Eneloop 2000: hoe is het ermee?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 17 sep 2024.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt helemaal gelijk Jan, dat is véél belangrijker!
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  2. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    5 pagina’s over Eneloop, bijzonder.
    Maarre hoe zit het met het meten onder belasting?
    Ooit in een ver verleden een diy accutester in elkaar geslodeerd, waarbij als er getest werd de accu met een bepaalde stroom belast werd d.m.v een weerstand.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.512
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Op de 1 of andere manier krijgt Jan dat iedere keer voor elkaar.
    Ik vind dat bijzonder knap om van iets kleins een groot ding te maken.

    Toch geniet ik daar weer heel erg van.
    Zo blijft het forum een beetje levend.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Nou . . .

    Ik stel een vraag en krijg geen duidelijk antwoord.

    (Bertus, kijk nog eens naar post #1!)

    Iedereen levert bijdragen, dat waaiert alle kanten op, erg leuk, maar . . .

    Ik weet nog steeds niet of ik nieuwe accu's moet kopen.

    Moet waarschijnlijk eerst nog meer meten aan deze accu's . . .

    Maar ik koop met alle plezier nieuwe accu's hoor!

    (Leuke vraag: wat moet ik dan kopen . . .)

    :rofl:


    jan.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.512
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik wijs ook geen schuldige aan ik geniet alleen maar.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Grafisch ziet dat er zo uit (blauwe lijn).
    De gemeten / geladen accu was een 4 cellen eneloop 1900mAh van 5 jaar oud.
    Normaal wordt die accu op 0,5A geladen en door de ontsteking met ongeveer 450mAh leeg getrokken.
    upload_2024-9-20_23-59-13.png

    Qua ontlading met hetzelfde geweld van 1A zie ik dit gebeuren.
    Deze is nog lang niet aan vervanging toe.:)
    upload_2024-9-21_0-5-43.png
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je twijfelt aan je accu, koop je een nieuwe, dat is vaak goedkoper dan een kistje repareren.
    Vroegha in de tijd van de NiCd cellen had ik clubmaatjes die elke 2 jaar de accu's preventief vervingen.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.512
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is al ter sprake geweest volgens mij maar wat is er mis om ze 3 cycli te geven?
    Je ziet dan toch wat er in zit?
    Vroeger konden we dat niet maar nu wel.
    Als ze goed zijn kan je ze toch gewoon gebruiken?
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Dit leek me een goede kandidaat:


    upload_2024-9-21_10-38-28.png
    Klopt?


    jan.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is ook weer niet helemaal een eerlijk verhaal, Jan...

    In post #4 krijg je van Rick een goed antwoord. Heel beknopt, maar to the point en 100% correct voor de vraag die jij stelt.
    Dat neem jij niet voetsstoots aan omdat je blijft hangen in "ik heb geleerd dat 0,1C..." en je gaat verder met die voor jou blijkbaar niet te verteren 81% van je "accu-tester" in post 5.

    Al gelijk in post 6 krijg je van Bas een absoluut 100% correct antwoord (je moet 1,35 volt per cel meten, dan zijn ze vol, en jij meet zelfs rúím meer DUS die accu's zijn vol, punt uit), en hij vermeld ook dat je dat percentage van je accutester moet je negeren want dat klopt nooit...

    En alweer neem jij dat niet aan, trekt in post 9 een foute conclusie (dat je nog 1600 mAh over hebt) terwijl Bas al in post 6 vertelt dat dat percentage gewoon volledig uit de lucht gegrepen is, en DAN begint iedereen over elkaar heen te struikelen om het je toch uit te leggen.

    Dat "uitwaaieren", dat doe je zelf, want in post 6 wist je in principe al alles wat er te weten viel maar niet aan wilde nemen.
    In post 12 is duidelijk dat je het niet begrijpt (het verschil tussen capaciteit, zelfontlading en restcapaciteit), en daarna probeert men uit te leggen hoe je die waardes dan WEL zelf kan bepalen.

    Het is niet fair om te zeggen dat je onduidelijke antwoorden kreeg. Je stelde een vraag die niet in een lijn lag met je eigen begrip van de materie. Je kreeg daardoor antwoorden waar jij niks mee kon, maar die op zich volkomen duidelijk waren. Je vervolgvragen, tsja... Die leidden tot verder uitwaaieren.

