.
     
    luchard, Catwoman, Helicor en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi project, is Resin echt zoveel beter dan PET-G? je kunt er wel hele mooie details mee printen maar is ook brosser meende ik. Heb je met beide ervaringen voor het vergelijk?
    En hoewel die 3e lift/stuur-as erg mooi is ben ik altijd bang stil te komen te staan wanneer de middelste (aangedreven) as geen grip meer heeft in een holletje, of valt dat wel mee? Ik heb een 4x2 dus geen ervaring :).
     
  6. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank voor je reactie,

    Je hebt helemaal gelijk dat resin brosser is dat pet-g. Maar alles is vrij fors getekend, dus echt grote problemen verwacht ik niet. Ik heb geen direct vergelijk met pet-g, maar de reden dat ik voor resin heb gekozen is vooral omdat ik geen zin had om alles te gaan plamuren :koud:, en de details inderdaad beter zijn. Het is wel meer werk om de prints schoon te maken, het is een vloeistof. Maar dat mag de pret niet drukken

    Met de 3de as valt het wel mee. Ik kan deze liften, dus in feite rijd ik leeg altijd met de as omhoog. Als ik hem leeg naar beneden doe, dan heb je gelijk, dan wil die wel blijven staan. Maar dan is de druk per as veel minder, de helft natuurlijk. Als er straks wat gewicht op de kop staat, zal dat wel meevallen denk.
     
    bvdh vindt dit leuk.
  7. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Dat ziet er zeer netjes uit
     
  8. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank je Swen
     
    Swen vindt dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Dat idee van de stuurassen uitslag heb je mooi beschreven; en de uitwerking met tandwielen in plaats van een hevel systeem is ook handig, ik heb dat destijds ook zo uitgevoerd maar dan voor het aansturen van een servo-steller/tester.
    Je schrijft dat je overbrengingsverhouding niet helemaal klopt met je voorbeeld, maar dat komt , dacht ik ook omdat je tandwiel overbrenging niet 1:2 is zo te zien, het grote tandwiel is meer dan 2 x zo groot als het rondsel, althans zo lijkt het op de foto.
    Maar ik snap helemaal dat je hiermee best kunt leven.
    Cor
     
  10. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank je cor, je hebt gelijk dat de diameter niet 2 keer zo groot is, maar dat komt ook door het aantal tanden. Het kleine tandwiel heeft er 29, en het grote 64.
     
  11. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Rijssen
    Leuk project. Ik zal weer eens wat vaker kijken. UIt enige ervaring weet ik dat er nogal wat leuke uitdagingen in de stenenoplegger zitten. Succes!


    Mijn stenenoplegger had een statische laadkraan. Met de hand te bewegen. Prima voor het zicht en wat rondrijden met de truck.

    [​IMG]
     
    Schots en Scheef, JoostM, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank voor je reactie, ja, jouw project heb ik ook al een paar keer goed doorgekeken voor ideeën en oplossingen. Zelf vind ik een werkende kraan leuker, heb je ook nog wat anders te doen dan alleen rijden;)

    En je kraanauto vind ik ook erg mooi, ben benieuwd naar het vervolg daarvan, met de kraan die erop komt.
     
    JoostM vindt dit leuk.
  13. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Goedenavond,

    Inmiddels weer een heel eind gevorderd met de trailer. Bijna alles zit in elkaar gelijmd, op een paar onderdelen na, deze ben ik met printen vergeten.

    044c6ed8-4479-438f-b58e-2266675e86d2.jpg

    3ca58600-34fe-491e-832c-80bfc55ec9b1.jpg

    9021c457-0ef4-451c-8d38-725f0e989f4b.jpg

    Dan de molenstellen. Allereerst heb ik assen van KK gebruikt. Deze zijn 3D-geprint, en waren ongeveer de enige die binnen mijn specificaties pasten. Om de as te laten draaien, heb ik een 71mm draaikrans gebruikt, en deze met hoeklijnen aan de assen gezet. Om de stuurbeweging over te kunnen brengen ,en ik deze in het chassis wilde laten lopen ipv aan de buitenkant, heb ik een blokje geprint die aan de hoeklijnen en dus de assen vast zit, en door de draaikrans heen gaat. De 2 molenstellen zijn met hoeklijnen aan elkaar verbonden, die weer op hun beurt aan het chassis vastgeschroefd worden

    Om de spatborden makkelijk op te kunnen hangen, ook een steun geprint. Hieraan hangen 'pinnen' voor de spatborden, deze moet ik alleen nog wel even op maat inkorten.

