Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toen ik dat zag was ik al in Kuala Lumpur (en stond ik in record-tempo het schreeuwende nicotine tekort in het lijf aan te vullen), helaas...

    Wat overdreven om te stellen dat ik het ticket ervoor verzet zou hebben, maar... :p Je snapt wel... ;)
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Ja, ik heb er beeld bij...:eek:
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ondertussen leren we nog steeds...

    Een van de dingen die ik door pure onoplettendheid heel lang over het hoofd gezien heb, is dat ik de cylindersmering altijd véél te vol deed...
    Ik ging altijd uit van strict het verdringer principe: Stoom komt het smeertoestel binnen, condenseert, zakt door de olie heen naar beneden waardoor het olieniveau in het toestel stijgt en de olie door het overloop poortje naar buiten loopt, de stoomleiding in.
    Dus volgens mijn redenatie moest het ding tot aan het poortje vol, om te waarborgen dat er vanaf het eerste begin olie toegevoerd wordt.
    Dat blijkt in de praktijk toch nét even iets anders te liggen blijkbaar, want altijd als ik het toestel open maak voor her-vulling, valt het op dat de olie best wel een flink stukje ONDER de oliepoort staat. Minstens een mm of 3 a 4...

    Dat MOET betekenen dat er in dat toestel méér gebeurt dan alleen verdringing, en dat houdt ook in dat als je het ding tot aan het poortje opvult, dat er vooral in het begin overmatig gesmeerd wordt.

    Dus sinds gisteravond maar eens wat lager opgevuld, en de stellige indruk is dat de machine makkelijker opstart, en veel minder olie en viezigheid uitbulkt in die eerste minuten.
    Het scheelt dus ook (ook al is het maar "druppels", het is toch practisch gezien gauw 25%) olieverbruik.

    Wat er nu precies in dat toestel gebeurt, waardoor er olie toegevoerd word ondanks dat het olieniveau onder het oliepoortje staat weet ik (nog) niet, en ik weet ook niet of dat iets heel erg interessants is.

    Verder kwam ik er tot mijn stomme verbazing achter, dat ik nooit gecontroleerd had of de slag van de smoorkraan wel goed afgeregeld was, want er bleek nog een paar mm "gas" over te zijn. De stuurstang wat ingekort, en de machine loopt nu dus wat harder. Wat ook inhield dat ik de hele curve van de voedingpomp af moest stellen, wat een straf, nóg weer een uurtje stomen naast de badkuip... De draaiurenteller staat ondertussen op 88 uur, en dat betekent toch gauw 3,5 uur gedraaid deze week...

    Zoals in het andere draadje te lezen is het brandstofsysteem van Ravika Putri aangepast, en dat functioneert erg goed, moet ik zeggen.
     
    Potter, k-k, AHoogendijk en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Met andere woorden, we zijn allemaal maar gewoon mensen. Gelukkig wel! :rolleyes: :thumbsup:
     
    Potter, k-k, brutus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut... en ik zie geen reden dat te verbergen...

    Bijna eng hoe weinig olie er nu door de machine gaat... Net 50 minuten gedraaid, en mischien een halve ml...
    Moet bij gezegd, dat was op absoluut constante snelheid d gehele run, en hoe stabieler het geheel draait, hoe zuiniger het smeert volgens mij.

    Aan de andere kant, pokkebootje krijgt ook hooguit 1,5 ml per uur, en dat is gezien de resultaten, rijkelijk genoeg...
     
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het machientje is overigens vandaag de 90 draaiuren gepasseerd, zonder zichtbare slijtage of achteruitgang.
    Als je er over nadenkt, is dat bijna 4 volle dagen non-stop...
    Betekent dat er ergens in de buurt van 20 a 30 liter water het systeem in gegaan is (waarvan een groot deel meerdere keren, er zal zo'n 90 liter door de voedingspomp gegaan zijn).
    Tevens ruim 5,5 kilo gas door de brander, en iets van 100 ml cylinderolie en machineolie elk.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    Potter vindt dit leuk.
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.372
    Locatie:
    Gouda
    Dat zijn best respectabele getallen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nog geen brandstofmotoren met dergelijke draaiurenstanden, dat is te zeggen: "geregistreerd".
    Een van mijn lesheli's heeft de 200 uur gepasseerd, lang geleden, maar dat was min of meer geschat, aan de hand van het aantal lessen wat we toen ongeveer per jaar deden..
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien een rare vraag Bert, maar hoeveel uren heeft het gekost om de boel te optimaliseren. Ongetwijfeld zijn die uren het waard geweest. Allereerst door het plezier en voldoening die je eraan hebt beleefd, maar ook door de installatie te automatiseren en een langere vaartijd mogelijk te maken. Petje af voor het resultaat hoor! Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot, Potter en brutus vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is helemaal geen rare vraag, Klaas... Alleen wel lastig te beantwoorden:
    Als ik kijk naar de tijd die puur in het modificeren zelf zaten, dan valt dat erg mee.
    Zoiets als die ombouw naar vloeibaar gas, al met al mischien twee uurtjes, verdeeld over 3 ingrepen (tank ombouw was een half uurtje, eerste gasverdamper was iets van 20 minuten, tweede ook zoiets, en dan zit de rest van de tijd in (bijvoorbeeld) het zoeken naar een geschikte kern om de spiraal op te wikkelen, of een steen pakken om op te solderen, dat soort dingen.
    Maar qua denkwerk voor alleen al die laatste ombouw, oei... kan ik je niet eens een schatting van geven, mischien in totaal wel 50 uur of zo: Lezen, vragen stellen op forums, de materie laten bezinken, zoeken naar een "ontwerp" en dan proberen een beeld te vormen van hoe dat zal functioneren...

    Toen ik met de condenser bezig ging, heb ik wel 5 of 6 uur (zuivere werktijd) gespendeerd aan alleen dat roer, en dat werkte in principe niet.
    Het eerste experiment met een pompje was "los iets bij elkaar smijten", dat kostte mischien 10 minuten, maar het uiteindelijke ding, met het chinese centrifugaalpompje, mischien 2 uurtjes denktijd en even zoveel knutseltijd, en toen was dat ook eigenlijk al wel klaar.

    Het meest tijdrovende qua puur werk, was de warmwaterbak, daar heb ik mischien een uur of 10 in zitten, qua houtwerk en vooral het aflakken en waterdicht maken.

    Dus als er meer als 50 uur aan "werktijd" (daadwerkelijk met de handjes bezig iets te maken) zou het me verbazen.

    Maar al met al denk ik dat je met "een jaar lang iedere dag een uurtje denkwerk" redelijk in de buurt zit, en er is ook minstens een uur of 40 aan proefdraaien in de badkuip gespendeerd. Heb er zelfs een "stoomboek" voor ingeschoren waarin ik alle aanpassingen bijhield, inclusief de testresultaten, en dan moet je bijvoorbeeld denken aan dat ik na opstoken de boel op volle kracht zette en iedere 3 minuten stoomdruk, branderstand, waterstand en dat soort dingen noteerde om vervolgens een ander toerental in te stellen, in een cyclus, of tests om de curve voor de voedingspomp vast te stellen, dat soort dingen...

    En nee, ik heb me géén van die uren ook maar een minuut verveeld. Ook niet de uren dat ik de boot in het testbasin legde, en na opstoken de zender meenam naar d woonkamer om te kijken hoe betrouwbaar het monitoren van afstand ging.

    Het enige frustratiemomentje wat ik me herinner, was toen het koelsysteem met de stuwbuis niet bleek te werken. Dat vond ik erg jammer.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2024
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goh... het goed synchroon zetten van de Stephenson scharen helpt toch wel...

    Kwam er achter (en hoe ik het al die tijd over het hoofd gezien heb is me ook een raadsel) dat in de middenstand, gestopte machine dus, beide scharen allebei net niet in het midden stonden, de een wat richting vooruit, de ander wat richting achteruit.
    Dan is natuurlijk timing niet geheel identiek, en krijgt ook altijd de ene cylinder wat meer dan de andere... Het verschil was niet veel,mischien 1 a 2 mm over een slag van 15 mm. Ik verwachtte geen schokkende verschillen, maar het loopt allemaal toch wel wat mooier, en de machine wil nu beter starten op lage stoomdruk, keert makkelijker om op lage toerentallen, en wil langzamer draaien.
    Hij laat zich ook IETS beter op de scharen regelen. Nog lang niet zo goed dat dat een bruikbare regeling gaat worden (toerental zakt wel maar stoomafname niet of nauwelijks).
    Op de smoorkraan regelt hij nu zo ver terug, dat er op de laagste toerentallen waarbij de machine op zich draaien wil, geen stabiliteit meer mogelijk is: Machine krijgt dan zo weinig stoom dat hij afkoelt en na een minuutje stopt vanwege het condensaat wat zich in de machine ophoopt, en waarvoor de stoomdoorvoer onvoldoende is om het ook weer af te voeren. Iets meer stoom geven, tsja, dan gaat ie zodra het condensaat weggeblazen is, toch weer wat sneller lopen. Hij wil echt langzaam genoeg hoor, die 150 omw/min die ik voorheen zag als minimum, die blijft hij betrouwbaar doorlopen. Maar voorheen stopte hij bij minder stoom abrupt, nu zakt hij langzaam weg om na ongeveer een halve minuut te stoppen. Stoom geven, en hij start weer zonder met de scharen te hoeven schakelen, maar je moet wel "flink stoom geven".
    Dat zou ik wellicht nog weer kunnen verbeteren door de machine van isolatiekappen te voorzien, maar dat is een hele hoop werk, en je ziet dan "het mooie" niet meer... Moet ik nog maar eens over nadenken.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2024
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt nu toch weer een hele week om te denken Bert? Of om weer tot rust te komen:). Werk ze! Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Een weekje vrij van die vermoeiende hobbies van mij :D :D :D

    Alle tijd voor gedachtenexperimenten :p
     
    Potter en Roel van Essen vinden dit leuk.
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Niet doen... Juist het zien bewegen van al dat spul is de charme van stoom...
    Tijdens een demo met Steamlaunch Hanja zei een of andere oetjoekel eens tegen me: "Meneer... u heeft die elektromotor mooi opgeborgen! Die zie ik helemaal niet! Zit die onder de kajuit?"
    Mijn antwoord was: "Ja. En die stoommachine voorin staat er alleen maar voor de leut. En om stoom te genereren voor de stoomfluit natuurlijk..." Het kwam er nogal korzelig uit, geloof ik...:jan:
     
    ozy, Jinny, morgoth924 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dus ook een van mijn gedachten...

    Aan de andere kant, ik was ook NIET van plan de gehele machine onder een kistje te zetten of zo, meer om alleen de cylinders in te pakken. Balsa kapje er overheen, balsa is een uitstekende isolator. Zoiets. In het echie zijn de cylinders ook ingepakt en is het armen en benen werk nog steeds zichtbaar...
    Met "het mooie" doelde ik op het nette draai en freeswerk van de cylinders, en het goudkleurige metaal... De "bling bling" zogezegd.
    Hihi...
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2024
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het moet toeval zijn, maar...

    Het condensaat herwinningssysteem baseert zich op een goede afscheiding van olie en stoom, en dat werkte tot nog toe tamelijk goed.
    Sinds de ombouw naar "Liquid phase feed" (zie het draadje over vloeibaar gas) heb ik er ongeveer 25% vermogen bij gekregen.

    Nu blijkt, dat bij vol vermogen er weer oliedoorslag plaats vind. Als ik vermogen reduceer tot 75% (dus wat ik vóór de ombouw van het brandstofsysteem had) dan is er niks aan de hand, maar geef ik vol gas, dan gaat het nu mis.

    De olieafscheider is een simpel ding, gewoon een klein vaatje waar van bovenaf de afgewerkte stoom in blaast, de bedoeling is dat olie en vuil condensaat uit de machine naar beneden vallen, en de olievrije stoom aan de bovenkant ontsnapt.
    IMG-20241209-WA0016[1].jpg
    Rechts komt de afgewerkte stoom binnen (door een 2,5 mm boring) en links ontsnapt de schone stoom door een 4 mm boring.

    Als de machine harder gaat draaien, neemt de snelheid waarmee de stoom naar binnen raast, ook toe, en blaast recht in het plasje prut wat onderin het vat staat.
    Als dat maar hard genoeg blaast, krijg je natuurlijk vanzelf dat die troep gaat opspetteren, en op een gegeven moment komt dat met de schone stoom mee, en dan is die stoom opeens niet meer schoon natuurlijk.

    Ik heb nu de rechter nippel eerst uitgeboord tot 4 mm, om de snelheid wat te verlagen. Vervolgens heb ik daaronder een buis aangebracht middels zilvrsolderen, van 5 mm binnendiameter, om de snelheid nog verder te verlagen.
    IMG-20241209-WA0017[1].jpeg
    Deze buis is weliswaar aan de onderkant open, maar zo lang dat hij onderaan precies tegen de bodem van het afscheidingsvat afsluit. In de zijkant van deze buis zijn vervolgens 5 gaatjes van 2 mm geboord (meer doorstroomoppervlak dan de inlaat van 4 mm) en die gaatjes zijn tangentiaal gericht in het vat, zodanig dat er een van bovenaf gezien linksdraaiende rotatie zou moeten ontstaan.
    De bedoeling is, dat alle vloeistof in de afgewerkte stoom, door deze draaiende beweging de buitenwand van het vat opzoekt, en omdat er niet meer een straal stoom recht naar beneden de vloeistof in staat te blazen, hoop ik dat het dus ook niet meer meekomt met de schone stoom.

    Zodra de loctite in de schroefdraad uitgehard is (over 10 minuten), gaan we testen: Opstoken, en een hele tank lang volle kracht doorstomen. Kijken wat er gebeurt.
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Boeltje staat nu een kwartier te draaien op volle kracht.
    Na ongeveer 1 minuut zag ik het condensaat wat vertroebelen en had ik even de pest in, maar vermoedelijk waren dat nog oude restanten in de condenser en schone stoomleiding, want 5 minuten in de rit, leek dat al weer op te klaren.
    Ik zie ook heel vaag wat "vet-oogjes" in de warmwaterbak, maar ik denk dat dat ook "oud vuil" is.

    Ik heb nog nooit zoveel schroefwater in de badkuip gezien, en de voedingswater temperatuur loopt op naar 76 graden, heb ik ook nog niet eerder gezien...

    De toko draait als een dolle, en de parameters zijn zo stabiel als een huis..
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na afloop, de inhoud van de warmwaterbak gecontroleerd. Er was nog een héél lichte vertroebeling zichtbaar als ik héél goed keek. Dit KAN afkomstig zijn van dat schot vuil in de eerste 5 minuten.
    In ieder geval denk ik niet dat dit kwaad kan.

    Verder was het opvallend, dat het water uit de afscheider komt niet alleen aanmerkelijk helderder leek, meer een olie-water mengsel dan een emulsie, maar het was qua hoeveelheid ook veel minder. Dat vond ik erg apart. De helderheid kan ik verklaren uit dat de snelheden in de separator nu veel lager zijn, maar waarom de hoeveelheid terugliep, heb ik zo gauw geen verklaring voor.

    Hoe dan ook, ik ben happy... Door het nieuwe brandstofsysteem heb ik meer vermogen gekregen, door de aanpassing aan de afscheider kan ik het nu ook gebruiken.
     
    ozy, Potter, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.372
    Locatie:
    Gouda
    Maar is het verbruik van het gas, ook hetzelfde gebleven ( vaartijd) ?
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina