Vessel deels afzinken

Discussie in 'Duikboten' gestart door ArnoS, 21 dec 2024 om 15:10.

  1. ArnoS

    ArnoS

    Lid geworden:
    14 dec 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wijjhe
    Dag, ik ben nieuw op dit forum. 40 jaar geleden bouwde ik boten (model), nu ga ik deze geweldige hobby weer oppakken. Ik ga een vessel bouwen vanaf bouwtekening, een boot die deels een stuk kan afzinken. Ik hoop dat iemand hier kan tippen hoe ik iets met ballasttanks kan maken om dat afzinken mogelijk te maken? images.jpeg images (1).jpeg
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.774
    Locatie:
    Salland
    Arno, mooi dat je de hobby weer oppakt. Ik neem aan dat je bedoelt dat je je model kan laten afzinken. Een boot die deels afzinkt is meestal in meerdere stukken... ;)

    Bij Vaargroep Overbetuwe was een van de leden die zo'n schip gebouwd heeft. Lastig!
    Je moet met veel zaken rekening houden, niet in het minst met de ballast. Het meest kritische moment is als het dek onderwater gaat.
    Wat hij gedaan heeft: een aantal PVC-buizen onderdeks gelegd en afgedopt. Een forse pomp in het voorschip gezet aangedreven door een (wederom forse) elektromotor. (Denk niet dat je er met een Graupner-pompje bent, want dan ben je meer dan een uur aan het pompen)
    Vanuit de pomp redelijk dikke siliconenslangen naar de PVC-buizen geleid.
    Aan de achterzijde van de buizen wederom siliconenslang aan de bovenzijde van de buizen. Die komen uit in de schoorstenen van het model.
    Op het moment dat je de handel volpompt moet de lucht in de PVC-buizen ergens heen: precies, naar die slangen die in de schoorstenen zitten.
    Wil je leegpompen, moet er ook weer lucht in de PVC-buizen; en die komt binnen via die slangen in de schoorsteen.
    Hou er rekening mee dat je in het middenschip niet veel hoogte hebt. En daar moet AL je variabele ballast komen! En dat is veel.

    Een globaal rekensommetje:
    Stel, je model even als een simpele balkvorm voor van van 140 x 30 x 10. (LxBxH, waarbij de hoogte de hoogte is tot de normale waterlijn)
    5 cm ligt dus al onder water. Blijft over 140 x 30 x 5 = 21.000 kubieke centimeters. 21 liter!
    En dan ligt je bootje nét met het dek aan de waterspiegel. En daarna moet je oppassen, want met alleen het voorschip boven water: twee keer met je ogen knipperen en de handel zinkt. Want dat voorschip heeft een stuk minder volume... Er zal links en rechts nog wel iets aan mijn berekening niet helemaal goed zitten, maar het is een voorbeeld, om de gedachten te bepalen.

    Tot zover het meest simpele deel. Moeilijker wordt het exacte ballasten. Daarvoor moeten die, ik noem ze maar 'ballastbuizen' helemaal vol of helemaal leeg zijn. Halfvol houdt in: slingerende ballast en dat moet je voorkomen; dan gaat je model ook scheef liggen of kop- of neuslastig zijn. Misschien moet je er wel extra trimtanks in zetten, zoals de onderzeebootjongens het soms doen. Een verdeelventiel op de slangen naar de buizen wat je radiografisch kan bedienen, zou een optie kunnen zijn.
    OF je moet exact uitrekenen hoeveel water je nodig hebt om het dek bijv 5 cm onder water te krijgen. Dan kun je namelijk een ander schip 'meenemen'.
    De 'echte' Mighty Servant 3 is volgens mij gezonken door een fout tijdens het ballasten.

    Verder is het aan te raden om het model in 3 compartimenten te verdelen:
    Boeg met elektronica, accu's, eventueel boegschroef, verlichting e.d.
    Middenschip met ballastbuizen
    Achterschip met de motoren en regelaars.
    En waarom de accu's in het voorschip? a) je hebt daar de meeste ruimte b) je hebt daar behoorlijk wat gewicht nodig om het schip recht te houden.

    Als laatste: verkijk je niet op het gewicht. Zowel van al het water wat je moet verpompen, maar ook van het model zelf.
    Het model bij Vaargroep Overbetuwe was ongeveer 1,40 meter lang, de eigenaar/bouwer was een redelijk gespierd iemand, maar wilde bijzonder graag dat een van de andere leden een handje meehielp om het model in het water te zetten en (belangrijker) er weer uit te halen.

    Onderstaand een plaatje van één van de Mighty Servants met een Amerikaans fregat als lading.
    Mighty Servant 1.jpg
    Het gevolg van 'foutje, bedankt!': Mighty Servant wordt geborgen nadat ze gezonken is.
    mighty_servant_3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2024 om 22:47
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Heel goed advies van Roel.

    als je de waterverplaatsing van het echte schip weet, op waterlijn en met decks awash, dan kun je die delen door de schaal^3 en de modelgewichten en dus het volume van de tanks uitrekenen.

    ik zou als het schip gebouwd is hem met volle tanks trimmen met gewicht (accu’s, lood e.d) en dat zal behoorlijk nauwkeurig moeten. Dan tanks legen en zou hij op de waterlijn moeten liggen. Indien (waarschijnlijk) niet, dan met drijvend schuim en lood verder trimmen.

    in dit geval zou ik het schip niet te groot bouwen.
     
  4. ArnoS

    ArnoS

    Lid geworden:
    14 dec 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wijjhe
    Dag Roel,
    Super dank voor je info, daar kan ik mee verder. Mijn model wordt ongeveen 113 cm lang, dus vergelijkbaar. Mijn zoon, die het schip in het echt moet berekenen qua belading gaf vergelijkbare tips/waarschuwingen. Waarschijnlijk meerdere pompen, of verdeelstukken. Uitdagingen. Gelukkig een 9 kanaals zender ter beschikking. Nog tips over pompen etc?
     
  5. ArnoS

    ArnoS

    Lid geworden:
    14 dec 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wijjhe
    Ook dank aan Freek. Eerst nog 'even' bouwen, heb net de spanten via autocad gekregen. Maandag printen, overtrekken en beginnen met zagen....
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik gebruik bijvoorbeeld de Kavan 1,5L/min pomp op 12V. Is een tandradpomp en kan heen en weer pompen. Er moet wel een klep bij want een tandradpomp is niet van zichzelf dicht.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.694
    Locatie:
    Lelystad
    Als je echt veel water moet verpompen is een kleine caravan pomp misschien ook handig. Gaat daarmee ook een stuk sneller. Tanks vollopen kan met kleppen open zetten, leegpompen met een pomp.

    Als ik het even snel reken met een model van 113cm kom je op rond 6kg gewicht uit. (origineelgegevens https://en.wikipedia.org/wiki/Mighty_Servant_1) Dan zou ze op waterlijn moeten liggen. Vol draagvermogen zou rond 8 kg zijn. Ik schat dan even dat je minimaal 2, max 4 kg ballast zou moeten kunnen innemen. Met de boot leeg zonder lading en op waterlijn zou er dan toch water in de tanks moeten zitten, anders komt ze veel te hoog.

    Zou zomaar kunnen dat je dan 2 sets ballasttanks nodig zou hebben; de eerste om de boot leeg op waterlijn te krijgen, en de tweede om haar af te kunnen zinken. Met lading erbij dan beide sets tanks leeg om het extra gewicht van de lading te kunnen dragen.

    Mooie uitdaging om de bouwen en goed werkend te krijgen!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.766
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom? Doen ze in het eggie ook niet? Een lege semi-sub licht ook een stuk hoger in het water dan een geladen boot? Eigenlijk ieder vrachtschip wel...
    Ik bedoel, het is NIET zo dat ze er helemaal GEEN ballast in hebben, maar ze ballasten ook echt niet per se tot aan de waterlijn, want dan vaar je tijdens een ballastreis alleen maar nodeloos tonnen water heen en weer, en dat kost wel brandstof...
     
  9. ArnoS

    ArnoS

    Lid geworden:
    14 dec 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wijjhe
    Dank dank, ik ga bouwen en rekenen, of andersom
     
  10. ArnoS

    ArnoS

    Lid geworden:
    14 dec 2024
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Wijjhe
    In het echt ligt deze boot voor 7,5 meter onder water, achter 8 meter, bij mijn schaal 1:200 dus 3,75 cm en achter 4 cm
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.694
    Locatie:
    Lelystad
    Schaal 1:200? Bij 113 cm model lengte wat je noemt kom ik aan 1:168 bij een Mighty Servant I. 1:200 wordt 95cm lang.
     

Deel Deze Pagina