Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Voorburg
    PLA+(plus) of LW-PLA-HT (High temperature). Let wel als de motor daar meer als 100 graden wordt is het veel en zou ik naar de koeling gaan kijken indien ingebouwd. My 2 cents.
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    986
    Vanwege de temperatuur stelde ik al ABS of ASA voor. Standaard PLA is geen optie.

    Maar zekerheid geeft het dus niet.
    De saito fa100 is best een ramp om daar de sensor op te krijgen. Overal randjes of nokjes. Kom er maar niet aan uit een deugdelijke oplossing te vinden. Weet dat Hans een buisje aan een aluminium stripje heeft gesoldeerd, maar wilde het in de basis trachten met standaard sensors op te lossen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Tolbert groningen
    3d printen kan prima. Heb zelf nu 2 houders in gebruik die geprint zijn uit petg en zitten nog muur vast. upload_2024-10-21_18-11-44.jpeg upload_2024-10-21_18-11-59.jpeg
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.415
    Laatst bewerkt: 21 okt 2024 om 18:25
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Voorburg
  6. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Dat kan . Waarschijnlijk heb je er helemaal niks aan omdat het de diameter van de neus van de motor anders is per merk en motor. Kan zo voor je tekening aanpassen naar de diameter van je motor.
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    986
    Geen probleem om de .stl te delen, zelfs de .step wil ik wel delen.
    Maar dan moet ik eerst weten dat het werkt, voordat ik ze deel.

    Zoals Rob zegt, het is maatwerk per motor.
    Zie maar mijn knutsel tekening voor de Saito FA100. Deze is nog niet af, maar een tussenstap om de toleranties te testen.
    Daarna moet ik nog een mechanisme maken zoals Rob met de tyrap of een schroefje, om het te klemmen.

    Maar misschien is het wel een optie om een bibliotheek op te bouwen.
    Misschien zijn er meer mensen die tegen de uitdaging lopen om een sensor te monteren.
    Ze kunnen dan het onderdeel zelf 3d printen, of uit besteden.
    Is dat een idee?

    fa100.png
     
    Demaic vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.283
    Locatie:
    Thuis
    ik maak ze vrijwel altijd van aluminium welke met een druppie epoxylijm vastgezet word of met een inbussie bij de ASP en OS, voor de ASP radial heb ik wel een 3D print tekening voor sensorbracket en de magneethouder
    voor de meest gangbare brackets kan/wil ik een siliconen gietmalletje maken en de brackets uit PU maken
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    986
    Kan je enkele voorbeelden geven (afbeeldingen) van je aluminium brackets?
    En heb jij een machine park tot je beschikking of is het zagen en vijlen?
    Want niet iedereen heeft de middelen om een dergelijk werkstuk te maken.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.283
    Locatie:
    Thuis
    een uitgebreid machinepark heb ik niet, met zagen, vijlen, en de nodige creativiteit kom je een heel eind, ik zal eens wat plaatjes maken van mijn knutsels
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2024 om 10:59
    Demaic vindt dit leuk.
  11. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb al ervaring met ombouwen van viertakt naar benzine. Tweetakt doe ik niet. Daarnaast vlieg ik al vrij lang met de FG serie van Saito, ooit begonnen met de FG36. Vwb de vormgeving, de basis OS FS en Saito FA zijn over het algemeen binnen die merken hetzelfde. (Zeer oude type's daar gelaten) Dus een stl van beide zou je moeten kunnen vergroten en verkleinen. En voor de verschillende type's binnen die merken met een meer of mindere pasvorm rond de 'verstevigings uitstulpingen' rond de as.
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Voorburg
    Oeps, ik heb gelogen, werd terecht gewezen door een vriend. In 2021 of zo, voor hem een OPS 30cc (Was methanol) omgebouwd. Maar dat was een makkie, kon de carburateur vervangen door een Walbro... en de hal sensor op een tie-wrap gelijmd, magneetje in de prop meenemer, loopt prachtig... Image1729618564.231494.jpg
     

Deel Deze Pagina