18650 1S duurvlucht kistje

Discussie in 'Sub 250' gestart door lecraM, 31 dec 2021.

  1. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    op RCGroups heeft iemand een thread gemaakt, over 1S 18650 cel vluchtduur record.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4027941-1S-18650-flight-time-duration-records

    ik heb ook een plannetje gemaakt rond een Bug dlg vleugel (74 cm) die ik al heb. balsa standaard (zweefmodel) rompje bij bouwen, hoogte richtig (motor) RC functies. motor Hacker A10-13L, Gunther propeller (5x4,5) . ik test eerst 2S lipo 800 mAh, ongeveer zelfde gewicht. ik zoek nog een passende 1S regelaar (oud servo signaal), dan mss iets meer kV motor, A10-9L.

    de aandrijving met die propeller is een experiment maar ik had vroeger eens een kleine "ad-hoc" HLG gekregen
    , zelf een speed 400 "bouwstandaard" motor uit een fohn in gezet (zelfde diameter en as diameter, maar korter huis en anker) , 2S lithium foto batterijen (920 mAh), gunther propeller. de motor draaide langzaam en de kist steeg goed getrimd, in lichte bochten heel langzaam. ik had de draden zo, dat die tijdens landen los zouden gaan. de kist steeg onverhoopt te hoog en probeerde de draden met graskluiten los te gooien maar miste.
    de kist dreef langzaam af richting een bos, al vliegend en langzaam klimmend. ik om het bos heen om op te wachten maar kon het niet meer vinden. kan dus 2 dingen mee gebeurd zijn, uit zicht niet meer terug kunnen vinden en weg gevlogen al stijgend (mss half uur doorstijgend of meer), of in het bos gevallen ondertussen.
    heb nog uren gezocht maar niet kunnen vinden. zelf denk ik, meest plausibel dat die nog een eind weggevlogen is.
    maar, vandaar die keuze op die propeller. ik heb gezien dat die met heel weinig toeren nog een "niet lichte" kist zo kan laten stijgen.

    ben benieuwd hoe lang e.e.a. gaat vliegen (op 2S 800 mAh dan eerst en 13L motor), ik probeer dan continu motor aan, net wel/niet klimmend. en dan zo netjes mogelijk zuinig vliegen. e.e.a. trim punt vinden.

    toev: wat overpeinzingen; ik probeer met goede efficientie, een bepaald toerental en vermogen te halen van de propeller (waarbij die efficient, net genoeg trekt om het vliegtuig horizontaal te houden). de propeller en vliegtuig moeten dan zo bij elkaar passen, dat bij die kracht waarbij het vliegtuig net vliegt (de weerstand opheffen), de invalshoek en de liftcoefficient van de propeller bladen optimaal is. dit is te berekenen maar ik probeer het op inzicht, en door verwerken wat ik zoal gezien heb tijdens lezen, browsen e.d. . ik denk dat die propeller best goed bij het uiteindelijke vliegtuig past wat dat betreft (diameter, spoed, toerental, vliegsnelheid, trekkracht).
    motor: het is zo, dat met een vertraging en kleine snelle motor, waarschijnlijk iets efficienter, dat betreffende toerental gehaald kan worden. dat verschil is niet heel groot. bovendien is het vermogen zo laag, dat de motor direct-drive, nog smal genoeg is (smaller dan de lipo).
    daarom besloot ik een direct-drive oplossing te doen.
    ik kies het motor kV zo, dat er weinig "toerenreductie" hoeft plaats te vinden dmv. gas terugnemen. mijn aanname is dat er dan minder verliezen zijn, dan bij meer kV en meer gasreductie. (of dat klopt weet ik niet, de onbelaste stroom is ook lager iig, wat opgegeven is bij de motor).
    verder hoop ik er vooral een handzaam motorzwevertje aan over te houden, voor rustige rondjes, mss soms wat thermiek meepakken. met deze 2S accu, deze motor, lukt dat in ieder geval wel. als ik dan tzt 1S 18650 probeer, zal de vliegduur om en nabij het dubbele zijn.
    (2S 800 ~ 1S 1600 lipo qua energie opslag. 1S 18650 heeft dan bij nagenoeg zelfde gewicht, 3000 mAh) .

