Eneloop 2000: hoe is het ermee?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 17 sep 2024.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar vlieg, nadat ik de NiMH de laan uit had getrapt... gesmeten liever… op Lipo/LifePo4 + UBEC Dikke 18 jaar?

    Reden was dat ik een stevige puntzak met digitale servo's van MPX en Hitec in de uitverkoop had kunnen bemachtigen... ze zijn nogal sterk.... ook nogal taai en duurzaam... MG’s

    Helaas erg dorstig... 5 minuten op NiMH was al funest. De krengen storten gewoon in.
    Niets met spanningsval van doen... meer met stage diving!

    Aangezien je met met een Lipo een lasrups in autoplaat kan trekken, zei het dan kort... heeft aan dat zo een pakket een enome oplawaai kan verzorgen. Leegt ze dan welliswaar. Maar het staat paraat binnen een tijdspanne.

    Dat vermogen wordt dan uitgedrukt in een C waarde. Fabrikant geeft laden in C aan, maar ook het vermogen.

    Van die C waarde wordt ook driftig gebruik gemaakt in de F5B klasse.
    Enorme hoge stromen (Amperes) worden in een seconde door een motor gejaagd.
    Vliegduur? Kort. Levens duur? Kort!
    In competitie is slijtage van verbruiksmateriaal geen issue... maar hat gaat wel als een dolle omhoog…
    Wedstrijden, het afreizen, hotels, kost meer aan benzine en etc. dan een kisje met verse lipo’s…


    Maar het feit dat de accu's dat aankunnen? De spanning zakt. Natuurlijk. Maar motor setup is opto gescheiden van ontvanger set-up.
    Dat verhaal kan @GJVO wel perfect beschrijven.

    Maar in mijn praktisch geval, kan een 1300mA 2S pakket, zonder in te kakken, via een UBEC keurig door blijven werken op een sport model.

    Mijn 2200 mA pakketten zijn al versleten, zo ook de LifePo’s dus de 1300mA maar eens ingezet.
    En met een middagje vliegen krijg ik ook deze ze niet leeg, en zakt er niets in.

    Via de telemetrie van de Jeti ontvanger kan ik dips voltage waarnemen... maar die zijn niet noemenswaardig... en de kist jast naar commando op de ProfiDigi's zonder te compromitteren op accu. De benodigde Amperes zijn gewoon paraat!

    ‘Meer electriek’ aan boord is geen argument. Dan zou geen mens meer in een bakoven, wiswas, kookplaat laat staan, auto geloven.

    Voor mij is het een bewezen concept. Punt!
    Werkt altijd!

    Eneloop in mijn zender? Fors gebruikt... geladen... houden thans slechterend de spanning vast. Met een week…

    In mijn back-up zender, een MX22... zijn ze nog goed, en bewaren ze goed de spanning... maar die gaat eens in het half jaar even aan... als de zender piept... dat ie leeg is…
    dan mogen ze weer aan de jubellader... dat is... eens in de twee jaar?

    Die in mijn Mac muis zitten houden het amper 1,5 jaar vol... dan zijn ze op.
    Dus dat is het gebruik. En heeft vast een dikke duizend cycli achter de kiezen?
    Dat komt door de hoogspanning in mijn handen... extreem hoge cursor snelheid… en Bluetooth…

    Zoek gewoon eens bij HK. Daar heb ik ooit een puike 20A zoiets... YEP… opgesnuffeld.
    Kan op diverse spanningen worden geschakeld via een hard-disk jumper.
    De koelribben heb ik ingekort... moet passen in het model, maar 20A hoeft ie nooit en te nimmer te trekken. Wordt dus ook niet heet, kist mag gewicht hebben… als het CG maar goed staat. Maar gewichtig is het ook niet.

    IMG_4995.jpeg


    Heb hier ook een powerbox schakelaar liggen... gewoon conventioneel schakelaartje en 1x groen LEDje… dat zal iets trekken. en zelfs nog een prijzige Powerbox... maar is voor NiMH cellen... vast niet lipo geschikt


    Het gaat er om… kan de accu onder belasting de benodigde Amperes leveren. En wat doet een hoge ampere piek met de accu… NiMH kan niet wat NiCAD ooit kon.
    NiCAD had wel last van memory effect.

