Ik heb even zitten denken om snel wat materiaal te gaan halen en te proberen een betere verdamper te fabrieken. Had een heel mooi plannetje met een cylindervormige verdamper die in de wand van de schoorsteen gebouwd zou moeten worden, maar dan moet er ook een sleuf in die schoorsteen gefreest worden... Erg tijdrovend, en ik heb maar één dag, want morgen weer de nachtdienst in... Hmmm.... Ergo: hoewel vast héél mooi, hoewel vast fantastisch werkend, nu maar even nog niet. Alternatief: de huidige verdamper hangt boven de uitlaat van de verbrandingsgassen. Dat reageert erg snel, maar wind zou de boel wel eens ernstig kunnen beïnvloeden. Een spiraal STRAK om de uitlaatpijp, werkt niet via warme verbrandingsgassen, maar via metallisch contact, en Messing en Koper doen dat vrij goed. Zou ook moeten werken, maar wel een beetje trager helaas. Dus wat voorzichtiger opstarten OF wat beter voorwarmen, maar zou wel qua manier van warmteaanbod (niet te agressief, niet te hoge temperaturen) moeten passen, en veel minder door wind beïnvloed moeten worden. Dus gezwind dat stuk koper weer rechtgetrokken en opnieuw in vorm gebogen. Dat levert dit resultaat op: Ziet er toch wat netter uit (ook) en is naar mijn mening wat veiliger. Uiteraard is net uitgerekend nu mijn gas op, dus zo maar even halen, maar er zit 35 gram gas in de tank, voldoende voor een testrun. Dus dat gaan we zometeen doen.
Halve ochtend zitten kutten omdat ik het gas niet aan het stromen kreeg... Blijkt de nozzle verstopt te zitten, en op een gegeven moment schoot hij even door (gelijk vloeibaar gas in de vuurhaard, gelukkig brandde er op dat moment niks) en sloeg ook weer gelijk dicht. Hmmmm... Het gas is schoon, dat weer ik zeker, en ik zit ook lang niet aan temperaturen waarbij het gas gaat ontleden o.i.d. Ik vermoed dat het hars is uit de soldeertin waarmee ik de gasleidingen gesoldeerd heb. Nozzle in de ultrasoon (een speciaaltje, eigenlijk bedoeld voor gehoorapparaten, zéér krachtig voor in kleine hoekjes, gaatjes en nauwe passages)... Je hoort straks meer...
Laatste testrit en dan hou ik er over op... Dit werkt gewoon en is in de praktijk nauwelijks lastiger dan voorheen, al is het WEL makkelijker om hele domme fouten te maken... Hier de gehele start-up vanaf "koude boot" tot volledig operationeel. In de 3 a 4 minuten dat de camera gepauseerd was, was er niks meer te doen dan toekijken hoe alles vlekkeloos deed wat het doen moest: branden...
Dank je Klaas! Blijkbaar helpt het echt als je twee weken lang ergens lang en diep over na kunt denken. Gisteren in de loop van de ochtend begonnen, en vandaag al dit resultaat...
Mooi, Bert! Petje af. Eén advies, heeft niks met techniek te maken, maar eerder met je eigen vingers: Koop bij de action, blokker (Oh, nee, die is failliet) of Bolpuntkom zo'n 'Creme Brulee brander'. Kosten wel 8 hele euro's bij bol, maar je hebt meteen een goeie vlam om het vuur aan te steken op je schoorsteen. Geen wind die de vlam van zo'n aansteker uitblaast...
Dat IS dit... VOlgens mij zelfs exact hetzelfde ding, alleen dan iets van 4,50 bij de Fixit... Vanmorgen gekocht...
Goed bezig!! Overigens ben ik vorige week eens in Nils Ester langs geweest; leuke vent met een best wel mooie winkel.
Ja, prima winkeltje. Ik kom er de laatste tijd veel te weinig... Maar ja, ik hoef ook niet zo heel veel te kopen...
En die zit er nu op, Ravika maar klaar maken voor een evenementje dit weekend. Hopelijk hebben ze daar een lage waterkant...
En mooi weer besteld! Leuk dat er nog iets wordt georganiseerd. Met een beetje droog en windstil weer is het wel te doen. Geniet er lekker van! Bijna 9 jaar geleden was ik in februari even aan het ijsbreken. Wel een beetje kouwe jatten en later wat reparaties aan roeren en een straalbuis. Je moet met dat plastic spul niet achteruit in het ijs lopen. Was wel even kicken natuurlijk. Gr. Klaas.
Nou, ik hoop toch geen ijs tegen te komen zaterdag. Zojuist maar even een opstartprotocol getest, wat in ieder geval in de (niet super ijskoude) badkamer goed werkt: Handmatig de vlamregeling op "medium", 20 seconden voorwarmen, ontsteken en direct nog 20 seconden bijverwarmen, en dan brandt ie betrouwbaar. Het is dan wel zaak om niet met de regelkraan te gaan spelen maar rustig de boel door te laten warmen, maar de brander is dan betrouwbaar. Verder water en filters ververst, bootje moet er weer tegen kunnen. Zometeen pokkebootje ook nog even aanslingeren, kijken of die er ook zin in heeft, dan kan die ook mee.
Super! Want pokkebootje kan ik nog als het moet vanaf 1 meter hoogte in banden te water laten, maar pufbootje moet éérst te water, voordat ik met stoken kan beginnen... En dan moet ik er wel bij kunnen... Maar ik meende dat die steigers recentelijk in de winteropslag gegaan waren? Of was dat ander drijfspul?
Dat waren de golfbrekers die onze 'haven' vormen. De kunststof steigers liggen er nog in; die liggen nu helemaal rechts langs de kant. Gaan er volgende week uit, denk ik, anders gaan de schaatsers ze als opstapje/afstapje gebruiken. (Mits het hard gaat vriezen)
Gaat morgen denk ik letterlijk een vuurproef worden, kijken of de verdamper het goed bijhoudt, want redelijk fris en winderig... Ben heel benieuwd!