Bouwverslag van de Golden Star (Mantua)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dave Bekers, 11 sep 2021.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.060
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat gaatje kan je beter camoufleren door er een saté prikker in te steken met een beetje lijm. Na drogen zaag je de prikker gelijk met de rust. Dan zie je er helemaal niks meer van.
    Ipv een saté prikker kan je ook een stukje van het oorspronkelijk hout erin duwen, je maakt er eerst een stokje van, met een mesje.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.337
    Locatie:
    Brugge
    Bij Royal Caroline loopt er een enkel touwtje naar omlaag, rond het nageltje gedraaid, geborgd met een drupje CA-lijm, nagel helemaal ingeklopt en touweindje afgesneden.
    Maar jou oplossing ziet er ook gaaf uit, zeker als de houtlijm zal opgedroogd zijn.
     
  3. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Dank voor de tip ! Nu herinner ik me dat ik dat bij je heb gezien, maar vanmiddag dacht ik daar helemaal niet aan.

    Dank voor de tip !

    Ah, dan heb ik 't me wat moeilijk gemaakt met het draaien van het touw. Ik meende dat echt te zien bij jou :). Ik ga 't bij de volgende opnieuw proberen. Als 't dan wat makkelijker gaat, zet ik 't voort. Ik realiseer me nu pas dat dat draaien was wat ik met de messing draad eerder heb gedaan o.b.v. het boekje van Mastini en hetgeen ik bij de Union met dun koperdraad deed. Messing en koper draad draait echter niet zo makkelijk weer terug als garen/touw :).
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.337
    Locatie:
    Brugge
    Het draaien van het touw is een leuke techniek die toelaat de lengte perfect te maken: hoe meer je draait hoe korter het eind wordt, waardoor een iets te lang touw perfect op spanning kan gebracht worden.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.661
    Locatie:
    belgium
    Klopt dat knoopje bij de nagel onderaan doet de 2 touwtjes samen trekken .
     
    Dave Bekers en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste Herman en Guyken, dank voor jullie reacties ! Ik eerst even kijken hoe de tweede juffer gaat met draaien. Als dat goed gaat, zet ik 't voort, anders schakel ik over op de methode van Stephan en Guyken.
     
  7. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi allemaal, de laatste post is al van bijna 3 maanden geleden. Door werk, vakantie, hitte op zolder, Olympische spelen e.d. heeft de bouw even stilgelegen. Vandaag heb ik deze weer opgepakt, maar eerst een heel klein stukje vakantie. Zoals al in het bouwverslag van Patrick @Baker geschreven hebben we de Portsmouth Historic Dockyard bezocht alwaar de Victory ligt en, tot onze verrassing, de omhoog gehaalde helft van de Mary Rose in een zeer indrukwekkend museum. Vanwege de Big Repair van de Victory (de buitenste houtlaag wordt vervangen) hebben we deze vooral van binnen gezien en dat is toch wel andere koek dan bij de diverse replica's die vaak wat kaler zijn vanbinnen. In het musuem van de Mary Rose is naast alle voorwerpen en het schip zelf (in een klimaatbeheerste ruimte) een interessante 3D animatie van het duikproces in de jaren 60, 70 en 80 van de 20ste eeuw te zien aangevuld met echte beelden uit die jaren. De nog bewaard gebleven helft van het schip is begin jaren 80 uit de Solent (de baai bij Portsmouth) gehaald waar 't in 1545 verging. Hieronder een viertal foto's.

    20240714_115804.jpg

    20240714_120120.jpg

    20240714_143027.jpg

    20240714_142003.jpg
     
    Herby63, Hilbert, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Dan de vorderingen van vandaag. Ik heb bij nader inzien het draaien van het touw voor de puttingijzers laten varen, heb de eerste twee puttingijzers van touw losgehaald en ben overgestapt op de techniek van Piet, Herman, Stephan en Guyken. De eerste zeven juffers zijn nu bevestigd, al moet ik de touwtjes nog in de lijm zetten en verven zoals Herman aangaf. Word vervolgd !

