"terug" naar paddles?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Richard Branderhorst, 6 nov 2024 om 11:12.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.142
    Locatie:
    Ederveen
    Ik vlieg al een kleine 9 jaar met E-Trexen 500. Gaat voor mijn doen allemaal prima, al vele jaren geen crashes. Alle drie zijn ze uitgerust met een Bavarian Demon. Ahoewel ik geen superexpert ben met het afstellen, kan ik mijn weg redelijk vinden in de software.
    Nu wil het dat ik een Tex-600 er bij heb, en ik wil eens kijken hoe ik om kan gaan met slechts een (ouder merk: Spartan) staartgyro en paddles. Bert en nog meer vliegers zeggen dat het niks moeilijker is dan met een stabilisatie unit.
    Ik vlieg met JETI sinds ruim 2 jaar en waar moet ik aan denken met het programmeren van deze -600? Nu moet dat allemaal weer in de zender, in tegenstelling tot de Demon.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet met vrij grote zekerheid een 120 graden driepuntsaansturing selecteren in je zender in plaats van een nick, roll en pitch kanaal.
    Qua vliegen moet je iets pro-actiever zijn, want de heli beweegt wat meer op de wind, en bij het vliegen van figuren moet je ook iets meer rekening houden met wat meer "eigen initiatief" van de heli.
    De assymetrie van een heli komt wat meer naar voren in die zin dat een heli met paddles (of ongestabiliseerde rigid) op snelheid duidelijke afwijkingen gaat vertonen. Hij wil heel licht de neus opsteken, en heel lichtjes in de richting van het naar voren lopende blad rollen.
    Het de neus opsteken komt doordat het naar voren lopende blad iets meer lift geeft vanwege de grotere luchtsnelheid van dat blad, wat een 90 graden verdraaid effect geeft wat de neus omhoog trekt, het rollen komt doordat het voorste blad "schone" (niet verstoorde) lucht krijgt, maar het achterste blad wat "vuilere" lucht, lucht die door het passeren van de rotor wat naar beneden gezogen wordt. Minder lift daardoor=> rol in de richting van het naar voren lopende blad.

    Het dalen bij de landingsaanvlucht versterkt minimaal het neus-omhoog effect, waardoor je tijdens die daalvlucht de neus bewust iets moet drukken om te voorkomen dat je ver voordat je boven het landingsvierkant bent reeds stilvalt.

    De effecten zijn niet groot, en goed met de hand uit te sturen, maar het helpt als je van te voren weet wat er aan gaat komen.
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Doesburg
    Gewoon doen, weining verschil.

    Alleen mechanisch afstellen kost iets meer aandacht.
    Wat met een FBL controler digitaal of automatisch gaat, of waar een FBL controller verschillende aanpassingen doet door alleen van een "sport" voorselectie naar een "expert" voorselectie te gaan moet nu mechanisch gedaan worden.

    Het voordeel van een paddel kop afstellen is dat het een veel groter begrip geeft van wat een FBL controller eigenijk allemaal doet.

    Het belangrijkste is de juiste stuur input af te stellen.
    Bij een FBL is de servo weg gewoon 100 - 100 (of 0 - 100 afh zender) maar volle uitslagen dus, de FBL controller bepaald gewoon de juiste hoek aghankelijk van de voorkeuzes.
    Met een paddel kop zul je de uitslagen zo moeten kiezen dat er een gewenste bladhoek is bij een volle rol of nick input (collective natuurlijk ook maar die is wat logischer).
    Ik gebruikte meestal zo'n 6 graden positief en negatief als stuur input (rol en nick) dat is niks agresiefs prima om te vliegen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.142
    Locatie:
    Ederveen
    OK, duidelijk allemaal. Ik zit er ook aan te denken om de pitch (collective) die ik nu onderin de stick laat beginnen bij -2 en middenstand dan rond de hoover situatie zit, onderin wat verder negatief te zetten, want volgens mij doen de meeste vliegers dat zo? (die verder willen met acro.)

    @Bert, bedoel je het zo, mijn Trexen lopen rechtsom dus bij een vlucht naar voren krijgt hij aan de linkerkant meer lift toch, dan rolt hij toch juist naar RECHTS of zie ik iets verkeerd?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.970
    Locatie:
    Nootdorp
    Bert vliegt met linksdraaier. Ik ook maar het effect is zo minimaal dat je waarschijnlijk niet eens merkt.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D yup, dat zie je verkeerd...

    Er zijn twee gescheiden effecten in het spel. Het ene is dat de bladen tijdens hun omloop in het naar voren draaiende deel van de cirkel meer lift krijgen door het snelheidsverschil.
    Dit veroorzaakt een precessie die de heli WIL rollen, maar omdat de rotor lomp gezien een hele grote vliegende gyroscoop is, UIT dit effect zich 90 graden vertraagd. Ofwel, in plaats van naar links te rollen, wil hij achterover komen. dit effect is vrij sterk, maar wordt ook redelijk goed door de paddle gecompenseerd omdat die paddle met instelhoek nul (t.o.v. de hartlijn van de heli, dus NIET t.o.v. de aanstromende lucht een beetje tegen wil sturen. Het effect is er, maar er is vrij goed mee te leven, omdat je hooguit wat moet duwen om vaart te houden, verder niet. De heli rolt door het snelheidsverschil NIET.

    Het tweede effect is dat als de voorwaarts vliegende heli een stilstaande hoeveelheid lucht passeert, dan ontmoet de voorrand van de rotor stilstaande lucht.
    Dus aan de voorrand van de rotor, is de instelhoek van het blad gewoon de pitch waarmee je vliegt.
    Tijdens het passeren van die lucht, begint de rotor die lucht naar beneden te versnellen, want de rotor zuigt aan de bovenkant en blaast aan de onderkant.
    Dus tegen de tijd dat de achterrand van de rotor diezelfde lucht passeert, heeft die lucht enige snelheid naar beneden. Dit verkleint de invalshoek in de achterrand van de cirkel, dus de lift ook.
    Dit effect WIL de heli achterover kantelen, maar alweer, die gyroscoop, 90 graden verderop in de rotordraaiing betekent dat de heli nu dus bij een rechtsdraaiende heli naar LINKS wil wegrollen. Het effect is erg klein, maar de paddelstang doet er niks tegen, want die zit in het midden van de rotorcirkel, en dat betekent dat beide paddels het effect om en na gelijk ervaren en dus geen of bijna geen tegenstuur reactie ondervinden.

    Het "neus omhoog effect" kende ik vanaf het begin, het is goed merkbaar maar niet lastig want je heli loopt nog steeds rechtuit.
    Ik vloog al 15 jaar voordat ik het rol-effect voor het eerst duidelijk waarnam toen ik korte tijd afwisselend met een rechtsdraaiende en linksdraaiende heli vloog. Ik merkte dat ik met die rechtsdraaier niet zo makkelijk precies dáár uit kwam waar ik wilde. Ik zat in een landingsaanvlucht vaak ongemerkt een paar meter verder naar links dan ik eigenlijk wilde, en toen heb ik eens beide heli's zo zuiver mogelijk getrimd in hoover en ze allebei honderd meter hands-off rechtuit laten lopen. Dan wordt het zichtbaar...

    Beide effecten zijn klein, en absoluut NIET moeilijk of problematisch. Zoals Tbird al zegt, niks moeilijks, gewoon doen.
    Ik noem ze alleen zodat je wéét wat je kunt verwachten, en dat je niet met je trim gaat lopen rommelen (waardoor je heli weer scheef gaat hoveren).
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Krabbendijke
    En wil je voelen hoe dat werkt met een draaiende schijf:
    Pak een fietswiel bij de as, laat iemand er een zwieper aan geven, probeer de as aan 1 kant op te tillen.
    En doe het dan een keer met het wiel de andere kant op draaiend.

    Je voelt heel goed dat de druk die je geeft, 90 graden verder die uitwerking heeft.

    Gr
    Arie
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.586
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb jarenlang een fietswiel meegesjouwd naar de theorie-avondjes die we met de helischool 1 of 2 keer per jaar organiseerden toen we nog uitsluitend buiten lesten.

    Het leukste is om iemand zo'n wiel aan beide uiteinden vast te laten houden, met duim en wijsvinge om de as, en dan te vragen één hand weg te halen. Het wiel valt dan (duh, want dat hou je niet met duim en wijsvinger van de resterende hand).
    Vervolgens die zwieper dat het wiel gaat draaien, en dan nog een keer proberen die ene hand los te laten... De verbazing is groot als het wiel dan niet valt.

    De verklaring voor het fenomeen is overigens vrij simpel, maar lastig in text uit te leggen en plaatjes zijn tweedimensionaal.
     

Deel Deze Pagina