    Lipo en LifePo hebben dat niet. Een zegening.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2024
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Nou . . .

    Lekker allemaal.

    Ik heb de LiFe's al verpatst aan een clubgenoot.

    Dacht, ik doe niet moeilijk, ik ga gewoon voor 5S NiMH, en dan met een beetje forse capaciteit.

    Bv. deze:

    https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/accupack_nimh_6_0_v_2700_mah_5_cellen_graupner-302206

    Dan is het toch klaar?


    Deze zijn wel erg groot (en zwaar).

    Moet er lood in de staart?

    https://www.conrad.nl/nl/p/reely-ni...l-cellen-5-sub-c-side-by-side-jr-2618945.html


    Ik ga maar eens eerst het huis (deels) schoonmaken, totdat het stof (hier) is neergedaald.

    (En dat bedoel ik niet negatief. ;))


    jan.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat is nogal logisch de niet noemenswaardige spanningsdipjes zitten hem in het inzakken van de accu spanning en de spanningsval over de bekabeling tussen accu en ontvanger, of als er een ubec tussen zit, in de bekabeling tussen de ubec en de ontvanger.

    Ik vind dat er nogal snel wordt geschakeld, net of het gisteren / morgen allemaal klaar had moeten zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verpatst of beloofd?
    Idd... Die rapheid in beslissen kan ik echt niet meer volgen...
    Sorry... stuiterballenbeslissingen...om niet.

    @Hobbist... dat klopt... wordt er gestaag 5V geleverd.
    Zal weer een fors jengelen met 5 digi's... de bewezen UBEC zien wat ie doorgeeft...

    Maar ik maak me niet eens meer druk om dat soort zaken, omdat je toch al in de safe zone zit.

    De Rascal heeft een accuspanning sensor op de drive accu.
    Ontvanger gevoed via de BEC van de Jeti Spin... ook stabiel. Dat zijn 4 Graupner DESjes MG, stuk moderner... den MPX.
    Dat is een andere orde van slurpage...

    En in de motorkist in spee, de RC!... daar zal ik dan ik eens de boel druk laten doen... pffff... bewezen...
    17 jaar zowat... Da's allemaal dorstig MPX Profi Digi...

    En weer door... andere zaken.

    Gr Bas
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Normaliter ben ik helemaal niet van het snel schakelen, maar met spanningsreductie, BEC, jumpers . . .

    Is voor mij (econoom) allemaal net iets te lastig.

    Ik ga niet overstappen naar HV servo's ('normale' zitten er net allemaal zo mooi in), dus de kortste klap is 5S Nimh.

    Denk ik.

    Maar, klopt, ik wil die Blanik afmaken en van tafel, en door met de Fanjet.

    Ik had verwacht dat dit met een paar dagen klaar zou zijn.

    Moet eerst accu's plaatsen, voor ik verder kan. :mad:


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2024
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jan, er zit gewoon een beschrijving bij. Da’s geen Chinees, en kinderlijk eenvoudig. Jumpertjes zitten erbij.
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Maar, er gaan twee kabels van de Powerbox naar de ontvanger!
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In de ontvanger zit een spanningsbrug.
    Uit beide uitgangen komt gestabiliseerde spanning.
    In ieder geval zekerheid van voeding.

    Hoe groot wordt die zwever?
    Powerboxen zet men veelal in op grote motorkisten. Zekerheid.
    Bij een zwever zal er minder noodzaak voor zijn?
    Daar er geen gerammel aan boord is.

    Als nog eens een keer mijn grote P40 klaar gemaakt is, 20 tot 25cc benzine, had ik die willen voorzien van de op zolder liggende powerbox. Maar is Ni MH.
    Was ik van plan daarvoor Sub-C cellen te gebruiken van 3500 mA.
    Dat zijn cellen die niet zo snel instorten. Heb ik ook bootje mee gevaren. 14A konden ze moeiteloos leveren. 10S pakket.

    Nu vaart het model op LifePo4 cellen. En is het serieus dauer-fahrt. Lichter pakket, en grotere capaciteit.

    Vertrouw je een China UBEC niet, dan kan je mikken op een prijziger Jeti exemplaar. Heeft de naam hondsbetrouwbaar te zijn.
    En een riante lipo of LifePo4.

