Propellers voor F3A modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 4 okt 2024.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Vanmiddag heb ik mijn propellerverzameling bekeken en zag een grote verscheidenheid aan propellers.
    APC ,Mezjlik, PT ,Falcon , Ralph Schweitzer en vele speciaal door topvliegers ontwikkelde modellen en dimensies.
    Elke prop heeft een verhaal en toepassing en bijzondere eigenschappen.
    Inmiddels heb ik meer dan honderd props in mijn verzameling.
    Hoe pas je de juiste propeller toe en waar moet je op letten bij de keuze.
    Als er genoeg belangstelling is wil ik wel een aftrap doen.
     
    Yme, coen_l en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Om te beginnen eerst de Hacker Q80 XS , dit is de lichtere 2800 watt motor van Hacker en de opvolger van de Hacker Q 80 XL ( 3000) Watt.
    Deze motor de Q80 XS is heel gevoelig voor het out of timing geraken als de propeller iets te groot is, een 21x 13 is al te groot.
    Bij out of timing maakt de motor en krijsend geluid en is het vermogen weg.
    Dit verschijnsel treed op in de start met een volle lipo.
    Direct het gas er af halen en langzaam weer gas geven, Tijdens de vlucht komt het niet meer voor.
    Maar in de start heel vervelend..
    De set up is met een Jeti spin 99 regelaar.Ook de master MEZON 90 lite vertoonde dezelfde verschijnselen.
    Na lang zoeken kwam ik op de Mezlik 20.5x12 WE uit voor deze combi.[​IMG]
    Met de 120 YGE 120 HV regelaar zijn de problemen van out of timing niet meer voorgekomen.
    Nu draait de motor zelfs de Mezjlik 20x13 3 blad zonder problemen.
    Met de 120 YGE 120 HV regelaar zijn de problemen van out of timing niet meer voorgekomen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2024
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Met het stijgen van de vermogens van de E motoren werd de vliegsnelheid ook hoger.
    Vliegers gingen op zoek naar propellers die de vliegsnelheid reduceerden.
    Een van de eerste die dat heel mooi realiseerde was Gerhard Mayr, een topvlieger uit Oostenrijk.
    Reeds lang na zijn afscheid van de F3A is deze propeller nog een van mijn favorieten .
    Hij maakte een 22x12 propeller verlopend van 12 naar 11 spoed aan de tip van hout.
    Hij was de eerste die de Plettenberg advance 30 10 inzette op topniveau.
    Zijn vliegstijl was zo langzaam dat hij regelmatig in tijdnood kwam om het programma binnen de 8 minuten te voltooien.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2024
    Yme vindt dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    In de loop van de tijd zijn veel bladvormen bedacht.
    Hierbij een klein overzicht van de propellers welke gebruikt zijn op de Plettenberg Advance 30 10.
     
    Yme vindt dit leuk.
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    De bladvormen worden steeds exotischer, op de plaatjes een Ralph Sweitzer 21X14 propeller van 44 gram.
    Ondanks de 14 inch spoed is dit een propeller die de vliegsnelheid behoorlijk reduceert.
    Dit is een EL exemplaar de propeller is opgebouwd rondom een limonade rietje.
     
    Yme vindt dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ook PT heeft een wat bijzondere bladvorm, dit is een 21x13 Wijd blad propeller.
    Deze propeller heeft goede remmende eigenschappen.
     
    Yme en lecraM vinden dit leuk.
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Als het hard waait gebruik ik een 20.5 x14,5 propeller op de Alettenberg Advance 30 30, deze propeller geeft veel controle bij windkracht 5 of daarboven.
     
    Yme vindt dit leuk.
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Na jaren afkeer van 3 blad propellers voor F3A modellen ga ik het weer proberen.
    Ditmaal een 20x13.5 Falcon propeller van maar 58 gram.
    Bij de laatste F3A wedstrijd gebruikte een van de deelnemers deze prop , het remmen en de constante snelheid was zeer indrukwekkend .
    [​IMG]
     
    Yme en lecraM vinden dit leuk.
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De herontdekking van de Mezjlik 21X13 EL.
    Heb deze propeller eigenlijk alleen met de Galactika gevlogen,
    Vorige week uitgeprobeerd met de Angelite plus.
    Rem en doortrek kracht dik in orde , de vliegsnelheid buiten verwachting mooi langzaam.
     
    Yme en lecraM vinden dit leuk.
  10. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Friesland
    Ik vind het een leuk idee om informatie te delen over de props.
    Ik zal wat vertellen over de contra props.
    2 jaar terug vloog ik met de Falcon 22x20 F&R
    Dit was een erg fijne combo en vloog erg soepel. Totdat ik vorig jaar de 22x20 F&R van Dualsky probeerde.
    Het blad is bij de tippen iets breder en heeft een groter oppervlakte. Dit resulteerde in meer remwerking in de dowline wat verlaagde met 5-6kmh. Ook had ik op half gas (2000-2200rpm) meer thrust dan de Falcon props. Ik hoefde dus veel minder met het gas te spelen dan met de Falcons, dit vind ik erg prettig. Rechte stukken kon ik half gas doen. 45° stijg 1 tikje gas erbij en recht omhoog 2-3 tikjes gas. De rest deed de governer esc. Dit resulteerde in een erg constante vliegsnelheid.
    De effiecentie van bijde props is gelijk.
    Wat ook erg belangrijk is, is de throttle curve.
    Hiermee kun je erg veel spelen om er voor te zorgen dat de Falcon props het zelfde gedrag krijgen als de dualsky props. Je throttle curve word dan veel stijler hiermee moet je veel spelen.
    Al bij al zijn beide props erg fijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Lisse
    Welke throttel curve gebruik je Lineair Exponentieel of VTR?
     
  12. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Friesland
    Ik gebruik een zelf gemaakte.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina