Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door JohanvG, 4 aug 2024.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik denk dat het redelijk vergelijkt. De ETA heeft natuurljik veel smallere vleugels, maar mijn Ventus weegt 11 kg (erg licht!) en deze zou volgens de fabrikant rond 8 kg uitkomen. Moet goedkomen volgens mij als je niet heul veul over die 8 kg heen gaat.

    [edit] zie net het vleugeloppervlak van 77 dm2. Volgens fabriek 100 g/dm2, niet weinig maar ook niet erg veel. Mijn ventus zit op 11 kg en 132 dm2. Inderdaad wel een significant verschil. [/edit]
     
    Bertus vindt dit leuk.
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Hij moet ook niet te zwaar worden anders kan ik hem niet goed meer gooien. Maar hij zal zeker lichter worden dan de EDF versie.

    Vandaag de versie van de ontvanger accuhouder gekozen en die is aan het drogen. Gaan 2 accu’s in. TEK ook afgewerkt. Rechts ook nog een extra clipje gemaakt.
    IMG_1818.jpeg
     
    lecraM, ISOLA2, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Heel rustig aan kom ik steeds wat verder. Wat dingen met 3d printen geprobeerd en vooral de inbouw in de romp voor elkaar krijgen. Dat moet wel een beetje netjes en overzichtelijk. Dat schiet al wel aardig op nu en daarna rest nog 12 stuurvlakken aansluiten.

    Ontvanger 2 heb ik een cm of 10 achter de vleugel in de romp geplaatst.
    IMG_1819.jpg

    De regelaar heeft ook een plekje gekregen. Heb de 'servo' kabels flink ingekort. Die naar de motor moeten nog korter. Op deze foto is ook als zoekplaatje de 1e reparatie te zien die ik heb moeten maken. Gelukkig maar een kleinigheidje.
    IMG_1820.jpg

    Aan de andere kant zit ontvanger nr1. Dat moet samen voor storingsvrije vluchten kunnen zorgen (wat met 1 ook wel gelukt was).
    IMG_1821.jpg

    En van bovenaf gezien is er nog meer dan genoeg ruimte voor de motor accu. Maar die ga ik verder pas afmaken aan het einde als ik ook met het zwaartepunt bezig moet.
    IMG_1822.jpg
     
    Nogravity, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Omdat ik vooraf helemaal niks gewogen had, behalve globaal even gekeken hoe het met het zwaartepunt uit kwam heb ik dat nu alsnog maar even gedaan met de situatie zoals het nu is. Dus in de romp zit bijna alles er al in.

    romp 1950
    vleugels binnen 1300
    vleugels buiten 780
    stabilo/rudder/prop/tips 240
    servo's 160
    pennen 800
    kabels 300
    ontvanger accu's 220
    Totaal 5750 gram

    Als er nog een gram of 250 bijkomt voor de aansturingen en wat lijm zit ik zonder lood en motor accu rond de 6 kilogram. Lijkt me dat dit best wel redelijk uit zou kunnen gaan komen. Site van CRG doet het nu niet maar volgens mij gaven ze iets van 7700 gram vlieg gewicht aan.

    Hij gaat op 6S vliegen, weet nog niet of dat richting de 5000's gaat of kleiner.
     
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Na onverwachts wat mooie vliegdagen tussendoor is de winter voor mij nu toch echt wel begonnen. En dat is dus weer wat doen aan de eta. Had al uren zitten staren na hoe ik dingen wil gaan doen, maar is er ook weer een klein beetje voortgang.

    Een gat gemaakt voor de hoogteroeraansturing. Zoals ook te zien is de naad zit niet precies in 't midden en dus de schroeven ook niet. Da's eigenlijk wel een beetje jammer, maar ja 't zal wel vliegen.
    Ook de servo omgedraaid, dan is de aansturing uiteindelijk wat rechter en minder stijl.
    IMG_1851.jpg

    Zorgvuldig aftekenen waar het gaatje moet komen, en dan met de hand met boortjes een mooi rond gaatje maken.
    IMG_1852.jpg

    Zo past het dus ook, en genoeg plek om het goed vast te gaan lijmen met EndFest300 met katoen.
    IMG_1854.jpg

    En even proef gepast wordt het ongeveer zoiets. Met een beetje geluk kan ik dan nog bij de kwiklink om het los te maken, of ik gebruik een 90 graden bochtje. Alle kanten kan ik nog steeds op.
    IMG_1850.jpg

    Volgende stap wordt een soortgelijke oefening maar dan voor het richtingsroer.
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    En voor het richtingsroer zit het gaatje er inmiddels ook in. Voelde eerder als een massieve voorkant, blijkt toch hol te zijn. Om er goed lijm in te kunnen krijgen zal ik dus aan de onderkant een klein gaatje gaan maken. Idee zag ik ergens op een ander forum. En ik ben bang dat er een heel klein stukje van de romp weggehaald moet worden, anders gaat 't daar tegenaan lopen. Maar ja dat kan echt niet anders.
    \ IMG_1855.jpg
     
    Bertus, Berrie en Hein.z vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Reuze spannend, gaten boren in je nieuwe vliegtuig. Maar geeft wel voldoening als het dan goed zit en gelukt is.
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
     
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Gelderland
    Ook erg benieuwd naar. Heb wat dingen over het bouwen van de foto’s van diverse modellen op de Wildflug site afgekeken.
     

Deel Deze Pagina