    het past ook mooi in de "drone wetgeving" om lokaal spontaan te kunnen vliegen. en niet te ver weg vliegen en zo.

    update: heb de spullen binnen, maar ik ben traag met bouwen doordat ik (concreet gezegd) niet aan een bureau kan aanschuiven dat ik al heb klaarstaan. dat is nog in de planning.
    ik bouw eerst op een mobiele bouwplank, maar trager. (ik heb zo'n plek nodig).
    ik wil de motor bevestiging doen, met een nauw passende motorkap, die ook de motor draagt.
    als ware een heel kort opzet rompdeel. de romp zelf afgerond vierkant/rechthoek doorsnede.
    ik wil die romp neus gaan maken door wat PET plastic vacuum te vormen over een balsa "plug" die ik maak. ik denk dat PET sterk genoeg is voor de toepassing. met plakband of schroefjes rondom vastzetten aan de romp. voorin enkele koelgaatjes die bij de motor flans passen. dat past dan heel mooi bij die kleine gunther propeller spinner. en maximaal gestroomlijnd. update volgt als e.e.a. gevorderd is.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Rick NL en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik heb een bouwtafeltje klaar gezet op de plek van de kachel (in de zomer niet nodig, afneembaar), komende tijd begin ik hiermee en daarna aansluitend andere projecten. wel kleine projecten, electronica, solderen, sub250 formaat kistjes.
    mijn woonruimte is nog heel krap, zo krap als het nog kan maar nog ietsje kleiner. gaat ook goed komen.
     
    longflight vindt dit leuk.
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Gouda
    Leuk project!
    Mer 1S vliegen heb ik vrij veel ervaring, zeker ook met de Günther prop, die wanneer goed is aangepast een heel goed rendement heeft.
    Voor lichte indoor modellen heb ik hem heel dun geschuurd om hem licht te krijgen, voor meer vermogen origineel gelaten.
    Wanneer je een 1 S regelaartje nodig hebt, zou ik je wel kunnen helpen, ik heb er een stuk of 10 liggen in diverse uitvoeringen, van ~150 mg tot 4 gram.
    Hoeveel stroom denk je te trekken? In andere woorden, hoe lang denk je te gaan vliegen?
     
    hvdb en lecraM vinden dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah goed spreken wel een keer iets af, tof! vliegduur planning heel lang, ruim een uur torren, kijken hoe lang mss bijna twee uur? (zonder thermiek benutten) dit is speculatief beetje realistische schatting. dat andere kistje was iirc 1 meter span, vol beplankt, zeker niet licht.
    hengelbuis staartboom. twee vrienden bouwden samen elk zo'n kist als RC zwever tussendoor. deze, Bug, wordt een stukje zuiniger als het goed is, de propeller draaide al langzaam bij die andere. ik denk maximaal 3A? huidige regelaar welke ik met 2S lipo 800 mAh om te testen toe pas, is AfroESC 12A drone regelaar die ik al heb (fors in verhouding). ik ga ook proberen hoe lang ik het kan strekken.
    heb al een beetje idee hoe ik de romp ga maken, voorlopig plan: romp voorste deel inc. onder de vleugel, 2,5 mm balsa. staart boom 2 mm balsa. 3mm balsa vierkant hoeklatjes in de hoeken. staartvlakken 2mm balsa.
    de motor voor 1S heb ik nog niet, is vlot besteld. regelaar zocht ik nog! goed idee, tnx, spreken we tzt wat af.
    vandaar eerst plan 2S vliegen proberen hoeveel vermogen er nodig is. allicht kan ik dat nu over slaan en meteen 1S li-ion.
    het is niet super-licht bouw en ook bedoeld om wat rond te vliegen, klein stootje kunnen hebben.
    foto van een Bug [​IMG] https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24232891&postcount=582
    vlieggewicht ook geen idee, onder 200 gram.

    zo'n vleugel heb ik al (broertje denk van Marktplaats weet niet meer) het plan kwam een beetje ad-hoc tot stand. al een poos geleden. maar nu bijna bouwen ik kijk letterlijk nu op de bouwplank met spullen.

    toev: ontvanger GR-12L, servo's Dpower AS 106BB richting, AS107BB hoogte (heb al)
    ben mezelf nog een beetje aan het organiseren voor alles ter plaatse is
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2024
    janhein vindt dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    half-ontopic rapport: ik ben echt aan het bouwen aan wat meer ruimte hier. dit lukt, maar gaat langzaam en kost me veel aandacht. het gaat wel en het loopt.
    het gebouwde is totaal afneembaar aan de keet gemonteerd (zeg maar als zo'n vliegtuig instap terminal), staat los op poeren aan de andere kant. dit met het idee dat het ooit makkelijk verplaatst kan worden op een dag na bericht. dit bouw ik nu al in dat dat kan.
    de ruimte die ik al had, staat nu vol met bouw materialen. dit is tijdelijk wat lastiger wonen. (help ik ben klusser, grapje).
    dit gaat door en met regelmaat doe ik wat klusjes als het moment er is (klusjes die op dat moment eerst moeten, kunnen, enz).
    dit is ook nog niet de totale uiteindelijke ruimte, maar slechts een "verbinding hal". ik heb dan een "woonvleugel", een "hal met sanitaire voorzieningen en kachel", en een "bouw vleugel" met werkbank en materialen opslag, later.
    ik bouw dit heel recht en mooi afgemeten. mechanisch stevig. details doordacht. ik probeer fouten te zien voor ik ze maak (lukt soms niet altijd).
    dit gaat zo door! het gaat vooruit. het valt me wel erg zwaar ik bouw liever vliegtuigen en niet eerst een huis(je). verder heb ik toch geen leven zo, en ik doe dit. zwerven kan altijd nog (als het niet aan mij lag).
    ik heb nog heel veel modellen en modelbouwspul, heel veel ideeen. veel mensen vragen zich af wat ik hier moet met dit keetje e.d. maar die weten niet van modelvliegen. echt zweefvliegen (met modellen).
    uitleggen lukt ook niet in de praktijk de meeste mensen snappen niet waar ik het over heb. er zijn ook wel mensen die hebben gezien hoe "gelukkig" ik ben als mijn kist hoog in de thermiek zit. zelf weet ik dat wel en daar doe ik het voor.
    ik heb nu een tarp over het bouwsel, prima droog. hout in bestelling bij de Gamma (vloer, wand platen, exact op maat, net als mijn gebouwde spul, en het past al exact wat ik een beetje voorgepast heb. dwz exact zoals gebouwd en gepland)
    dit gaat dus door en verder is het net als plantjes in de tuin, niet steeds veranderen maar door groeien. niet onnodig verstoren of energie elders besteden.
    als het af is het geheel, zit ik niet aan deze plaats vast, en, kan ik iig weer vliegtuigen bouwen (en electronica, bootjes, prototypen enz, net als voorheen ik verhuisde ooit. dit had ik niet moeten doen! dan was het sinds 2004 gewoon doorgegaan
    met vliegtuigen en electronica, kennis en spullen verzamelen).
    ik vind niet dat ik 20 jaar "verprutst" heb, maar, ik vind wel dat ik rond 2004 hulp vroeg met mijn woonsituatie, en dat de hulpverleners totaal mijn hobby (en leven) niet begrijpen.
    dit was vroeger ook zo met derden, maar toen had ik een eigen kamer met mijn vliegtuigen dan boeit me dat ook niet zo. ik had het niet moeten doen! dan was ik nu 15x in Zierenberg geweest aan de helling oid. er zijn ook mensen die
    weten zeker dat ik wat gemist heb. ik ben er nu 2x geweest in 20 jaar zo. wel goed gevlogen! het is niet moeilijk om voor te stellen wat ik verder gemist heb, door deze toestand.
    dit komt goed! het loopt, nu. poeren zitten in de grond, soort frame eroverheen dat mechanisch verbonden is met de eerste "keet". zelf helemaal uitgedacht enz dat wel en het lukt.
    heb ook al een mooie (andere) kachel die erin komt.
    ik zei al eens dit is voor mij eigenlijk een soort grote vliegtuigromp. het bouwen is heel anders dan van de fundering recht omhoog bouwen. komt goed! work in progress.
    ik heb de spullen voor deze Bug duurvlucht ook al hier, en als het klusspul eruit is, kan ik op de plek van de oude kachel, dit kistje al afmonteren (kan ook op bed maar doe ik niet meer, weiger). prognose, maand enkele maanden? (en de bouw loopt nu wel).
     

Deel Deze Pagina