In 1/35 schaal zijn van de LCM3 zoals wellicht bekend twee verschillende plastic kits verkrijgbaar. Een van Trumpeter en een van Italeri. Ik heb beide kits gebouwd en de Trumpeter kit is helaas meer dan 1cm te hoog en dat zie je, want dit model oogt nogal lomp. Een vergelijkende review van beide kits is hier te vinden waarin ook het punt van die te grote hoogte wordt vermeld : https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/lcm3/lcm3.htm Ik heb zelf een paar vergelijkende plaatjes gemaakt. Het verschil in grootte is enorm. De modellen zijn behoorlijk smerig overigens want ze hebben al zo'n 20 jaar in een stoffig schuurtje gestaan. Verder ben ik nu met een onlangs gekochte tweede Italeri kit begonnen. Om zo'n plastic model varend te maken is zo'n te grote hoogte eigenlijk wel handig omdat je dan meer ruimte hebt voor je motortjes, batterij etc. Ik ga me voorlopig toch richten op het Italeri model omdat dat gewoon correct oogt. In het achterschip is voldoende ruimte voor motortjes, vaartregelaars en ontvanger maar het onderbrengen van een lipo levert wel een probleem op. Niet zozeer qua ruimte als wel qua gewichtsverdeling. Om een goede gewichtsverdeling te krijgen ben je gedwongen om die batterij of lipo in de laadruimte onder te brengen en de ruimte onder de laadvloer is niet hoog genoeg voor een lipo of penlight batterijen. Wat dat betreft levert dat bij het Trumpeter model dan weer geen probleem op omdat de laadvloer hier voldoende hoog ligt om een battery pack van penlights onder te schuiven. Bij het Italeri model is er onder de laadvloer zelfs niet voldoende hoogte voor een triple A batterij. Trumpeter voldoende ruimte onder vloer : Bij het Italeri model zal ik de lipo moeten verbergen onder een voertuig of een berg lading : Ik heb overigens bij beide modellen een sectie van de vloer los gesneden en dat geldt ook voor het achterdek. LCM 1285 is het vaartuig waar ik mijn model op wil baseren, beelden van Gold Beach D-day : Twee mooie IWM foto's van LCM3's en LCVP's bij Gold Beach : Arjan
Arjan, Hoeveel mm ruimte heb je onder vloer van dat Italeri-model? Ben momenteel bezig met een klein sleepbootje, waarbij ik een 800 mAh GSM batterij gebruik. Het 5 Volt motortje komt uit een CD of DVD-speler. Heeft voor proef 135 min. Volle kracht liggen draaien. Belangrijk is dat je ontvanger het ook wil doen op een 1S lipo. Hieronder de link naar het bouwverslag. Gr. Klaas. https://www.modelbouwforum.nl/threads/knikspant-bootje-afgekeken-van-tedje.290857/
Hallo Klaas, er is maar ruim 5mm aan hoogte onder de vloer. Dat betekent dat wat voor batterij of lipo ik ook neem hij altijd zal uitsteken boven de vloer. Ik heb al een plastic kit van een Britse Bedford truck besteld om over de lipo heen te zetten. De 1200 Mah lipo's die ik vanmiddag besteld heb zijn 15mm dik en steken dus een kleine 1cm uit t.o.v. de vloer : https://nl.aliexpress.com/item/1005007341637993.html Schroeven viel ook niets zo mee, gelukkig had ik een stel messing schroeven liggen met een diameter van 18mm (groter dan 19mm zou niet passen). Ben vergeten hoe ik daar aan kwam maar het is bepaald geen gangbaar formaat en er zijn niet veel schroeven te krijgen met een kleinere diameter dan 20mm. Ik weet nog niet of ik brushed of brushless motortjes ga inzetten, heb beide soorten liggen en ook de daarbij horende vaartregelaars. Weet ook nog niet precies wat ik met de roeren ga doen maar dat zal niet al te lastig zijn. Groet, Arjan
Nokia Lipo van 850 mA is 4.6 mm dik, maar die is zoals eerder vermeld 1S, dus 3,7 Volt. Mijn MPX ontvangertje heeft daaraan genoeg. Maar als je een grotere kwijt kan in een auto heb je die uitdaging ook overwonnen. Succes verder met het in de vaart brengen van dit duo. Gr. Klaas.
Ik ben zelf bezig met de LCM van Trumpeter in 1/72. Deze word varend en de klep aan de voorzijde zal ook beweegbaar zijn, er moet straks ook nog een Sherman tank uit komen rijden.
Wow dat is echt superklein allemaal ! Komt het bootje niet veel te diep in het water te liggen met al die rc hardware en dan ook nog een Sherman model ? Groet, Arjan
@arjan, dat komt allemaal goed. Ik al diverse kleine schepen gebouwd, ik moet er zelfs iets gewicht erbij doen
Ik heb zoals gezegd messing schroeven met een diameter van 18mm gebruikt : In tegenstelling tot LCM's van de USN hadden RN LCM's niet de twee mg's op het achterdek. Dit is lastig omdat Italeri de bodemplaten van de affuiten in het betreffende dek onderdeel heeft meegegoten (paarse pijlen). Irritante sinkmarks zie rode pijl en tenslotte ontbreekt de bakboord luchtopening, gele markering. Ik heb een stuk traanplaat van On The Mark Models gebruikt om een nieuwe dek sectie te maken zonder de mg bodemplaten. Het spul is prima op schaal maar erg lastig op maat te maken want het is enorm hard en ook nog eens flinterdun. Verder moet ik nu nog 4 rijen klinknagels gaan toevoegen, een klusje waar ik niet naar uitkijk ...... Alles bij elkaar heb ik spijt dat ik niet gewoon het originele Italeri onderdeel gebruikt heb. Zoals eerder vermeld heb ik iets nodig om de lipo in de laadruimte te verbergen. Ik heb hiervoor een IBG Bedford QLD aangeschaft omdat ik begrepen heb dat RN LCM3's voertuigen van de Army Fire Service vervoerd hebben. Foto's van de AFS in Normandiƫ : Arjan
Ik heb de ontbrekende bakboord luchtopening zelf gemaakt van dun styreen plaat : Stuurservo en hennegatskokers : De stuurservo past precies onder het achterdek, hij had geen mm hoger moeten zijn. Heb inmiddels een stel plastic onderdelen bevestigd : Bij het passen van de roeren viel me op dat de Italeri V-vormige stutten wel erg vreemd gepositioneerd zijn. Het eerste stel zit op een plek waar ze aan stevigheid niets lijken toe te voegen en het achterste stel zou achter de roerkoning zitten. Dat laatste leek me erg onwaarschijnlijk ook omdat ze daar een volledige roeruitslag verhinderen. Helaas maar 1 goede period foto gevonden maar die toont dat er maar 1 V-vormige stut was en die zat dus niet achter de roerkoning maar op precies dezelfde hoogte. Hier deugt dus niets van : Arjan
Ik ben met de roeren bezig geweest en ze zijn nu helemaal operationeel. De opzichter van deze bouw is best tevreden : De styreen roerbladen zijn wat groter dan de originele kit onderdelen en ik heb ook de "helmstokken" van styreen gemaakt. Alle foto's van roeren die ik maar kon vinden : Het lijkt erop dat het BNSY type LCM3 andere scheggen en stutten had : Mooie foto van een serieus geval van wat men in het Engels oil of tin-canning noemt, ik weet niet wat de Nederlandse benaming van dit verschijnsel is : Arjan