Castle creation phoenix edge hv 160 met dualsky ga6000.9

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door chris.m, 5 nov 2024.

  1. chris.m

    chris.m

    Lid geworden:
    11 feb 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hoorn
    probleem is gevonden. Connectors tussen motor en regelaar (of de soldeer) zijn blijkbaar minder geworden na een 40tal vluchten, connectors vernieuwd en alles werkt naar behoren
    Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.


    Hallo, mijn naam is Chris en ik loop tegen een probleem aan.

    De setup is een castle creation phoenix edge hv 160 regelaar en een Dualsky ga6000.9 160kv v2

    Deze combi zou moeten werken, helaas doet die dat niet. Als ik vanaf stilstand in 1 keer volgas geef slaat de motor vast en geeft de regelaar de storing MOTOR ANOMALY (esc detected a sudden interruption of the motor’s rotation) aan.

    Als ik al met wat toeren naar volgas ga of rustig het gas opbouw functioneert het wel naar behoren en toert de motor volledig op.

    Zonder prop (24x10) funcioneert alles volledig naar behoren, ook vanuit stilstand in 1 keer volgas.

    We hebben al alles geprobeerd in de castle sofware maar niks helpt.

    Ik hoop dat iemand dit probleem al eens gehad heeft of dat er nog iemand met suggesties kan komen.

    Alvast bedankt

    Groetjes Chris
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 nov 2024 om 21:58
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.592
    Locatie:
    Woerden
    Dat is een vrij gewichtige motor. Als je snel vol gas geeft kost het even tijd om die massa in beweging te krijgen. Met andere woorden het kost even tijd om de motor op toeren te krijgen. Dat wordt nog erger als de prop erop zit, die genereerd extra weerstand wat het op toeren komen vertraagd.
    De regelaar "denkt" dan dat er iets mis is met de motor, stopt en geeft die error melding.
    Helemaal zeker ben ik niet maar volgens mij is er ergens een instelling van de regelaar met de naam "Startup" of iets soortgelijks. Meestal kan je die instellen op fast, medium (of normaal) en slow of high, medium en low. Waarschijnlijk staat die op fast of high. Probeer medium of slow, ik heb het idee dat je dan geen problemen meer zal hebben.
     
    chris.m vindt dit leuk.
  3. chris.m

    chris.m

    Lid geworden:
    11 feb 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hoorn
    Bedankt voor het berichtje! Helaas hebben we dit ook al geprobeerd met de startup op low. Heeft niet geholpen.

    Groetjes en nogmaals dank
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.230
    Locatie:
    Rotterdam
    of timing..
    als de timing in de regelaar niet helemaal goed staat, kan hij eenmaal draaiend zijn ding wel doen
    maar vanaf stilstand opeens naar volgas vind hij dan niet leuk
    krijgt hem niet snel genoeg aan de gang..
    dus geeft de regelaar een fout, omdat de motor niet meeloopt zoals hij zou moeten doen volgens de regelaar.

    Meestal staat zo'n ding op auto timing. denk dat je ff moet kijken wat de echte instellingen zijn
     
    chris.m vindt dit leuk.
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    REO
    In welke vliegsituatie of vliegfiguur is wenselijk/noodzakelijk dat er direct vanuit nul naar volgas kan worden opgeroerd?

    Als E vleugel vlieger heb ik maar zelden volgas nodig en dan kort volgas en niet vanuit stilstand maar vanuit laag stationair.

    Voor mij zou dit probleem dus geen probleem
    zijn. Misschien wel een principe zaak.
    Erik
     
    chris.m vindt dit leuk.
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    814
    Je kunt in de instelling voor throttle response 1 kiezen als laagste stand.

    Het lijkt er op dat de inertie van je systeem motor + propellor te hoog is voor de castle software. Als je een mailtje naar tech support van castle stuurt krijg je altijd een reactie en waarschijnlijk een wijziging in de volgende software versie.

    Je kunt ook kijken of een lichtere propellor het probleem verhelpt.

    Ik heb dit probleem aan de hand gehad met een chinees en opgelost door een drie standen schakelaar te programmeren. Stand A motor UIT, stand B motor stationair met een van de potmeters, stand C kruissnelheid met stick in het midden met een andere potmeter. Daar was goed mee te werken.
     
    chris.m vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina