Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door JohanvG, 4 aug 2024.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik denk dat het redelijk vergelijkt. De ETA heeft natuurljik veel smallere vleugels, maar mijn Ventus weegt 11 kg (erg licht!) en deze zou volgens de fabrikant rond 8 kg uitkomen. Moet goedkomen volgens mij als je niet heul veul over die 8 kg heen gaat.

    [edit] zie net het vleugeloppervlak van 77 dm2. Volgens fabriek 100 g/dm2, niet weinig maar ook niet erg veel. Mijn ventus zit op 11 kg en 132 dm2. Inderdaad wel een significant verschil. [/edit]
     
    Bertus vindt dit leuk.
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Hij moet ook niet te zwaar worden anders kan ik hem niet goed meer gooien. Maar hij zal zeker lichter worden dan de EDF versie.

    Vandaag de versie van de ontvanger accuhouder gekozen en die is aan het drogen. Gaan 2 accu’s in. TEK ook afgewerkt. Rechts ook nog een extra clipje gemaakt.
    IMG_1818.jpeg
     
    lecraM, ISOLA2, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Heel rustig aan kom ik steeds wat verder. Wat dingen met 3d printen geprobeerd en vooral de inbouw in de romp voor elkaar krijgen. Dat moet wel een beetje netjes en overzichtelijk. Dat schiet al wel aardig op nu en daarna rest nog 12 stuurvlakken aansluiten.

    Ontvanger 2 heb ik een cm of 10 achter de vleugel in de romp geplaatst.
    IMG_1819.jpg

    De regelaar heeft ook een plekje gekregen. Heb de 'servo' kabels flink ingekort. Die naar de motor moeten nog korter. Op deze foto is ook als zoekplaatje de 1e reparatie te zien die ik heb moeten maken. Gelukkig maar een kleinigheidje.
    IMG_1820.jpg

    Aan de andere kant zit ontvanger nr1. Dat moet samen voor storingsvrije vluchten kunnen zorgen (wat met 1 ook wel gelukt was).
    IMG_1821.jpg

    En van bovenaf gezien is er nog meer dan genoeg ruimte voor de motor accu. Maar die ga ik verder pas afmaken aan het einde als ik ook met het zwaartepunt bezig moet.
    IMG_1822.jpg
     
    Nogravity, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Omdat ik vooraf helemaal niks gewogen had, behalve globaal even gekeken hoe het met het zwaartepunt uit kwam heb ik dat nu alsnog maar even gedaan met de situatie zoals het nu is. Dus in de romp zit bijna alles er al in.

    romp 1950
    vleugels binnen 1300
    vleugels buiten 780
    stabilo/rudder/prop/tips 240
    servo's 160
    pennen 800
    kabels 300
    ontvanger accu's 220
    Totaal 5750 gram

    Als er nog een gram of 250 bijkomt voor de aansturingen en wat lijm zit ik zonder lood en motor accu rond de 6 kilogram. Lijkt me dat dit best wel redelijk uit zou kunnen gaan komen. Site van CRG doet het nu niet maar volgens mij gaven ze iets van 7700 gram vlieg gewicht aan.

    Hij gaat op 6S vliegen, weet nog niet of dat richting de 5000's gaat of kleiner.
     
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Na onverwachts wat mooie vliegdagen tussendoor is de winter voor mij nu toch echt wel begonnen. En dat is dus weer wat doen aan de eta. Had al uren zitten staren na hoe ik dingen wil gaan doen, maar is er ook weer een klein beetje voortgang.

    Een gat gemaakt voor de hoogteroeraansturing. Zoals ook te zien is de naad zit niet precies in 't midden en dus de schroeven ook niet. Da's eigenlijk wel een beetje jammer, maar ja 't zal wel vliegen.
    Ook de servo omgedraaid, dan is de aansturing uiteindelijk wat rechter en minder stijl.
    IMG_1851.jpg

    Zorgvuldig aftekenen waar het gaatje moet komen, en dan met de hand met boortjes een mooi rond gaatje maken.
    IMG_1852.jpg

    Zo past het dus ook, en genoeg plek om het goed vast te gaan lijmen met EndFest300 met katoen.
    IMG_1854.jpg

    En even proef gepast wordt het ongeveer zoiets. Met een beetje geluk kan ik dan nog bij de kwiklink om het los te maken, of ik gebruik een 90 graden bochtje. Alle kanten kan ik nog steeds op.
    IMG_1850.jpg