    Fig281.jpg

    Fig283.jpg
     
    Herby63, Hilbert, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Gelukkig zijn er nog geen kritische reacties op de stand van de oogjes van mijn juffers, vooral die aan de voorzijde :D. De tip van Piet om ze meteen in de goede stand te zetten had ik duidelijk niet gevolgd, maar bij de Union waar ik met koperdraad werkte was dat ook niet nodig; ze draaiden als een tierelier :). Met het verlijmen van diverse knoopjes is de beweging wat minder, maar met enige speldenprikken door de veronderstelde plek van de lijm zijn we een heel eind gekomen, zie foto.

    Fig284.jpg
     
    Herby63, Hilbert, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Dank voor alle "vind-ik-leuk"'s :). Eindelijk zijn alle puttingijzers bevestigd. Door enige tegenslag duurde dat wat langer. Een aantal spijkertjes bleek door de verschansing heen te prikken. Bij enkele kon ik dat herstellen door het spijkertje eruit te trekken, in te korten en weer terug te duwen door het nauwe oogje in het touw van het puttingijzer. Bij andere lukte dat niet en heb ik 't puttingijzer touwtje eraf geknipt en opnieuw van nieuwe stukken touw gemaakt. Of en hoe ik de "ijzers" nog een kleurtje geef, daar ga ik even over denken. Nu eerst eens kijken hoe de beschrijving verder wil met de betouwing en of dat handig is.

    Fig285.jpg

    Fig286.jpg

    Fig287.jpg

    Fig288.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2024
    pietsan, Herby63, Erik B en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.430
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Dave :):)
     
  12. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Het is al weer enige tijd geleden dat ik heb gepost en helaas ben ik ook niet bij de expositie in Amsterdam kunnen zijn. Ik heb wel enige voortgang geboekt aan de Golden Star. Eerst was ik begonnen aan de betouwing bij de boegspriet, maar daar moet ik nog eens goed naar kijken. Daarna heb ik me gezet aan de masten. De marsen had ik eerder al in elkaar gezet, maar door het raamwerk aan de onderzijde van de marsen pasten de dikste mastdelen niet heen, dus heb ik wat moeten improviseren. Het beste was om de delen van het raamwerk aan de marsen iets verder uit elkaar te zetten met loshalen en de openingen groter vijlen. Nu lijken de masten enigszins op die op de tekening. Graar hoor ik tips voor bijvoorbeeld de betouwing die samengestelde masten moet simuleren.

    Fig289.jpg

    Fig291.jpg


    Fig295.jpg


    Fig297.jpg


    Het passend maken van de mastdeeleindes heb ik machinaal gedaan.

    Fig290.jpg
     
    Herby63, Jaques, Hilbert en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hallo allemaal, dank jullie voor jullie "vind ik leuk's" ! Ik bleek enkele plaatjes in de handleiding te hebben overgeslagen en die betroffen de betouwing aan de boegspriet. Het was niet zo eenvoudig uit twee foto's en enkele summiere aanwijzingen op de tekeningen op te maken waar men precies welk touw wilde vastzetten. Hieronder een aantal foto's van mijn stappen. Het oogt wat vreemd dat twee touwen beide lijken uit te komen bij 1 nagel in de voorste nagelbank, maar ik heb 't maar zo gedaan, mede op basis van wat ik in posten op Modelshipworld kon terugvinden over dit model.

    Fig298.jpg
    Fig300.jpg
    Fig302.jpg
    Fig304.jpg
    Fig306.jpg


    Nu moet de katrol van de "bobstay" (boekje Mastini, bobstag?) nog. Daarvoor heb ik alleen de oogbout al in de boeg gezet. Word vervolgd !
     
    DirkL, Jaques, Lou van Wijhe en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.141
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het zou kunnen dat deze belegd werden op een klamp op de spriet zelf.
    Een ander dingetje is dat je blokken verkeerd in hebt geregen. De gaten in de blokken hou je nu aan de voorzijde. Eigenlijk zou je dus de blokken moeten omdraaien in werkelijkheid.
     
    Dave Bekers, Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  15. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste Hans, dank voor je commentaar. Nu ik er in termen van wrijving over nadenk, is het wel logisch om de blokken omgekeerd te monteren. Op de Union van Constructo heb ik dit niet aan de hand gehad en de plaatjes in de handleiding van Mantua zijn niet heel duidelijk op dit punt (en in Mastini zijn 't allemaal kettingen die de boegspriet vastzetten). Dus ik had niet zoveel referentie.
    Welnu, het was al een heel werk in een kleine ruimte om het allemaal goed te krijgen en het zij zo, m.a.w. ik laat ze zo zitten. De volgende blokken van hetzelfde type zal ik wel omgekeerd monteren (of ik zal jou eerst om advies vragen :) ).
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.399
    Locatie:
    Hillegom
    Nee het is geen kwestie van wrijving maar in het blok zit een schijf waar het touw overheen moet lopen, niet er onderdoor.
     
  17. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hartelijk dank voor jullie reacties, Hans en Jan. Ik denk dat ik wat jullie schrijven, had moeten opmaken uit de onderstaande plaatjes in de handleiding. Toch snap ik nog niet precies hoe de touwen moeten lopen in de verschillende opzetten. Heeft een van jullie hier duidelijkere afbeeldingen bij?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Fig307.jpg
      Fig307.jpg
      Bestandsgrootte:
      313,2 KB
      Weergaven:
      20
    Laatst bewerkt: 31 okt 2024 om 20:24
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.878
    Locatie:
    Sneek
    Dat is vrij duidelijk uit de plaatjes van de beschrijving; je hebt de lijn die het blok op z'n plaats houdt aan de verkeerde kant gezet. Op het plaatje zit het gat waar de lijnen in geschoren worden aan dezelfde kant als de lijn waarmee het blok aan de romp, of boegspriet is bevestigd.

    Groeten, Jan.
     
    Dave Bekers en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.060
    Locatie:
    Ittervoort
    Die blokken, heten eigenlijk katrollen. En dan word het wel een beetje duidelijk hoe die werken. Zoek maar eens op katrol in Google, je begrijpt dan meteen dat het touw over de rol loopt en niet eronderdoor.

    pulleyblock1.jpg
     
    Dave Bekers en janzwart vinden dit leuk.
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.235
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Misschien heb je hier ook wat aan Dave, op de foto's een aantal verschillende ingeschoren blokken die dan takels worden genoemd;

    IMGL1098kopie.jpg

    Voor de duidelijkheid zijn hier de betekenis van de cijfers; (de takel links op de foto is een derde hand en bestaat uit een vast tweeschijf blok en een lopend éénschijf blok)
    1 is een vast blok, 2 is een lopend (bewegend) blok, 3 is het vaste part van de ingeschoren lijn, 4 is het lopende part van de ingeschoren lijn en 5 is het halende part.
    Nummer 6 rechts op de foto is een takel en mantel, wat altijd bestaat uit een vast tweeschijfsblok en een lopend éénschijfsblok en 7 is een éénschijfsblok wat dan geen takel, maar een jol of enkel jol word genoemd. Wanneer de de derde hand (de takel) op het halende part van het enkele jol is gezet zoals op de tekening, dan spreek je van een 'manteltakel' of 'stagernaat'. De takel in het midden van de foto is een vierloper die bestaat uit een vast tweeschijf- en een lopend tweeschijblok.

    hier nog enkele voorbeelden van takels;
    IMGL1099kopie.jpg

    Links op de foto zie je een takel met meer dan 4 schijven en dat word dan een meerschijf jijn wat altijd benoemd word naar het aantal schijven, dus in dit geval een zesschijf jijn, in het midden een 3e hand met een vast vioolblok en rechts nog een 3e hand gezien van opzij.

    Hopelijk word het zo een beetje duidelijker hoe de verschillende takels zijn ingeschoren, er zijn er nog heel wat meer, maar het principe is wel zo'n beetje gelijk.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2024 om 21:16
    Herby63, Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina