BOUWVERSLAG DONDERKRUISER & GRAUPNER STAHLTRIEBWERK AFM - 500

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 28 nov 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Allemaal,

    Via via ben ik in het bezit gekomen van een kleine pulsjet...op een LB kist. De kist zelf is totaal op en heeft zware onherstelbare schade..echter de pulsjet lijkt in orde. Die wil ik dus startklaar maken en starten.
    Echter...hoe doe ik dat??


    Ok. Benzine er in...voorin aanblazen met de compressor ( heb ik) maar hoe zit het met het doosje vonkjes??


    -1512068389_20241127_130416_457317.jpg
     
    GeeW, MicropropSport en eric_laermans vinden dit leuk.
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.920
    Locatie:
    Hulshout België
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    Geen zwengel nodig, 12V aansluiten en constant hoogspanning aan de uitgang. Spanning tot 20000V dus lekker vonken trekken tot je de 12V uitschakelt. Pas wel op, kan heel gemene schokken geven als je met de hoogspanning in aanraking komt.
     
    jef vindt dit leuk.
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 30 nov 2024
    Beton, Ed_V, Bruno van Hoek en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Dank Arthur!!!


    OK..ik zie geen licht aan het einde van de tunnel..dus moet goed zijn ( flatterventiel) maar bougie zit los..had al wel vermoed dat er een losse moer (niet er aan gelast) onder zit,,dus moet toch ff uit elkaar..

    En nu we weten wat het is..is ook de topic titel aangepast.

    Nu nog op zoek naar een fifties model..had Graupner een Rc kist er voor..of was het toen nog te vroeg en was het voor uitsluitend LB ???
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Het model was geen eer meer aan te behalen..multi gehandicapt maar..

    De donderpijp is 100% intact..en de opfrisbeurt kan gestart worden..wel ff een kleine bougie er in zetten.

    20241203_142209.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Maak de bus polijst-pasta maar open en ik pak alvast mijn zonnebril.
     
  8. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    555
    Locatie:
    Harderwijk
    Principe goed uitgelegd:
     
    A B en Énke Blériot vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    HenkB...prima instructie film..ik ga een krachtige haarfuhn die koude lucht kan blazen er voor zetten. Aanblazen start en cool down..

    Kraantje voor de brandstof leiding heb ik wel liggen.

    Ga ook een mooie triplex plaat halen voor de opbouw die op de workmate geschroefd gaat worden en een plaat die onderop de workmate komt..vast er op..waar de 25 kg accu op komt te staan.

    Uiteraard een schakelaar tussen de accu en de generator.

    Eerst alles goed en veilig maken en dan kijken of die wil starten..niet andersom..
     
    HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Ik kon het niet laten..moest vanmiddag een uurtje met de donderpijp aan het werk..

    20241204_150815.jpg


    20241204_152140.jpg




    Tank opgefrist met een spuitbusje en nu maar hopen dat de pijp wil donderen....

    20241204_160804.jpg
     
    Beton, Bruno van Hoek, HBZWEEF en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Hannelore?

    Ja?

    Wat eten we vandaag?

    Verse donderpijp Henkie!!

    Mmmm..lekker!!!

    20241205_112406.jpg
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    We eten vanavond verse donderpijp met een sausje van benzine a la vonk..

    20241205_135059.jpg


    Dat de hittebestendige verf bij gebruik weg brand..geeft nix..we hebben dan in ieder geval leuke plaatjes.. Rest opbouw duurt ff..bougie van Ali zal wel een weekje onderweg zijn..gaat tegenwoordig sneller dan een pakketje binnen Nederland.
     
    Beton, HansH, lecraM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    De registratie is bekend.......PH-SAM.. Nu de vormgeving nog..:p

    Het moet er uit gaan zien alsof een volslagen idioot in de fifties een Graupner pulsopijp uit een LB kist heeft gehaald...die op een zwever heeft gezet en daarmee op het Roosendaalse Veld aan het vliegen is...

    Ik zie het al helemaal voor me..vogeltjes in paniek..heide in de fik..stukken in de krant...alsof dus..wel te verstaan..
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Goed.. we gaan naar de vormgeving...en wie anders dan onze Arthur zou dat perfect kunnen..toch Arthur??


    Uitgangspunt is de Nederlansde Thermiekkruiser deze dus..zit in de kraamkamer bij Arthur...

    Thermiekkruiser logo.jpg


    thermiekkruiser_blad1_smits_1943.jpg




    En dus dit monster er op...

    20241207_131756.jpg


    De pijp incl de voorzet tank is 680 mm.. en laten we eens kijken hoe dat staat bij:

    - span 3000 mm
    - romp nagenoeg ongewijzigd
    - voorkant pijp gelijk met de achterlijst van de vleugel
     
    MicropropSport en lecraM vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Laten we maar gaan voor 3 meter span..ik durf het wel aan..knelpunt was waar komt het einde van de pijp..het liefst natuurlijk een eind achter het stabilo..maar dat gaat niet ivm zwp problemen. Aangezien de kist van een Rampe gestart gaat worden geeft dat de mogelijkheid om achterop de Rampe een V alu plaat te zetten waar het stabilo onder komt en het uiteinde van de pijp er boven ( en een brandblusser er bij natuurlijk).


    Bij 3 meter ziet het er dan als volgt uit:

    3000/2520 tot de 3e macht x 700 gram=1180 gram
    + Rc 200 gram
    + Pijp 530 gram...
    + neuslood 200 gram
    + Brandstof 100 gram brandstof
    + Extra bouwmateriaal 200 gram (wat ik er nu bij in heb gezet tbv flutter voorkomen)
    ---------------------
    Totaal = 2410 gram
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Opbouw demo..

    3 min voorbereiding..(Bungie spannen..pulso starten)
    2 min motorloop (dan via de Rc uit zetten op 300 meter hoogte)
    2 minuten zweven

    Totale tijdsduur v h slot 7 minuten.
     
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Hier met de motor achterop.

    Gaat hij zo niet kwispelen met de stuwdruk helemaal achter en een vrij volle kop qua oppervlak?

    Motor.png
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Arthur ..Ik zal eerst een ruwe schets maken..
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Allemaal..heel veel dank voor alle input en wijze raad...zonder jullie waren we niet zo snel aan een goed uitgangspunt gekomen.

    Dit is de ruwe vormgeving geworden waarmee Arthur een net 3 zijdenaanzicht gaat maken (en misschien komen we ook wel tot een 3 D presentatie)..

    The Flying Dutchman.jpg

    Nu gaan we hier ff pauzeren..Arthur en ik hebben even andere zaken te doen...en voor 31 dec zullen omgetwijfeld de proefopstelling en de definitieve maatschets geplaatst kunnen worden
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Zwolle
    Allen die hebben bijgedragen aan uitleg over de werking en toepassing van een reso pijp en de ontwikkelingen van het daarvoor bestemde model..nogmaals veel dank en dit is het geworden:

    Donderkruiser.jpg



    Enkele kanttekeningen:

    - Arthur kwam met de naam Donderkruiser ..leuk..klopt precies..Arthur zet die naam maar in de maatschets!!
    - we gaan de romp net voor het stabilo wat hoger maken (meer torsiestijf) en dat is ook het montage punt voor de achterste ophangbeugel (ongeveer bij de stabilo voorlijst..omdat de staartsectie bij het opstarten onder een alu plaat geschoven moet worden )
    - hoogteroer met V- uitsparing voor het richtingroer wordt nog toegevoegd.
    - instelhoek van de vleugel op 1,5 graden gezet en onderstaande profielen gekozen ( F1C profielen).


    upload_2024-12-11_6-15-21.png




    Nu eerst ontstekings proeven gaan doen..dus nog geen benzine in de tank maar via de proefopstelling met inblazen via de bypass en inspuiten van remmenreiniger (als ontstekings brandstof) kijken of er een ontsteking te realiseren is...dus korte plofjes (generator komt edd binnen).

    Lukt dat dan komt het daadwerkelijk laten lopen van de pulso (oudejaarsdag) en tekenen van de spanten (vergroten Thermiekkruiser spanten) en het tekenen van de div ribben ( tbv triplex sjablonen) in beeld. Bouw is dan verder old skool.
     
    M.l.v.Doesburg en Amherst dragon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina