GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Korla Plankton

    Het aanbrengen van de webbing..met een blokje voor de uitlijning...

    11.jpg




    Zelfde bij het tipdeel..alles kaarsrecht...

    12.jpg




    De boven ligger er op...

    13.jpg




    En hoe krijg je de 2 helften spatzuiver tegen elkaar..wel..zo dus..tegen elkaar aan bouwen..

    14.jpg




    De voorlijst in model maken..ach..wat moesten we zonder David schaafjes...

    15.jpg




    En de tip er aan lijmen...

    16.jpg




    Koppelen van de onderschaal met een strook balsa..daarom zitten de knikribben 5 mm uit de knik..

    17.jpg




    En ook vast een lasplaat voor de bovenschaal er in....en tevens de triplex knikversterkers er in. Die maak ik van 0,8 mm triplex en de sleuven met een zaagblad..dan piest het presas..


    Let op de opvulblokjes..de Wash-in van het rechter middendeel van 3 mm..

    18.jpg




    De boven schalen worden eerst aan elkaar gelijmd en dan omgekeerd en op de vleugel gezet...

    19.jpg

    20.jpg
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Het WK van 1975, slot: De reis, het vliegveld en de oefendag.

    De grote dag was bijna aangebroken..via Schiphol...Varna..Sofia en Plovdiv naar het Voisil vliegveld voor de WK dagen. Maar...er was nog een zware beslissing te nemen..

    Naast mijn Wakefield "project" hadden we nog een project lopen..junior...en die was anderhalf jaar en...na wikken en wegen hebben we in goed overleg besloten dat Hannelore op junior zou blijven passen en de dreumes niet naar haar moeder zou gaan want dan zou ik me daar dusdanig zorgen over maken dat ik zeker geen wereldkampioen zou worden..

    Het is overigens het enige EK/WK in die periode dat beide niet mee gingen want in de volgende jaren waren ze er altijd bij en nog heden ten dagen krijg ik wel eens op mijn kop dat ze "niet mee mocht"...oeps..


    De reis van Schiphol verliep voorspoedig... een team van 9 vliegers met giga modellen koffers en de teamleider Hans van Rij. Het was laat toen we in het hotel in Varna aankwamen..zeer laat en man man..wat hadden we een honger en dorst echter..nix noppes alles gesloten.

    Tot we ergens in een gangpad een frisdranken automaat ontdekten..werkend op Bulgaarse kwartjes..die we natuurlijk niet hadden.
    Wat we wel hadden was gereedschap en 10 minuten later hadden we allemaal wat te drinken..

    Het hotel lag direct aan de Zwarte Zee en onze binnenlandse vlucht die volgende dag was pas laat in de middag dus..plonzen allemaal!!.

    Eindelijk zaten we met onze modellen koffer gewoon in het gangpad in het vliegtuig voor de vlucht naar Sofia...een prachtige vintage kist..met wel 2 motoren. Hoewel..het vertrek duurde en duurde en vanuit de cabine zagen we hoe meerdere monteurs met veel te veel gereedschap onder de opengeslagen motorkap aan het frunniken waren. Na een half uur sloten ze de kap..keken naar de gezagvoerder en haalden de schouders op. Ons Bulgaars was niet al te best maar dit begrepen we heel goed en werden wat beek om de neus.

    De reis.jpg


    Na een bumpy flight van een krap uurtje kwamen we in Sofia aan..gingen direct door naar het inpandige treinstation en lieten het landschap op weg naar Plovdiv aan ons voorbij trekken

    Eenmaal buiten het station en dus na al dat gereis eindelijk "buiten" kregen we een cultuurschok...op het plein voor het station waren oude vrouwtjes op de knieën met een krabbertje het gras tussen de klinkers aan het verwijderen onder het toeziend oog van diverse soldaten met Kalasjnikovs..uh..waar de fuck zijn we aangekomen???


    Plovdiv_Railway_Station_TB_1.jpg



    Hoe we in het onderkomen voor de krap 300 man WK deelnemers uit 33 landen zijn gekomen weet ik niet meer...we hadden nog steeds die schietgeweren voor de ogen. Het onderkomen was een deel van de Medische Universiteit en het ontbrak er ons aan niets!!


