150 Tons kraan met vakwerk giek in 3D

Discussie in 'Model truckers' gestart door Helicor, 20 sep 2024.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals sommigen hier al wel weten heb ik deze winter de CT130 kraan gebouwd, waarvan op Cults de data te koop staat aangeboden. Dat is een leuke en realistische machine geworden. Een week of 2 geleden is er een 'luffing jib' bij gekomen, waarvan ik ook de data bestanden heb gekocht en inmiddels gebouwd. Er zijn echter in de kraan als de jib de nodige veranderingen noodzakelijk (of gewoon leuk(!)) om de realiteit beter te benaderen.
    Het model is gebaseerd op de Kobelco CKE1350G-2, maar de ontwerper wilde dat niet zelf publiceren, om legale problemen te voorkomen, en zodoende zijn er ook moedwillig wat wijzigingen in het ontwerp aangebracht.
    Nu zou ik wel het eea hier kunnen beschrijven, zowel van de bouw, als van mijn aanvullingen cq. veranderingen, maar weet niet of er hier voldoende belangstelling voor is.
    Ik zal een paar plaatjes van de kraan en van het nieuwe geheel plaatsen, om je een idee te geven, en dan hoor ik het wel.
    Cor

    [​IMG]

    Tja, een trapje werd wel nodig :koud:; en als contra gewicht tijdelijk nog mijn accuboormachine; in 2 contragewicht delen zit nu samen precies 4 kg lood....
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2024
  2. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    342
    Locatie:
    dordrecht
    Netjes, heb hem voorbij zien komen hoeveel ruimte neemt die in beslag als je hem wilt meenemen? en wat kan die tillen
     
    Alex Kooijman vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Dat ligt er natuurlijk helemaal aan, hoe ver je hem wilt afbreken, maar om je een idee te geven van de hoofd afmetingen, heb ik het volgende om met je te delen:
    [​IMG]

    En omdat het oorspronkelijke ontwerp nogal wat demontage werk vereiste, heb ik een aantal aanpassingen gemaakt, waardoor de jib, compleet met de outriggers opgevouwen kan worden, zonder deze verder te moeten demonteren. Je hebt dan wel de lengte nodig, maar die is snel deelbaar door de 4 pennen te verwijderen tussen elk van de mast delen.

    En wat kan die tillen? Geen idee, en eigenlijk vind ik dat totaal onbelangrijk; als je een model truck bouwt, dan is het toch ook niet echt interessant hoe hard die kan rijden?
    Op een demonstratie met bootjes was er eens een aantal duikboten, en een van de deelnemers was een beetje flauw van al die jongetjes (en volwassenen) die langs kwamen en allemaal vroegen: meneer, hoe diep gaat die?....
    tja, tot de bodem dus.....
     
    Marko, ozy, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.400
    Locatie:
    Achterhoek
    Geweldig apparaat zeg. Lading kun je ook aan het hijsvermogen aanpassen.

    Wel inderdaad een dingetje om zulke apparaten mee te nemen vooral als het niet je enige model is dat je wilt showen. Maar ook gewoon gaaf om te bouwen toch
     
  5. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Ziet er netjes uit Cor.

    Die van mij ligt ff stil door een ander modelbouw projectje :D
     
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Rotterdam
    Belangstelling voor een bouwverslag is er altijd Cor! Met alle respect maar toch is wat anders dan een tamiya die in elkaar geschroefd wordt.

    Mvg Mitchell
     
  7. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    montfoort
    Ja zeker cor , maak daat maar een verslag van , waarom niet. Ik volg.

    Ben wel benieuwd naar meer foto's van dicht bij.

    Succes gr bertus
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Ja Rolf, daar zeg je me wat, en een van de belangrijkste veranderingen die ik , na het geheel eerst helemaal volgens de plannen geprint en samengesteld te hebben, heeft hiermee direct te maken, hoewel een mogelijk defect bij het opzetten in eerste instantie de directe aanleiding was, daarover dadelijk meer.

    Eerst even een disclaimer: als ik verder in deze beschrijvingen het heb over hoe het hoort (of juist niet) dan doel ik op wat algemeen gangbaar is in deze industrie, en meer specifiek, bij dit model kraan van deze capaciteit. Het betreft dus de Kobelco CKE1350G-2, met een max lift vermogen van 150 Ton, wat een upgrade is van de F-serie, die 135 Ton max. capaciteit heeft. Daarvoor heb ik, meest ná de bouw, het internet afgestruind om zoveel mogelijk de juiste onderdelen en de juiste uitvoering te vinden. Het is namelijk zo, dat het oorspronkelijke ontwerp van de onderwagen èn de bovenbouw heel mooi en modelgetrouw is uitgevoerd door de Duitse ontwerper, maar de hoofdgiek begint al visuele afwijkingen te vertonen, terwijl de flyjib eigenlijk helemaal een samenraapsel van diverse componenten is geworden; dat heb ik op een aantal punten gepoogd te verbeteren. Maar in deze wereld zijn er zoveel verschillende ontwerpen, dat het niet echt opvalt, als je niet naar de details kijkt, of kent!

    Goed, terug bij de opbouw en de transport mogelijkheden van het model:
    Als je jib op de hoofdmast wordt gemonteerd, dan loop je eigenlijk gelijk tegen een lastige montage aan, want om het achterste A-frame op de giek-kop te monteren, moet die kop uit elkaar geschroefd worden, dat zijn 10 schroeven, en dan valt die kop ook min of meer uit elkaar. Het oprichten van de flyjib gebeurt door de hoofdmast op te richten, waarbij de wielen op de kop van de jib over de grond rollen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als de hoofdgiek dan onder ca 60° staat, dan gaat het fout in dit geval.
    [​IMG]
    De jib kan op dit punt niet verder naar binnen draaien, omdat hij een verdikking heeft, die niet in de ruimte van de giekkop past, zie pijl
    [​IMG]
    Dus op dit punt de hoofdgiek verder oprichten is er niet bij, maar op dat punt kan je al wel de jib gaan oprichten, waardoor die toch in de juiste stand komt te staan. Maar het blijft een belangrijk aandachtspunt!

    De 2 A-frames worden in dit ontwerp gemonteerd op de bestaande 2 overblijvende bussen van de giek kop, maar zoals eerder gezegd, om die achterste te monteren, moet de giek-kop uit elkaar want het A-frame moet gemonteerd worden op een vaste, opgesloten as, op de volgende tekening aangeduid met het bovenste pijltje.
    [​IMG] Bovendien koen de tuidraden van de hoofdgiek los van de kop.
    Het punt met het middelste pijltje is voor de voorste A-frame, en aan het onderste punt wordt de flyjib bevestigd.
    Nu is het zo, dat de meeste kranen met een vakwerkgiek een adapter hebben, waardoor de jib steun ruim onder de hartlijn van de hoofdgiek komt te liggen, en bovendien kunnen de A-frames dan ook op deze adapter gemonteerd worden, waardoor je alleen de adapter van de kop moet demonteren, wat gemakkelijk en snel gedaan kan worden door de 4 pennen te verwijderen uit de giekkop. Het enige wat dan nog gedaan moet worden is het loshalen van de luffing kabel, en de 2 tuidraden die met 2 pennen/schroefjes aan het basis deel van de hoofdgiek zitten.

    Die adapter moest er dus komen; ik heb eerst een triplex modelletje gemaakt om te zien of de geometrie van de diverse bussen juist is.[​IMG]
    En in deze uitvoering kan de hoofdgiek helemaal opgetopt worden, zonder dat er iets klem loopt.[​IMG]

    In eerste instantie heb ik een paar 'ogen' voor het voorste A-frame gemaakt op het basisdeel van de jib, waardoor de achterste A-frame op on schuiven naar het vrijgekomen punt op de giekkop. Maar nu ik toch een adapter ging ontwerpen, heb ik daarvoor gelijk een voorziening gemaakt, waardoor alles in 1 geheel gedemonteerd kon worden. Hieronder zijn de gevolgde stapjes te zien.
    [​IMG]

    [​IMG]
    En kan dat frame netjes langs de jib basis gelegd worden.
    [​IMG]

    Eerst een proefstukje van 1 zijkant van de adapter; wàt een lastig ding is voor mijn zeer beperkte 3D-tekenkunsten.
    [​IMG]
    Ik heb even geen plaatje beschikbaar van de losse adapter, maar wel van het samenstel met de jib en de beide A-frames.
    [​IMG]
    en het detail.
    [​IMG]
    De adapter in close-up, nog voordat hij is nabewerkt/opgepoetst....
    [​IMG]

    Op een groter model van Kobelko ziet die adapter er dan zo uit, en kan compleet op een dieplader vervoerd worden.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier een modelletje van een Liebherr jib-voetstuk.
    [​IMG]

    Maar toen die 2 A-frames netjes op elkaar lagen, werd het ook heel duidelijk dat de plaatsing van de schijven in die A-frames te wensen overlaat: de verseizing van de staalkabel is véél te groot. Dat kan met de helft gereduceerd worden door 1 van de schijvennesten een halve steek te verplaatsen. Makkelijk genoeg, de bus op de as aan de ene kant te verkleinen en aan de andere kant te vergroten. Deze grote verseizing is voor een staalkabel een groot probleem en zorgt voor snelle slijtage door de wrijving op de schijf flanken, en veroorzaakt 'birdcaging', wat gewoonlijk einde oefening van de staalkabel betekent! en die dingen zijn prijzig..
    [​IMG]

    Die schijvennesten hebben nog een ander probleempje: de staalkabels lopen tegen de dwarsbalken van de a-frames aan tijdens het oprichten, dus als die 'poten' helemaal uit elkaar staan.
    [​IMG]
    Detail.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2024
    ozy, bvdh, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Eerst even 2 aanvullingen: die eerste lijntekening van de 4 standen tijdens het oprichten van de luffing jib in mijn vorige post, is afkomstig van een Liebherr publicatie op het internet.
    Het andere punt dat ik had moeten maken is dat de verseizing van de luffingdraad tussen de beide A-frames natuurlijk helemaal niet zo erg had hoeven zijn: er zijn gewoon veel te brede spacers toegepast tussen de schijven; die moeten gewoon zo dicht mogelijk bij elkaar staan, net zoals dit ook het geval is bij het schijven nest in de giektop, en in een hoofd hijsblok.
    Een ander punt is dat ik er nu wel achter gekomen ben, dat de manier waarop de beweging van de luffing jib tot stand komt, gewoon niet past bij dit model kraan; deze manier, met de verstelling tussen de 2 A-frames komt wel voor bij de grotere modellen van Kobelco, dus vanaf 250 Ton, maar tot 150 Ton is de afstand/hoek tussen de A-frames vast, en wordt gevormd door 2 in het midden scharnierende stalen stippen.
    Dit is duidelijk te zien op de lijntekening van de jib broekstuk, samen met de adapter en de 2 A-frames op de "nr 3 dieplader" hierboven. Er is ook een tekening van het samenstel zonder de trailer, zie hier, met de 2 A-frames in het rode kader
    [​IMG]

    en daarin heb ik de 2 strippen tussen de A-frames met een rode lijn aangegeven:

    [​IMG]

    De 2 A-frames scharnieren samen op het punt A op de giek adapter, terwijl het onderste deel weer scharniert op het draaipunt rechts daaronder, dus als beide delen uitgevouwen worden, en dan openen de 2 stalen strippen (in rood gemarkeerd) ook en bepalen dan de vaste afstand tussen de 2 A-frames.

    Hierbij zit het luffing mechanisme met het vaste deel onderaan de bovenzijde van de hoofd giek, en functioneert op een soortgelijke manier als de verstelling van de giekhoek van de hoofdgiek zelf. Hoe dat precies in zijn werk gaat, daar ben ik nog niet helemaal uit, maar de betreffende onderdelen staan wel met de hoofdmaten en gewichten in de specificatie van deze 1350G-2.
    Hierbij een plaatje van de luffing jib die opgericht wordt, een Noorse kraan aan 't werk in Denemarken. Je ziet hier de 2 A-frames met de gestrekte vaste links tussen de beide delen; aan de rechter daarvan zitten dus de 2 tuidraden die naar de evenaar gaan om de jibhoek te verstellen.
    [​IMG]

    Wat mij nu dus bekend is, is dat het model niet echt een echte verkleining van de grote jongen is, maar is uitgerust met componenten van andere modellen.
    Wat ik daarmee ga doen weet ik even niet, want als je dit model kraan niet kent, is er niemand die het ziet.
    En zo zijn er wel meer afwijkingen. Hierbij even een plaatje van de 'echte' jib op diezelfde Noorse kraan
    [​IMG]
    en vergelijk dit met de kop van het model (wat in feite een wat verkleinde/aangepaste versie is van de kop van de hoofdgiek)
    [​IMG]
    Hier ontbreekt nog 1 'voorwiel', (rechts). Deze kop is veel te breed; in feite loopt hij behoorlijk spits toe. Dit is iets wat ik niet kan vervangen, gebrek aan 3D tekenkunsten, want het hele top deel moet daarvoor veranderd worden, omdat de de hoek tussen de hoofd koorden heel anders verloopt.
    Cor
     
    ozy en bvdh vinden dit leuk.
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Cor,

    Om jou vragen een beetje proberen te beantwoorden hier een kleine bijdragen aan jou zoektocht. De Kobelco heeft een vrij bijzonder systeem voor de beweegbare jib op te bouwen. Ik geloof dat een Hitachi dat ook kan maar dat weet ik niet 100% zeker. De Kobelco kan namelijk zijn jib op zijn kop onder de hoofdgiek monteren. Wat hier het voordeel van is is dat het behoorlijk ruimte besparend is. In plaats van dat je de gehele hoofdmast en jib uit legt over de opbouwplaats ligt alleen de hoofdmast nog maar op straat en ligt de beweegbare jib er onder. Om dit op te kunnen richten hangt er ook nog een steun/3e sprenkel bij de kop die het schijvennest opvangt en begeleid zodat deze niet plat tegen de mast komt te liggen als de 2e sprenkel over het dode punt heen gaat bovenop de kop. Ik heb op het bouwmachineforum wat foto's erbij gezocht helaas wel een ander type maar dat maakt voor de werking even niet uit.

    161-6121_IMGkl.JPG

    Hier de hoofdmast een stukje omhoog gezet en goed te zien dat de rood witte jib onder de hoofdmast hangt.

    BILD0697.JPG

    Na het oprichten van de hoofdmast en jib ziet het er dan zo uit in zijn totaal. Ook wat opvalt is dat met deze manier van de jib verstellen de sprenkels een stuk korter zijn dan bij de traditionele manier zoals bijvoorbeeld een liebherr gebruikt.

    BILD0696.JPG

    Betere blik op de kraan zelf is duidelijk te zien dat er nog een schijvennest gemonteerd wordt aan de voet van het aframe. Opzicht is dit niet zo heel lastig om aan te passen op het model gok ik.

    Nog een kleine kanttekening over de kop van de jib. Ik weet toevallig dat de ontwerper met google sketchup de kraan getekend heeft. Dit is voor complexe vormen zoals de kop niet toereikend waardoor hij eigenlijk wel gedwongen uit kwam bij de vorm die die nu heeft. Erg jammer eigenlijk want naar mijn inzien doet het wat afbreuk aan het model maar dat moet natuurlijk ieder voor zicht weten. Ik hoop je weer een beetje op weg geholpen te hebben.

    Mvg Mitchell
     
    ozy, Leo Broers en Mark300 vinden dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Bedankt voor je bijdrage Mitchel; ik was er niet mee bekend, dat deze Kobelco de luffing jib ook onder de hoofdgiek kan monteren, en bij een erg beperkte ruimte is dit zéker van voordeel. Het lijkt me overigens wel een lastig karwei, en bij het oprichten van de hoofdgiek moet je wel de jib tegen de giek laten hangen, want de voorwielen op de jib punt doen in die stand geen dienst, kijk maar eens op de een na laatste foto van mijn vorige post.
    Die derde sprenkel waar jij aan refereert is niet om het schijven nest op t vangen, maar om de tuidraden vanaf de achterste A-frame (sprenkel?) op te vangen, daarvoor zitten er 2 schijven in de top die open zijn van boven, en elk 2 geleide platen in een V-vorm er naast hebben. Dat bokje zit scharnierend op de jib adapter voor transport doeleinden, en wordt in bedrijf opgericht. Die noemen ze hier de "Rear guide roller".
    [​IMG]
    Op de kraan in werk stand, ziet het er dan zo uit:
    [​IMG]

    Het is duidelijk dat die 'rear guide roller' essentieel is tijdens het oprichten, ook als de jib in de normale, gestrekte vorm is opgebouwd, want als je de hoofdgiek ver optopt, dan zouden de 2 tuikabels voor de jib, ergens op de kop van de giek gaan liggen, maar nu worden die 2 tuien opgevangen door de 2 schijven op die bok (3e sprenkel)
    Ik heb even gauw een schetsje in elkaar gefröbeld, dan ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Het onderste schijven nest voor de luffing jib wordt bij deze kraan niet op het machine frame gemonteerd, maar op het eerste, onderste giek verlengstuk, dat daarvoor een paar ogen heeft (achter/boven)
    [​IMG]

    In de werkstand dus zo
    [​IMG]

    Dat schijven nest dat daar gemonteerd wordt is deze
    [​IMG]

    en werkt samen met de bovenste evenaar, die een nogal uitzonderlijke vorm heeft naar mijn idee, met 2 x2 schijven haaks op elkaar gemonteerd
    [​IMG]

    En hier is het punt waar ik niet helemaal (zeker) uit kom, dat betreft het inscheren van deze luffing set-up.
    Ik heb een mailtje daarover naar Almere gestuurd, maar (nog ) geen antwoord ontvangen. Ik heb om een operator manual gevraagd, dat hebben ze vast wel in .pdf formaat.
    Even afwachten dus.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2024
    M@rcel, ozy en Leo Broers vinden dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Nog even een aanvulling betreffende die "Rear guide roller", die Mitchel het 3e sprenkel noemt (is dat de NL naam voor die A-frames? Sorry maar ik ben niet zo bekend met de Nederlandse benamingen, na een jaar of 30 practisch uitsluitend in een Engelstalige omgeving te hebben vertoefd), hierbij nog een foto van dat ding op dezelfde 100 Tons kraan van Zwagerman. Hier zijn dus duidelijk die 2 'vangrollen' te zien voor de tuien tijdens het oprichten, hier helaas nog niet gemonteerd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2024
    bvdh vindt dit leuk.
  13. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Zuid Holland
    De Hitachi KH serie kon ook de jib onder de hoofdmast leggen , dit was vanaf de KH300 mogelijk.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Nog even een zijstapje betreffende de bevestiging van de diverse kabels op de trommels, en natuurlijk ook aan het andere uiteinde, de hijshaken. Zoals het in het model is voorgesteld zit er een gaatje in de zijkant van de drum, waardoor je de draad moet zien te krijgen, waarna er aan de andere kant een knoop in de draad wordt gelegd. Geen erg handige manier.
    "Vroeger" was de gangbare methode bij hijskranen om het kabel uiteinde met een wig te bevestigen; op de trommel was dat dan meestal geintegreerd in de trommel, en aan het vrije uiteinde met een draadslof, zoiets dus:
    [​IMG]
    iets duidelijker:

    [​IMG]
    Al naar gelang de plaatselijke wetgeving zit er tenminste één klem gemonteerd op het vrije uiteinde, met als doel te voorkomen dat de kabel, in onbelaste toestand uit de wig zou kunnen schuiven, en zo loskomen. Sommige landen vereisen dat de klem ook om het trekkende part (links) gemonteerd moet worden, en zelfs met 3 klemmen.
    Het voordeel van zo'n draadslof is dat je de kabel kunt inkorten als je ergens dicht bij het uiteinde een ongelukje hebt gehad, waardoor er een paar meter van de draad afgehakt moet worden; dat is ook weer niet leuk als je een aangepunte draad hebt, want dan moet je hem eerst weer afbinden.
    Allemaal tijdverlies. Een technisch veel mooiere oplossing is, om een taluritklem op het kabel uiteinde te persen, en die in een bijpassende kamer te monteren; ik heb een paar screenshots gemaakt van een Liebherr filmpje dat deze oplossing toont:
    [​IMG]

    Even opschuiven, en klaar!
    [​IMG]

    Dat idee heb ik toegepast bij het uiteinde voor de haak, en pas na de bouw van de machine, ook op de trommel zijde.
    Simpelweg een stukje buis van een passende maat op de draad gelijmd.
    Aan de kant van de drum was het wat meer werk om dat passend te krijgen, maar dat is gelukt; eerst een buisje gedrukt met een cilindrische buitenkant en de binnenkant taps toelopend voor de draad; lastig uit te leggen, maar hier volgt een doorsnede van dat buisje:
    [​IMG]

    Met moed beleid en trouw een gat van 8 mm schuin door de trommel geboord, waar dat buisje dan in gelijmd kan worden
    [​IMG]

    Ingelijmd...
    [​IMG]

    De beide uiteinden van het buisje dan glad gevijld en geschuurd met het trommel oppervlak , en de draad er door gestoken met een busje dat weer in het buisje past, met de knoop in de draad; hiervan heb ik even geen plaatje, maar dat wordt nog verzorgd.
    En klaar voor gebruik
    [​IMG]

    Tot later,
    Cor
     
    Alex Kooijman en ozy vinden dit leuk.
  15. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Over die klem.

    Mij is geleerd met TCVT cursus dat de klem een net ander doel heeft.

    Klem moet op 1x diameter kabel afstand bevestigd worden van de wig.
    Dan kan je controleren of de kabel niet aan de wandel gegaan is door je wig heen.
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Tja Mark, er zijn vele opinies en regelementen en wetgevingen in allerlei landen, en ik heb er wel mee te maken gehad, maar stel niet wat de enige goede regel is. Was dat bij die cursus een regel, een eis, of een advies van een instructeur, die ook zijn opinie heeft?
    Ik gaf al een paar voorbeelden van diverse bevestigingen, hier nog een paar: de kabel een meter of meer laten doorsteken, en dan het einde terugbuigen en met een kabelklem op de draad vast klemmen. Of een stuk kabel van ca 15 cm met 1 kabelklem op het dode eind van de hijsdraad vast klemmen. Of een Crossby slof gebruiken, waarbij de wig langer is en door de slof heen steekt, en dan een kabelklem door een gat in de wig vastklemmen direct naast de slof.
    https://wescovan.com/sites/default/files/60wge-s16cr_a_0.jpg
    In een filmpje van Demag zie ik net dat je de kabel 15 cm moet laten doorsteken, met een enkele klem op het dode eind.
    Waarmee ik maar wil zeggen, dat er géén universele methode is, of er maar 1 methode veilig is.

    Genoeg hierover.
    Ik zou nog een paar plaatjes laten zien om die aangeperste bus op het draadeinde in model te gebruiken. De bovenste op de foto is een kunststof busje dat op de hijsdraad is gelijmd en dat in een stalen of geprinte houder wordt gemonteerd en zo verwerkt kan worden in een hijshaak of een wartelpeer, of in een vast punt bv op een evenaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De ontwerper van de jib heeft nu ook het licht gezien, en dit toegepast in het vaste eind van de mast, nl. in de dwarsbalk van de 'strut', ook op de foto. Hij maakte gebruik van een extra busje dat in de dwarsbalk verdwijnt, en waarin de knoop in de draad wordt verborgen. Ik had hem een foto gestuurd van dit soort bevestiging in de liertrommel van de kraan :D.

    [​IMG]

    Hopelijk is het nu wat duidelijker,
    Cor
     

Deel Deze Pagina