Al eens op Tweakers zo'n topic over een eigen motor gemaakt: Modding en mechanica maar dan net iets anders Nog maar 1 en dan ook maar hier Een jaar geleden had ik wat modelmotoren aangepast voor een Australiƫr, 1 daarvan was een Alpha .28 (4.6cc) en zijn doel was om met een dragrace op 40 meter in 2.3 sec te halen en all het mogelijke moest eraan gedaan worden. Ik geloof het doel bereikt. Dit was in een gewone 3.5kg 1:8 buggy zonder versnellingen. Nu wilde hij weer wat motoren laten doen waaronder 3 nieuwe LRP32-spec4.1 (5.2cc) Hij had zelf ook een LRP30 door een ander laten doen voor dragracing en wilde weten wat de timingen waren en wilde iets soortgelijks in de nieuwe motoren. Zijn timingen zaten in de richting van die van mij, alleen de krukas was iets anders getimed De motor en de cilinderbus. Alle onderdelen 1 van de dingen die ik maak is een andere achterdeksel, deze bevat wat kanalen die een betere stroming naar de zij-spoelkanalen geeft. Zijn LRP30 kent een dezelfde achterdeksel en wilde hij minimaal voor de 3x LRP32 en LRP30 mijn achterdeksel. Gezien 1 tool om de zijkanten mooi te ronden er 6 aan kan besloot ik er ook maar 2 voor mijn vers aangekochte OSMAX motoren te maken. Overigens gebruikt de dit jaar Nederlands kampioen in de 1:8 onroad klasse ook deze achterdeksels. Hier nog het origineel en de mijne naast elkaar. Het origineel heeft een ronde groef om plaats te maken voor een extra puntje aan de krukas dat voor een handstarter gebruikt wordt waarvoor een hele andere achterdeksel nodig is. Maar niet nodig, dus puntje eraf waardoor je aan mooie gladde oppervlakte overhoudt en tegelijk het volume in het ondercarter verkleint. 1 van de dingen die we vandaag de dag zien bij snelle motoren is een soort van koel/smeer poort net onder de uitlaatpoort. Die kant van de zuiger wordt erg heet en krijgt amper spoeling van het inkomende mengsel voor smering in koeling. Daarom maak ik daar een poortje. Beginnend met een spoelkanaal in het carter. Om vuil in de lagers te voorkomen eerst maar de boel afdekken met een passend stukje. En dan de koel/smeer poort in de cilinderbus: Na ook het aanpassen van de poorttimingen bij alle poorten (en de nieuwe) de randjes afschuinen voor een betere flow en het weer passen van de zuiger en het carter. Toen de krukas. Aangepaste timingen, puntje voor de handstarter eraf, verder ingeboord voor het verlagen van het gewicht en de zgn turboscoop vergroot. The scoop slingert het mengsel onder in het carter rond waarmee het nog beter mengt en beter verspreid. De verbrandingskamer krijgt standaard bij mij de zgn Singh Grooves. Een bedenksel van Somender Singh (heeft een website https://somender-singh.com/ ) Deze groefjes geven nog even iets meer koppel in voornamelijk het middengebied. Alle 3 de motoren klaar: Omdat de motoren nieuw waren moesten ze ook nog even in mijn imloopmachine Hier wordt de iets overmaats zuiger via een soort polijstbewerking naar de cilinder ingelopen, dit doet ongeveer een 70 tot 80% van de inloop. Naast deze LRP's was er nog een Hyper .30 motor die hetzelfde moest ondergaan, een LRP.28 dat bij een revisie was mishandeld en een beetje gefixed moest worden. Een Hyper .21 waarop ik moest losgaan, een Hyper .30 met trekstarter dat alleen iets sneller moest worden. Een lang lopende klus maar zeker leuk om de resultaten te zien. De Hypers moesten ook een andere achterdeksel maar alleen of ik eraan wilde beginnen. Gezien ik alles met handbediende machines doe gaat daar best wat tijd in zitten, niet alleen het werk zelf maar ook het wisselen van gereedschap en uitlijnen ervan. Voor de Hypers had ik dan ook een simpele oplossing gevonden met het oppersen van alleen een schijf: Links de originele deksel, rechts de aangepaste. Ook hiermee zal de volume in het ondercarter veel kleiner worden wat ten goede komt voor de kracht en snelheid van het doorpompen van het mengsel. Nog een paar kleine dingetjes en dan gaan ze terug naar hun eigenaar.