    Plovdiv-Medical-University-of-Dentistry-in-Plovdiv-Bulgaria.jpg




    De eerst dag bleven we op de Uni..bijkomen en processing..het keuren van de modellen....ploeg voor ploeg moesten we langs de officials en alle onderdelen van de maximaal 4 modellen (3 voor de wedstrijd en 1 reserve) werden besnuffeld en van stempels voorzien.

    De volgende dag konden we eindelijk naar de WK locatie...een vliegveld ten noorden van Plovdiv op iets van 15 km afstand. Buiten de Uni stond een lange rij bussen..en meerder politie auto's. Waarom de gestapo er bij moest zijn...het werd snel duidelijk...die gingen voorop en al het tegemoetkomend verkeer moest de berm in want de bussen reden niet rechts van de middenstreep..ook niet links er van..maar keurig midden op de weg..natuurlijk..wij waren VIP's in het kwadraat!!

    Plovdiv naar Vliegveld.jpg


    Vliegveld.jpg




    Het oude vliegveld was groot..zeer groot en geen moeilijk begaanbare heide waar je door heen moet zwoegen maar gras tot aan de horizon en..er stond zelfs een vintage heli klaar...nee..niet vliegklaar..

    49468_1528050235.jpg



    Maar er stond ons nog een verassing te wachten..een hele horde jongelingen met bromfietsen..waar dat goed voor was?? Elke ploeg kreeg de beschikking over 3 brommer taxi's en spring maar achterop en zo karden we die training dag achter onze modellen aan. Een makkie en plenty tijd om eens wat rond te snuffelen en....bij de zuigerkisten te kijken...oh oh oh..ik was er niet weg te slaan..het WK kon me bijkans gestolen worden..dit wilde ik ook..zuigervliegen!!!


    Let op..op 14 seconden met het PH-691..Ewout Reus..


     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    We naderen het (voorlopige?) einde van dit topic. De verhaallijn is afgerond en ik heb laten zijn hoe mijn interesse voor de zuigerkisten is ontstaan.

    Ik heb nog 4 kisten onderhanden die hier al genoemd zijn en daar zal ik nog wat van laten zien.

    Nu heb ik van meet af aan niet de ilussie gehad dat er gelijk horden zuigervliegers bij komen..want dat RC ondersteund en VV achtig vliegen met deze oude kisten is niet iets wat een ieder gemakkelijk zal oppakken.
    Je moet VV bloed in de aderen hebben en ook nog eens een geschikte locatie kunnen vinden om er mee te vliegen.

    Binnenkort in enkele afleveringen de afronding van die 4 kisten en dan zit het er op.
     
    Rene Neefe, lecraM en janhein vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    De Dream Weaver (nr 3).

    Nog 4 te gaan had ik gezegd en..Raymond jouw Dream Weaver is houtbouw gereed en je mag gaan bekleden. Tijdens dat proces zal ik voor jouw en iedereen uitleggen hoe ik met spanvlies en servetten tissue omga.

    Na het bekleden komt de kist weer retour en zal ik hem afbouwen..motor er op..apparatuur er in...stuurlijnen aanleggen en de decals er op plakken..en aflakken

    En natuurlijk een leuk handstart filmpje hier van de dijk af..

    20241114_114257.jpg


    20241114_114323.jpg


    20241114_114304.jpg



    Mocht iemand ooit nog eens in mijn voetsporen willen treden en een RC ondersteunde Zuigerkist willen maken...dan kan ik je de Dream Weaver van harte aanbevelen.
     
    janhein, SvdBrug en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Korla Plankton

    Het schiet mooi op met de kist en de houtbouw is afgesloten..

    Het kielvlak is wat kleiner geworden..en het roer wat groter..bij elkaar een fractie meer oppervlak dan origineel, en er is een underfin toegevoegd voor het Auto Rudder...

    20241116_174125.jpg




    Het stabiloplankje heeft een opname voor de haken van het stabilo zodat deze niet kan kantelen..sommige van jullie hebben dat met de nodige consequenties moeten ervaren..

    20241116_174136.jpg



    De timer ruimte..een dikke Seelig meer functie.. en de vulslang van het tankje wordt op een afdichtpen gedrukt zodat tanken/bijvullen gemakkelijk gaat. Een afdichtdopje werkt niet echt..dat glibbert je snel uit de vingers en vindt het dan maar eens terug in het malse gras..

    Afdichtdopje?? Ja..de tank staat onder druk vanuit het carter ( die grote doorlaat venturies zuigen voor geen meter aan).. en er is ook druk nodig voor de Flood-Off..het verzuipen van de motor om te stoppen...

    20241116_174144.jpg



    Mooie kist en eigenlijk heel eenvoudig..maar toch de WK winnaar van 1975...

    20241116_174326.jpg


    Volgende keer wat over de mechaniekjes..
     
    Peter Den, HansH, Rene Neefe en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou nog wat van de piefjes en palletjes laten zien.

    Hoewel Lars met zijn Korla Plankton WK winnaar werd in 1975 was het zoals al eens gezegd een simpele kist..maar wel mooi en doordacht..en dat gold ook voor de hardware.


    De alu motorpan is natuurlijk gekocht..of beter gezegd..geritseld..waren vroeger peperduur!! Ik hoefde slechts de 4 stuks M3 gaatje er in te maken.

    - Midden onder de drukslang vanaf het carter naar de tank

    - De rechterslang (rechts op de foto) en de handle met het messing oogstaafje..dat is voor de Fluud-off..het verzuipen van de motor om te stoppen..die zit dus aan de timer..

    - De linker slang met de handle met het oogje..dat is de toevoer en die kan ik tijdens het starten met de starter naar me toe trekken en zo komt er door de tankdruk ( want die is gelijk met de starter al duidelijk aanwezig) niet te veel peut in de carb..zodra de motor pakt wat bewegen met die beugel..niet te weinig..niet te veel en na enkele seconden is de zaak op vol toeren en laat ik de beugel los.



    20241119_134315.jpg




    De "remote" startknop voor de timer bediening..Je zet de timer niet aan op de timer maar je hebt je duim op die startknop en bij het lanceren gaat de timer lopen.

    Hier in de positie "lopen"...

    20241118_115806.jpg




    En hier op stop..

    20241118_120251.jpg



    En ingebouwd...

    20241119_094333.jpg





    De eenvoudige beugeltjes voor de VIT en de Zweefstand/DT. Ik heb er ff een elastiekje op gedaan want ze zijn veerbelast voor het goed naar achter gaan zodra de betreffende lijn wordt vrij gegeven...

    20241119_094414.jpg


    Vanaf vanavond kan er bekleed gaan worden!!!
     
    HansH, Raymond-v-M en janhein vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Kan iemand mij op weg helpen bij het zoeken naar dit letter type?? Of iets wat in de buurt komt...

    pic-s001-061.jpg
     
    lecraM vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Het gaat om 2 opschrift teksten die ik dan uitwerk voor het maken van decals

    KORLA PLANKTON
    SE-1946

    Zo te zien is eea behoorlijk opgerekt waardoor het vreemde effect ontstaat...maar goed dat kan ik allemaal zodra ik het font type in een tekstvlak zet...dan kan ik het op de gewenste afmetingen maken.
     
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.459
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk


    ik heb een keer een foto van een VV kist gezien, met die band naam er op
     
  10. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    40
    Niet helemaal deze maar komt in de buurt.
    Image1732134729.998328.jpg
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Is het proberen waard..maar..hoe nu verder..hoe krijg ik mijn teksten dan? snap van dat soort dingen nul komma nix..
     
  12. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    40
    Ik wil morgen wel eens een poging wagen om er iets van te maken. Nu niet thuis en op een mobieltje is dat geen doen.
     
  13. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Sittard
    Alle letters zijn anders. Bijvoorbeeld de 2 n-en. Il denk dat het handwerk wordt. Ik probeer eens AI morgen. Wie weet…
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.730
    Locatie:
    Zwolle
    Dank jongens!!

    Lengte hoogte is niet van belang. Ik verschaal het wel.
     

Deel Deze Pagina