Project Farman 400

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door stunthenk, 11 okt 2024.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Amersfoort
    Elders op dit forum ben ik bezig met een bouwverslag van mijn eerste Peanut model, de Caudron Luciole, een in mijn ogen fascinerend model. Maar, met de aandrijving met een CO2 motortje is het volgens de regels niet een Peanut, maar een CO2 model! Dus als ik volgende maand bij de IIFI in Nijmegen mee wil doen in de klasse Peanut, moet er ook een Peanut komen! Gelukkig staat er op de zelfde tekening in de oktober 1985 Aeromodeller nog een ontwerp van meneer Fillon, de Farman 400. Gelukkig een veel eenvoudiger ontwerp dan de Luciole. Een eendekker, gewone ribben, rechte achterlijst, eenvoudig rechthoekige romp, plat stabilo; kortom een fluitje van een cent! (Hoop ik). Eerder dit jaar had ik dit toestel al genoemd, en toen ook op het internet de originele tekening in het Frans gevonden.
    Farman 44 E Fillon.jpg
    En Ramses ontdekte zelfs foto's van het originele toestel met de zelfde registratie als op de tekening.
    F-AMGY 1.jpeg

    F-AMGY 3.jpeg
    Dus de informatie was voorhanden. Zoals ik in het bouwverslag over de Luciole schreef, moet je bij het gebruik van verdunde UHU Hart lijm regelmatig wachten tot het droog is. En als ik dan nog tijd en zin had, ging ik onderdeeltjes voor de Farman uitsnijden. Omdat ik bij de bouw van de Luciole al wat meer gevoel voor het dunne balsa had gekregen, ging dit vlot, en ook het samenstellen van vleugel en staart ging vlot; vooral, zoals ik scheef, door de simpeler constructie. Dus voor ik het wist, was ik al een heel eind.
    IMG_4334.JPG
    Op de foto zijn de twee rompzijkanten boven op elkaar gebouwd, met een velletje plastic er tussen, dit ligt nu te drogen. Het kielvlak was nog het lastigst, een raamwerkje van 1 x 1,5 mm balsa met daarin twee geprofileerde ribbetjes (0,6 mm balsa, wat anders?) waar gaatjes in zijn gemaakt voor het 1 x 1 mm liggertje. De ribbetjes zijn nauwkeurig uitgelijnd op het liggertje vastgelijmd, en daarna dit binnenwerk in het raamwerk gelijmd. De vleugeltippen zijn van bamboe; inmiddels weet ik ook hoe ik dat over de soldeerbout kan buigen zonder de boel te verkolen....
     
    Bruno van Hoek, ramses, janhein en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Amersfoort
    Zoals gezegd was de constructie van de vleugel en de staart eenvoudig, vooral in vergelijking met de Luciole. Maar voor de romp had meneer Fillon toch nog een verrassing in petto. De bovenkant van de romp is namelijk niet vlak, maar loopt vanaf de achterlijst van de vleugel omhoog. Goed voor de instelhoek, maar je kunt de zijkanten dus niet plat op z'n kop op de tekening leggen om de dwarslatjes aan te brengen. Eerst dacht ik aan ondersteunen van de achterkant om zo de omhoog lopende voorkant ruimte te geven, maar later kwam ik op een simpeler idee.
    IMG_4369.JPG
    Gewoon de tekening over de rand van de tafel laten hangen...
     
    Kjel Postema, ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.291
    Locatie:
    Amersfoort
    Eindelijk, het rompje is in hoofdlijnen compleet. Heeft dus eerst, zoals boven afgebeeld, op de kop de eerste dwarslatjes gekregen. Daarna was het nog erg flexibel, oppassen dus! Vervolgens is het rechtop gezet, voor de nog ontbrekende dwarslatjes daar; en ten slotte weer op de kop voor de laatste dwarslatjes bij de neus en achterin. Want het neusje was dus weer trapezevormig, niet rechthoekig, zie de speciale driehoeken bij de neus..
    IMG_4376.JPG
    Maar, goed nieuws: nu hoeft alleen nog maar de neus en het neusblok worden gevormd! (De vleugel en de staart zijn al klaar...) En dan te bedenken dat ik laatst een bouwverslag van een Peanut model las waarbij de bouwer altijd met de romp begon omdat dat het makkelijkst was! Luister: een romp dient alleen om de motor, de vleugel en de staart op gepaste afstand van elkaar toe houden en kost verder alleen geld! (en moeite...)
     

Deel Deze Pagina