    4cb88950-5bef-4667-9d83-3427cbc1e1a5.jpg

    Hieronder is goed te zien dat de stuurhoek gehalveerd wordt:

    96a56c95-58a5-4268-82e5-4b50e9ed89a5.jpg


    Verder ook de servo die de voorste as lift met 2 stukjes hoeklijn aan de chassisbalk gemonteerd.
    In het midden ligt ook een tandheugel, maar daar zal ik in de volgende post meer over uitleggen.

    534af772-0002-400a-8186-277f3a9e709e.jpg

    Omdat de achterste as zo scherp stuurt, en de spatborden iets breder zijn dan de banden, komt het spatbord tegen de chassisbalk aan. Ik heb hem al smaller gemaakt, maar die staat nog in de plamuur.

    0afddee1-79be-4239-9aa6-6a025c652a58.jpg



    En dan ziet het totaalplaatje er dan zo uit, begint al een hele lengte te worden:

    e9ad31b7-8ca8-400c-81a8-858de871ac23.jpg

    c1573424-f8a7-4a4d-a0c0-b2e3856e0b5d.jpg
     
    ozy, luchard, Marceline en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.783
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb dit al een paar keer zitten bekijken, en vraag me toch af waarom je beide stukken hoeklijn zo aanmerkelijk verzwakt hebt, hieronder aangegeven.

    Schermafbeelding 2024-11-17 185157.png

    Het lijkt er een beetje op dat je er achter kwam dat die stuurarmen nèt een fractie te breed waren, en dat daarvoor ruimte gemaakt is; maar omdat je toch een 3D drukker hebt, en zelf ontwerpt, dan was het toch veel mooier geweest om die 2 onderdelen opnieuw een tikkeltje kleiner te printen? Er is nu geen aluminium materiaal van betekenis overgebleven. Ik denk dat die serie vierkante uitsparingen in het verticale deel van de hoeklijn voor de breedte liggers van het kunststof chassis deel zijn, en je die niet wilt verschuiven, wat ik me best voor kan stellen.
    Overigens ziet het geheel er erg fraai uit, en hoop dat dat frame sterk genoeg is voor jouw toepassing.

    Wat voor assen zijn dat, die "KK" dat zegt me weinig. het lijkt op een luchtbalg ophanging, maar kan dat niet zo goed zien.
    Cor
     
  15. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank voor je reactie Cor.

    Om met de assen te beginnen, deze zijn van KKTruckstore, een Engelsman die mooie en betaalbare spulletjes maakt, veelal 3D geprint. Bijgaand de link. Dit zijn inderdaad 'luchtbalg-assen', waarvan de voorste met een kabel omhooggetrokken wordt.

    https://nl.kktruck.store/product-page/metal-trailer-axle-suspension-dummy-air-bellows-or-lift-up


    Dan de stuurinrichting. Je hebt inderdaad gelijk dat die uitsparing er niet gelikt uitziet. Dit was een beetje geven en nemen, want ik wilde een zo groot mogelijke afstand vanaf het hart van het draaipunt, om zoveel mogelijk kracht te kunnen overbrengen op het draaipunt. En omdat het resin is en geen metaal, heeft het iets meer vlees nodig.

    Het hele spulletje lijkt inderdaad erg aan de slappe kant, maar dat valt in de praktijk heel erg mee. En omdat ik die hoeklijnen zowieso per draaikrans met 4 bouten vast schroef (dus 4 per hoeklijn), gaat dat geen kant meer op straks.

    Die uitsparingen zijn inderdaad voor de dwarsliggers, maar dat was of de keuze om heel het profiel in de lengte door te halen, of uitsparingen te maken. Omdat het profiel precies de juiste hoogte heeft die binnen de chassisbalk overblijft, heb ik ervoor gekozen om de uitsparingen te maken.

    Pieter
     
    bvdh, ozy, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    778
    Locatie:
    dronten
    Hallo Pieter,

    Gaaf project en bedankt voor de duidelijke uitleg met foto's. :beer:
     
    P_vdH vindt dit leuk.
  17. P_vdH

    P_vdH

    Lid geworden:
    13 jan 2024
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Dank je Luchard
     

Deel Deze Pagina