Eenvoudig knikspant bootje Een van de eerste bootjes die ik bouwde was een blikken knikspant model, Dat was ongeveer 65 jaar geleden. Het had een beetje het model van een sleepboot en heeft alleen maar bij mijn hospita in de gootsteen gevaren. Waar het scheepje is gebleven kan ik me niet meer herinneren. Een paar maanden geleden zag ik een uitslag van Tedje in het bouwverslag van Stoompomp en heb ik geprobeerd dit bootje te bouwen van papier. https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-1 Die uitslag geprint en overgezet op de zeekaart en in een mum een rompje in elkaar geplakt. Daarna deze voorzien van attributen uit de rommelkist. Kon ik gelijk testen of een GSM accu kon dienen als vaaraccu. Alleen nog iets verzinnen om het papier van de zeekaart waterproof te maken. Binnen- en buitenkant geconserveerd met water gedragen vloerlak en getest in de wasbak. Boven verwachting hield de vaaraccu (GSM batterij) het meer dan anderhalf uur vol. De papieren romp helaas niet. Langs de naden trok er achter de lak vocht in het papier. Dacht nog wat plastic sheets te hebben, maar dat was bij nader onderzoek toch papier. Bij het opruimen van mijn "magazijn" kwam ik een paar stukken styreen plaat tegen. Restanten verticale raamlamel. Net genoeg om met kunst en vliegwerk opnieuw een rompje te maken. In 2014 stelde ik al dat het scheepje dat ik toen bouwde het laatste zou worden. Maar als er nog geschikte onderdelen liggen dan kruipt het bloed toch! En toen ik de uitslag nog eens tegen kwam gauw aan de slag. De uitslag twee keer overgetekend en het plaatwerk uitgeknipt. Even dacht ik dat het te stug was, maar er ontstond toch een acceptabel model. Eerst alles met schilderstape gefixeerd en toen de naden dicht laten lopen met Revell lijm. Of het houdt zien we later wel weer. Na een dag uitharden ziet het er veelbelovend uit. Het dek aftekenen, een paar strippen dwars in de romp en dan het tape verwijderen. Daarna aan de binnenkant de naden afgestreken met Bison Kombi-Power. Motor opgehangen aan een spantje en de binnenkant van de askoker gefixeerd. Bij de papieren uitvoering als accu een afgedankte GSM-batterij gebruikt, maar die ging na een paar keer opladen toch bol staan. Nieuwe accu samengesteld uit 4 Nimh AAA cellen. Een voor- en achterdekje afgetekend en in de romp gelijmd. Om de flanken wat steviger te maken ook een paar gangboorden gemaakt. Aan de onderkant van de romp een lange scheg gemaakt. Ook het roer vergroot. Toen alles ingebouwd zat bleek de mini-servo opeens “dood”. Binnen 24 uur lag er van Tiny-Tronics een nieuwe in de bus. Tussen accu en ontvanger een aan-uit schakelaar gezet met een laadaansluiting. In de wasbak gedroeg het bootje zich zoals verwacht, maar een vaarproef op open water moet nog volgen. Nu even nadenken wat er aan opbouw op kan. Voor de besturing wordt een MPX Smart SX zender gebruikt. Het 5 Volt motortje komt uit een diskdrive. Het regelaartje max. 6 Volt 1 Amp. wordt gevoed vanuit de ontvanger. De schroefas is een stuk 1 mm RVS rond en de askoker een WD 40 buisje. Het schroefje is een afgetopt 25 mm Graupner exemplaar. Doet het op vooruit stukken beter dan op achteruit. Is een afdankertje van mijn tankertje. Het was leuk om in een paar "verloren" uurtjes zoiets te maken. Zodra er weer iets toegevoegd kan worden gaat het verslag verder. Gr. Klaas.
Tjonge, Klaas. Ik weet niet hoe je het in modelbouw moet vertalen, maar bij een kok zou ik zeggen: jij weet van een drol nog een taartje te maken.
Ja Jan, Niet echt iets gepland, maar meer in een opwelling. Je ziet iets dat herinneringen oproept, je komt iets tegen tussen de onbegrepen stukken (deels omdat ik van alles bewaar) en als ik dan mogelijkheden zie dan moeten die natuurlijk wel uitgeprobeerd worden. Gevoelsmatig kan ik het aardig inschatten, maar had geen ervaring met 1 S-Lipo accu's. Eigenlijk ben ik niet zo van die dingen, maar er lagen nog een stuk of vier uit oude telefoons. Grote vraag was of de ontvanger op die lage spanning wilde blijven werken. Inmiddels weten we dat. En de tijd dat het spulletje bleef draaien verbaasde me. Vandaar dat ik de draad weer heb opgepakt, maar dit wordt een bootje voor de fun. Van origine een bijbootje voor, op zijn Duits, een Rettungskreuzer, maar aangezien er nog wat drijfvermogen over is ga ik eens kijken of het een klein sleepbootje kan worden. Dus eerst maar eens kijken wat er bovendeks moet komen. Gangboorden wat breder, dan een opstaande rand erin en daar overheen de opbouw. En voor Menno, Ik ben ontwerptechnisch niet sterk, maar heb aan boord geleerd om me te behelpen met wat er voor handen was. Gelukkig is er dan het Forum om ideeën op te doen. Dus we gaan het zien. Denk dat ik eerst een vaartestje maak om te zien of het verdere moeite waard is. Gr. Klaas.
Dit ziet er toch al vrij aardig uit, experimenteren blijft leuk. Je moet toch iets om handen hebben tijdens de wintermaanden. Rust,Roest, zeggen ze hier. succes er mee
Vanochtend is er een printje om 1S lipo's te laden afgeleverd en daarmee een 5 Ah exemplaar uit een powerbank geladen. Binnenkort kan er een proefvaart worden gemaakt op 3,7 en 4,8 Volt. Gr. Klaas.
Zie het meer als een flinke stap terug in de tijd Bert. Beetje klooien met voorhanden zijnde spullen. Het grote verschil is dat er nu wel RC materiaal voorhanden is en een cardankoppeling. Destijds was het behelpen met een fietsventielrubber of een stukje slang. Als motor diende toen een Distler motortje uit een oude Trix batterijlocomotief. Die motortjes waren onverwoestbaar en kogelgelagerd. Heb er nog steeds 2, die het nog doen. Liepen een week op een platte 4,5 Volt batterij. En inmiddels ook wat meer ervaring dan toen. Gr. Klaas.
Ik herinner me het draadje over de bouw van Arnafjord, en dat je toen aankondigde dat dat het laatste scheepje van jouw werf zou zijn. Ik doelde eigenlijk méér op het feit dat je tóch weer bouwt. Het "klooien met wat voorhanden is" ken ik: Ravika Putri heeft een houten voedingswatertank, en een condenser uit een stuk stofzuigerbuis en wat draai-afval...
Ja Bert, zoals ik in mijn eerste posting al stelde, bloed kruipt! En bij deze ligt de lat niet erg hoog. Gr. Klaas.