    Geeft niks, want het is op zich een leerzame discussie geworden volgens mij ;)

    Op het geaccentueerde in je post:
    Je hebt zelf een paar cyclussen gedaan, maar je weet in principe niet eens hoe je lader ingesteld is, en of dat wel goed is, dus je weet ook niet of het resultaat van je test wel klopt.
    Ik heb je al vrij vlot aangeboden om ze even voor je te meten. Ik weet wat ik doe. Dat aanbod staat nog steeds.
    Ik ben Woensdag weer thuis en ben altijd op zoek naar een goede reden voor een stukkie motorrijden... :p
     
    Peter Houweling, k-k en Bertus vinden dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Okay.

    Point taken.

    (En ja, je hebt gelijk, mijn kennis op het vlak van Electronic schiet (ernstig) tekort . . .)

    We spreken binnenkort wat af.


    jan.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is leuk, maar alleen zinvol als de belasting geschikt is voor de nominale capaciteit van dat spcifieke accytype. M.a.w. die belasting moet, als je verschillende accu's wilt testen, instelbaar zijn en je hebt dan ook een tabelletje nodig van wát je nu eigenlijk moet zien, voor welk accutype...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor alle duidelijkheid, het was geen kritiek, meer een verduidelijking van waarom e.e.a. tot zo'n brede discussie leidde.
    Je weet, ik help graag... ;)
     
    Peter Houweling en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en nee, om in het veld een NiMh accu te controleren, of er nog voldoende puff aan boord is om b.v. 5 analoge S3001 servo's + een ontvanger te voeden, dan pas je daar de belasting weerstand in de accu tester op af.
    Dat heeft dus helemaal niets te maken met een belastingweerstand bepalen aan de hand van de nominale accu capaciteit.

    In de vorige eeuw heb ik ook een keer een testertje in elkaar gefröbeld, met een LM3914 ic aan boord, werkte best wel goed.
    10 ledjes met een meetbereik van 4,4 tot 6V of zo iets en met een paar weerstandjes aan boord, 4.7 en 10 ohm, zo dat ik kon kiezen tussen een ongeveer bijna geen, 0,5 en 1A belasting voor een 4 cellen accu Nixx pakketje.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je haalt nu twee dingen door elkaar: "kijken of een NiMH nog GOED is" en "kijken of dat ding nog goed genoeg voor deze middag is".
    Daar verwar je TS alleen maar mee.

    Je hebt helemaal gelijk, daar niet van, maar Jan kan hier alleen maar nóg minder mee...
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alle NiMH zijn nagenoeg nader tot ruk… effe Ultramattisch gesupergechargeerd…

    Maar… op het internet zijn de ontlaad curves wel te vinden. Ook die van storage.
    Voor een Eneloop staan dacht ik 2000 cycli.
    Maar de eerste 30% van die levensduur zal wel optimaal zijn en daarna wel stevig inzakken.
    2000x laden heb ik nog niet gehaald met een AA… dan liggen ze al lang in het accuafval.


    Donderdag geladen. 8,6…
    Vanochtend even gekeken… 8,3V.
    1,38V per cel. Met een middagje vliegen. 3 of 4 vluchtjes, is dat a gezakt tot 8,0V…


    IMG_4874.jpeg


    Normale gang van zaken.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2024
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee nee, (Jan ff niet meelezen) De ene meting waarbij de belasting weerstand bepaald wordt aan de hand van de accu capaciteit is een capaciteit meting die normaliter voor dit soort Accu's (MiMH) op 0,1C wordt uitgevoerd.
    Een zelfde soort test (in het veld) met een variabele belasting laat het dynamisch gedrag van de accu zien, met als bijkomend voordeel dat hier een ongeveer de resterende bedrijfstijd tijd mee is te bepalen.

    Om het nog simpeler te maken, hou gewoon de totale vliegtijd bij nadat de accu is volgeladen en bij thuiskomst de accu ontladen om te kijken wat de restlading is.
    Dan weet je voor de volgende keer hoelang de ongeveer maximale bedrijfstijd kan zijn.

    Als je dit soort meting dus heel vaak mag doen, dan weet je op een geven moment dat een analoge servo van het type S3001 en zijn gelijkwaardige andere merken soortgenoten ongeveer 100mAh aan energie opslurpt, en bij een vergelijkbaar digitaal exemplaar is dit zo'n 200mAh.
    Zo kan ik heel makkelijk de gewenste accu capaciteit bepalen voor mijn eigen projectjes.

    Qua vaak doen, dit meten is weten spelletje mag ik al weer meer dan zo'n 30 jaar doen, voor de poen en voor de hobby.
    Waarbij de ene keer een modelbouw gerelateerde lader/ontlader wordt gebruikt die met de pc kan kletsen, de grafiekjes in dit draadje zijn gefabriekt door een Q200 lader van SKY-RC
    En in een andere situatie als het om het ontladen gaat of om een bec, netvoeding of weet ik wat nog meer, ff te kietelen van tot hoe zwaar is zo'n dingetje is te belasten en hoe stabiel wordt de spanning gehouden met een variabele belasting.
    Dan staat er industriële (meet) apparatuur de ruimte op te warmen.

    Toch niks mis mee, je zender heeft 6 celletjes aan boord.
    En wat is nu 3 of 4 vluchtjes?
    Waren dat vluchtjes van 5 minuten per stuk of vluchtjes van een uurtje of zo per stuk.
    Het gaat er dus niet om hoe vaak je op een dag de zender aan en uit schakelt, maar hoelang de zender op een dag aan staat nadat de accu is opgeladen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En zo is dat!
    Dat is meestal 20 minuutjes per vlucht… soms ook korter… Ik voer grote brandstoftankjes…
    Sowieso zat voor een middag zenden…

    Maar het model is lipo gevoed. LifePo4 is beter… En UBEC op 5V. 1500mA 2S en die celletjes krijg ik met zo een middagje jassen en druk doen niet leeg op een kudde digitale servo’s. Multiplex Profi Digi’s de grootste slempers… geen issue voor zo een accu.

    Accu testen… Als Hobbist aangeeft.
    Anders stroom meten van de servo. Informatie er op naslaan.

    Anders een borstel e-Motortje met prop aan de accu. Amperes meten en opnoteten en tijd klokken tot de accu significant inzakt, toerental daalt.

    Gr Bas

    PS: ik las Robbe Futaba 3001 servo’s. (En series)?
    Die worden helaas niet meer gemaakt.
    Koste die ooit niet 5 euro per stuk?
    Die tijden zijn voorbij.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2024
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.055
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zowel LiPo als NiMH in zowel zenders als modellen, en ik geef met grote afstand de voorkeur aan NiMH... Heb ik minder kopzorg van dan van LiPo of LiFe (die laatste heb ik overigens niet).
    En jeetje... het is ruim 20 jaar geleden dat ik voor het laatst een crash ten gevolge van een slechte of niet goed geladen accu heb gehad. Dat kwam door gebrek aan kennis (ik was niet op de hoogte van het vrschijnsel "valse delta-peak") .
    In de 20 jaar daarvoor mischien nog eens twee waarvan ik het "met stelligheid" kan zeggen, d.w.z. er was geen andere aanwijsbare oorzaak. De rest was allemaal wegens bouwfouten, stuurfouten of andere aanwijsbare oorzaken.

    Dus ik vind dat nogal een boude uitspraak, Bas...
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik schreef ook sugergechargeert

    Ja… bij mij ging de kist twee of drie keer de grond in… op de digi’s.
    Met 5 minuten al… lipo’s waren net betrouwbaar in de markt… plus laders… want accubranden door verkeerd laden waren een probleem… en zelfs een garage van een clubgenoot fikte er op af…
    Sanyo 2650 mA waren berucht.
    En dat ging al snel rond…

    Met lipo nimmer gesodemieter meer.

    LifePo4, lithium ijzerfosfaat cellen zijn hondsbetrouwbaar en gaat 10 jaar mee.
    1 boot vaart er nog op. Linano ronde cellen.

    En heb ik een stetje van Turnigy gehad. Helaas gemold op verkeerde laad instelling.

    De LifePo4 vraag geen onderhoud zoals lipo. Vol of leeg, dondert niet.
    Kan ze gewoon vol wegzetten, houden in storage goed spanning vast.

    Fiets accu, of voor compact licht pakket in racewagen voor circuit.

    Ik gebruik Eneloop in mijn Wifi muis. En de speciale lader. Met 1,5 jaar kunnen ze in de kliko.
     

Deel Deze Pagina