GM klappropeller VS RFM propeller

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 24 sep 2024.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik overweeg een GM (Georgi Mirov) schaal klappropeller aan te schaffen in plaats van een RFM ( Rudolf Freudenthaler) klap propeller.

    Ik ben wel benieuwd of ik typisch 1 op 1 moet vervangen of iets groter of kleiner moet kiezen voor een vergelijkbaar verbruik?

    Ik heb bijv een ventus met Fes die vroeger met 8s en 14x10 rfm vloog. Geen idee van de amps toen.

    Bij GM is de kleinste schaalprop die ik vind 15x10.

    Iemand ervaring hoe die zich verhouden? Bijv ervaringen als: bij mij was het verbruik van 16x10 GM hetzelfde als 15x10 rfm.

    Kopen om enkel.te testen vind ik wat duur...
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan de prop altijd aftoppen.
    En als je Georgi mailt kan hij je vertellen wat het verschil is in stroom en prestatie.
    In F5B waren de GM Props efficienter dan de RFM, nog beter waren de Avioniks.

    GJ
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Vandaag de Ventus gevlogen met de 15/10 GM prop. liep alleszins stiller en stijgvermogen zeker OK. Geen telemetrie aan boord vandaag, dus weet niet wat exact stijgen en exacte stroom juist was.
     

Deel Deze Pagina