    Layout van bedrading in een model is zeer belangrijk. Stekkers gezekerd met krimkous van Okaphone in Groningen.
    Verder snoer doorvoer, en goed beschermd opdat nergens iets kan doorslijten, er biets op trekspanning staat, deugdelijke goudcontacten in stekkers.
    Kwaliteit van inbouw is belangrijk.

    Rascal ging de grond in op twee kabelbreuken. Daarvan achtte ik de zaak goed aangelegd. Gewoon doorgesleten langs hout.

    Technische factoren. Het us niet altijd stuurmanskunst.
    Een doorgewinterd vlieger, bouwer en clubgenoot verloor zijn pro-build op falende RC1.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    In de regel, als iemand er een goede gedachte op heeft losgelaten, zit het meestal wel goed.
    Sommige mensen moet je wel eens overtuigen van hoe belangrijk stroom eigenlijk is.. dat wel
    sommigen zitten zo vast in het "zo doe ik het altijd", dat wanneer ze met een 2x zo grote kist aankomen je wel ff bezig bent voor dat ze de uitdaging door hebben

    De rest is ook eigen ervaring.
    bij de een slijt het spul harder als bij een ander.
    manier van inbouwen scheelt daarin ook gigantisch (doorslijtende draden bv)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Spanwijdte 3,30 m.

    Heb 'm even in elkaar gestoken, alles ingelegd wat er in komt, en de neus volgestouwd met accu's om 'm in evenwicht te krijgen (meten is weten).

    upload_2024-10-17_14-38-55.png

    upload_2024-10-17_14-39-19.png

    upload_2024-10-17_14-41-4.png

    Niet zwart, heel donkergrijs.

    Er was voor 518 gram aan accu's nodig.

    In de praktijk lukt dat niet om ze zover voorin te krijgen (servo en aansturing ontkoppelhaak zit in de weg).

    Dus ik denk dat ik voor twee van deze ga:

    https://www.conrad.nl/nl/p/reely-ni...l-cellen-5-sub-c-side-by-side-jr-2618945.html

    Iets te zwaar (654 gram), maar zou wel eens ongeveer precies genoeg kunnen zijn.

    Samen met de Powerbox: meer dan genoeg stroom, geen BEC-achtige dingen nodig, en geen lood nodig. :)

    Als het niet deugt hoor ik het graag.


    jan.
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooie samenstelling van het type hou het simpel
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Even een nog niet zo oud draadje oprakelen.
    Ik had in dit draadje wat laad en ontlaad curven gepost van een 4s eneloop accu pakketje.
    Nu kwam ik onlangs eenzelfde soort pakketje uit hetzelfde productie jaar tegen als waar de eerder grafiekjes mee zijn gemaakt maar nu met een defecte cel aan boord en dan ziet zo'n laad en ontlaad curve, vooral bij het ontladen er heel anders uit.
    4s 1900mAh eneloop met een defecte cel.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2024
    lecraM vindt dit leuk.
  13. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Onlangs heb ik een pakket liFe 2s gekocht, ruim capaciteit en geen brandgevaar.
    Zoals:
    https://a.aliexpress.com/_EG6moKZ

    Vooral het gewicht vindt ik interessant, 100gramm.
    En mogelijk weinig achteruitgang.
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    Wel even meten of het echt wel klopt, de chinees is nog wel eens erg optimistisch op het etiket
     
  15. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    tja, de nimh accus zijn toch ook vaak slechter na aantal jaar. Mogelijk ook chinees :)

    Ook als ik in de zomer een stop heb met bepaalde accus die 1 of 2 jaar later weer nodig zijn blijken Lipo etc beter te werken.
    Echter er zijn weer 100 verschillende maten, spanningen en ook gevaren dus vandaar de Life optie als ontvangeraccu gekocht maar nog niet gebruikt dus kan nog niet spreken van ervaring.

    Alleen dat Lipo's af en toe opbollen en dan breng ik ze gauw naar de vuilstort om brandrisico te vermijden.
    En daar is dan Life een veiliger optie heb ik begrepen.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2024
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    Direct na de aankoop bedoel ik.
    Vooral als je een stuk minder wegen, zit er nogal eens gewoon minder in, ofwel lagere capaciteit
     

Deel Deze Pagina