    Volgende stap wordt een soortgelijke oefening maar dan voor het richtingsroer.
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    En voor het richtingsroer zit het gaatje er inmiddels ook in. Voelde eerder als een massieve voorkant, blijkt toch hol te zijn. Om er goed lijm in te kunnen krijgen zal ik dus aan de onderkant een klein gaatje gaan maken. Idee zag ik ergens op een ander forum. En ik ben bang dat er een heel klein stukje van de romp weggehaald moet worden, anders gaat 't daar tegenaan lopen. Maar ja dat kan echt niet anders.
    \ IMG_1855.jpg
     
    ISOLA2, lecraM, Bertus en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Reuze spannend, gaten boren in je nieuwe vliegtuig. Maar geeft wel voldoening als het dan goed zit en gelukt is.
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
     
  8. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Ook erg benieuwd naar. Heb wat dingen over het bouwen van de foto’s van diverse modellen op de Wildflug site afgekeken.
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Hoogteroer aansturing gaat redelijk lukken. Op de servoarm zit het gaatje op 6mm v/d as en daar komt een ballink op (moet redelijk naar boven wijzen). En op het hoogteroer zit een arm van 13mm nu. Maar die moet nog een heel klein beetje korter zodat ik precies de uitslagen van 1cm up/down kan halen met de volledige servo uitslag. Dat kan dan mechanisch niet beter.

    Kwiklink op het hoogteroer kan ik vastmaken voordat ik het hoogteroer vast schroef, daarna kan ik er niet meer bij (tenzij ik een of ander tooltje ga verzinnen).

    Wel hebben ze de hoezen behoorlijk krap ingemeten. Dus moet wel 't heveltje gaan beschermen voordat ik 'm in de hoes doe. Als ik bij de vleugels ook daarmee slecht uit kom ga ik nieuwe hoezen vragen.
     
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb het voor mijn ventus op de primitieve manier opgelost: quicklink aan de servo, en een haakse bocht met ca 1 cm draad aan het andere einde.
    Voor het vastschroeven van het stabilo wurm ik dat haakse eindje in het gaatje van de hevel, en dan stabilo vastschroeven. De ruimte rondom
    de aansturing laat niet toe dat de haakse bocht uit de hevel loopt.

    Nadeel van bovenstaande is dat het potentieel scheef kan zitten (hoogteroer vertrimt) en dat vermoedelijk het gat wel zal uitslijten van het
    steeds weer monteren. Het is wel lekker simpel.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.759
    Locatie:
    Ede
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Boel manier om iets voor elkaar te krijgen. Is wel een hele puzzel om de methode te zoeken die 't beste bij je past aangezien er helemaal geen beschrijvingen bij zitten. Maar ja dat was bij de Avionik's ook niet zo.

    Had wel gisterenavond precies die oplossing met de spuitzakjes van Serge ook bedacht. Leuk om te zien dat dat dus ook werkt.

    Moet nog op m'n lijstje er bij, kapjes voor de 2 wielen maken.

    M'n volgende toestel heb ik ook al binnen, en die is enorm uitgebreid gedocumenteerd met dvd's en dergelijke. Maar ja dat is dan weer houtbouw. Paco Models Sztar 13, een klassiekertje. Maar eerst de eta af. Het is alleen zeer de vraag wanneer hij gaat vliegen en vooral waar de 1e vlucht gaat plaats vinden.

    In Kampen moet ik ook maar weer eens gaan kijken als de Ventus vliegt.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Ik kan eindelijk zeggen dat ik voor nu met de Romp klaar ben. Al het andere doe ik handiger om wat later te doen.
    Moet nog gebeuren
    - naam/id stickers
    - accuplankje
    - lood indien nodig
    - vastzetten vleugel stekkers.

    De hoogteroer aansturing is gemaakt met een normaal kwiklinkje. 9mm down, 11mm up met de hele servo weg. Zou eigenlijk 10 mm down moeten hebben volgens de manual, maar ik vind 't prima zo.
    IMG_1863.jpg

    Voor het richtingroer kwam het analoge meetding nog mooi van pas. Fijn als je bedenkt dat je zo'n ding nog ergens hebt liggen.
    IMG_1864.jpg

    Ook hier gewerkt met een normaal kwiklinkje. Kwiklinks heb ik trouwens en met een borgmoertje vast gezet en met wat locktite. Daar zal de evt speling dan niet door komen.
    IMG_1920.jpg

    Wiel zit er inmiddels ook op. Gewoon maar met een drupje epoxy van buitenaf vast gezet met een stukje sticker materiaal er overheen. Sticker is niet helemaal mooi gelukt, maar dat zie je toch niet op 300meter hoogte. De oranje EM sticker kon er nu ook op aan die kant. Iets meer dan 30mm uitslag naar 1 kant en nog iets meer de andere kant op. Goed genoeg. Site gaf 25mm aan, maar een andere site gaf 30mm aan. Beetje meer op rudder kan niet zo heel veel kwaad.
    IMG_1941.jpg

    En dan staat het er zo bij. Propellor is ook gemonteerd en getest op centreer werking.
    IMG_1940.jpg

    Inpakken en op naar de vleugels. Waar ik moet gaan bedenken hoe ik 2 servo's in 1 gaatje ga krijgen.
    IMG_1942.jpg
     
    ISOLA2 en Bertus vinden dit leuk.
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    O ja, zwaartepunt van de romp zonder accu's zit ongeveer net op het laatste stukje waar de vleugel in de romp overgaat. Voor wat 't waard is :)
     
    ISOLA2 en Bertus vinden dit leuk.
  15. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Vandaag toch voor de zekerheid even de kabelboom nog een keer doorgenomen. Alles zit inderdaad op de goede plek, da's een zorg minder.

    Nieuwe zorg. Hoe ga ik dit goed krijgen. Ik heb maar 1 kans om de boel te gaan lijmen. Ergens wel jammer dat ze er niet gewoon elektrische remkleppen hebben in gebouwd.

    Zo moeten ongeveer de servo's voor de binnenste flap en remklep gaan komen. De x08 zo ver mogelijk richting ligger (boven op de foto) anders heb ik niet genoeg hoogte om de hevel te laten bewegen. Benodigde uitslag 1,5cm.
    IMG_1946.jpg


    Het past allemaal op zich wel. Gaatje in rode hevel moet precies tussen de 2 in die ik getest heb. Dus dat wordt 1 v/d andere hevels gebruiken waar de gaatjes net iets anders zitten. Ruimte is er verder niet. Dus ik zal de draad in ieder geval met een 90 graden bochtje moeten gaan doen.
    En ik als ik de servo om draai met de hevel aan de andere kant hou ik natuurlijk meer ruimte over. Maar dit zal nog wel uurtjes staren gaan zijn.
    IMG_1949.jpg
     
    ISOLA2 en Bertus vinden dit leuk.
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Hebben jullie ook wel eens van die eureka momenten als je rustig op de wc zit.
    Gelijk even uit geprobeerd en als ik de X10mini onder de huid schuif in plaats van de X08plus dan maak ik 't mezelf veel gemakkelijker. En 't lijkt nog langs elkaar te kunnen gaan ook.
    IMG_1951.jpg

    Hevel v/d X08 wil ik links hebben. Kan ik er hopelijk heel makkelijk een kwiklinkje aan solderen. En ik hoop alsnog dan de X10 hevel toch bovenin te gaan doen. Even wat passen en meten. Ook dat de stang van de remklep goed langs het servoframe v/d X10 gaat.
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die momentje heb ik altijd in bad;)
    Daar los ik altijd al mijn problemen op.
    Al zo lang ik een smartphone heb, gaat hij mee in bad en zoek ik oplossingen voor vraagstukken.
    Al die jaren heb ik hem droog weten te houden hahahaha.
     
    Berrie en JohanvG vinden dit leuk.
  18. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Op alle foto's zit de remklep aan de rechter kant. Bovenin de voorlijst en dan dus onderin de flap zelf.
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Net een uurtje gepast en gemeten en het gaat zo lukken.
    Maar heel belangrijk, eerst absoluut de kabelboom door de vleugel trekken. Daarna gaat dat nooit meer lukken. De 3 kabels die door moeten naar de andere flap en 2 ailerons komen (op de foto) onderlangs. Schroefje van de flapservo aan de bovenkant kan precies in het hoekje komen.
    Hoogte en uitslag voor de remklepservo zou dan ook goed te halen moeten zijn. Heveltje komt waarschijnlijk aan de linkerkant. Die van de flap komt toch gewoon onderaan, dat gaat zo te zien ook werken. Servo frame moet iets aangepast worden aan 1 kant omdat het daar wat rond loopt.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Misschien een tip over de kabelboom.
    Als je voor aan de kabelboom een ijzer buisje knoop, dan kan je aan de buitenkant met een heel sterke magneet met een doekje tussen de vleugel en de magneet, proberen de kabelboom op zijn plek te krijgen.
    Ik weet het, zoiets kan niet altijd.
    Soms lukt het dan wel weer met een magneetje aan een soepel touwtje, in de vleugel laten zakken en zo de kabel op te vissen. (er moet dan nog geen ijzer in de vleugel zitten natuurlijk.
    Zomaar even een algemene tip.
    Zo heb ik ook wel een spotjes in een plafond gemaakt.;)
     

Deel Deze Pagina